Hoe rechtrichten als je paard geen zijgangen kent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Hoe rechtrichten als je paard geen zijgangen kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 20:34

Knilles is zo scheef als n tiet, links hol en rechts bol. Rechtsom gaat ie wat rennen (overigens alleen als ie nog niet los is), linksom loopt ie rustig en met buiging en alles erop en eraan. Rechtsom reageert ie niet op mn buitenteugel en nauwelijks op mn buitenbeen, loopt het liefst met stelling naar links. Krijgt rechtsom ook geen stelling op mn binnenbeen, linksom wel. Ook loopt ie schuin achteruit en wil de rechtergalop er niet echt zuiver in.
(Als ie eenmaal losgereden en ontspannen is gaat t beter, dan loopt ie op rechts ook redelijk netjes en met buiging, maar de stelling kost dan nog steeds veel moeite, en dr is nog steeds wat verschil met linksom)

Kortom een typisch niet- rechtgericht paard.

Nou heb ik via de zoekfunctie het een en ander opgezocht, maar ik heb alleen kunnen vinden dat schoudervoor en schouderbinnenwaarts goeie oefeningen zijn, en de contrastelling, van AdB.
Nou kan Knilles nog geen zijgangen, en dat van die contrastelling snap ik niet helemaal.

Wie kan me de contrastelling uitleggen (en dan bedoel ik dus wat het doet, en hoe t je paard recht kan richten) en wie kan me vertellen of en dan HOE ik Knilles rechtricht zonder zijgangen...?


Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 21:41

je begint op de hand die het paard het moeilijkste vind (voor een rechtsgebogen paard is dat linksom). Je vraagt stelling naar buiten. Wanneer het paard steun zoekt op de binnenteugel sta je de binnenhand toe. Het paard zal hierdoor in de contrastelling zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal nageven (tgv ontspanning van de rugspieren die op dat moment ‘recht’ zijn), pas op dat moment sta je toe met de buitenhand, komt het been erbij en rijd je toe naar gelijke druk op de teugels. De contrastelling is noodzakelijk voor ontspanning van de rugspieren, de ontspanning van de rugspieren is noodzakelijk om het paard recht te kunnen richten. Volgens AdB rijdt je het paard paard pas in buiging op het moment dat hij recht is en komt de buiging door het ruitergewicht naar binnen te brengen en niet door stelling te vragen .

Dit komt uit de zoekfuctie, en k snap r dus geen hout van Haha!

Steun zoeken op binnenteugel, toegeven met binnenhand :S
Dus overdreven gezegd loop je dan met een slappe binnenteugel?

Nimmy

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:26

neej wel kontakt houden, hierbij moet je hem ook goed naar voren rijden, en daarna met je buitenhand door gelijke spanning buitenstelling vragen, snappie het nog? this vrij simpel gewoon op de moelijke hand contra stelling, door je hand naar buietn te zetten en op 1 plaats te houden liefst op een volte anders kan het ook op een lange zijde of in hoeken als dat lukt.
succes

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-03 22:28

En dan?
Voel ik het vanzelf als ie ontspant in zn rug?
Of zoiets?

:S

Ik ga weer lessen hoor, daar niet van Haha! Maar ik vis graag dingen uit. Wil graag in theorie weten hoe ik t op ZOU MOETEN KUNNEN lossen...Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:39

Het is zeker niet zo heel moeilijk en je voelt het direkt als het werkt!! Echt waar, je voelt je paard dan ineens losser en lichter worden.

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:55

Sorry, maar ik vind je beredenering niet helemaal ok Lachen

Jij geeft de "schuld" aan de pony, guote: "Knilles is zo scheef als n tiet, links hol en rechts bol.".

Maar je moet je afvragen hoe het komt dat "Knilles zo scheef als n tiet" is.
Het is meestal minder om te horen, maar in 99% van de gevallen ligt het aan de ruiter dat het paard iets "verkeerd" doet.
Waarschijnlijk zit je zelf uit balans (dus scheef) en of heb je je handen niet goed naast elkaar (je hebt b.v. je linker / rechter hand wat meer naar voren), en misschien probeer je ook wel teveel met je handen te sturen.
Dus misschien moet jij je afvragen of jij wel correct zit. Dit is ook heel moeilijk als je hier niet op gewezen wordt, als dit niet zo is, want zelf heb je dit ook vaak niet in de gaten, en zit je voor je gevoel gewoon recht.

Kijk dus eerst of het niet aan jezelf ligt, en los dan eerst dat probleem op. Als jij gewoon recht zit, en het paard goed van achteren naar voren rijdt, en je hebt aan beide kanten evenveel druk, dan weet ik zeker dat het allemaal goedkomt

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 15:13

Let er idd op dat jij zelf recht zit, gewicht gelijk verdeeld, niet inknikken in je heupen en dat je niet sterker inkomt met een been of hand.
Als je dat zeker weet (en dat kan je het beste laten beoordelen vanaf de grond) kan je aan je paard gaan werken.
De methode van AdB is (voorzover ik het begrijp Haha! ) hierboven uitgelegd, als je het niet begrijpt kan je misschien hier precies neerzetten wat je dan niet begrijpt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 16:16

K heb het er ook zelf ingereden, mijn linkerhand heeft vastgezeten, daardoor kantelde ie ook vaak (nu niet meer), maar nu wil ik m graag recht hebben. Volgens mn lesgeefvrouwje zit k wel recht en met mn evenwicht goed verdeeld enzo (loopt bij haar hetzelfde), maar is zn rechterkant gewoon minder ontwikkeld.

Ik heb de contrastelling geprobeerd (alleen, welsiswaar...Lachen, op de volte en op de lange zijdes. Op een gegeven moment voelde ik m idd ontspannener worden (heel snel voor zijn doen, normaal gesproken moet ie eerst een halfuur huppelen en springen...) en gaf ie na, soms op t rechte stuk, maar meestal in de hoeken of een stukje op de volte. Maar daarna begon ie zelf de contrastelling te vragen...(om daarna wel weer te ontspannen, red.) Heb k nou weer iets verkeerd gedaan (met mn fanatieke gedoe altijd...), of trekt dat bij...?

Zal er nog even bijzetten dat ie zn broekspieren overbelast heeft afgelopen week en dat ik alleen aan t stappen ben.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 16:37

In Houten longeerde De Bodt de paarden aan de dubbele longe. Door contrastelling te vragen laat De Bodt de paarden zoeken naar hun evenwicht. De paarden zoeken naar steun op de binnenteugel, maar vinden die niet. Daardoor worden ze gedwongen zichzelf recht te richten.

Dus: op de moeilijke hand contrastelling rijden (buitenhand naar buiten en daar houden), als t paard gaat zoeken naar steun van de binneteugel deze niet geven, maar toegeven met de hand. Daardoor gaat t paard zelf naar zijn evenwicht zoeken in de contrastelling.

En dan? Haha!

Als hij nageeft en ik probeer terug te rijden naar gelijke druk, vraagt Knilles zelf dus naar de contrastelling... Dus IK vraag geen stelling aan HEM, HIJ aan MIJ...Lachen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 16:40

Timon schreef:
Jij geeft de "schuld" aan de pony, guote: "Knilles is zo scheef als n tiet, links hol en rechts bol.".


Ik geef Knilles nergens de schuld van, dat dat even duidelijk mag zijn Lachen
Ik weet dat t aan mezelf ligt, en k wil alleen maar leren, ok?


Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:54

Beide kanten moet je beginnen met contrastellign. Maar het rechtricht systeem van de Bodt neemt veel tijd in beslag. Zoieso zul je dit met begleiding moeten doen omdat je als je te lang door gaat je paard de andere kant op scheef rijd.

JE moet dus beide kanten contra stelling rijden. En dan dus niet een kant contra en de andere stelling. HEt paard moet eerst recht zijn en dan pas zou hij daar pas aan toe zijn. Ook overgangen moet je rijden met de buitenteugel.
Je gebruikt je binnenteugel dus helemaal niet.
Maar bij dit alles moet je ook je handen hoog plaatsten om het mogelijk te maken voor het paard dat ie op deze wijze zijn balans vind.
Nou ja goed.... uitleggen kun ik het je dus niet echt.....

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:02

Je hebt gelijk, je geeft hem nergens de schuld van Lachen, je zegt alleen dat ie scheef IS, mijn fout.
Verder:
Mrietjesueel schreef:
In Houten longeerde De Bodt de paarden aan de dubbele longe. Door contrastelling te vragen laat De Bodt de paarden zoeken naar hun evenwicht. De paarden zoeken naar steun op de binnenteugel, maar vinden die niet. Daardoor worden ze gedwongen zichzelf recht te richten.


Wat ik hier niet logisch aan vind is dat het paard recht gericht word op een volte Verward (aan de longe).
In mijn ogen moet een paard buigen als deze in een wendig zit, en moet het paard rechtgericht zijn, als deze een rechte lijn loopt.

Ik denk dat je iets te veel bezig bent van voor, en iets te weinig van achter.
Je rijdt een pony of paard van achteren naar voren, d.w.z., je activeert hem van achteren (dus drijven), naar je hand toe. In de ideale situatie heb je dus evenveel druk op beide handen (als het goed is gewoon heel ligt contact). Mocht het nu zo zijn dat het paard b.v. links vaster zit , dan sta je links een beetje toe (maar je blijft licht contact houden), en je maakt links lichte ophoudinkjes, ook stel je hem extra goed door in de linkerwendingen.
Hierbij zijn je benen ook weer belangrijk! Als je een paard stelt, moet deze gebogen lopen om het binnen been, en je begrensd het paard met het buitenbeen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 17:05

Knilles buigt rechtsom (zn stijve kant dus) NIET om mn binnenbeen, linksom wel. Maar hoe krijg ik hem zover dat ie dat WEL doet, DAT is de grote vraag Haha!
En iemand vertelde me dat ik beter niet rechts stelling kan vragen omdat dat geforceerd is bij een niet-rechtgericht paard, en dat ie dan in een verkeerde houding stelling geeft, met als risico dat je dr dan weer iets anders 'verkeerds' in rijdt... Verward

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:19

Mrietjesueel schreef:
En iemand vertelde me dat ik beter niet rechts stelling kan vragen omdat dat geforceerd is bij een niet-rechtgericht paard, en dat ie dan in een verkeerde houding stelling geeft, met als risico dat je dr dan weer iets anders 'verkeerds' in rijdt... Verward

Als ie dus niet naar rechts buigt, dan is ie niet aan je rechterbeen, dus moet je hem aan je rechterbaan maken. Probeer veel overgangen te maken naar de draf, en dat vooral in de hoeken (als je tenminste weer mag draven als de blessure over is). En probeer juist om hem extra (als je rechtsom rijdt dus) met je binnenbeen de hoeken in te rijden, en zo weinig mogelijk met je handen te doen. Als je weer mag draven, is het ook goed om op een volte rechtsom te gaan rijden, en dan zoveel mogelijk met je binnenbeen naar buiten te rijden (dus zeg maar naar buiten proberen te "wijken". Dit hoeft niet te lukken, maar het gaat erom dat je hem dus op die manier aan je binnenbeen probeert te krijgen, en op het moment dat ie echt 100% aan je binnenbeen is, zal ie zelfs gaan wijken...).

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 17:24

Haha! ow ow ow wat ben k toch weer aant klooien
Omdat ie eerst de hoeken nogal s af wilde snijden, heb ik hem (dmv tik achter mn kuit) geleerd om WEL die hoek door de gaan. Dat doet ie perfect. Maar wat ik wil, is dat als ik bv een volte wil beginnen, ik mn binnenbeen aanleg voor de stelling, en mn buitenbeen als ik van de hoefslag af wil. Op mn binnenbeen krijg ik nu dus nauwelijks stelling, moet echt mn binnenteugel erbij pakken, en bij mn buitenbeen moet ik mn buitenteugel naar mijn gevoel teveel gebruiken om m van de hoefslag af te krijgen. Linksom gaat dit precies zoals ik het wil.

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:33

Je moet je binnenteugel er niet echt bijpakken. Je moet zorgen dat je licht contact hebt, je binnenhand haal je dan van de hals, en daar maak je lichte ophoudinkjes mee...., nu zul je waarschijnlijk merken dat ie naar binnenvalt (en dus dat ie niet aan het rechterbeen is, zie vorige opmerking wat je daar dus voor moet doen).

Zorg ook dat je links goed contact houdt (om hem (op)gesloten te houden).
Laatst bijgewerkt door Timon op 27-04-03 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:33

Waarom leer je hem even de zijgangen niet, pasje wijken is toch zo geleerd?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 17:43

Jep klopt, dan ga k doen zo gauw mn lesgeefvrouwtje dr weer is. Daar wil ik niet alleen aan beginnen, want ik zie nix van boven, en k weet ook niet of ik wel t juiste voel Lachen


Timon:
Als ik eenmaal 3 kwartier aan t rijden ben en hij nageeflijk wordt gaat dat idd redelijk. Maar ik blijf teveel verschil voelen tussen links en rechts. Het is wat beter geworden, maar sinds een paar weken voel ik geen verbetering meer...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:02

Pipo... ALs het paard aan een kant niet reageert op het been is het erg lastig om zijgangen aan te leren...
Timon schreef:
Wat ik hier niet logisch aan vind is dat het paard recht gericht word op een volte (aan de longe).
In mijn ogen moet een paard buigen als deze in een wendig zit, en moet het paard rechtgericht zijn, als deze een rechte lijn loopt.


Dan issie rechtgesteld. Je stelt een paard recht als ie over een rechte lijn gaat, je richt een paard recht als ie op allebei de handen op de buitenteugel een wending kan maken (dat laatste gedeelte is een quote van AdB)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:20

Dr_ Jacksel, men neme een zweepje gaat wat rechtuit rijden, geeft wat been.............geen reactie, men geeft een duidelijke hulp met een been ( andere woorden, trapt hem een keer vooruit) nog geen reactie.............zweep aantikken. Dus dat is in 5 minuutjes gedaan. Nou als je dat consequent herhaald, dan leer je hem 5 minuten later een pasje opzij.

Hoe kun je nou rijden als hij niet opzij wil, dit zijn toch een van de eerste dingen die je een paard aanleerd. Zolang je dit niet kan, kan je nooit en te nimmer rechtrijden.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 18:39

Dat is best cru gesteld Pipo...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:39

Ik snap ook wel dat je dat met zweepje oplost (zo heb ik het zelf ook opgelost bij een paard die mijn been negeerde) maar zij heeft erg duidelijk neergezet dat haar paard dus niet reageert... Op dat moment lijkt het mij niet al te slim om alleen neer te zetten dat je zijgangen heel makkelijk aanleert, aangezien ze dus die reactie niet voor elkaar kan krijgen... Lijkt mij hoor, niet bedoeld als aanval Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:40

Citaat:
ALs het paard aan een kant niet reageert op het been is het erg lastig om zijgangen aan te leren...


Ga daar dan eens heel snel mee aan de gang *waar is het wijzende vingertje Lachen *

Want zonder dat je paard aan het been is, kun je niks
niet recht, geen stelling, geen aanleuning, geen helemaal niks

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 18:44

Nee, dat heb ik begrepen.
Aan het been maken dan. Beginnersvraag: HOE?
Ook daarover lijken de meningen namelijk verschillend te zijn.

Veel overgangen rijden, bij geen reactie tik achter de kuit.

Ik loop een beetje achter de feiten aan...
Ik zal eerst gewoon gaan zitlessen zodat mn beenligging wat rustiger wordt, dan Knille smeer voor mn been maken, en DAN pas gaan rechtrichten.

Maar dan nog, DE THEORIE WIL IK Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 19:05

Idd vooral snel voor je been maken. Dus je geeft been, reageert ie niet dan geef je een harde tik achter je kuit. Meestal krijgen ze het dan redelijk snel door Knipoog Dit werkt super om een paard voorwaarts te krijgen.
Zijwaarts zou volgens hetzelfde principe moeten werken, maar ik heb de ervaring dat ze bij de tik meestal voorwaarts springen en nog die zijwaartse reactie niet tonen...
Denk er wel om als je het bij zijwaarts ook zo doet, dat je je zweep in de goede hand houdt Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers