Trucs om bekken te kantelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Trucs om bekken te kantelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 12:42

Ik heb er heel erg moeite mee om mijn bekken te kantelen en mijn rug recht te houden. Nu heb ik van mezelf al een hele holle rug en dat maakt het ook niet makkelijker. Ik probeer iig altijd al goed voor me uit te kijken en mijn schouders naar achteren te houden. Verder ga ik in het zadel goed op mijn kont zitten. Ook trek ik regelmatig mijn knieën helemaal op en leg dan mijn neus ertussen en ga dan weer terug zitten.

Iemand nog andere tips. Dit is gewoon heel moeilijk voor mij, ik probeer er ook op de fiets op te letten en als ik op mijn stoel zit, maar ik heb gewoon van mezelf al een houding waarin in mijn rug hol maak en naar voren leun.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:13

Ga naar je huisarts en vraag een verwijzing voor oefentherapie-Mensendieck of -Cesar.
Wat je ook kan doen, is op je rug liggen met gebogen benen, voeten op de grond houden, níet duwen met de benen en langzaam je onderrug plat duwen tegen de grond door je bekken te kantelen. Voel dat je dit met je buikspieren doet. Als dit makkelijk gaat, doe je hetzelfde in hand-knie-stand. En daarna probeer je het zittend. Voor een goeie bekkenkanteling zittend is het belangrijk dat je je bovenrug goed gestrekt houdt. Dit doe je door je borstbeen op te tillen (dus níet je schouders naar achteren trekken!) en hou dit vast tijdens het bekken kantelen.
Ik hoop dat het je zo lukt, ik weet namelijk dat heel veel mensen dit heel moeilijk vinden. En anders dus naar de huisarts! Haha! Succes!


Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:23

Mijn vriendin zegt altijd dat je net moet doen of er een touwtje aan je hoofd zit en dat iemand er aan trekt, dan ga je vanzelf rechtzitten en is het gamakkelijker om je bekken te kantelen. Ik hoop dat je hieraan wat hebt. Komt wel erg simpel over na de voorgaande adviezen!!

XANTHA

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:43

Wat je ook kan proberen is om op je handen en knieen te gaan zitten en dan niet aan bekken kantelen denken, maar gewoon je rug hol en bol maken (dan kantelt je bekken wel, maar is makkelijker uit te leggen). Als dat goed gaat kan je ook op je onderarmen en knieen gaan zitten en dan hetzelfde doen.

Wat Suuzzz zegt kan idd ook (in ruglig). Om dan te controleren of je het echt goed doet kan je vragen of iemand zijn hand onder je onderrug kan leggen, en dat je die dan 'wegdrukt'.

Als dat ook goed gaat kan je het in zit gaan proberen. Ga dan op je knieen zitten (met je kont op je hielen). Beweeg vanuit je heupen iets naar voren, en dan je bekken kantelen (is moeilijker dan die hierboven staan).
Succes ermee!

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:26

Goh, dat had ik ook willenz eggen, paardloos...
Kleine toevoeging...
Als je erg rechtop gaat zitten trekt je rug vanzelf hol en kantelt je bekken dus vanzelf naar voren toe. Misschien is dat ook iets om over na te denken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:38

zorg er voor dat je je buikspieren altijd aanspant. Hierdoor wordt je rug minder hol en heb je meer mogelijkheden om je bekken te bewegen

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:38

Wat horseless zegt, klopt wel, maar als je rechtop wilt zitten en je wilt je bekken kantelen, dan moet je dat kunnen zonder je hele rug mee te hoeven bewegen. Je moet dus je bovenrug en onderrug/bekken apart van elkaar kunnen strekken/kantelen. En alleen maar hol en bol maken op handen en knieën is dan niet voldoende.. Knipoog
Succes!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 20:40

Bedankt voor alle tips ga het zeker allemaal proberen. Moet dus meer oefeningen doen op de grond ipv op mijn paard Haha!

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:43

Om te beginnen wel ja... Als je je bekken 'op de grond' kan kantelen kan je het op je paard gaan proberen

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:52

Ze zeggen dat je, om goed te kunnen paardrijden, het best kan gaan buikdansen. Goed voor de beweeglijkheid van het bekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 10:44

Ik ben enorm geholpen door de oefeningen van Mensendiecktherapie. Heb ook een holle rug, wat mijn zit niet ten goede kwam. Die holle rug is er nog steeds, maar ik kan er veel beter mee omgaan.

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 20:08

flink veel nummertjes maken met je vriend.... (grapje hoor) Eigenlijk heb ik niets toe te voegen aan de tips van de anderen. Als het zonder paard goed gaat, neem dan veel zitlessen, heb ik ook veel van geleerd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers