Het pelham- bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Het pelham- bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 11:11

Hallo, ik heb een vraagje i.v.m. het Pelham- bit.

Vroeger ging ik er altijd van uit dat Pelham = zeer sterk inwerkend bit. Nu heb ik het boek: "Verlichte rijkunst" van Heather Moffett gelezen. Ik heb de indruk gekregen dat, bij correct gebruik, de pelham zelfs één van de meest paardvriendelijke bitten is. Het kinkettinkje zorgt voor een snelle ontspanning van de kaak. Er staat ook dat arabieren dikwijls een andere vorm qua mond hebben en dat ze daarom een simpel gebroken trens verafschuwen, ikzelf rijd altijd arabieren, meestal op een gewone gebroken trens.

Ik zit mij nu af te vragen of ik niet beter overschakel (bij paarden die niet makkelijk ontspannen) op een Pelham. Ik ben echter bang dat het allemaal erger gaat worden, een sterker bit is in mijn ogen weer een stapje achteruit... Ik rijd één van onze arabieren op een halster, sterker bit gebruiken bij de anderen is dus effectief stapje verder van het halster-rijden.

Heeft er iemand ervaring met de Pelham?????

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud



Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 11:23

Nou, gooi dat boek maar weg, want zo'n tip...die schrijvers hebben er duidelijk niets van begrepen. (ik heb dat boek ook in de winkel zien liggen, en vond het belachelijk).

Ik heb zelf met een ongebroken pelham gereden bij een pard dat EXTREEM zwaar in de mond liep, achteraf vanwegen zijn gebrek aan zenuwen en dus gevoel in de mond. Ik kan je vertellen dat het een zeer scherp bit is, JUIST vanwege de kinkettine en het hefboomeffect dat je daarop kan uitoefenen.Het is ABSOLUUT NIET GESCHIKT om in de mond van een weinig ontspannen arabiertje.
Als je toch je arabier een bit in wilt hangen, zou ik kiezen voro een ultra-zacht bit, en ik kan je de KenK Ultra Conrad dubbelgebroken dan van harte aanbevelen. Ik kan me voorstellen dat een enkelgebroken RVS zoals heel veel mensen die gebruiken, in een hele smalle mond niet lekker zitten, dan krijg je wellicht dat notenkraker-effect. In zo'n geval is een ongebroken trens (stangetje zonder hefboom) een betere keuze omdat die idd rustiger in de mond zal liggen.

maar die pelham, geloof me maar, dat is echt niet om het paard tot ontspannign te brengen. Klinkklare onzin.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 12:27

Ik heb ook een tijdje een paard met een PElhalm gereden, dat was een dier wat in het bos er altijd tussen uitkneep zodra hij op een lang recht pad kwam.
Zo kon ik hem super bij me houden. Niet omdat hij zich er zo lekker op ontspande hoor, maar puur omdat zo'n ding enrom sterk inwerkt.

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:41

wel, ik rij reeds twee jaar met een Pelham bit. Sommige paarden reageren daar super goed op, andere dan weer niet.
Mijn paard is een droom als ik met een Pelham bit rijd. Ze loopt prachtig en nog belangrijker, ze loopt ontspannen.
Ik had met haar vroeger het probleem dat ze haar hals en rug opspande. Ze liep daardoor erg onevenwichtig en werkte niet graag onder het zadel. Toen ik overschakelde naar het Pelham bit, veranderde ze helemaal. Ze liep met een ontspannen hals en rug, en had kennelijk plezier om te rijden. Ze liep weer wat vlijtiger ook. De werking van de ketting beslis jij zelf.
Sommigen mensen vinden het rijden met een Pelham bit dieronvriendelijk. Meestal krijg je dan meestal het commentaar in de aard van: natuurlijk loopt ze aan teugel met een Pelham bit. Als ze niet aan teugel loopt doet het bit haar pijn. Dit is onzin. Je bepaalt zelf hoe je rijdt met je bit. Je kan even makkelijk het mond van je paard openscheuren met een trens bit.
Het pelham bit heeft ook nadelen. Sommige paarden verdragen het niet. Een pelham bit heeft een lichte hefboomwerking. Een paard die dit niet gewoon is zal daar misschien ook wat problemen van maken. Anderen reageren heel anders en vinden het leuk dat de berijder niet meer zo met de handen werkt. Want daar komt het op neer. Door het gebruik van het pelham bit is er een minimale werking nodig van de handen. Je hoeft geen druk op het bit te leggen. Een paard die gereden wordt met een pelham bitje, zal ook heel makkelijk rijden met een gewoon halster. (dit heb ik gewoon uit ervaring) Ik rijd al heel lang met jonge paarden, en dat is gewoon zo. Door het gebruik van het pelham bit oefen je geen druk uit op de mond, want je met een trensbit wel doet.
Rijden met een pelham bit zorgt ervoor dat je minder met het bit gaat werken. Wanneer je het bit op een lichte manier gebruikt kan je veel bereiken. daardoor kan je beginnen rijden met je gewicht, wat wel de juiste manier is om te rijden. je hoeft je geen zorgen te maken over de druk die je uitoefent met je bit.
Wanneer je een heel lichte inwerking geeft aan de mond, zal je paard ontspannen lopen, waardoor het ook aan teugel zal komen. En het komt niet aan teugel door de inwerking van het bit!!!
Het Pelham bit is iets waar ik al altijd mee heb gereden, en waar ik blijf mee rijden. Ik heb al veel paarden opgeleerd en heb dat ook al altijd met een pelham bitje gedaan.
Een paard die ment een pelham bit gereden wordt is een paard die ontspannen kan lopen en die geen grote druk nodig heeft in zijn mond!!

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:09

Citaat:
Het Pelham bit is iets waar ik al altijd mee heb gereden, en waar ik blijf mee rijden. Ik heb al veel paarden opgeleerd en heb dat ook al altijd met een pelham bitje gedaan.
Een paard die ment een pelham bit gereden wordt is een paard die ontspannen kan lopen en die geen grote druk nodig heeft in zijn mond!!


En een paard wat fatsoenlijk aangereden is met een normale trens heeft ook geen grote druk nodig

Dus als jij het bij elk paard nodig hebt, vraag ik me toch het 1 en ander af...

(jaja, nu ben ik vast weer een trut Lachen )

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 18:17

sofieenhans schreef:
Een paard die ment een pelham bit gereden wordt is een paard die ontspannen kan lopen en die geen grote druk nodig heeft in zijn mond!!


Waarom kan dat dan niet op een watertrens Verward

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:08

fatsoenlijk aangereden!!!????!!! Mijn getrainde paarden worden aan dressuurruiters verkocht en gaan meestal niet weg onder de 10.000 euro. Moesten mijn paarden niet fatsoenlijk aangereden zijn, zou ik ze waarschijnlijk niet aan die prijs verkopen.

(misschien heb ik nu wel een dikke nek!!???)

ik ben het beu om hopen kritiek over mij te krijgen. Ik verdraag best wel wat kritiek, maar het moet gegrond zijn.
Ik wou gewoon mijn mening geven aan Jeanneke over het Pelham bit en dat heb ik ook gedaan. Mijn mening verandert ook niet.

Nog iets: Met watertrensen heb ik slechte ervaringen. Paarden lopen onder de teugel, beginnen te hangen,...

Nog iets: Ik heb het niet nodig bij elk paard, ik gebruik het gewooon bij elk paard.
Ik word betaald om kwaliteitspaarden in de dressuurwereld te plaatsen die altijd met stangbitten zullen gereden worden.
Ik ben als het ware ietswat verplicht om met lichte stangbitten te werken. Maar ook als het niet verplicht is, zou ik blijven werken met het Pelham bit.
Eigenlijk geef ik niet veel om jullie mening, want ik heb die ook niet gevraagd.
Ik heb gewoon mijn mening gegeven aan Jeanneke.

En neen, Runningkawa, ge zijt geen trut.

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:15

een pelham is zoals hierboven al beschreven een bit dat erg scherp inwerkt.
ik heb veel arabieren gereden en deed dit altijd met een dubbelgebroken trens met dik tussenstuk. ik heb meron ook een tijd met een enkel gebroken trens gereden, maar daar liep hij echt niet op. vond hij verschrikkelijk. met de dubbel gebroken liep hij perfect

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:19

sofieenhans schreef:
Nog iets: Met watertrensen heb ik slechte ervaringen. Paarden lopen onder de teugel, beginnen te hangen,...


Ieder paard? En dat terwijl toch echt de meeste paarden fijn lopen met een water- cq bustrens...

Maar goed, ieder zijn eigen mening. Ik zo uiig nooit ieder paard standaard een pelham in hangen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:24

neen ,niet ieder paard. Ik zeg gewoon dat ik daar slechte ervaringen mee heb.
Heb een goed idee: jullie blijven rijden zoals jullie rijden en ik blijf rijden zoals ik rij.
Zo zijn we allemaal gelukkig!!

Wees blij dat je op een paard kan rijden. Alleen het feit al dat je erop mag zitten zou ik al als een hele eer beschouwen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:43

Ik denk dat het in Belgie gewoon nog wat anders werkt,
daar staat de dressuur nog in zijn kinderschoenen.

Hier in Nederland behoor je een paard gewoon eerst op een trensje van je hand af te kunnen rijden,
dan gaan we eens kijken of we er een stangetje bij kunnen hangen, maar altijd met trens erbij.
Een ieder moet het voorzichzelf weten, maar ik koop geen paard van 10.000,00 euro of meer wat op een trens hangt, een paard wat op een trens hangt is niet voldoende over de rug en er dus achter niet goed bij.
Dan kan je met een pelhalm wel minder gewicht in je handen hebben, logisch want hij werkt scherper in dus het paard wil er vanaf blijven, maar daarom zal hij zijn achterhand er nog niet automatisch meer onder trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:10

Ook hier geld weer, waar de rijkunst stopt begint de bittenhandel!

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 22:14

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!! Ik wilde hier echter geen oorlog tussen Belgen en Nederlanders aan de gang brengen Vingers aflikken

Ik denk dat ik eens zo een dubbel gebroken trens ga proberen.

groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:14

Wat mankeert er dan aan je huidige trens?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:27

Limonero wordt gereden op een gebroken Pelham. Lindo trouwens ook, maar die loopt ook op een ongebroken Pelham met tongvrijheid, een stang, een hackamore en tegenwoordig zelfs op een rollertrensje.
Lindo en Limonero zijn Portugees / Spaans afgericht, dus in eerste instantie op de serreta en daarna op de stang. Wanneer je deze paarden zomaar een gebroken bitje in doet, snappen ze er niets van en kun je hele nare en vervelende reacties krijgen, waar opspannen nog de minst vervelende van is.

De inwerking van het bit wordt bepaald door de ruiterhand. Wanneer paarden met dit bit achter de teugel lopen, te diep of niet over de rug is dat net zo goed de fout van de ruiter als dat het geval zou zijn bij een paard dat op een bit wordt gereden dat wij hier gewend zijn te zien.

De Spaanse manier van rijden is overigens totaal anders dan de Engelse manier van rijden qua mondcontact (en ook gewichts- en beenhulpen trouwens)en dus werken deze bitten -uiteraard- bij goed gebruik niet minder scherp in dan de door ons zo geliefde gebroken of dubbelgebroken trens (waarmee je net zo goed ellende kunt veroorzaken).


De uitleg van Heather Moffett vind ik buitengewoon typisch en zeer kort door de bocht. Jammer want dit boek wordt door veel mensen gelezen en onder die mensen zullen er zeer velen zijn die niet verder denken en meteen naar de winkel rennen om dit bit aan te schaffen. Wanneer je niet gewend bent aan dubbele teugelvoering of iets weet van mechanica (hefboomwerking...), dan werkt dit bit eerder averechts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:28

Citaat:
fatsoenlijk aangereden!!!????!!! Mijn getrainde paarden worden aan dressuurruiters verkocht en gaan meestal niet weg onder de 10.000 euro. Moesten mijn paarden niet fatsoenlijk aangereden zijn, zou ik ze waarschijnlijk niet aan die prijs verkopen.


Vind ik persoonlijk niet echt veel geld voor een echt goed dressuurpaard. Daar vind je meestal goede gebruikspaarden voor. Ze kosten nou eenmaal flink wat. Maar een paard wat goed in het Z en ZZlicht meedraaid zul je er best voor vinden.



Citaat:
Nog iets: Met watertrensen heb ik slechte ervaringen. Paarden lopen onder de teugel, beginnen te hangen,...


Dan denk ik dat je toch net wat teveel aan zijn kop hangt. Want anders heb je daar geen last van. Achter het been en niet naar de hand toe!
Citaat:
Nog iets: Ik heb het niet nodig bij elk paard, ik gebruik het gewooon bij elk paard.
Ik word betaald om kwaliteitspaarden in de dressuurwereld te plaatsen die altijd met stangbitten zullen gereden worden.


Dus je benaderd ieder paard op dezelfde manier, en hangt er direct een scherp bit in. ???????????
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-03 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:29

Even voor de duidelijkheid, en ik heb dit al eens eerder gezegd, Heather Moffett heeft het over het gebruik van dit bit bij paarden die moeilijk naar beneden te rijden zijn doordat zij bijvoorbeeld angstig of iets dergelijks zijn. Het idee achter het rijden met dit bit is om het paard aan te geven dat het allemaal niet zo erg is... Als het paard zich dat eenmaal reageert, is de bedoeling dat je gewoon weer op een normaal bitje gaat rijden.

Overigens heb ik zelf het idee dat sommige paarden makkelijker in bvb een stangetje lopen doordat dit stiller in de mond ligt, dan op een dubbelgebroken bit, and vice versa. Persoonlijk heb ik met een dubbelgebroken K&K trensje gereden, maar vond het tien keer niks... Ik vond het veel te onrustig in mijn paard zijn mond, wat hem zeker niet ten goede kwam. Op aanraden van mijn instructeur gewoon een bustrensje geprobeerd en dat gaat zeker stukken beter.

Heather Moffett is zeker niet een onwetend zakkenvullend schijfstertje dat er de ballen van snapt.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:29

Sjuimpje schreef:
Wat mankeert er dan aan je huidige trens?

arabiertjes reageren over het algemeen niet goed op enkel gebroken trensjes. ik heb er redelijk wat gereden en heb hetzelfde gemerkt. met een dubbelgebroken bitje met dik tussenstukje voelen ze veel beter

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:37

Pipo schreef:
Dus je benaderd ieder paard op dezelfde manier, en hangt er direct een scherp bit in. Misschien is dit reden dat de belgen nog niet zo ver in de dressuursport zijn dan de nederlanders.


Hoho, niet gaan generaliseren, he...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:50

Tyrza"]
[quote="Pipo schreef:
Dus je benaderd ieder paard op dezelfde manier, en hangt er direct een scherp bit in. Misschien is dit reden dat de belgen nog niet zo ver in de dressuursport zijn dan de nederlanders.


Hoho, niet gaan generaliseren, he...?
[/quote]
oke, daar heb je gelijk in, maar vind het gewoon vreemd dat iemand al zijn paarden maar op een pelham rijd!!! Die dingen zijn scherp. Maar goed in een ander topic, hebben ze het over jonge paarden met correctiestang rijden. Dat vind ik ook idioot.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:52

Ik sta er ook niet bepaald achter...

Helaas komt het maar al te vaak voor, zowel in Nederland, als België...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 00:43

LiSSy"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Wat mankeert er dan aan je huidige trens?

arabiertjes reageren over het algemeen niet goed op enkel gebroken trensjes. ik heb er redelijk wat gereden en heb hetzelfde gemerkt. met een dubbelgebroken bitje met dik tussenstukje voelen ze veel beter
[/quote]
Maar de topicstartster zegt niet waarom ze wil overstappen op een ander bit...
Ik vraag me af waarom en wat ze verwacht met een ander bit te bereiken.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 11:54

Hallo,

Ik heb een arabische merrie die, volgens mij heel gevoelig is in haar mond. Ze is nogal hevig en meestal kan ik haar wel overtuigen om bij me te blijven tijdens een boswandeling door met mijn zit te werken in combinatie met de teugelhulpen. Wanneer zij echter tè enthousiast wordt, waardoor ik meer teugeldruk moet gebruiken, dan verzet zij zich volledig tegen dat bit (gewoon gebroken trens), ze loopt met een holle rug, na een paar minuten krijg ik haar dan wel weer rond maar ik wil deze zaken vermijden. Volgens mij heeft ze dus ook gewoon een hekel aan dat notenkrakereffect dat Moffett beschrijft. Zolang ze rustig, ontspannen loopt, geen enkel probleem, eens wat meer teugeldruk, begint ze te flippen... Dus vandaar mijn vraag over de pelham

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 11:57

Als het alleen het probleem is van het notekraker effect, waarom probeer je dan niet een dubbelgebroken bitje? Zoals je beschrijft lijkt je paard juist erg gevoelig.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 12:03

Ja, heb het al eerder geschreven, denk dat ik gewoon dat dubbel gebroken trensje ga proberen. Zijn er verschillende soorten van die bitten? Hier wat boven schrijft iemand dat hij/zij zijn paardje rijdt op een dubbel gebroken trens MET BREED TUSSENSTUK, bestaan er dan verschillende? Zo ja, wat heeft welk effect dan weer?
(sorry voor de vele vragen hoor Bloos )

Nog eens bedankt voor al de reacties!!!!!

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers