in de zomer scheren, jullie ervaring.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

in de zomer scheren, jullie ervaring.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 09:29

ik ben benieuwd of jullie je paard/pony in de zomer ook scheren of dat ooit hebben gedaan.
wat is de reden dat je dat hebt gedaan. en hoe is het bevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:31

Ik zou het liever niet doen, zie het nut er ook niet van in (behalve bij echte sportpaarden of paarden die aan Cushing lijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:59

De enige waar ik het bij ken is een bejaarde pony, die niet meer goed uit zijn winterharen komt.
Maar voor de rest zie ik het nut er niet zo van in.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:05

Ik heb vorige week nog een paard geschoren. Paard kwam niet door zijn haar heen, dus hebben we het eraf gehaald.

Ook bij de pony selectie wordt er gewoon voor het naar het buitenland gaan geschoren. We moesten naar Frankrijk en daar was het zo ontzettend warm, was anders echt niet te doen voor sommige pony's..

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:23

zeker voor de cross zou het beter zijn , een pony die ook zomers dikke haren heeft (zoals jou fjord) heeft dan veel minder kans op oververhitting na de cross

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:58

Ik heb het één keer gedaan bij mijn shetje, ik had in augustus keuring en 2 weken daarvoor zaten haar winterharen nog op haar buik, dus die heb ik toen geschoren, zag je niks van werd gewoon mooi glad net als een normale zomervacht.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:38

de laatste jaren komt Ponto niet goed meer door zijn winterhaar heen of soms groeit zijn zomervacht te ver door en dan scheer ik hem. Wel een rotwerk maar als het eraf is dan is het heerlijk hoor.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:49

Ik heb afgelopen winter (november) Pinky laten scheren om een aantal redenen.
1) Ik wilde door blijven trainen met de kar en dan moest hij dus op stal blijven staan tot hij droog was en ik heb hem liever lekker in de weide (en hij zichzelf ook Haha!).
2) Pinky en Mysty zouden in 2span beleerd worden
3) Ik wilde gewoon eens kijken wat de voor en nadelen waren.

Ondertussen ben ik eruit dat ik het niet meer doe. Ten eerste vind ik het in de winter veeel te koud om te mennen. Als we afgelopen 4 maanden 6 keer zijn wezen mennen is het veel (op de afgelopen weken na dan, nu weer zo'n 1 a 2 x per week).
En Pinky ziet er verschrikkelijk uit. Ik vind het echt zo lelijk. Als het niet meer aan zou groeien zou ik hem verkopen Knipoog Tong uitsteken
Glukkig komt het weer terug hehehe

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:21

wat lijnzaad geven(gekookt) dan is ie er zo weer doorheen !

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:54

We zitten er inderdaad over te denken om Fleur te gaan scheren. Ze is naar mijn idee al door de verharing maar het is nog vreselijk lang. Omdat ze toch intensief gereden wordt is ze zelfs na 2 uur zweetdek nog niet droog. En daarna krijg je haar ook niet netjes geborsteld omdat alles alle kanten op staat. Ik hoop alleen niet dat ze na het scheren ziek wordt, het is toch al een oudje.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:58

Het grote probleem is, naar wat ik gehoord heb, dat je paard dat geen laagje meer heeft tegen de regen, die in ons landje toch regelmatig verschijnt.
Misschien is volgens een bepaald model scheren een idee.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:06

Zou het dan helpen om vroeg in het jaar scheren zodat ze nog even met dek naar buiten kunnen en als ze de vacht alweer iets is aangegroeid pas zonder dek de regen in?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 23:08

Ik heb een van mijn pony's vorig jaar zomer ook geschoren, het arme beestje stond hele dagen te zweten met het warme weer, en dat is echt niet de bedoeling, nadat het haar eraf was, kon ze weer lekker zonder te zweten genieten van de warme dagen~!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 08:33

DendroFleur schreef:
Zou het dan helpen om vroeg in het jaar scheren zodat ze nog even met dek naar buiten kunnen en als ze de vacht alweer iets is aangegroeid pas zonder dek de regen in?


ik denk het wel. tegen de tijd dat het echt zomer is, is de vacht weer een beetje aangegroeid. (maar weet het ook nie zeker hoor)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:38

IK heb het vorig jaar overwogen en nu eigenlijk ook weer. Ik ben er nog niet uit. Heerlijk voor haar dat ze het niet meer zo onnodig warm heeft, als het echt regent gaat ze toch niet naar buiten, dus daarvoor maakt het niet uit. Ik denk alleen niet dat ik het voor elkaar zou krijgen om haar helemaal te scheren. Volgens mij wordt ze dan knetter gek. En of ik dat ervoor over heb... Denk het niet. Dan maar lekker elke dag helemaal afspuiten na het rijden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:52

je zou hem idd een jachtpatroon kunnen geven...maar eerlijk gezegd is dat gewoonweg oerlelijk(en ik zou het ook nie kunnen , dus dan mag je het zelf doen haha ) zullen we hem vd week dan maar scheren dan ?zondag?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:06

Mijn pony is geschoren. En ik vind het ook niet echt mooi, maar was er wel blij mee. En wil hem voortaan elk jaar geschoren hebben denk ik.
Maar in de zomer zou ik het alleen doen bij pony's die niet in de zomervacht komen. Mijn pony staat ook veel te zweten in het weiland, dit omdat hij zwart is. Maar ik wil hem niet scheren in de zomer.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 13:57

crossmonster schreef:
je zou hem idd een jachtpatroon kunnen geven...maar eerlijk gezegd is dat gewoonweg oerlelijk(en ik zou het ook nie kunnen , dus dan mag je het zelf doen haha ) zullen we hem vd week dan maar scheren dan ?zondag?


Ja, is goed.
ik had van de week buiten gegallopeerd (niet echt een groot rondje) en hij was echt zeiknat. hij heeft nou weer veel dikkere haren als van de winter. en ik vond die korte vacht eigenlijk wel makkelijk.
weet alleen nie of ze het op de keuring wel zo geweldig vinden, maja. ik verwacht toch al nie veel van de keuring.