Dikke buik is onderschat gevaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Dikke buik is onderschat gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 11:09

Dikke buik is onderschat gevaar

Gepubliceerd op vrijdag 25 april 2003

DEN HAAG (ANP) - Een dikke buik zit veel mensen met een 'gezond' gewicht in de weg. Een kwart van de mensen met een goed gewicht loopt door die buik gezondheidsrisico's. Zes van de tien Nederlanders is te dik. Dat staat in de vrijdag verschenen Nationale Gezondheidstest.

Volgens de vierde Nationale Gezondheidstest onderschatten veel mensen de risico's van een buikig postuur en overgewicht. Overgewicht vergroot de kans op hart- en vaatziekten, suikerziekte en hoge bloeddruk. Een forse buik kent dezelfde risico's.

,,Het vet dat in de buik wordt opgeslagen komt via de bloedbaan gemakkelijk in de lever terecht'', zegt Ank van Drenth, arts bij de Nederlandse Hartstichting. ,,Dat leidt tot een hogere productie van slecht cholesterol, waardoor vaten vernauwen.''

Onder de 5000 geteste deelnemers komt fors overgewicht (obesitas) door de buikomvang veel vaker voor dan obesitas op grond van de zogeheten body mass index (BMI). De BMI geeft de verhouding tussen lengte en gewicht aan.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen zich vaak niet bewust zijn van hun dikte: bijna eenvijfde van de mensen met een te hoge BMI vindt zichzelf niet te zwaar en bijna eenderde van de mensen met een te grote buikomvang is zich daar niet van bewust.

Bij de Nationale Gezondheidstest wordt de fitheid van de deelnemers gemeten, maar ook lengte, gewicht en buikomvang. Het ministerie van Volksgezondheid, dat een campagne voert om Nederlanders meer te laten bewegen, heeft voor de jaarlijkse test samengewerkt met de Nederlandse Hartstichting en TNO.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-

Zes van de tien Nederlanders is te dik.
Dat is toch nogal wat...

Maar als je om je heen kijkt moet ik toegeven dat ik mensen ook steeds dikker zie worden.

Er zijn meiden/vrouwen (net hoe je het wil noemen) die bij mij op de middelbare school hebben gezeten of op het hbo en daar zitten we een aantal stevige tantes bij...
Maar ook bij de kinderen op de basisschool waar ik werk zie ik kinderen erbij die echt veel te zwaar zijn.

Ik vraag me af waar we over tien jaar zijn als dit zich zo door gaat zetten.


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:03

ja het wordt steeds meer amerika hier....
en zou het nou alleen komen door het andere soort voedsel wat hier sinds jaren al geintroduceerd is en het weinige bewegen omdat we zo "druk" zijn???
Ik zie inderdaad ook wel vaak dikke kinderen ja, maar nog net zoveel 'gewone' kinderen dus.........hoe was dat vroeger? geen idee....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:08

vroeger at men vetter, maar was men activer. Met name de 'arbeidersklasse'. Tegenwoordig doen we veel zittend werk, we reizen met auto of OV. En als we thuis zijn zitten we voor de TV (behalve de echte paardeliefhebbers...)


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:28

Dat is bij mij dus het grootste probleem. Na mijn werk en me paard heb geen tijd meer om nog andere actieviteiten te doen. Dan heb ik als ik mazzel heb nog tijd om ong. een ½uurtje te ontspannen voor het slapen gaan. En dan slaap ik meestal maar zo'n 6/7 uur. 1 keer in de week doe ik dan nog baantjes zwemmen maar vaker red ik echt niet hoor.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:56

dat vraag ik me af sjakie, of ze vroeger vetter aten, want als ik aan "vroeger" denk, denk ik aan veel groente, aardappelen en vlees....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:47

er werd vaak veel spek en worst gegeten dit was wat goegkoper als de magere vleessoorten.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:53

Met heel veel jus of zo'n papje. Daar kon je alles eetbaar mee maken.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers