* help, mijn paard is net een PAD!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-01 07:14

Mijn paard is waarschijnlijk allergisch voor de beet van een daas of horzel ofzo. Ik heb haar nu twee jaar. De eerste zomer heeft ze één keer gigantisch onder de bulten gezeten, de tweede zomer nog erger en gisteren (de derde zomer dat ik haar heb) zat ze dus weer een deel van haar lichaam onder de bulten. Het gaat hier om dikke bulten over haar hele lichaam, van oren tot staartpunt op het zomaar te zeggen, op de gekste plekken. Ik dacht vorig jaar nog dat ze iets gegeten had in het weiland waar ze niet tegen kon, maar nu ben ik ervan overtuigd dat het een allergie is eigenlijk, maar kan dit? Het gaat om bulten van klein, (een normale licht allergische reactie op een steek geeft al een bultje) tot bulten met een doorsnede van drie of soms nog wel meer centimeter. Vorig jaar was het zelfs zo erg dat haar hele hoofdje hartstikke dik was. Ik heb haar toen ook een paar dagen niet kunnen berijden vanwege alle bulten op de plaats waar het zadel ligt. Gisteren was het voornamelijk hoofd, hals, schouder en achterhand en heb ik wel kunnen rijden. Ik wil gewoon het risico niet lopen dat ik de bulten kapot rijd. Het is echt niet leuk om te zien, mijn paardje die er zo onder zit, ze lijkt net een pad met overal wratten. Gisteren heeft ze een paar uur buiten gestaan, volgens mijn vader had ze niet zoveel last van de vliegen. Maar het moet wel van de vliegen zijn denk ik, want naast alle kleine bultjes die ze normaal heeft na een beet, zat ze er nu weer helemaal onder en ook weer die groten.. Mijn paard is al zo gevoelig voor dazen, daarom staat ze voor de wagen ook altiojd ingepakt in vliegendeken en vliegenhals, dan is het voor haar nog een beetje houdbaar. Weet u of er inderdaad een allergische reactie op akn treden door dazen/vliegen en of hier iets aan te doen is? Het gebeurd elk jaar weer een keer erg, ik word nu toch wel nieuwsgierig wat het zijn kan. We dachten vorig jaar dat ze nooit zoveel en op die rare plekken gestoken kon zijn, maar als het allergische reactie is, dan slaat het haar natuurlijk overal uit. Ik ben erg benieuwd of u hier een antwoord op heeft voor mij en of ik er iets aan kan doen. En als ze die bulten heeft, kan ik er dan ook nog wat aan doen om het eerder weg te laten trekken? Ik weet niet of ze er jeuk aan heeft of pijn eigenlijk, ze is er wel sloom bij. Groeten van Ilona
ps. het gaat om een 10 jarige KWPN tuigpaardmerrie. Ze is drachtig nu, ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de dracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 09:31

Op mijn oude manege stond ook een KWPN-er die elke zomer wel een keer zo opzwol. Precies zoals jij het beschrijft. Overal bulten. Dat arme beest had ook opgezwollen lippen (echte zoeloe lippen). Volgens de DA was het een allergie voor de dazen/horzels. Als hij flink gestoken was zwollen alle plekken op waar hij ooit was gestoken.
Zag er echt zielig uit. De DA gaf dat paard dan een injectie met ? en verder gebuikten ze de switch-pour on (dat spul tegen vliegen wat je over het paard heen moet gieten en wat dan in het bloed gaat).

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:34

Is het niet mogelijk om haar een zgn. Boett deken om te doen? Zit ze van top tot teen ingepakt.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:58

is het niet een (allergie) reactie van eiwitten?

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 09:18

azijn helpt goed tegen dazen(dus voorkomt steken) en volgens mij verlicht dat ook de reactie op de steken

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:20

Mijn paard heeft dat ook zo erg.
Een paar weken terug zag zijn buik (de enige plek die ik minder royaal met Veerust had ingespoten) er na een buitenrit uit als een omgekeerde poffertjes pan. Bulten ter grote van flinke poffertje! Boos!
Hij had ook 4 dikke kogels, dus toen heb ik de veearts gebeld. Hij had een overreactie en heeft een injectie tegen allergische reacties gekregen. Binnen twee uur waren zijn benen weer vrij van vocht en de volgende dag waren de bulten ook weg.
Ik geef hem maar extra knoflook en spuit hem in. Door die injectie lijkt ie er nu ook wel minder op te reageren, hij heeft sindsdien helemaal geen bulten meer gehad.
Anders zou ik hem mooi met vliegendeken op land en stal zetten....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-01 21:37

Ze komt al niet de wei in, zelfs met vliegendeken wordt ze helaas gek. Echt zielig ja, en die omgekeerde poffertjes vind ik een erg goede vergelijking haha!!! Party!! Zo ziet het er idd uit. Hoe vaak komt die dierenarts online??? Ben zo benieuwd wat die ervan zegt.... Ilona