Hoelang heling van castratie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoelang heling van castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 18:01

Nav topic [VMR] hoe en wat met een castratie? vroeg ik me af hoelang de heling van een castratie duurt.
Mijn verzorgshetje moest eigenlijk zijn geslachtsverandering vandaag om 13.30 ondergaan, maar door spoedgevallen is het uitgesteld tot later in de dag.
En aangezien hij 30 april de wei weer in mag, om te rennen en gek doen, vroeg ik me af of hij al na een week weer gek mag doen en rennen en draven.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:04

Ja hoor, volgens mij is dat geen probleem. Als het gewoon goed gehecht is en er geen bijzonderheden optreden, dan is er imo niks aan de hand.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 18:06

En hoeveel dagen moet het dan maximaal helen, want het is nog niet zeker of hij nog vandaag gecastreerd wordt.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:18

Het duurt ongeveer 3 weken voordat het echt goed geheeld is, maar volgens mij is het geen probleem om hem na een week op de wei te zetten. Er zijn zoveel paarden die vlak na de casteratie alweer de wei in gaan. Het aantal dagen weet ik niet precies, weet je dierenarts dat niet?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:19

Beweging is juist alleen maar goed. Ik laat ze alleen castreren als ze meteen daarna dag en nacht het land in kunnen.
We hebben een keer 3 hengsten op 1 dag laten castreren. Een voor een even uit het land, meter of 5 van het hek casteren en meteen weer terug gezet.
Beweging en frisse lucht in de wei is beter dan op stal. Daar is de infectiedruk veel hoger.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 18:21

Hij moet nog een weekje op stal staan, hij mag pas op 30 april de wei in.
Als hij nog een week op stal staat is het dan heel erg slecht?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:23

Nee hoor, dat geen ramp imo. Veel met hem aan de hand stappen na de castratie en als het dik wordt lekker met water afspuiten.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:27

Ik zou het persoonlijk dan een week uitstellen.
Bij paarden die meteen op het land gingen, heb ik nooit echte ontstekingen meegemaakt, wel bij paarden die op stal staan.


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-03 18:30

hmm, met water afspuiten zal nog een grotere ramp voor mij worden als de castratie zelf Haha!
laats wou ik zijn hoefjes afspuiten, maar toen leek hij net een dansende flamingo.
Het is nog maar een lief, klein, onschuldig shetlandertje van bijna 2 jaar. Verdrietig

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 21:00

jahoor ken zelf iemand die na het catereren van een jongpaard ze daarna meteen de zelfde dag vaak nog inrijd het werkt erg goed klint gemeen maar het brengt wel minder risico's met zich mee voor jezelf.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:31

marloezzke schreef:
jahoor ken zelf iemand die na het catereren van een jongpaard ze daarna meteen de zelfde dag vaak nog inrijd het werkt erg goed klint gemeen maar het brengt wel minder risico's met zich mee voor jezelf.


Ik kreeg van de dierenarst te horen dat ik een paar weken moest wachten met rijden omdat het paard erg veel last/pijn heeft van de singel.
Dus inrijden lijkt mij geen goed plan inrijden, dan geef je een paard gelijk het idee dat het pijn gaat doen als hij bereden word. lijkt mij niet echt slim!!
En waarom zou inrijden een risico opleveren tenminste als je er verstand van heb. Dan moet inrijden geen enkel probleem opleveren

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:38

volgens mij is het juist niet veilig om voor het eerst op een paard te gaan zitten terwijl ie nog half daas van de verdoving is...

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 16:05

tja het schijnt te werken ga het zelf niet uitproberen hoor, maar bij die persoon die het doet heeft er nog nooit problemen mee gehad medisch niet en rijtechnisch niet. en door de verdoving is het paard een stuk rustiger dus zal hij zich eerder gewonnen geven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers