Granenmix ipv brok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Granenmix ipv brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:37

Ben benieuwd of er mensen zijn die hun paard granenmix ipv brok voeren. Uiteraard met hooi.

Laatst een clinic bijgewoond over voeding. Brok werd niet aangeraden, maar een mix van granen, extra vitaminen en mineralen toevoegen en goed hooi. Dit is het meest natuurlijke voer voor een paard.

De brok werd afgeraden omdat niet duidelijk is wat er wordt toegevoegd. Met name de ruwe as die voor een flink percentage in brok (als je er op let bijna in alles) zit. Ruwe as is dus gewoon afval, van oud frituurvet tot vermalen kippenveren, you name it. Ja, in onze diervoeders gaat een hoop troep, maar dat wisten we al.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:48

ik geef me fjord een deel graan en deel brok
brok: 1/2 kilo per keer
graan: 1/4 kilo per keer.
het is hippostar vipagraan. me paard vind het heerlijk en hij ziet er nu ook glanzend uit;)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:27

Ik heb nog alleen maar granenmix gegeven. Altijd in combinatie met brok, ong 1:1

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30625
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 07:48

Ik heb granenmix gevoerd, maar vind het niet alles. Ik voer nu weer brok. En ruwe as zit niet overal evenveel in hoor. Ik heb er weleens op zitten letten.
Ik voer wel muesli bij voor de smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 08:29

Als je alleen granenmix voert, hoe zit het dan met je calcium-fosforverhouding? Ik vind het zo lastig dat je dan meteen met supplementen moet gaan zitten vogelen....

Ik heb Milena een tijdje op granenmix gehad omdat daar minder eiwitten in zouden zitten dan in de brok, maar ik merkte totaal geen verschil (qua bultjes)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:36

ik voer geen granenmix, maar muesli (is wel volwaardig)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:43

Mijn paard heeft heel lang alleen granenmix en muesli gekregen (met voedingssupplement). Tot bleek dat zijn maag/ darm- en daaruit voortkomend zijn spierproblemen te wijten waren aan zijn voer. Hij krijgt nu sinds een half jaar een zeer hoogwaardige sportbrok in combinatie met slobber en doet het beter dan ooit te voren!! *LOL* En we hebben hem inmiddels alweer ruim 7 jaar...

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:16

Die van mij heeft ook een tijdje alleen op granenmix gestaan (Hippostar reform granenmix), maar nu hij wat meer in het werk staat had hij toch net iets meer nodig. Ook had ik het idee dat hij qua mineralen/vitaminen/etc nogal wat te kort kwam... Zijn tanden gingen ook niet helemaal lekker, maar ik weet niet of dit door de granenmix kwam. Inmiddels heb ik hem dus wat opgevoerd en krijgt hij er wat Equiral bij... geen klachten over tot nu toe, alhoewel ik moet zeggen dat zijn irritante periode van een paar weken terug wel rond de tijd is begonnen dat ik weer brok ben gaan voeren Tong uitsteken

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:21

Voer kopen van een goede leverancier, niet van de veevoeder om de hoek die toevallig ook nog paardenbrok maakt van afval producten. Granen kan, mists goed aangevuld met een vitamine die er speciaal voor is gemaakt voor een granen dieet. Ook Lucerne kan er goed bij met een meusli waarin de juiste vitaminen zitten. Nu mijn paard goed voer krijgt, brok van Kooten met granen ziet hij er beter uit dan ooit met droge benen. Alle paarden bij ons op stal zien er prachtig uit en zijn goed wakker.
Het kan zeker zo zijn dat alleen granen met vitaminen onvoldoende eiwitten levert voor een paard wat goed meedraait in de sport. Eiwitten zijn een noodzakelijke bron voor spieren en moeten niet vergeten worden.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:28

Die van mij staat op enkel muesli (daar zit dan wel alles in; oa haver, granen zelfs gewone brok is er doorheengemixed) en dat voldoet prima! Ze kreeg eerst basisvoer, maar ze had niet genoeg 'pit' met rijden, werd snel leeggereden zeg maar. Toen overgegaan op sportbrok en prestatiebrok, maar ook dat hielp niet. Toen kwam ik bij zwarte haver uit, maar dat zit dus ook in de muesli dus nu eet ze enkel muesli (naast haar hooi dan natuurlijk). Nu zit ze weer vol met energie (die ze dan wel goed verdeeld he) ze houdt alles makkelijk vol en is veel levenslustiger. *LOL*

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:18

Finesse:

Welke muesli voer je dan precies (merk)?? Die ik heb geprobeerd waren voor mijn paard niet voldoende en ook de mijne was snel leeggereden (al gaat dat nu op de brok een stuk beter), dus ik ben wel nieuwsgierig.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:28

Die van ons krijgen ook granenmix, in combi met (sport) brok, zemelen en extra suplementen, waar alle tekorten van de mix in worden aangevuld. Een paard heeft bij ons een allergie van teveel eiwitten, dus voeren we sec mix, zemelen en suplementen. Als je wilt, kan ik je het adres wel geven waar ik dit bestel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:06

Tyrza, jij gebruikt dus ook nog supplementen als je sportbrok voert in combi met granen? Komt dat doordat ze minder dan 2 kilo biks eten, of trekt die combinatie bepaalde verhoudingen scheef?

Ik ben daar benieuwd naar omdat wij Leonardo op een combi van sportbrok en granen hadden staan, maar hij alsnog een mineralentekort kreeg, wat zich uitte in het opeten van z'n eigen mest. Met een goed aanvullend totaalpreparaat was die tic met een dikke maand over, maar het verbaasde mij omdat ik dacht dat je met 2 kilo biks per dag in principe alle vitamines en mineralen dekte.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:10

Ligt er natuurlijk aan wát voor biks en wat voor paard je hebt... De ene is ander weer niet...

In principe voeren we de biks ter aanvulling en voor de smaak, maar is inderdaad nooit meer dan 2 kilo op een dag. Het hangt ook af van wat voor paard. We hebben nml oudjes en veulens en alles wat daar tussenin zit, dus het is echt paardspecifiek. Bovendien ook afhankelijk van de beweging die ze krijgen

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:21

Mij is ook aangeraden granenmix te voeren ips biks, omdat er idd veel troep in biks zit. Wel heb ik granenmix met vitaminen/mineralenkorrels er in.
Maar in de winter voer ik Saar meestal wel biks, omdat ze snel mager wordt, en de biks zet meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:23

Als je de "troep" in biks niet wilt, stap je toch over op een ecobrok?

Wat versta je trouwens onder troep? Laat je niet misleiden door het woordje 'schroot' he... Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:31

Haha nee dat weet ik Haha!
Met troep bedoel ik meer de afvalstoffen die er in verwerkt zouden worden. Ecobrok is inderdaad ook een goed idee.

Je krijgt zoveel tegenstrijdige dingen te horen, ik weet het ook allemaal niet precies...
Ik doe maar wat mij het beste lijkt, ben natuurlijk geen deskundige. Wil alleen maar m'n pony's zo goed mogelijk verzorgen Scheve mond

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:32

Kiara wordt 4 maal per dag gevoerd. Ze krijgt dan lucerne en hooi, en twee maal daags dus granenmix erbij. Ze doet het hier goed op, ze krijgt alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:49

manon_lin schreef:
Finesse:

Welke muesli voer je dan precies (merk)?? Die ik heb geprobeerd waren voor mijn paard niet voldoende en ook de mijne was snel leeggereden (al gaat dat nu op de brok een stuk beter), dus ik ben wel nieuwsgierig.


Ik voer Besterly Dynamix

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:56

Daar heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Is die van een fabrikant bij jouw in de buurt? Geen idee hoe ik daaraan zou kunnen komen (woon in brabant). Her in de buurt hebben ze die in ieder geval niet. Jammer. Scheve mond

corinaflower
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:13

Flower krijgt het beide.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:13

Equiral garandeert dat ze geen 'troep' en alleen maar plantaardige grondstoffen gebruiken. Brok bestaat overigens ook voor verreweg het grootste deel uit granen.
Volgens mij kun je prima een granenmix voeren in plaats van brok, maar zul je er heel alert op moeten zijn of je paard wel alle benodigde voedingsstoffen in de goede hoeveelheid naar binnen krijgt - je moet dus zelf wat meer rekenen en eventueel zorgen voor toevoegingen in de vorm van een supplement. Brok is meer voor de luie eigenaren zoals ik - ze doen het er trouwens allemaal goed op.

corinaflower
Berichten: 27
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:14

maar af en toe is een hapje graan ook lekker voor je paard..

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 15:23

Belangrijkste is denk ik dat je naar je paard kijkt. Als hij super in zijn vacht zit, glimt, soepele spieren heeft, droog beenwerk, looplust, etc..... kun je er wel van uit gaan dat zijn voeding in orde is. Mijn paard heeft een tijdje een mix gekregen van zo'n dikke 11 euro per zak (aangeraden door mijn da). Hij werd er duf van, kreeg dunne mest (en het zou extra goed zijn voor paarden met spijsverteringsproblemen zoals de mijne) en een doffe vacht. Verward Nu krijgt hij brok van zo'n 8 euro per zak en het gaat super (overigens wel geheel plantaardige brok zonder "afval"). Je paard geeft wel aan hoe het gesteld is met hem. Het ene paard is het andere niet!! Knipoog

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:28

Even om op de "troep" in paardenvoer terug te komen... ik weet nou niet of ik zo kapot ben van al die melasse die over het algemeen door muesli heenzit.