KWPN en leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

KWPN en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 10:01

Op pagina 22 en 23 van IDS van vorige week staan twee stellingen van twee bekende en befaamde paardenmensen lijrecht tegenover elkaar.
Albert Voorn zegt in zijn vast colum o.a.:
"Mijn mening: het systeem van nu helpt het fokdoel juist om zeep inplaats van dat het het bevordert. Als het fokdoel van het KWPN topsport is moet ook het systeem van selectie daar naar ingericht worden. Ik pleit daarom voor afschaffing van wedstrijden voor vier- en vijfjarigen. De stressige competitie werkt overbelasting in de hand......
Paul Hendrikx die vooral vanuit zijn beroep als handelaar praat spreekt dit (overigens in een op zichzelf staand gesprek los van de eerder aangehaalde tekst) aldus tegen:
Hoe later een paard begint met werken hoe blessuregevoeliger hij wordt. En een zin uit zijn betoog: over de VSN : de eigenaar van een driejarige die niet wordt ingeschreven zegt misschien het is niet eerlijk.... de eigenaar van de kampioen hoor je niet klagen" In het gesprek met Paul zijn nog drie andere profs betrokken en ze pareren de kwestie over het vroeg beginnen allemaal met als het maar professioneel gedaan wordt"

Albert stelt dat een paard pas op zijn top komt als hij 9 jaar is maar dat de meeste dan kapot zijn door overbelasting op jonge leeftijd.

Maar wie maakt uit wie professioneel is en wanneer een paard zover is. Ik ben het met Voorn de gebruiker eens, maar begrijp dat fokkers en handel niet kunnen wachten tot een paard 5 a 6 is. Wat dan???

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:31

Op zich vind ik aangehaalde uitspraken elkaar niet tegenspreken.
Het lijkt me inderdaad dat een paard blessuregevoeliger is naarmate het ouder is als ze ermee aan het werk gaan.
En het lijkt me dat iedereen het er eigenlijk toch ook wel over eens is, dat veel jonge paarden zoals de jonge hengsten en de paarden in de competities voor 4 en 5 jarigen, vaak overvraagd worden, waardoor er velen al vroeg de strijd zullen moeten staken.
Maar dan heeft de handel het geld wel al in de zak.

Ideaalsituatie is volgens mij dat je vroeg genoeg begint en het op correcte wijze kan opbouwen, maar dat kost tijd. En voor de handel is dat niet interessant, want een jaar langer inversteren kost teveel Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:42

Volgens mij kun je best vroeg beginnen, maar wel met beleid dus niet overvragen.Regelmatige arbeid en dan maar 20 minuten.
En als je dan toch mee doet met competities van 4/5 jarigen is het te verleidelijk om het paard toch te gaan trainen met het oog op die wedstrijd. Dus veel proefgericht wordt er geoefend met de kop in de krul.
Anders kun je niet winnen, want het paard met talent, maar geen africhting wint niet. Vooral die competities met 3 jarige vind ik niet echt een goede zaak. Het idee is goed, maar uitvoering mist doel.
Tegenwoordig wil "men" een vier jarige die al helemaal is doorgereden naar minimaal M niveau en dat vind ik belachelijk.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 10:43

Er is niets op tegen een 3, 4 jarige kilometers te laten maken op een lang recht stuk zoals je treft op buitenritten in natuurlijkrijke omgeving.
Er is van alles mis met 3,4 jarigen die moeten wijken (slijtage heupgewrichten!), travers ed, verzameling maar vooral strekken!, hindernissen...al de zaken waar zeker de KWPN- paarden op dergelijke jonge leeftijd nog te weinig sterk voor zijn.
Bij de 'landelijke' ruiters, zijn het idd de paarden die op 5 jaar al Z reden, die je nooit weer terugziet op 9 jarige leeftijd....
Het is niet voor niets dat de paarden die je op de Olympics ziet, zeker in de dressuur, allemaal ongeveer 14 jaar zijn.

Oud gezegde: Geef je paard aan je vader als het 0 tot 7 jaar is, rijdt het zelf als het 7 tot 14 jaar is, en geef het aan je kind als het ouder is dan 14 jaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:20

Tja, het verschilt ook een beetje per paard.
Behalve lichaamlijk moet hij/zij het ook tusen de oortjes kunnen verwerken.
Händell liep al op zijn 5e fluitend een marthon (op nationaal nivo) terwijl Ilindra toen nog compleet flipte, hoewel ze het fysiek al wel aan kon.
Nu ze beide wat ouder zijn moet ik wel zeggen dat Händell wat meer "slijtage" heeft dan Ilindra.

Met springen en dressuur is dat volgens mij net zo, de een kan het gewoon beter verwerken dan de ander, al naar gelang fysieke en mentale gesteldheid en de wijze van rijden door de ruiter.
Ik vind het karakter dan ook een van de belangrijkste dingen van een paard.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 11:31

Probleem is, en dat bevestigd Voorn dat juist die getalenteerde werklustige paarden overvraagd worden als ze jong zijn omdat ze het zo gemakkelijk aanbieden.
En onze cultuur in de Europese sportpaardenfokkerij is het afleveren van een 3 jarige die zadelmak is.
Nog maar niet te spreken van de verrichtingstesten voor merries en hengsten.
Vooral bij de merries lopen daar in het begin van het jaar nog geen 3 jarige drachtige merries tussen Boos!
Dus vraagt Voorn zich af hoeveel toptalent gaat als jong paard verloren?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:39

Ik vind het wel kwalijk om een jong dier kilometers te laten vreten.
De mijne (3 jarige) is nu goed zadelmak en gaat hoogstens 3 keer per week onder het zadel, niet langer als een half uur per keer en vaak zelfs maar 10-15 minuten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:47

Sjuimpje schreef:
Ik vind het wel kwalijk om een jong dier kilometers te laten vreten.
De mijne (3 jarige) is nu goed zadelmak en gaat hoogstens 3 keer per week onder het zadel, niet langer als een half uur per keer en vaak zelfs maar 10-15 minuten.


Nou dat bedoel ik. Je wil toch met hem aan de gang, anders leert hij ook niks en op deze manier overvraag je hem niet.
Alleen als je je nu hebt voorgenomen om bijvoorbeeld in de herfst aan een 3 jarige competitie mee te doen lijkt het me moeilijk om niet te hard te gaan oefenen daarvoor. Dat zou ik in elk geval niet kunnen, dus zou ik dat nog niet doen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 11:50

toch, alleen bij kilometers over het harde (in stap!) krijg je ze sterk. Niet in de bak, en al helemaal niet aan de longeerlijn.

Die 3, a 4 keer dat je dan gaat rijden, doe je dat op een route, niet in de bak.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 12:03

Ben het met Dees eens dat dat de ideale weg is, helaas niet voor iedereen mogelijk. Dus keuze voor geringe en gedoseerde belasting is dan een goed alternatief. Trouwens mooie uitspraak Dees over die vader en zo Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:09

Een paard is niet gemaakt voor duurwerk,
als je ze hard wil hebben gooi ze in de wei in, het liefst met maatjes.
Zo hebben ze beweging in pieken en dalen, een paard is gemaakt om explosief weg te sprinten en met dat werk worden ze dus sterk.
Ik ken zat paarden die in een stapmolen kapotgemaakt zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 12:12

Dees heeft het over arbeid op de rechte weg zonder buigingen en zo, dus eigenlijk zeggen jullie hetzelfde Sjuim Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:35

Nee, ben ik het toch niet mee eens.
Wat ik probeer te zeggen is dat je een jong dier geen duurwerk mag laten doen, Dees zegt juist dat ze van kilometers hard worden.
Daar ben ik het niet mee eens, een paard vanouds is geen trekdier zoals een gnoe, dat zijn kilometervreters, paarden niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:51

Bij jonge paarden moet je ook bottraining doen, en dat doe je inderdaad oor piekwerk te laten doen. Helaas trainen veel mensen de spieren alleen, en vergeten dat de botopbouw veel langer duurt. Veulens zie je ook altijd sprintjes trekken!

Te laat aan het werk is in mijn ogen niet goed. Te vroeg ook niet. Maar ik denk dat je er meer aan hebt om een jong paard rustig in het werk te zetten. Dan hem een paar jaar langer te laten staan en dan aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 12:58

Hoe een en ander uitwerkt aan het gestel van een paard hangt ook nog af van het eerste deel van zijn leven, hoe brengt ie die door?? Daar begint de daadwerkelijke start en dat lijkt mij ook heel bepalend voor hoe gezond een paard wordt en blijft.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 13:01

Lovely schreef:
Hoe een en ander uitwerkt aan het gestel van een paard hangt ook nog af van het eerste deel van zijn leven, hoe brengt ie die door?? Daar begint de daadwerkelijke start en dat lijkt mij ook heel bepalend voor hoe gezond een paard wordt en blijft.


Helemaal mee eens lov, alleen ander onderwerp. Dit gaat over het belang van het werken met op jonge leeftijd.
Mijn filosofie over opfok is bekend. Niet verwennen, niet op warme stallen, minimaal met 1 leeftijdgenoot, veel bewegen en op tijd alle injecties en ontwormingen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:12

Wat vinden jullie van jonge paarden competities en de manier waarop die worden ingevuld?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 13:18

essie79 schreef:
Wat vinden jullie van jonge paarden competities en de manier waarop die worden ingevuld?


Daar gaat dit topic over

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:45

Ja dat weet ik ja, maar heb wel al gehoord hoe de meningen zijn over de belastingen van een jong paard, maar nog niet specifiek daarover.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 13:49

Nou, mijn mening is te herleiden, maar eh...: ik zie dus veel kwaad in het houden van sportprestatietesten voor paarden onder de 6 jaar.

Laat mij dat nuanceren: het belang bij dekhengsten is dat die dieren zich in de picture moeten presteren, opdat ze de rest van hun leven gevraagd zijn voor hun gebruiksdoel, namelijk dekken. Het belang van een presterend sportpaard op latere leeftijd is dan nihil, en dus rechtvaardigd de markt (niet ik, de markt) het nastreven van hoge prestaties met heel jonge dieren.

Maar wil jij je nu nog jonge paard over 20 jaar nog goed kunnen gebruiken, is het misschien verstandiger de prestatie op de pavocup op 4jarige leeftijd te laten schieten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 14:02

Dees schreef:
Nou, mijn mening is te herleiden, maar eh...: ik zie dus veel kwaad in het houden van sportprestatietesten voor paarden onder de 6 jaar.

Maar wil jij je nu nog jonge paard over 20 jaar nog goed kunnen gebruiken, is het misschien verstandiger de prestatie op de pavocup op 4jarige leeftijd te laten schieten.


Ik zie op zich geen kwaad in een pavocup. Een 4 jarige kan volgens mij dat best aan. Dwz een half uur lang rondlopen met een paar soortgenoten en publiek. En dan alleen basisgangen dus niet wijken enzo.
Het doel is volgens mij selectie op talent. Alleen wordt volgens mij gebrek aan talent gecompenseerd met heel veel gericht oefenen an dat lijkt me wel weer funest.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:12

Ik vind wijken en halsstrekken nou ook niet echt teveel gevraagd voor een 4-jarige. Dat moeten ze makkelijk aan kunnen.
Wel vind ik dat ze tijdens de KWPN paardendagen wat vaak aan de bak moeten en dan vooral in de IAN-competitie.
En dan praat ik nog niet over het heen en weer reizen gedurende meerdere dagen en de indrukken die de paarden daar opdoen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 16:35

Wijken is niet perse teveel gevraagd maar voegt volgens mij niets toe of het later wel of niet een goed dressuurpaard wordt. Wijken kun je elk paard leren. Volgens mij kun je beter kijken naar de manier waarop.
Dus of het hem makkelijk afgaat. Maar ja of dat te realiseren is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:20

En dat Essie, kijken hoe het aangepakt wordt, is nou precies waar de Pavo cup voor bedoeld is: het bekijken van de aanleg voor dressuurpaard. Het is trouwens voor iedere eigenaar zijn eigen keuze om wel of niet mee te rijden in de Pavo cup.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 17:52

En als een paard dan veel of zelfs zeer veel aanleg blijkt hebben voor een bepaalde discipline gaan mensen het paard overvragen en over belasten. Een pavocup op 4 jarige leeftijd valt in mijn ogen nog wel mee hoor qua belasting. Er zijn getalenteerde paarden die op 5 a 6 jarige leeftijd in het Z meelopen. Dat vind ik een slechte zaak. Deze paarden kunnen het niet in hun kop kunnen verwerken en gaan staken. Het zijn volgens mij vaak de meer ervaren ruiters die te snel gaan met hun getallenteerde super paard. Kijk maar naar Isabel Werth met haar 7 jarige in de grand Prix. Dit vind ik een pas een slechte zaak. Hetzelfde als een 14 jarige op een universiteit zetten. Die kan dat ook niet aan, hoe hoogbegaaft zo'n kind/ paard ook is.
Misschien het instellen van een hogere minimum leeftijd voor bepaalde klasses een oplossing. Zodat zeer fantieke ruiters hun paarden wel meer ruimte moeten geven.