De achterhand is niet actief...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

De achterhand is niet actief...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 15:20

Zie titel...

Elke keer als ik rijd merk ik het heel erg dat haar achterhand niet actief is. Voorbenen tilt ze goed op maar de achterbenen sloffen er maar wat achteraan. Als ik op de wei rijd gaat het beter en is ze ook actiever dus het kan zijn dat ze niet makkelijk loopt in de bak.
Ook in galop lijkt het net alsof ze voren galoppeerd en achter draaft op ook maar wat ligt te sloffen...
Nu heb ik al vaker geprobeert haar een beetje bij de tikken achter maar dit heeft in draf totaal geen effect (en zo zacht "sla" ik nu ook weer niet!) en in galop gaat het twee pasjes en dan loopt ze weer gewoon. Blijven bijtikken in galop is geen optie (heb ik al vaker geprobeert) want dan gaat ze racen en bokken enz. en is ze dus nog niet "ontspannen".

Wie weet hoe ik haar achterhand actiever krijg? Zijn daar oefeningen voor?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:25

overgangen blijven rijden en dan actief doorgaan

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:27

voor zo'n paard/pony is het zeer goed om heel veel overgangen en tempowiselingen te rijden dus stap-draf, draf galop of zelfs stap-galop.ook draf-middendraf of verzamelde draf-middendraf , en ook tempowisselingen in de galop zullen de 8erhand activeren,zorg ervoor dat ie niet te diep aan de teugel looopt want dan zorg je ervoor dat de achterhand er een beetje bij kan gaan bungelen .dus een klein beetje oprichten van voor, ondersteund met been .en dan duidelijke overgangen rijden , dus als je aandraaft of galopeerd,meteen doorgalloperen of doordraven , niet in een slap drafje laten aandraven of een verzameld galopje,dat doen heel veel mensen fout.een paard moet meteen in het juiste tempo aandraven of galopperen een zweepje kan wel een beetje helpen met het leren vlot aandraven en aangalloperen.ga maar eens voor jezelf na of je wel goed aandraaft en aangallopeerd.succes ermee!ohw jah om wel te voorkomen dat het paard last vd rug krijgt moet je elke keer dat je hebt gereden hem uit laten draven met een redelijk gestrekte hals, dus NIET de teugels losgooien maar lekker voorwaarts-neerwaarts uit laten draven zodat die rug weer kan ontspannen.succes !

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:29

oke ik had de korte versie

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:23

heey feetje.
ten eerste, de bak is ook erg zwaar op het moment. heb met okkie ook minder problemen in de wei (maar die is eigenlijk weer te hard Boos! ). je hebt met mik het vwnw oefenen al geoefend he?
de achterhand eronder rijden is heel moeilijk. en ik denk dat je dat van sabientje (en van jezelf) op het moment nog niet kan verwachten.
maar nogmaals. lees je pb maar Knipoog

groetjes

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 16:25

Ja, met Mikkie heb ik idd het vwnw geoefend en dat gaat wel goed. Natuurlijk hoeft haar achterhand er nog niet zo onder (en ik verwacht ook geen resultaten zoals bij jouw en okkie) maar het zou toch fijn zijnals die achterhand wat actiever (dus dat ze gewoon haar benen optilt!) werd...
Ik heb je terug ge-PB't Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 16:34

ik begrijp wat je bedoeld maar pb-en we wel nog over of anders praten we er morgen wel over!?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:38

Hee feetje, wil je al je problemen in een keer oplossen?????
Die achterhand wordt vanzelf actief als je haar maar laat doorlopen. Dat heb ik wle gemerkt toen we vwnw hebben geoefend. Ze heeft de neiging om het zichzelf erg makkelijk te maken en dan sloffen de achterbenen er maar een beetje bij. Laat haar dus doorlopen en blijf vwnw oefenen.

Ps. nu komen er dus echt drie gave avatars onder elkaar te staan

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 20:42

Ok! Thnx voor het advies allemaal!

Nog iemand?

P.s. Nu wordt de rij met gave avatars steeds langer...Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 10:08

uuhm, sorry even off-topic. Onze avatars gaan dus echt precies gelijk. Haha! Tong uitsteken

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:31

hee feetje,
ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard, wat bij mij erg goed heeft geholpen is het laten stappen en draven over balken en natuurlijk ook veel tempo wisselen.
Nu hoef ik nog maar eens in de week een aantal balken in de bak te leggen en als ik dan met paard de bak inkom loopt hij al gelijk actiever van achteren.
Je hoeft geen hele rij balken neer te leggen maar een stuk of wat verspreid in de bak. Wel zorgen dat andere die er ook rijden het niet vervelend vinden he.
Succes!!

be good to horses, the are also good to you

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:03

esme schreef:
Wel zorgen dat andere die er ook rijden het niet vervelend vinden he.
Succes!!


Wij vinden het niet vervelend hoor. Je sleept je wel helemaal te pletter met die balken van ons. Dus weet waar je aan begint Haha! Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:24

moest je ze aan de longe zetten: gebruik eens een pessoa


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:13

Ik zou idd zeggen veel overgangen rijden, dat kan ook als je paar dniet super in conditie staat... Je begint in losrijden met schakelen tussen stap en draf. Vooruit rijden, naar draf en dan ook echt direct naar een actieve draf. In het begin pak je het rustig op, op een gegeven moment kan je echt per letter gaat schakelen, dus bijvoorbeeld A in draf F in stap B in draf enz. Dit laatste overigens als ie al wat losser is Haha!
Als ie dat goed oppakt ga je verder naar schakelen van draf naar halthouden en weer aandraven. Ook dit eerst rustig opbouwen, dus een keertje afwenden, haltouden, wegdraven, even wat andere oefeningen en dan hiermee verder werken...
Let er hierbij op dat je niet knalhard aan de teugels terugtrekt en dat je meteen in een actieve draf wegdraaft, natuurlijk op zo klein mogelijke hulpen.
Hiervoor is het dus ook belangrijk dat je paard voldoende reactie op je been geeft. Als hij niet goed reageert op het aandraven vanuit het halthouden zal je dus eraan moeten werken dat je paard sneller op je been reageert...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers