Het Westernpaard aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Het Westernpaard aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 15:52

Wat vinden jullie ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:02

Je zult jezelf iets beter moeten verklaren, hier kan ik helemaal niets mee Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 17:19

Ran schreef:
Wat vinden jullie ?

Aan de teugel? Tuurlijk, maar wel zonder aanleuning.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:11

nageeflijk bedoel je... of verzameld?

Of alleen zijn hals in de krul?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 19:13

Zelfs ook met aanleuning, alleen dan wel een lichte aanleuning!! Bovendien is het volgens de ApHC regels zelfs verboden om met losse teugels te rijden met snaffle.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:18

hoi,

yep... de vraagstelling is grappig Haha!

in eerste instantie is mijn antwoord dus ''nee''... want ik wil geen western gereden paard ''aan de teugel'' ...
maar wat betekent dan precies aan de teugel?
(=constante aanleuning) Clown

Misschien moet je de vraag iets duidelijker stellen & anders hou ik het op een ''nee'' Knipoog

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:44

Voor mij is "aan de teugel" een paard dat met de achterhand onder de massa loopt, over de rug, het bit accepteert met de gewenst hoofdhouding.
Mijn antwoord is dus "Ja" .

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:46

Het ligt er inderdaad maar net aan wat je zelf onder "aan de teugel" verstaat. Ik ben het namelijk zowel met Colinda als met Sonja eens *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:49

je leert je paard aan de teugel lopen , aan de teugel..... en als hij dat kan , dan kan hij ook aan de teugel lopen zonder teugel

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 20:56

Sonja schreef:
Voor mij is "aan de teugel" een paard dat met de achterhand onder de massa loopt, over de rug, het bit accepteert met de gewenst hoofdhouding.
Mijn antwoord is dus "Ja" .


Dat is wat ik dus ook bedoel. Haha!
En wat jullie mening hierover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:02

In dat geval denk ik dat "aan de teugel" een voorwaarde is voordat je zo ver komt dat je die teugel losser kunt gaan laten. Je zult je verzameling toch ergens vandaan moeten halen....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:14

Ran"]
[quote="Sonja schreef:
Voor mij is "aan de teugel" een paard dat met de achterhand onder de massa loopt, over de rug, het bit accepteert met de gewenst hoofdhouding.
Mijn antwoord is dus "Ja" .


Dat is wat ik dus ook bedoel. Haha!
En wat jullie mening hierover is.
[/quote]

ja.. zo zie je maar, net hoe je het idd opvat...
Ik zie het bovenstaande stukje dus meer als ''voorwaarts-neerwaarts'' Haha!
maar dat komt denk ik, omdat ''aan de teugel'' een veel verkeerd begrepen zin is.... Scheve mond (zo van, trek 'm in de krul & houdt hem vooral daar)

Dus ... Ran, als je bovenstaand bedoelt met je vraag, moet ik er weer ''ja'' op antwoorden... ik rijdt niet met een losse teugel, maar ook niet met ''constante'' aanleuning... en dus... rij ik ook aan de teugel Knipoog

En toch vindt ik voorwaarts/neerwaarts iets prettiger klinken Haha!
Wat is dan ''de gewenste hoofd/halshouding'' bij het aan de teugel rijden?
Want is ''aan de teugel'' ook niet uiteindelijk ''aan de teugel'' met oprichting?

En dus een niet gewenste hoofd/halshouding voor het paard (voor westernpaarden dan).
Dat is wat ik van ''aan de teugel'' geleerd heb... voorwaarts/neerwaarts met een ''doel'' , uiteindelijk oprichting.

jeetje... is lang geleden hoor, dat ik dressuur gereden heb

groetjes

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:44

Jos schreef:
je leert je paard aan de teugel lopen , aan de teugel..... en als hij dat kan , dan kan hij ook aan de teugel lopen zonder teugel



je kunt zeggen wat je wil,je afvragen wat aanleuning is,maar bovenstaand is het enige en ware antwoord. Cool heb je nog meer uitleg nodig???? neem dan les van Jos Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:36

vraag me al heel lang af of de term 'aan de teugel' de lading wel dekt. Dat kan inderdaad ook het 'trek em in de krul-gebeuren' opleveren. Nageeflijk vind ik een beter woord, desnoods aan het bit (d.w.z. niet vastpakken, losjes in de mond...het bit uit je handen kauwen in dressuurtermen (daarvoor heb je dus geen gigantische teugeldruk nodig). Hoe je het bij western zou kunnen noemen weet ik niet. Maar ook daar geldt dat de motor achter zit nietwaar?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:42

Anya schreef:
vraag me al heel lang af of de term 'aan de teugel' de lading wel dekt. Dat kan inderdaad ook het 'trek em in de krul-gebeuren' opleveren. Nageeflijk vind ik een beter woord, desnoods aan het bit (d.w.z. niet vastpakken, losjes in de mond...het bit uit je handen kauwen in dressuurtermen (daarvoor heb je dus geen gigantische teugeldruk nodig). Hoe je het bij western zou kunnen noemen weet ik niet. Maar ook daar geldt dat de motor achter zit nietwaar?



So what Cool trek hem in de krul Cool zet druk dat je handen er pijn van doen Cool
uiteindelijk willen we verzameling(lees*werkend vanuit de achterhand)met losse teugel (los is niet los maar toch los)
Just get it any way you can
its just like in love or in war ANYTHING GOES

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:52

ja Blaze ... zo kan ie wel weer Haha!

maar je kunt idd op vele manieren je paard ''aan de teugel'' rijden, maar ook ''voor de teugel'' , ''achter de teugel''.... en je hebt LRD, en je hebt ''klassiek'' ... en ''verzameling'' kun je ook op verschillende manieren bereiken... en wat is nu de ''juiste'' manier....

Dus zo makkelijk is de vraag nu ook weer niet, maar het wordt wel een grappig topic zo }>

dus ik ga moet eens les nemen bij Jos, kijken welk systeem daar gehanteerd wordt Knipoog alhoewel ik denk dat we dan aardig op 1 lijn zitten, Jos & ik
Schijnheilig Verward

groetjes

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:21

zeg Blaze! Ik bedoel het serieus hoor. En als iemand zijn paard absoluut niet in de krul trekt dan ben ik het wel. Niet tijdens dressuur- en niet tijdens westernrijden. Dus ik snap je antwoord niet?

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:30

Colinda schreef:
ja Blaze ... zo kan ie wel weer Haha!

maar je kunt idd op vele manieren je paard ''aan de teugel'' rijden, maar ook ''voor de teugel'' , ''achter de teugel''.... en je hebt LRD, en je hebt ''klassiek'' ... en ''verzameling'' kun je ook op verschillende manieren bereiken... en wat is nu de ''juiste'' manier....

Dus zo makkelijk is de vraag nu ook weer niet, maar het wordt wel een grappig topic zo }>

dus ik ga moet eens les nemen bij Jos, kijken welk systeem daar gehanteerd wordt Knipoog alhoewel ik denk dat we dan aardig op 1 lijn zitten, Jos & ik
Schijnheilig Verward

groetjes



nee hoor kan nog meer Cool
er is helemaal geen juiste manier
There is only one way Cool
ANYWAY

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:31

Anya schreef:
zeg Blaze! Ik bedoel het serieus hoor. En als iemand zijn paard absoluut niet in de krul trekt dan ben ik het wel. Niet tijdens dressuur- en niet tijdens westernrijden. Dus ik snap je antwoord niet?

heel simpel
just do what it takes to get the job done Cool

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:34

ok ff wat uitleg heel kort Cool

Mij maakt het niet uit hoe ik iets van een paard gedaan krijg als hij het maar doet.
Wat ik moet doen om te bereiken wat ik wil doe ik.
het kan snel Cool
maar ook rustig ( doe ik op het moment met Sam Cool )
maar heb alles al gedaan met andere paarden WAAROM
gewoon om te krijgen wat er wordt verlangt Cool

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:40

Heb je nog meer citaten uit Amerikaanse theorieboekies Blaze Tong uitsteken

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 23:58

ok mij wordt verweten(terecht waarschijnlijk) dat ik te veel op de Blaze manier antwoord Cool zal proberen mijn mening over aan de teugel lopen iets anders te formuleren(maar het blijft hetzelfde uiteindelijk)

ten eerste heb ik geen dressuur achtergrond dus termen als **in de krul trekken**of constante aanleuning**etc. hebben voor mij een andere betekenis als voor de gemiddelde ruiter met dressuur achtergrond.
als ik 5 min mijn paard met teugel druk rijd dan noem ik dat al constant((hihihih ja die 5 min zijn constant) in de krul trekken is niet echt de dressuur krul of die valse knik,maar ff achter de loodlijn laten lopen met de hoop dat als ik loslaat zijn neus naar voor gaat maar zijn kont eronder blijft.teugeldruk is voor mij al als ik denk dat ik de scharen van mijn bit voel.dus samenvattend kan ik zeggen dat ik gewoon niet weet waar jullie het over hebben omdat ik niet weet hoe het voeld om dat allemaal te doen,simpel weg omdat ik dat niet doe(althans niet langdurig en constant)wat ik wil is dat ik mijn paard aan een echte losse teugel verzameld alles kan laten doen wat ik wil,hoe ik er kom tja door te rijden en in praktijk te brengen wat ik heb geleerd.

en romkabouter dit is niet uit een theorieboekje Cool

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:04


Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:10

Malabarista schreef:
http://www.american-quarter-horse.de/The_Horse/Disziplinen/Pleasure.jpg
Dit vind ik echt afschuwelijk. Ik weet dat het zo 'hoort' maar ik vind het maar niks. ik vraag me altijd af wanneer ze op hun bek zullen naaien, ze sloffen echt die bak door

http://www.beal-net.com/richard/ronallen.jpg
Als het paard zo zijn hoofd in stap/draf/galop houdt vind ik het aan de teugel. En dat is toch waar iedereen naar streeft? Lachen Dit is gewoon in mijn ogen aan de teugel!




1 is mooi maar volgens de regels te laag

2 is voor mij gewoon achter de loodlijn (en gewoon een veel geziene reflex van een paard als je met je benen bumt en iets je teugels oppakt cq aan je shanks komt)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 00:25

hum vanuit dressuur oogpunt is 1 te laag en voor de loodlijn, en twee wel in de krul maar achter de loodlijn. Dit is een houding die je bij veel dressuurruiters ziet als ze met slof rijden en met weinig been. Voor de loodlijn is toegestaan bij meer uitgestrekte gangen. Bij western rijden vraag ik eigenlijk op dezelfde manier als bij dressuur, maar laat dan helemaal los (terwijl ik bij dressuur lichte aanleuning houd). Maar wat ik bedoel is dat je volgens mij zowel bij dressuur als bij western heel goed een mooi plaatje kunt laten zien (in de krul trekken zodat de hals er mooi uitziet), terwijl de achterhand niet meekomt, dus zonder dat het paard nageeflijk (of aan de teugel is). Does that make sense?