Ik zit de hele tijd met m'n teugels te (.......)!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Ik zit de hele tijd met m'n teugels te (.......)!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 15:24

Elke keer als ik ben aan het rijden merk ik van mezelf dat ik de hele tijd de teugels langer en dan weer korter maak, en dan weer langer enz...
Ik irriteer me hierdoor aan mezelf...
En voor Sabientje lijkt het me ook niet bepaald fijn als ze de hele tijd die teugels korter en langer voelt worden...
Ik heb trouwens wel m'n handen stil en ik hinder haar niet in de mond maar ik zit gewoon de hele tijd met die teugels te klooien.
Wie weet wat ik hier tegen kan doen? Of zijn er "oefeningen" voor?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)



Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:30

Ik doe dat ook heel vaak. Mijn instructeur zei tegen mij: dan moet je wat tape of iets anders om de teugel maken, op het punt waar je ze vast moet houden. Zodat je snel kunt zien of je je teugels nog goed op maat hebt.

Nou dat had ik dus gedaan, maar de tape verschoof de hele tijd, dus daar had ik ook nix aan. Maar het was geen echte goed-plakkende tape. Maar daarna heb ik er eigelijk niet meer zo over nagedacht.
Hmm vonnie krijgt spontaan een ideetje Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:31

je duim als een dakje op de teugel vastzetten.of van die springteugels kopen met die tussenstukjes eraan .ook kan het helpen als je tegen de mederuiters/bakgebruikers zegt dat ze jou eraan moeten herrinneren dat je dat niet mag doen ,let maar eens op, als iedereen het tegen je zegt word je er zo gek van dat je er wel vort op doet letten!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 15:39

Ik heb nu dus van die gekleurde teugels dus ik kan me wel een punt voorstelllen dat ik vast blijf houden...maar vaak doet sabientje haar hoofd omlaag en dan weer omhoog en om dan te voorkomen dat ze gaat hangen laat ik de teugels iets langer...en dan is het al gebeurd...Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 15:44

Dan zou ik me minder concentreren op de lengte van de teugels.
Je kunt er dan beter aan werken dat ze een stabiele hoofd-hals-houding krijgt.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:14

Ik heb dat ook een tijdje gehad. Echt heel irritant. Toen had ik ook het soort teugels dat jij hebt (alleen niet gekleurd) Ik heb toen andere teugels gekocht. Mijn ervaring is dat hoe dunner de teugels zijn, hoe beter ze vast te houden zijn. Als je er te veel op gaat letten, gaat het juist fout (tenminste bij mij). Je mag anders wel een paar teugels van mij lenen als je wilt proberen of het daar beter mee gaat???? Of met handschoenen rijden, dat wil ook nog wel eens helpen. Ik hoor het wel.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 20:34

Met handschoenen kan ik dus echt niet rijden want dan voel ik niks meer Verward
Ik heb zelf nog een paar gewone teugels dus ik denk dat ik die morgen maar eens ga proberen...Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:38

het ligt vaak ook erg aan wát voor handschoenen je draagt. ik kan alleen met heeeele dunne lederen of kunstlederen rijden (ben verwend he Tong uitsteken) wil je mijn handschoenen dan misschein proberen Haha! hahaha

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:55

met je duimen op de teugels helpt dat heb namelijk ook

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:00

Annabel_Simone schreef:
met je duimen op de teugels helpt dat heb namelijk ook


dat heet een correcte handhouding Knipoog (nou ja een onderdeel ervan).

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 21:02

Ja, ik wilde net typen Haha!
Die duimen hoor je altijd op de teugels te hebben...Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Annabel_Simone

Berichten: 299
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Bergen n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 22:06

tuurlijk

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 14:58

Haha daar heb ikook last van, en maar halen met die teugels Haha!
Ik heb gewoon mijn instructriese het om de 2 sec laten zeggen. En dat is reete irritant! Dan ga je er dus echt op letten, anders komt er niks van de les.
Maar zo af en toe doe ik het nog wel. Ik heb namelijk nu even geen les meer, en dus is er niemand die tegen me wil schreeuwen dat ik die teugels nou eens vast moet houden, zucht.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 18:21

Heb precies hetzelfde probleem Frusty Als tip kreeg ik om te gaan rijden met springteugels en................het werkt Ik heb nu op mijn teugels van mijn portugese hoofdstel ook stopjes laten zetten en ik heb nog steeds geen spijt. Eindelijk hou ik mijn handen stil en blijven mijn teugels op maat Haha!

Azra

Berichten: 32
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:41

ik heb ook teugels met leren stopjes, dat vind ik het makkelijkste rijden

sorry bart, ik ben gewoon newforestlover

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 19:42

heb ik ook een beetje, Evita snoept altijd stukjes teugel (nouja, ik ben degene die het laat gebeuren natuurlijk )


springteugels willen misschien wel helpen?, dan moet je ze dus bij dat streepje vasthouden en niet langer laten worden *LOL*

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 19:46

Ja...ik ben nu idd al de hele week met springteugels aan het rijden. Dit gaat echt wel beter! Van te voren had ik trouwens van die gekleurde rubberteugels. Dit ging ook wel maar deze zijn toch echt fijner Haha!!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

deedee19

Berichten: 7928
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:52

Dit kan inderdaad ook aan de hoofdhouding van je paardje liggen. Ik betrap mezelf er nl. ook op bij mijn fjord. Als hij aan de teugel loopt ben ik ook geneigd die teugels langer te laten. Zodra hij dan omhoog komt moet ik ze weer terug nemen. Ik rij ook wel eens op een paard wat gewoon met zijn snuitje naar beneden blijft lopen en dan ben ik niet constant met de teugels aan het rotzooien. Dus het ligt denk ik wel aan de hoofdhouding van het paard.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:18

Ik rijd ook met spring teugels. Alleen schaam ik me een beetje dood om te moeten zeggen dat ik het zelfs nog heb met stang en trens, en dat zou toch echt niet meer mogen dan. Springteugel gaat wel veel beter, maar ik blijf er moeite mee hebben.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:31

Feetje schreef:
Ik heb nu dus van die gekleurde teugels dus ik kan me wel een punt voorstelllen dat ik vast blijf houden...maar vaak doet sabientje haar hoofd omlaag en dan weer omhoog en om dan te voorkomen dat ze gaat hangen laat ik de teugels iets langer...en dan is het al gebeurd...Haha!


En als we het probleem eens bij de basis aan gaan pakken???? Wat dacht je daar van??

Als jouw paardje met haar hoofd schudt, probeert ze onder het werk uit te komen. Ze rukt dan bijna de teugels uit jouw handen, waardoor dus nu jouw probleem komt. Als je merkt dat ze gaat schudden of wil gaan hangen, dan moet je haar benen geven en je hand goed stil houden, desnoods een beetje strak, maar wel klaar om na te kunnen geven als ze braaf is. Aan de teugel is niet meteen noodzaak, als ze jouw handen en benen maar respecteert. Ze mag niet schudden of trekken!
Als haar hoofd nu stil is, zal je zien dat het probleem van de teugels minder vaak voorkomt. Zowel, dan kan je idd naar springteugels en handschoenen gaan grijpen. Ik denk dat het verstandig is als je wat lessen neemt...

Succes ermee!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 22:00

Ze schudt niet met haar hoofd Koortje...

Tis een erg goed advies daar niet van, maar ze houd haar hoofd gewoon dan wat hoger en dan gaat ze weer wat meer naar onder...
Les krijg ik al...Haha!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:05

Ken het probleem, heb ik zelf oko een hele tijd gedaan.

Zoals sommige al zeggen, iemand constant laten zeggen, helpt goed. Maar weet je wat bij mij goed werkte? Knopen in de teugels!!! Je moet soepele teugels hebben en er een knoop inleggen op de plaats waar je de teugels vast (moet) hebben. Die knoop pak je dan in je vuist, zo kunnen de teugels zeker niet langer of korter worden, op het begin is het heel erg wennen maar later is het gewoon. Als je merkt dat het beter gaat, moet ook echt beter gaan en niet zomaar een keertje, haal je de knoop er weer uit, waarschijnlijk heb je de teugels dan goed vast. Maar let op: op wedstrijd mag je niet met knopen halen dus dan even eruit halen!!

Succesd!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:11

als je er knopen inlegt kun je niet geven wanneer het paard vraagt. ik weet dat sabientje vraagt zodra je wat meer op 2 teugels rijd en je benen eraan houd dan moet je vertrouwen geven in de mond en direct met je handen meegeven. met die knopen ben je denk ik sneller geneigd om vast te houden of te laat te geven.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 19:15

Ja, dat dacht ik ook al Haha!
Maar het gaat al beter... (nu bientje nog Schijnheilig)

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:18

Okki heeft ook nogal de neiging om de teugels ongemerkt steeds ietsjes uit je handen te trekken. Ik rij nu ook met springteugels en dat gaat al stukken beter. Het is idd een manier om onder het werk uit te komen. Rij je pony goed vwnw en hou haar bij de les, dat zal al wat schelen denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers