Friese paarden keuringen, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Friese paarden keuringen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 12:54

In welk boekje vind ik de datums en opgaveformulieren voor de friese paardenkeuringen.

Zijn er uberhaupt keuringen voor 2 jarige friese hengsten?

Kan iemand mij uitleggen hoe het gaat.... Lachen


merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 13:18

voor enter en twenter hengsten zijn er geen keuringen in Nederland. De reden heb ik nagevraagd bij ons studieclub en het schijnt dat het in NL verboden is vanwege de gevaar dat het meeleverd- tot 10 jr geleden waren ze er wel maar dikwijls werden de paarden zo vh land geplukt en zonder enige opvoeding naar de keuring gebracht. tsja, dan krijg je idd gevaarlijke situaties. Vandaar dat ze dus in NL verboden zijn. In Belgie zijn er wel keuringen voor enters en twenter hengsten.
Dit geldt dus alleen voor hengsten. Merriekeuringen voor enter en twenter merries zijn er wel.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:39

Maar je paard kan niet zomaar naar de keuring hoor!
Eerst moet hij goed gekeurd worden op zijn sperma en rontgenlogisch. Dit gaat heel wat kosten..
En dan te bedenken dat er ieder jaar zo'n 250 hengsten worden aangemeld voor de keuring (die dus al sperma+foto's goed zijn) En er dan maar een stuk of 10 goedgekeurd worden..
Kleine kans dus dat jij al particulier hier door komt.
Je hengt moet dus echt HEEL bijzonder zijn.
Wat je ook kan doen is hem naar bijv. de nieuwe heuvel brengen, die maken veel paarden voor particulieren klaar voor de keuring.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 20:57

Ben het met Romy eens, ten eerste moet je paard al een supergoed papier hebben, een vol-papier dus met minstens alle merries ster en preferent e.d.
Je kan echter nu ook met je 3 jarige hengst naar de veulenboeksterhengstenkeuring, dan kan hij met voldoende kwaliteit ster worden. Maar dan is hij niet goedgekeurd voor de dekdienst dus. De datums kun je vinden in de Phryso, het stamboekblad, en ik denk ook wel op de stamboeksite.

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:06

Er werd niet over een hengstenkeuring gesproken hoor! Je kan met een 2-jarige hengst best naar een keuring, zelfs ik met mijn 10-jarige ruin zou mogen!

Don't dream your life, live your dreams!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 07:41

Ik bedoel gewoon de premiekeuringen enzo....

shamal

Berichten: 63
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:12

Als je lid bent van het AVS krijg je elke maand de Phryso toegestuurd met daarin alle data van de keuringen en de nodige inschrijfformulieren.
Om deel te nemen aan een keuring moet je lid zijn van het stamboek en het paard op jou naam hebben staan.
In Nederland kun je met een hengst niet naar een premiekeuring.
Voor ruinen is er wel vaak een rubriek voor opname en sterverklaring.
Als een ruin ster wordt verklaard geeft dit 1 punt voor de moeder voor het eventuele preferentschap.

a womans place is on an arabian

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:38

shamal schreef:
Als je lid bent van het AVS krijg je elke maand de Phryso toegestuurd met daarin alle data van de keuringen en de nodige inschrijfformulieren.
Om deel te nemen aan een keuring moet je lid zijn van het stamboek en het paard op jou naam hebben staan.
In Nederland kun je met een hengst niet naar een premiekeuring.
Voor ruinen is er wel vaak een rubriek voor opname en sterverklaring.
Als een ruin ster wordt verklaard geeft dit 1 punt voor de moeder voor het eventuele preferentschap.


Van het FPS bedoel je neem ik aan???

Don't dream your life, live your dreams!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 16:53

shamal schreef:
Als je lid bent van het AVS krijg je elke maand de Phryso toegestuurd met daarin alle data van de keuringen en de nodige inschrijfformulieren.
Om deel te nemen aan een keuring moet je lid zijn van het stamboek en het paard op jou naam hebben staan.
In Nederland kun je met een hengst niet naar een premiekeuring.
Voor ruinen is er wel vaak een rubriek voor opname en sterverklaring.
Als een ruin ster wordt verklaard geeft dit 1 punt voor de moeder voor het eventuele preferentschap.


Alleen met veulenhengsten zeker wel....

Jammer, we hadden hem graag nog eens als hengst willen voorbrengen...

Nou ja, even afwachten tot die ruin is dan maar Haha!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:23

Er is wel een veulenboeksterhengstenkeuring hoor! Dan kan hij ook aan meedoen vanaf 3 jaar oud. De datums staan in de Phryso en zullen ook wel op de stamboeksite staan. Een ruin kan ook pas vanaf 3 jaar meedoen. Ben je al lid van een fokvereniging? Dan hoef je niet zo ver te reizen om aan een keuring mee te doen, die zijn dan namelijk in je provincie, als je met een ruin, merrie of veulen gaat tenminste, voor hengsten is het alleen in Drachten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:48

Ik heb gisteren een merrie gekocht (als het aankoopsonderzoek a.s. donderdag okay is Knipoog ), die als alles goed gaat, midden Juli een veulen krijgt Lachen ! Als ik met dit veulen naar een keuring wil, schijnt dit ook in Dld te kunnen! Weet iemand misschien hoe ik er achter kan komen, waar en wanneer dit gehouden wordt ?? Hoe oud moet het veulen überhaupt zijn, voordat je ermee naar een keuring kan/mag ??

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers