(AR) angstig paard aangespannen beleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

(AR) angstig paard aangespannen beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 13:07

Ik heb een paard die ik graag wil beleren voor de sulky. Ik heb al eens eerder een paard beleerd voor de sulky. Omdat ik vrij onervaren ben was ik wat langer bezig, ik wilde wel zeker weten dat ik niet te snel ging. Maar verder ging dat wel goed en dat paard is nu erg braaf en betrouwbaar voor de sulky. Het paard dat ik nu wil beleren is erg angstig, vooral met z'n achterhand, ze raakt gemakkelijk in paniek van touwen rond haar achterhand e.d. Het is al een paar keer bijna mis gegaan, bij het longeren met dubbele lijnen zakte de buitenste lijn omlaag en kwam tegen haar achterbenen aan, hier schrok ze zo van dat ze ging bokken. Ze kan wel een band trekken, maar ook dit liep al een keer bijna verkeerd af toen ze ervan schrok en in paniek raakte.
Is het verantwoord om met dit paard door te gaan en denken jullie dat zij kan wennen hieraan zonder dat er ongelukken gebeuren?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:00

Aan lijnen voelen om de achterbenen en eigenlijk overal, zal ze eerst goed moeten wennen tot ze er echt helemaal niets meer om geeft. Anders blijft het levensgevaarlijk om met zo'n dier de weg op te gaan.

Gaat dit wennen echt niet lukken binnen een paar weken desnoods, dan is het dus inderdaad onverantwoord om er mee door te gaan en zul je de enig juiste conclusie moeten aanvaarden dat dit paard niet geschikt is voor de mensport.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:03

Goed oefenen met dubbele longe en banden d'r achter. Oefenen, oefenen, oefenen. Totdat het zeker weten helemaal geen probleem vormt. En anders het idee laten varen, als het niet lukt moet je het ook op kunnen geven als het echt gevaarlijk word.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:20

Net zo lang oefenen totdat ze niet meer in paniek raakt van lijnen die haar benen raken, anders is het echt te gevaarlijk voor de sulky. Veel geduld hebben dus!

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:52

Laat je paard met heel lange strengen een autoband slepen door de buitenbak.
Gaat dat goed, ook bij heel korte wendingen, laat dan een van de strengen tussen de benen door lopen. Er ontstaat paniek bij het paard, geeft niks, op de volte uit laten razen tot ze het opgeeft en het rare gevoel normaal gaat vinden, daarna de andere streng er onderlangs. Dit doe net zo lang (let op; schaafwonden zijn niet nodig) totdat er géén enkele paniek meer is. Dit kan weken duren. Dan pas kan je richting kar. Ik doe ze vaak voor een grote geremde tweewieler, maar een vierwieler werkt ook wel.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:12

Wat ik dus wil voorkomen is dat ze een keer echt in paniek raakt en bijv. met band en al er vandoor gaat. Dan hoef je het daarna ook niet meer te proberen, dan is er al teveel angst ontwikkeld. Als ze angst heeft voor die touwen, is het dan verstandig om hier eerst mee aan het werk te gaan of kan ik beter direct met de sulky gaan oefenen. Bij deze sulky heeft ze alleen die stangen aan de zijkant en verder alleen de leidsels die over de rug lopen. Zoals touwen tussen de achterbenen door hoef ik niet te proberen, dan raakt ze in paniek en is het einde zoek en ben ik daarna denk ik nog verder van huis, dan hoeft het van haar niet meer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:16

Als je een stadium overslaat tijdens de opleiding(zoals de touwen tussen de benen door) ben je verkeerd bezig. Wat je uiteindelijk niet wilt is dat hij op een gegeven moment aan de kletter gaat omdat hij per ongeluk eens met een achterbeen over een streng is gestapt.

Niet alle paarden zijn geschikt voor de mensport. Of je confronteerd het paard ermee en loopt het risico dat hij er zo van schrik dat hij niet meer hoeft, of je creeert een tijdbom. En als hij een keertje aan de kletter gaan met Sulky erachter heb je een nog groter probleem.

In jouw geval zou ik toch eens hulp vragen aan iemand die wel vaker met dat bijltje heeft gehakt. Laat het paard door een Professional beleren...

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-03 12:25

Cassidy schreef:
Als je een stadium overslaat tijdens de opleiding(zoals de touwen tussen de benen door) ben je verkeerd bezig. Wat je uiteindelijk niet wilt is dat hij op een gegeven moment aan de kletter gaat omdat hij per ongeluk eens met een achterbeen over een streng is gestapt.

Niet alle paarden zijn geschikt voor de mensport. Of je confronteerd het paard ermee en loopt het risico dat hij er zo van schrik dat hij niet meer hoeft, of je creeert een tijdbom. En als hij een keertje aan de kletter gaan met Sulky erachter heb je een nog groter probleem.

In jouw geval zou ik toch eens hulp vragen aan iemand die wel vaker met dat bijltje heeft gehakt. Laat het paard door een Professional beleren...


Inderdaad denk ik dat je hier gelijk in hebt. Alleen op dit momnet heb ik eerst het dilemma, moet ik met dit paard verder gaan. Ook als ik hem laat beleren kan het fout gaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 21:05

Als je een probleem tegen komt is dat niet gezegd dat dat een onoverkomelijk probleem is. Het is alleen zo dat jij de ervaring niet in huis hebt om het op te lossen, maar een professional heeft dat wel. Dus als jij je de vraag stelt of JIJ met dit paard door moet zou ik zeggen: stop ermee. Jij hebt de kennis niet in huis om het paard zover te krijgen. Maar uitsluitsel kan alleen iemand geven die er ervaring mee heeft. En daarvoor zul je hem toch uit handen moeten geven. Resultaat kan zijn dat ook de Professional je adviseert om ermee te stoppen. Of hij helpt je door dit probleem heen.

Wat ik alleen niet zou doen is er telang zelf aan gaan knutselen. Het paard kan zich daardoor een gedrag aanmeten en dingen leren die er niet of alleen heel moeilijk weer uit te krijgen zijn....