Keuring, hoe en wat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Keuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 00:09

Oke, 28 juni ga ik met Mander (voor de lol!) meedoen aan de Zeeuwse Dag van het Paard. Dat is een dag georganiseerd door het KVTH (stamboek van het trekpaard en de halfinger). Ik heb Mander ingeschreven voor de rubriek ruinen-keuring en bestgaand onder het zadel.

Wie kan mij wat tips geven over het voorbrengen tijdens zo'n keuring, waar moet ik op letten? Wat moet ik niet of juist wel doen? Kleding voorschriften? Mag ik voorbrengen met halster en touw of moet dat ook officieel? Het is enkel een beoordeling, ik wil mee doen gewoon om eens te zien wat een deskundige van hem vindt! Haha!

En wie o wie is er goed in het toiletteren van een haf (vooral sokken!)?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:15

een haf hoeft volgens mij niet getoiletteerd te worden al het haar mag er aan blijven. misschien de oortjes, de baard en het 3e oor bijknippen, maar dat is dan helemaal je eigen keuze. Verder kan je even bij het stamboek informeren wat je aanmoet bij het voorbrengen en of je paard emt of zonder bit voorgebracht moet worden. ga je hem trouwens western rijden in de bestgaande rubriek?

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:21

Ik zou idd even navraag doen bij het stamboek. Dan weet je zeker dat je op de juiste manier voor de dag komt.

* To Belg, or not to Belg *

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 10:46

Marjolein: 3e oor?????

En ga je hem zelf voorbrengen? Als het goed is zullen er ook voorbrengers zijn Haha! En alvast veel succes bij het bestgaand onder t zadel ook! Ik zal er die dag ook zijn en zal jullie wel live succes wensen nog Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 10:51

Marjolein, ik ga hem idd western rijden in de bestgaand rubriek. Ik heb daarover gebeld en het is vooral een beoordeling of je je paard onder controle hebt en kan laten doen wat je zegt. En het hele plaatje moet een goede combi zijn. Dus of helemaal in westernoutfit, of in engelse outfit.... Voorlopig rij ik nog western met een engelse cap Haha! dus tegen die tijd even ergens een hoed scoren/lenen..... Haha!

Ik weet niet of ik hem zelf voorbreng, als er idd voorbrengers zijn dan denk ik dat dat handiger is, kan ik ook beter kijken... Ik heb nog nooit een paard voorgebracht, dus geen idee.... Haha!
Ik zal het stamboek eens bellen....

3e oor is het plukje haar wat je (evt) weghaalt waar het halster zit, ik haal dat idd altijd weg.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:02

Hmmz ik snap nog steeds niet wat t 3e oor is Haha! Zit dat op zn voorhoofd tussen de oren, iets naar beneden? Zo'n soort babyplukje? Haha! Dat is bij snow nl zwart en de rest wit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:39

Bij de Fjorden, met die mensen ga ik altijd mee, zijn de voorbrengers geheel wit, witte broek, t-shirt/blouse, witte schoenen en een rode stropdas. Zij doen de Fjorden een hoofdstel om.
Snowdon, voorbrengers? Nooit geweten dat daar mensen rondlopen die dat voor anderen doen, normaal doen 1 of 2 mensen van de familie dat. Bij het voorbrengen, moet je gewoon luisteren naar de aanwijzingen van de ringmeester, en zo lopen dat zij het paard zien en niet jouw benen.
Buitenzorg, ik weet niet zeker hoe dat bij invlechten bij de haflingers zit, dan moet je even bellen met de afdelingssecretaris. Voor Zeeland is dat Mw. Tas-Dieleman in St. Kruis. Toiletteren moet je niet doen, naturel is het mooiste, wel de staart en manen wassen zodat die spierwit zijn, en ook wat krullen. Enne, ik weet niet welke rubriek eerst komt, en hoeveel tijd je hebt, maar ik wil best een hengstenvlecht doen, is niet zo moeilijk, en dat staat vaak het netst bij haflingers.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:37

Snowdon: Als je het paard zijn oor langs de hals platlegt, moet je de manen, tot de punt van het oor weghalen. Dat is het derde oor Knipoog Dat is dus ook het punt waar je halster op ligt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:44

ahaa! weer wat geleerd!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:53

Met voorbrengen moet je geloog ik in het wit... Ik was vorig jaar bij de haflingerkeuring in Noord-Holland end aar waren volgens mij geen voorbrengers...
Als je hem zelf gaat voorbrengen moet je in stap in een rechte lijn van en naar de jury lopen en in draf in een driehoek, eerst schuin van de jury af naar de enen achterste hoek dan recht stuk en dan weer schuin richting jury (als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog )
Als je moet halthouden voor de jury, moet je hem"open" opstellen:
zijn achterbeen aan de kant van de jury moet een stukje verder naar achter staan en de voorbeen aan die kant een klein stukje naar voren zodat de jury alle 4 de benen kan zien... (zoeiets geloof ik Haha! )

Je kan hem het beste met hoofdstel voorbrengen zonder neusriem, dan komt zijnhoofd het mooist uit.

Wat betreft het toileteren: Alles mag blijven hangen, de oren kan je licht uitknippen( bij hengsten gebeurd het volgens mijw el is) maar met haar is mooier als het er redelijk verzorgt uitziet. Voorderest staart en manen goed wassen, zodat het redelijk wit is Knipoog
Zijn sokken zou ik laten zitten. Alhoewel er wel redenen zijn om ze wel te scheren, zoals bij de hengst Sturm die wordt geschoren omdat hij vrij kort gekoot is, en door hem te scheren, komt dat minder uit.

Zijn het genoeg tips Haha! ?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:05

Wat een geod topic! Ik wil misschien Blizz ook wel laten keuren dit jaar...kweetnogniet... Ik weet wel dat ik een kleine voorbrenger moet hebben, want met een lange vent naast hem, lijkt Blizz supermini..

En dat derde oor.... moet dat echt weg? Het is bij Blizz net een beetje op lengte. Ik prop het vaak bij de voorpluk in.. En wie knipt sokken van tinkers voor keuring? Doen of niet doen?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 13:08

Klinkt niet makkelijk het voorbrengen! Haha!

Ik zal zijn oren enzo netjes knippen en de staart en manen wassen. Omdat ik tijdens de bestgaand onder het zadel wel vlechten wil (is makkelijker voor de neckreining! Haha! ) hoopte ik dat het met de keuring ook mag, anders moet ik (keuring is rubriek 10 en bestgaand rubriek 14, geen idee hoeveel tijd daar tussenzit!) tussendoor snel vlechten. Een hengstenvlecht kan ook mooi zijn, als je het mooi en snel kan Maya, graag! Haha!

Als het goed is krijg ik ruim van te voren alle starttijden, dus misschien zit er wel 2 uur tussen, dan redden we dat makkelijk!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:34

Ik heb misschien nog wel een hoed voor je te leen, een zwarte leren. Als je hoofd niet te groot is tenminste Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:43

Okay Esther, ik denk dat er wel tijd genoeg tussen zit, het zou wel kunnen zijn dat er minder tijd tussen zit, omdat sommige rubrieken tegelijk worden gedaan. Maar op die dag krijg je een programmaboekje met tijden enz. Dus dan kunnen we dat zien. Maar ik heb net in je profiel gezien dat hij lange manen heeft, dus dat moet wel lukken, ze zijn toch wel van redelijk gelijke lengte hoop ik.
Voorbrengen is niet zo moeilijk, op het stilzetten moet soms wel wat geoefend worden, maar er wordt toch op het paard gelet.


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:52

dapperdier: bij tinkers wordt t derde oor vaak niet geknipt hoor! Daar wordt ook niet opgelet, sokken knippen zou ik niet al te veel doen, maar beetje kan nooit kwaad.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 10:33

Maya, je mag idd komen vlechten tussendoor! Haha!
Kreeg net een mailtje terug van het KVTH en een haflinger mag tijdens een keuring NIET ingevlochten worden.......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:45

Ah, dan weet je dat ook weer, maar ik zal dan wel komen, moet je van te voren de tijden van de haflingers maar pb-en. Want het programma krijg ik pas op de dag zelf. Ik zal ook nog op Amanda gaan oefenen om een mooie strakke gelijke vlecht te maken, Mander moet er natuurlijk wel netjes uitzien. Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-03 15:00

Yup! THANX alvast! Haha!
Ik laat je meer weten via PB als ik het programma heb!
Ik zal ook eens navragen -vor de zekerheid- of het in de rubriek bestgaand niet stiekem ook niet mag! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:18

Bij het tinkerstamboek lopen er voorbrengers rond die je kan inhuren, dit heb ik verder nog nooit gehoord bij een ander stamboek. Voorbrengen is erg lastig je moet namelijk proberen je paard zo op te hitsen dat ze super gaan lopen en tegelijkertijd ook proberen hem in draf te houden (en dat terwijl je zelf naar adem aan t snakken bent omdat 2 rondjes rennen eigenlijk teveel is Haha! )
Wat leuk trouwens dat je hem western gaat rijden, zie je niet veel is eens wat anders

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:23

ik ga in mei naar een arabieren keuring met Cheyenne en zie enorm tegen het voorbrengen op......vooral het opstellen lijkt me moeilijk. No way dat mijn gekke Cheyenne wil stilstaan met al dat publiek en andere paarden....En dan mijn conditie......ik val dood neer na 1 rondje.....Haha!

Maar ik heb er wel zin in hoor....het is toch voor de lol!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers