HBO of WO studenten met een eigen pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

HBO of WO studenten met een eigen pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-03 11:18

Ik zit nu in 5 VWO en ga dus over iets meer dan een jaar studeren (als het goed gaat)
Nu zou ik zo verschrikkelijk graag een eigen pony willen hebben! Het geld zou waarschijnlijk wel lukken maar ik zit er echt mee of ik dan over minder dan anderhalf jaar er nog genoeg tijd voor heb.
Daarom vraag ik nu aan mensen die op het HBO en WO een opleiding volgen: redden jullie het qua tijd om een eigen pony te verzorgen? Gaat het beter of slechter dan wanneer je op de middelbare school zat?
En wat raden jullie mij aan?

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:26

ik zit daar ook mee, ik ga volgend jaar naar het HBO. ik weet nog niet zeker welke studie (waarschijnlijk fysiotherapie).
er is eens een topic over geweest, volgend de meesten was het wel te doen

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:32

hoi
Sharir heb ik vanaf m'n 11, en dus ook de hele middelbare school gehad en 1,5 op het hbo (ik ben pas gestopt met die opleiding omdat het niet helemaal is wat ik wil)
Op het hbo vond ik juist dat ik meer tijd voor hem had dan de laatste jaren van de havo.
Wel had ik het geluk dat ik vlakbij r'dam woon en dus lekker thuis kon blijven wonen, als je op kamers gaat zit je weer met het probleem dat je een nieuw plekje voor je pony/paard moet zoeken enzo.
En daar komt nog bij dat ik hem samen met mijn zus heb, dus alles komt niet op mij neer.
NA de zomer hoop ik naar deurne te gaan (als ik toegelaten wordt), Sharir blijft dan thuis (hij is te klein om mee te nemen), dus ik ben gigantisch blij dat ik hem met m'n zus deel en dus kan houden (zorgt zij er doordeweeks voor)

Een vriendin van mij die een pony bij ons in de wei heeft staan, die gaat nu haar pony verkopen omdat ze op kamers gaat....
Ze gaat een opleiding doen die hier niet in de buurt is, en om nou elke dag zolang te reizen...
Helaas is er bij haar verder niemand thuis die haar wilt hebben dus ze verkoopt haar.
Ze zou haar ook kunnen houden en dat er een verzorgster voor zorgt, maar dat wilt ze niet, omdat ze zelf voor de kosten op draait en ze geen zin heeft om te betalen zonder dat ze er zelf plezier aan heeft. Nouja iedereen z'n eigen keuzes.
Ik zou dat bijv. weer wel doen Haha!

Op de hbo opleiding waar ik zat, daar maken ze de roosters zo dat je altijd 1 dag in de week vrij hebt, dat is wel lekker dus, en verder had ik het eerste jaar heel veel ochtenden/middagen vrij.
dit jaar was wat drukker, omdat ik de opleiding duaal ging doen (2 dagen werken 3 dagen school), maar daar had ik zelf voor gekozen.

Het ligt misschien ook een beetje aan de opleiding of je het druk krijgt of niet.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 11:35

Ik heb geen eigen paard of pony, maar zit op het HBO en heb wel verzorg-/bijrijdpaarden. Ik kan vertellen dat het ook nog een behoorlijke opgave is om naast je studie bijrijdpaarden te hebben, ook al heb ik verder geen enkele verplichtingen met die paarden. Het ene moment heb je het helemaal niet druk en kan je bijna halve dagen besteden aan de paarden, het andere moment, voornamelijk aan het eind van een trimester, heb je het twee of drie weken ontzettend druk en dan moet je echt goed plannen wil je nog een uurtje of twee vrijmaken voor de paarden (in de week!). Het klinkt heel hard, maar ik denk dat het vrij zwaar voor je gaat worden als je naast het HBO of WO een paard moet onderhouden. Je kunt je paard natuurlijk op een all-in pensionstalling zetten, waar het gevoerd wordt en ook op de wei gezet wordt en waar jij verder weinig aan hoeft te doen, maar de vraag is of jij dat zelf wel wilt. Je neemt toch een paard omdat je er aandacht aan wilt geven, omdat je goed voor een paard wilt zijn. Ik denk dat de dagelijkse verzorging van een paard moeilijk te doen is naast een studie, maar waar een wil is, is een weg, dat is wel zo. Ik heb ook nog een vriend, een eigen huis en dus ook nog een huishouden. Woon je bij je ouders en hoef je je niet druk te maken om schoonmaken, boodschappen doen, koken etc. dan lukt het misschien nog wel.

Maar twee klasgenoten van mij hadden tot voor kort een paard. Ze merkten dat ze er steeds minder tijd voor hadden en hebben toen hun paard moeten verkopen: Iets wat naar mijn mening vreselijk zou zijn als je het zelf mee moet maken. Dan heb je een band met je paard, maar je kunt geen mogelijkheid vinden het paard aandacht te geven en te onderhouden. Ik denk dat je dan beter nog even kunt wachten, hoe vervelend het ook is, want een paard kost ook nog veel geld en het ligt er natuurlijk aan wat voor studie je doet, maar soms kan je naast je studie bijna niet werken. Hoe kan je dan het geld voor een paard bij elkaar krijgen? Als ik op dit moment een paard aangeboden zou krijgen die ik zou mogen hebben, maar wel dagelijks zou moeten verzorgen, zou ik er erg goed over na moeten denken. Als er een stalling in de buurt beschikbaar is, dan kan het eventueel wel, maar vergeet niet dat school erg belangrijk is (*preek*) en dat het vooral in tentamenperiodes en stageperiodes moeilijk is om naast al je schoolwerk ook nog een paard te onderhouden

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 12:02

Ik doe rechten, en bij mij valt het allemaal prima te combineren.
Maar dat hangt natuurlijk af van een aantal factoren: waar staat je paard, als je er iedere dag 3 kwartier voor op en neer moet wordt het al lastiger

Hoeveel moet je doen voor je paard? Wordt uitmesten en eten geven e.d voor je gedaan of moet je dat er nog bij doen na het rijden?

Hoeveel tijd moet je aan je studie besteden. In mijn geval is het nog al weinig: ik leer erg makkelijk en heb weinig tot geen opdrachten. Dat is een nadeel van het HBO, je krijgt daar vaak veel groepsopdrachten waar een hele hoop tijd in gaat zitten.

Ik zou zeggen, wacht nog een jaartje enbekijk hoeveel tijd je over houdt. Het eerste jaar is vaak een van de moeilijkste jaren, als je die overleeft met voldoende tijd zal de rest ook wel lukken

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:17

Bij mij ging het prima. Ik heb een HBO opleiding gedaan en daarnaast reed ik gewoon mijn paard. Ook de verzorging van hem doe ik. Om op school te komen moest ik 1,5 uur met de bus, dus 3 uur per dag reizen maar dat had ik er wel voor over. Gelukkig staat mijn paard wel thuis.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:21

Ik doe psychologie en ik kan het vrij makkelijk combineren. Ik heb namelijk heel weinig contacturen. Als je een studie doet met meer contacturen is het denk ik wel moeilijker. Tegen de tentamens aan is het wel heel erg druk en een studentenleven erop na houden gaat ook niet(niet dat ik daar nu zo'n behoefte aan heb), maar ik heb wel het voordeel dat ik mijn eigen tijd kan indelen.

Ik denk dus dat het vooral afhangt van het aantal contacturen wat je hebt. Hoe minder je op school hoeft te zijn, hoe makkelijker je je eigen tijd kan indelen.


Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 13:51

Ik studeer Bedrijfskunde & Agribussiness. Ik heb nu bijna 2 jaar HBO achter de rug en kan alleen maar zeggen dat ik over de grote lijn meer tijd heb. Je hebt minder lessen en meer groepswerken en zelfstudie, dus je kan alles beter naar jou wensen plannen. In de winter is het wel wat lastiger als het vroeg donker is en je lessen rot uitvallen of als je veel aan je project moet werken met anderen. Maar ja dat probleem had ik op de HAVO ook als je tot smiddags 3 uur op school zit.
Opzich maakt het ook veel uit of je paard bij je huis staat ofzo, heb je svaonds een binnenbak tot je beschikking dan zie ik helemaal het probleem niet als ik eerlijk ben, op voorwaarde dus dat je niet op kamers gaat en uren moet reizen...

Het is voor iedereen een beetje afhankelijk dus van reisafstand school/thuis en reisafstand thuis/paard.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 20-04-03 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:01

Ik woon op kamers en studeer ook op het HBO, qua tijd is het zeker te doen! Idd in de winter is het ietsje lastiger, maar zeker nog wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:05

Ik doe Bedrijfskunde & Agribussiness, variant Paard & Management. Ik heb Amanda naar Dronten gehaald omdat ik haar zo miste en ik me behoorlijk verveelde in Dronten. Ik kan het goed redden, heb genoeg tijd voor haar en voor school. Ondanks de flinke reistijd, ongeveer 25 minuten op de fiets heen. Nu staat ze er nog maar kort en heb ik een rustige periode gehad, ik weet niet hoe dat in de toekomst zal zijn. Ze staat op een vol-pension stal, wat wel erg makkelijk is, omdat ik dan alleen hoef te komen om te rijden en van haar te genieten, het is wel vreemd om niet voor haar te zorgen, maar dat had ik al omdat ze eerst thuis stond en ik haar alleen in het weekend zag. Maar ik weet van mezelf dat ik het druk moet hebben om te presteren, dan kan ik alles goed verdelen en gaat het goed, bij mij komen de problemen als ik te veel vrije tijd heb. Je moet gewoon kijken of je goed kan plannen, of je ook de kosten aankan, en hoe makkelijk je kan leren, dus hoeveel tijd je voor school nodig hebt.

Shiloh

Berichten: 19775
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 14:09

maar de beweging die je paard nodig heeft hangt toch ook af van de conditie die die heeft, en wat die dus gewend is...

Ik hoor zovaak dat mensen hun paard gewoon voor een paar maanden op de wei zetten omdat tijdelijk het veel te druk hebben....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 15:07

Nou ik kan snow gerust een keer geen beweging geven, maar elke dag beweging geven is bij mij nu ook weer niet elke keer rijden.. Hangt van de bschikbare tijd af wat ik ga doen, soms idd helemaal niets en heel soms ga ik een dagje niet ernaartoe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 15:29

Het ligt een beetje aan je studie. Ik had in mijn studietijd niet veel college uren, ongeveer 8 tot 12 per week. Ik heb ook altijd een of meerdere verzorgpaarden gehad die ik voor 90% zelf verzorgde.
Qua tijd was het prima te doen. Financieel was het absoluut niet haalbaar om zelf een paard te onderhouden.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 15:48

Inderdaad, het ligt helemaal aan je studie. Een vriendin van me doet diergeneeskunde, en dat is gewoon niet te combineren met een paard als je alles zelf wil doen. Met mijn informatica ging het makkelijk, had er nog wel een bij kunnen nemen Knipoog Financieel inderdaad bij lange na niet mogelijk..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:16

Ik ben een HBO studente en doe een redelijk pittige International studie. Ik heb een eigen paard en werk en studeer hiernaast dus nog. Het is te doen als je alles slim plant. Gelukkig ben ik ook geen fanatieke amazone, dus dat scheelt ook nog.

Galactica Wadim X Gemini

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:24

Ik ga volgend jaar ook naar het HBO en ik ben erg benieuwd hoe het dan gaat.
Gelukkig ben ik niet echt verplicht om Chica te rijden, maar ik vind het nog wel verschrikkelijk leuk!
Ik blijf het dus zo veel mogelijk doen, maar het is geen probleem als ik een dagje (of een paar dagen) niet kom Lachen

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 17:32

Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe je wilt studeren. Toen ik studeerde heb ik altijd mijn (weliswaar toen al met pensioen zijnde) pony verzorgd en een bijrijd paardje voor twee dagen in de week gedaan. Met mijn studie was dat prima te combineren, maar met de studentenvereniging is dat toch lastiger! Als je daar actief in wilt zijn, en dat vind ik nog steeds echt een aanrader Haha! kun je er misschien beter voor kiezen een leuk paard in de buurt van je studie plaats bij te rijden.

Het kan dus wel, maar in mijn geval was het toch echt wel wat veel kunst en vliegwerk!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:18

ik studeer momenteel ook nog. (laatste maandjes) voor mij is het altijd goed te combineren geweest. Alleen met stages was het wat zwaarder, maar ik had het er wel voor over. Financieel is het voor mij niet haalbaar, maar zolang ik geen inkomen heb springen mijn ouders bij (tot op zekere hoogte) en zo gauw ik een baan heb betaal ik hem zelf.

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 19:25

Heeey!
Ik zat er ook aan te denken om een eigen paard te nemen! maar ja.. ik zit nu ook op het HBO (eerste jaar) en buiten de stages is het goed te doen! dan heb ik tijd genoeg maar in de stage's dus niet.. en dit jaar heb ik 'maar' 8 weken stage.. maar volgend jaar het halve jaar.. dus dan is er geen tijd meer over voor een paard he! dus ik wacht nog ff 4 jaartjes, dan heb ik hopelijk ook genoeg geld ervoor..

Dus ik denk dat het ook een beetje aan de opleiding ligt!! als je veel stage's enz. hebt, dan wordt het wat moeilijker, maar er zijn zat opleidingen waar je pas in het derde of 4de jaar stage hebt..

Maar 1 tip! misschien kun je je studie eerst een half jaartje uitproberen! en kijken of je tijd overhoudt! dan kun je daarna beslissen of je genoeg tijd voor een eigen paardje hebt Lachen Want anders heb je straks een paard en kom je erachter dat je er geen tijd voor hebt! dus ik denk dat als je eenmaal een half jaartje je studie doet dat je dan veel beter kan oordelen Lachen.

Succes ermeee!!! Haha!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:16

Ik studeer HBO vrijetijdsmanagement en zit op kamers in Breda en heb ook nog eens een eigen paard thuis in Oud-Vossemeer staan. Op zich is het te doen omdat mijn vader ook voor mijn paard zorgt en ook mijn stalgenoten vaak een handje meehelpen. Als dit niet zo was had ik het alleen kunnen redden als ik niet op kamers zat en dan nog had ik niet zoveel tijd. Het ligt idd erg aan de opleiding die je gaat doen, of je veel les en huiswerk hebt of niet. In ieder geval zou ik eerst kijken of het te doen is om een paard te houden naast je studie, dan krijg je er later tenminste geen spijt van!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:46

Ja het ligt natuurlijk aan wat voor studie en of je makkelijk leert en of je thuis woont of niet...

Ik studeer toerisme in Breda en ik woon nog thuis, ik moet wel op en neer maar heb meestal maar dire dagen in de week school. Ik moet dan wel per dag 3 uur reizen, maar in die 3 uur maak ik mijn huiswekr en de indivudele opdrachten.

ik ben dan natuurlijk nog twee agen vrij en daarvan werk ik een volle dag, want ja ik moet natuurlijk ook nog mijn paardje betalen!!
Tja verder ligt het heelmaal aan jezelf!

ik heb er echt genoeg tijd voor, en ja er zijn bij mij ook genoeg mensen die zouden kunnen inspringen, maar mijn pony staat in de wei dus die hoeft er niet elke dag uit!

Als je op kamers woont is het natuurlijk wel lastiger, dan ben je alleen in het weekend thuis... daar moet je wel aan denken!!

en ff offtopic kiamyd zit je op het nhtv?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 10:21

Ik studeer communicatie in Utrecht en ik heb een eigen paard. Ik woon nog wel thuis, anders was het niet te doen. Levita staat bij een pensionstalling heel dicht in de buurt. Ik kan het makkelijk combineren.
Financieel gezien heb ik mazzel dat mijn ouders het paard betalen, want het was anders niet gelukt.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:01

Ik zit in het tweede jaar van HBO dier- en veehouderij en vins wel dat je een paard naast je studie kan hebben. Wij hebben er op dit moment 4 op stal en dat redt ik dus niet en heb ik hulp nodig...maar 2 paarden red ik zelf gemakkelijk. het is dan wel goed plannen en je tijd indelen, want ik moet naast school ook werken en ook veel stages lopen. Ben ik op stage heb ik daar mensen voor die de paarden doen en probeer altijd Brechje mee te nemen, want ik mis haar dan ontzettend...zeker als ik 10 weken weg ben Lachen

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 12:28

Ik ga volgend jaar Fysiotherapie doen (hoop ik ==>loting }>) . Ik blijf gewoon thuis wonen en mijn ene paardje staat hierachter in de tuin en mijn andere op een pensionstal...15 minuutjes hiervandaan. Ik hoop dat ik het nog allemaal voor mekaar krijg dan. Gelukkig ben ik een supersnelle ( Cool ) uitmester, dus dat geeft hopelijk geen problemen. Duurt bij mij als ik het iedere dag doe..meestal maar 5 minuutjes. En mijn moeder wil ook nog weleens helpen als ik weg ben ofzo.. dus ik denk dat dat niet zo'n problemen zal geven. Mijn vader betaalt het allemaal...dus dat is ook nog te doen:D

Maar als ik niet zoveel tijd zou hebben zou ik gewoon iemand zoeken die mijn oudere paardje een aantal dagen in de week wil rijden. Verkopen zou ik niet willen, mijn oudste paardje is er namelijk eentje met gebruiksaanwijzing. Mijn jongste is toch pas 3 dus als ik daar wat minder mee zou doen zou dat niet erg zijn denk ik. Aangezien ik haar toch nog rustig aan aan het inrijden ben. Ze heeft hierachter ook genoeg plek en een klein maatje (shetje) Lachen Dus eenzaam zal ze niet snel zijn.

edit: en als je al die tijd dat je op bokt }> zit of achter de tv nou inruilt voor uitmesten e.d. dan is het wel te doen lijkt mij Haha!

Nathalietjuh
Berichten: 1316
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hardinxveld, Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:31

Ik zit nu in 3vwo en heb een verzorgpony. De eigenaresse daarvan kreeg het te druk met studeren en toen ben ik gekomen. Nu komen we er samen prima uit: ik ben zo'n vijf dagen in de week bij haar paard en doe alles wat nodig is, geef 'r beweging enzo. Alles gaat heel goed, en als ze zelf tijd heeft om wat te doen dan doet ze dat gewoon. Meestal rijd zij een keer in de week ofzo. Voeren doet ze wel bijna altijd zelf, zodat ze haar pony toch iedere dag kan zien. En ik krijg priveles op de pony gedeeltelijk op haar koten, daarbij rijd ik zo vaak ik kan, zodat ie lekker kan lopen
! Ik gelukkig, zij gelukkig en de pony gelukkig! Dus het moet voorlopig nog te doen zijn! Lachen

08-10-2004; † Rust zacht, lieve Pretty.. Ik mis je!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, GoogleAdsense, GrapeshotBot, Nalonyda, Poldermenner, Trendiction, YandexBot en 44 bezoekers