Syb's eigenaren zijn weg en ik zit met een probleem!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-01 21:29

Ik hoop dat ik het jullie een beetje duidelijk kan maken, maar Syb is dus van een meisje die nog niet zo heel lang rijdt, en Syb dus nog niet echt dressuurmatig ontwikkeld is.

De vorige keer waren ze erg lovend over het resultaat na de 4 weken dat hun op vakantie waren en dat ik op Syb had gereden. Dat verwachten ze nu weer denk ik.

Het probleem zit hem in het voorwaartste, daar heeft ie zo'n gruwelijke moeite mee! Vandaag heb ik hem gelongeerd, maar hij kan/wil niet voorwaarts. Hij poept 7 kleuren stront ( bij wijze van) maar voorwaarts Verward echt, ik snap er niks van

dit zelfde in het rijden, geef je hem een por, komt ie hoogstens met z'n pootjes in de lucht, ,maar voorwaarts? ho maar. ( zelfs in een buitenrit, heeft ie erg veel moeite om de gangen op tempo en ruim te houden, of te wel, kan/lukt/wil niet.

waar moet ik dit probleem zoeken? het is een 4 jarige welsh-B pony, hij loopt altijd in de wei en krijgt af en toe een handje haver met lijnzaad bij gevoerd.

o ja, ook in de wei leeft ie zich nooit uit. een rustig galopje is alles.

Verward wat is dit toch Verward


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 21:31

misschien heeft ie toch wat onder de leden. Heb niet het gevoel dat het rijtechtnisch is. Misschien kun je een bloedonderzoek laten doen, daar kunnen ze heel veel van af lezen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 10:26

En als je in de bak van hand verandert diagonaal, en dan hals laten strekken en flink aanmoedigen (aansporen) om grote of snellere passen te nemen, gaat dit ook niet?
Syb kan (neem ik aan) onder het zadel galopperen. Als je daarbij eens haar lekker ontspannen laat galopperen met lange teugel? Een paar rondjes lang?
Wie weet dat de galop dan ietsje ruimer wordt?
Heb ik het goed begrepen, Syb draaft dus altijd op hetzelfde tempo, een sneller drafje krijg je er niet uit?
Wat haar conditie betreft, die kan best goed zijn, maar misschien is de conditie van de achterhand minder?
Ik had dat toen ook en moest destijds met mijn ex-verzorgpaard heel veel overgangen maken, en constant figuren blijven rijden of afwenden etc.
Vooral die overgangen, halt naar draf en omgekeerd, maakten zijn achterhand sterker, en dus werd hij ook beter in het strekken in draf enzo.
Wie weet helpt het?
Groetjes, Dorine.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 12:55

Idd proberen na te gaan of hij helemaal fit is, maar dit vind ik meer zaak voor de eigenaar dan voor jou. Hoe oogt de pony over het algemeen? Je kunt zelf al heel wat zeggen zonder een bloedonderzoek namelijk. Als de pony als een gewonde gezone pony op je overkomt zou ik me niet te veel zorgen maken. Vraag desnoods je instructeur of iemand op stal eens.

Wat dat slome betreft: rijd je hem wel eens buiten? Lekker naar voor aan een contactteugeltje. Niet als een idioot gaan scheuren of zo, maar gewoon lekker "fris en vrolijk" naar voor. Liefst met een ander paard erbij: nog leuker.

Let er in het rijden op dat hij niet terugkomt op je been. een beenhulp betekent: naar voor. Niet gaan zitten klemmen zelf. Geef een gewone beenhulp, en als hij niet reageert kom je er een keer snel achteraan met een tweede. Maar je laat je been wel even "los" ahw. Zodra hij voorwaarts gaat haal je de druk er ook weer af, anders begrijpt hij het verschil nog niet.

Ik denk dat je het beste je instructeur kunt vragen om je te helpen, en ik zou me niet te druk maken over dat die mensen verwachten dat die pony weer zoveel verbeterd is als ze terugkomen. Veel succes!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-01 21:00

Buiten is ie alleen "schijterig" niet bepaald voorwaarts. Eens opjagen ofzo lukt me ook niet bepaald. morgen les ik ook met hem ( inplaats van eigenaar) en ik zal het eens vragen aan m'n instructrice.

Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, fleur_yen, har166, Speirs en 45 bezoekers