Achteruit lopen op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Achteruit lopen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 17:18

Hoe stop je nou een paard als hij achteruit gaat lopen terwijl het niet de bedoeling is?
Rocky die is blijkbaar nogal slim, hij schrikt van een (soort) cirkel-zaag aan de andere kant van de sloot, dus springt achteruit. Die mensen stoppen met zagen maar meneer vertikt het om door te lopen, we liepen alleen maar achteruit. Nou hoeft dat niet zo'n groot gevaar te zijn, maar wel als je maar 10 meter van een weg af zit (waar hij dus gerust achteruit op liep Scheve mond)
Op een tik met de zweep achter m'n been reageert hij niet, een harde tik op z'n kont gaat hij alleen maar harder achteruit.
Het enige waardoor hij nu stopte was doordat hij met mijn hand een mep tussen z'n oren kreeg (en dat heb ik nog nooit eerder gedaan, maar was ten einde raad aangezien hij bijna weer op de weg stond en er een stel auto's aankwamen) Hij is er uiteindelijk langs gegaan doordat m'n moeder hem aan z'n hoofdstel heeft meegenomen.. (ook weer niet dè oplossing)
Later moet hij stilstaan voor een weg, waren er beneden beetje kinderen aan het spelen, dus hij denkt dat hij weer achteruit weg kan (tsja, ik kon hem niet stoppen) dus mijn moeder vindt het te gevaarlijk, zijn we maar omgedraaid. Het is niet de oplossing, zal alleen maar een groter probleem worden volgende keer als ik daarheen wil, maar ik kon m'n moeder niet ompraten.
Nouja, kortom, hoe zou ik hem kunnen laten stoppen dan? Heb namelijk geen zin om hem elke keer een mep tussen z'n oren te verkopen.

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:45

Als hij echt direct moet stoppen gewoon omdaraaien met zijn kop richting de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:45

Ga overdreven achterover in het zadel zitten. Als dat niet werkt, omdraaien!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:10

In het boek “Luister naar uw paard” staat ook zo’n case beschreven. Paard kwam bij een buitenrit de stal uit, en het enige wat het wilde doen was achteruit lopen.
De schrijver van het boek (even de naam vergeten) heeft het paard iedere keer als het achteruit wilde lopen, tot vervelens toe het dier achteruit laten lopen (zo’n ANDERHALVE km), totdat het paard het zo zat was dat het niet meer achteruit wilde lopen. Sindsdien waren de problemen over.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:54

Uit ervaring kan ik zeggen, omdraaien en minimaal een aantal kilometers achteruit, totdat jij zegt dat het genoeg is!. het eerst omdraaien zou ik in jouw geval doen omdat je anders op een gevaarlijke weg zit...
Niet opgeven, hij wil achteruit, dan mag hij achteruit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:01

Ik doe dat inderdaad ook als Mileen alleen nog achteruit wil, dan gaat ze dus achteruit langs het 'enge ding' en daarna nog een stukje verder. Heb ook wel eens een boerenweggetje helemaal achteruit gereden met haar. Haar probleem, maak ik absoluut niet het mijne van.
Overigens ervaart ze het doorgaans als een opluchting als ze uiteindelijk weer voorwaarts mag en is het afgelopen met het gezeur Haha!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:24

Toen ik Lois net had had hij ook van die kuren. Net zo lang achteruit dat hij het helemaal beu was, toen mocht hij pas omdraaien. Heeft het daarna nooit meer gedaan }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:29

Wat jammer eigenlijk he voor die paarden, dat we ze door hebben *LOL* *LOL* *LOL*

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-03 13:01

Ok, dus zelf achteruit laten lopen, kom ik bij een volgend probleem aan Knipoog
Ik heb geen stuur als hij achteruit moet, dus hij loopt zo de sloot in dan (ok, dat is overdreven, maar dat zie ik nog wel gebeuren) Moet nl. over een fietspad tussen 2 sloten in.. Vandaag ging het overigens wel goed, hij kwam op een nieuw stuk fietspad waar hij nog bijna nooit geweest was, dus had teveel om naar te kijken i.p.v. te gaan klooien.
Dus zondag in de bak maar eens gaan oefenen om een stuur te krijgen in die achteruit denk ik Lachen (Argh, dan zou ik toch wel wat meer ervaring willen hebben dan alleen in groepen gereden te hebben buiten Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:13

Als je de achterhand niet kunt besturen, kun je de voorhand om de achterhand heen zetten?

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 13:58

hmmm... goede tips! Als Tjits geen zin meer heeft gaat ze ook irri lopen doen en achteruitlopen. Ik probeer haar altijd weer vooruit te krijgen, maar dat werkt dus niet Boos! volgende keer gaat Tjits dus ook 3 rondjes achteruit door de bak Haha! gna.. gna.. Knipoog

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:22

Lieke2 ik heb je ge-pb't. Wilje aub even kijken. Groetjes, Talitha15
Sorry, even off-topic, maar ik probeer Lieke2 al heel lang te bereiken

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 20:36

Sonja schreef:
Als je de achterhand niet kunt besturen, kun je de voorhand om de achterhand heen zetten?

Late reactie Schijnheilig (Van mij hè Tong uitsteken)
Heb nou een aantal dagen geprobeerd te bedenken wat je ermee bedoelde (vond het zo l*llig om te vragen, hoe bedoel je eigenwijs Haha! ) maar ik snap het nog steeds niet. Ik zou denken dat het hetzelfde is als omdraaien, maar dat zal wel niet Knipoog
Hij had vandaag ook geen zin meer toen ik aan wilde draven (hij was verdorie zomaar uit de wei gehaald en dan moest ie ook nog werken dacht ie Tong uitsteken) , geprobeerd hem achteruit te laten lopen toch maar, ging eigenlijk nog best redelijk (ondanks dat het met erg veel teugeldruk moest Lips are sealed ) en daarna maar weer omgedraaid en achterover gaan zitten, teugels wat slap gelaten en been gegeven, zo waar liep hij gewoon weer verder Lachen Daarna nog een keer geprobeerd aan te draven en hij liep gewoon braaf verder.
Bedankt voor de tips allemaal, nu maar hopen dat we op het fietspad waar het begonnen is we het hetzelfde op kunnen lossen binnenkort

robbie1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:50

een lekkere dikke zweep pakke en hem een keer een goeie mep verkope

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 09:23

DaphneL"]
[quote="Sonja schreef:
Als je de achterhand niet kunt besturen, kun je de voorhand om de achterhand heen zetten?

Late reactie Schijnheilig (Van mij hè Tong uitsteken)
Heb nou een aantal dagen geprobeerd te bedenken wat je ermee bedoelde (vond het zo l*llig om te vragen, hoe bedoel je eigenwijs Haha! ) maar ik snap het nog steeds niet. Ik zou denken dat het hetzelfde is als omdraaien, maar dat zal wel niet Knipoog
[/quote]

Als een paard het vertikt om ergens langs te lopen (heeeeel enge bomen bijvoorbeeld, aldus Milena Haha! ) en hij gaat achteruit, dan probeer je 'm in eerste instantie gewoon weer vooruit te rijden door je hand naar voren te geven (ruimte, ga maar) en been te geven.
Sommige paarden vinden dat een schitterende aanleiding om om te draaien, of net te doen of ze gek zijn en nog harder achteruit te lopen. De benen van de ruiter liggen dan vaak al verder naar achteren voor extra overtuigingskracht Haha! maar helaas, daar heeft het paard al maling aan.
Ga er even vanuit dat je het paard niet meer omgedraait krijgt naar dat enge ding toe. De achterhand luistert dus duidelijk niet meer naar het been, maar staat wel enorm onder de massa. Waarom dan niet de voorhand "liften", het been op de normale plek leggen en een wending om de achterhand rijden?
Dit verwacht het paard namelijk totaal niet in zo'n situatie, want mensen proberen doorgaans de achterhand om de voorhand heen te rijden, let maar eens op in zulke situaties.
Terwijl als je de voorhand "oppakt" en om de achterhand heen parkeert, je er ineens bent... Haha!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 18:29

Ik snap hem, maar mijn probleem was niet het omdraaien (dat vindt hij wel best, denkt ie dat ie terug mag naar stal) maar vooral het sturen als hij achteruit loopt. Dat hij bijvoorbeeld heel erg scheef loopt, schuin naar achteren Knipoog
Dus dat hij als een dronken paard over het fietspad loopt, maar zelfs dat was met een beetje moeite nog aardig te sturen..