nog geen 2 en bit in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

nog geen 2 en bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:33

ik heb dus een shet hengstje van bijna 2.
ik wandel heel veel met hem maar hij is gewoon erg sterk en ik vroeg me af of het kwaad zou kunnen als ik met hem met een hoofdstelletje ga lopen. dan zou ik hem beter kunnen houden denk ik.
dus mijn vraag is kan het kwaad?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:35

Het kan geen enkel kwaad, je zou hem echter ook gewoon een kinketting om kunnen doen en daar eens een flinke ruk aan geven.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:35

Gewoon netjes opvoeden. Niet naar sterkere middelen grijpen. Als ze echt willen gaan ze toch wel. Dennis is inmiddels zo braaf dat ik hem aan een halster en touwtje naar een merrie kan brengen om te dekken. En hij is echt niet achtelijk dat hij niet weet waarvoor hij daar heen gaat. Hij is erg vrolijk dan maar blijft netjes bij me als ik dat van hem vraag.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:38

Ja je kan hem dan inderdaad beter houden...
Maar of je daar wat mee opschiet, zodra je paardje leert dat hij ook door het bit heen kan lopen ben je weer terug bij je probleem....
Beter kan je aan de slag met een goede verstandhouding tussen jullie twee…
Voedt hem op en leer dat hij niet voor je schouder mag komen als jullie lopen, dat hij stilstaat als jij Ho zegt. en dat trekken niet mag.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:39

Ik ga met Dennis mee. Liever fatsoenlijk opvoeden dan nu al naar grovere middelen grijpen. Kettinkje aan het halster en corrigeren als het fout gaat, belonen als het goed gaat. Kwartje valt echt wel.

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:41

daar hebben jullie idd gelijk in dat zodra hij daar door heen gaat lopen dat ik helemaal nergens ben...
ik geef hem dus iederekeer een tik (niet heel hard ofzo) zodra hij dus voor me uit gaat maar dan gaat ie dus min of meer steigeren dus krijgt ie nog een tik en dan gaat het zo echt ff door totdat ik gewonnen heb...
hij loopt ook redelijk netjes maar zodra hij andere paarden ziet wil ie gewoon ff laten zien dat ie hengst is...

maar ik ga het gewoon proberen zonder een hoofdstelletje dan.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:43

Ik moet zeggen dat die van mij met 2.5 de neiging had om maar even lekker op zijn achterbenen te gaan staan... niet zo prettig die hoeven in je nek.... Moet ook zeggen dat het nadat ik hem maar even een hoofdstelletje in had gedaan heeeel snel afgelopen was.

Ik zal dan wel weer wat bot zijn ofzo, maar ik heb echt het idee dat een keer bot/grof een stuk beter werkt bij mijn paard dan honderd keer "lief" vragen ("Ach, toe nou kereltje")

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:45

Probeer anders eens een lus om zijn neus met het halstertouw.
Ik rij zelf ook een hengst, dus ik weet hoe ze kunnen zijn. Luisteren is luisteren en dat weet hij ook. Als hij drammerig is krijgt ie een dreun en roep ik HÉ of zo. Je zegt ook dat je niet zo'n harde tik geeft, maar doe dat nou een wel. Hij moet weten wie de baas is.

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 10:49

ik geef hem dan dus een tik met mijn halstertouw.
gelukkig is ie niet zo groot dus heb nog geen hoeven in mijn nek...
mijn zus heeft een hengsten ketting ik denk dat ik die gewoon ga lenen, als ik een touw om zijn neus doe helpt het nog steeds niet zo goed. Zodra ik inde wei met hem loop luisterd hij wel maar zodra ik buiten loop en hij ziet andere paarden kan ik hem nog wel houden maar dat gaat erg moeilijk.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:18

Als d'r echt geen houden aan is kan je iid een kettinkje gebruiken. Die werkt niet in als er niets geks gebeurd, gaat hij trekken werkt hij wel in.
Dat gebruikte ik zomers als ik met Den ging fietsen nog wel eens als we langs merries moesten maar dat is nu ook niet meer nodig. Hij trekt niet eens meer, hij showd en brult alleen soms nog(wat ook soms wel wat iri is maar niet zo erg als trekken).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 11:15

ik probeer het altijd eerst met een zweep (nee ik mep hem niet daarmee). Als hij te hard gaat gaat de zweep voor mijn neus en dan houdt meneer wel in. Als hij daar niet naar luistert gaat het halstertouw losjes in zijn mond en dan luistert hij 9 van de 10 keer wel en anders pak ik hem bij zijn halster (heeft ie een gruwelijke hekel aan namelijk hahaha) en het gaat perfect, niet vervelend, niet bijten niks. Hij is tevens ook nog geen jaar hoor vandaar zonder bit Haha!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-03 11:41

ik heb gister met een hengsten ketting gewandelt met hem en dat werkt super kan hem veel makkelijker houden en hij werkt niet is als het niet nodig is... ik vind dit best een goed oplossing.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:39

De ketting is idd een oplossing, maar ik zou er niet mee blijven lopen. Als het erg goed gaat moet je hem er ook weer een keer afhalen, anders blijf je er zo aan gebonden.
Verder is en bijft het een hengst die gewoon moet weten wat zijn plaats is.


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:43

Jahoor hij kan heus een bitje in, vooral om zijn leeftijd *LOL*
Maar je kan hem idd beter houden met een bit in, dit heb ik ook altijd bij mijn shethengst, die erg druk en sterk is.
Anders is ie niet te houden.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 17:44

Tess is net 2 en die heeft ook al een bitje in als we naar buiten gaan ... dus ik denk dat het makkelijk kan!

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 18:08

Een bit op zich kan nooit kwaad. Degene die aan de andere kant van het bit zit is degene die de schade veroozaakt. Opvoeding is het enigste wat werkt. Hij heeft te luisteren en dat doel heiligt alle middelen. Bedenk echter wel dat als je naar steeds grotere middelen moet grijpen om die gehoorzaamheid af te dwingen, dan ben je goed fout bezig. Pas ingrijpen als hij ver over de schreef is gegaan, is vragen om meer problemen. Zeker in het begin is elke halve stap over de streep reden voor gepaste straf (streng zijn!!!). Hij heeft snel genoeg door dat die regels gewoon gelden en dan heb je geen grote middelen meer nodig.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, DenieesB, Saartjuh_b en 30 bezoekers