Boek over masseren en spieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 14:54

Ik wil wat meer weten over de spieren van een paard, waar ze zitten enzo. En ook over massages die je kunt geven à la fysiotherapie. Kent iemand een goed boek?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:27

Sorry, dat ik zo laat nog reageer. Maar ik ben net naar de bibliotheek geweest en heb er een boek van meegebracht waar erover geschreven wordt:

Alternatieve therapieën voor paarden - Een nieuwe benadering van gezondheid en conditie.
Vanessa Britton
Uitgeverij La Rivière
ISBN 90 384 1160-X

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 18:34

Wil ik ook graag weten! Ik heb een klein boekje over massage voor je paard, staan ook tekeningen in, heel duidelijk. Haha! Ligt alleen op stal, dus ik zal morgen eens voor je kijken...enne...ik wil ook nog steeds eens kijken of er geen paardenfysiotherapeut(e) is die een keer een privecursus aan stal zou willen geven voor met eigen paard...maakt mij niet zo heel veel uit waar het gehouden zou worden als ik zo iemand zou kunnen vinden...heb jij dan eventueel ook interesse??? Haha!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:32

Ik heb een erg makkelijk boek over de T-touch methode, die gaat niet echt diep in over welke spieren waar enzo, maar wel goed te begrijpen, en de paarden reageren er duidelijk ontspannend op!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 07:50

ik heb ook een cursus Ttouch gedaan, maar das geen massage. Het dient (zoals het in de boekjes staat) om de paarden zich bewust te laten worden van hun eigen lichaam. Toen ik mijn paard net had liep ie altijd te sloffen en struikelde wel eens. Ik ben toen met ttouch werk op de benen begonnen en het werkt hartstikke goed. Geen lomp gedoe meer met z'n benen. Je hebt ook veel oefeningen voor rugklachten en nekklachten. Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een cursus voor echte paardenmassage maar heb ook nix kunnen vinden. Ik probeer zelf maar een beetje uit op de grote spieren die ik zelf kan voelen (nek, rug en bilspieren) op de manier waarop ze ook mensen masseren (mijn moeder is masseuse en heeft me wat technieken geleerd) en daar kan je een paard al heerlijk mee ontspannen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 10:47

Ik ben zeker geinteresseerd in een cursus en ik weet ook wel iemand die het zou doen misschien, maar alhoewel: het is toch een stukje van hun brood, dus waarom zouden ze het overdragen.
Mijn fysiotherapeute heeft me wel uitgelegd hoe ikd e twee probleemplaatsen van Bolivia kan doen.

Wat betreft TTouch, ik vind dit iets anders en ik zou graag een boek hebben waarin ook duidelijk de spieren staan op een tekening.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 18:12

***...ben vergeten te kijken hoe mijn boekje heet...enne...als we iemand kunnen vinden die een basiscursus massage wil geven...spiertjes masseren van eigen paard bij wijze van warming up of cooling down is toch geen diefstal van hun broodwinning... Knipoog is eerder bijdrage, hoop ze voor iets ander nl helemaal niet nodig te hebben... Schijnheilig Als ik iemand weet houd ik je wel op de hoogte... Haha!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:56

Ik weet wel een fysiotherapeute die les geeft! En dat is Martine Paasse uit Zuid-Groningen. Zij geeft eendagscursussen in neuro reflex massage. Deze massage gaat in op de spieren én het zenuwstelsel. Na de massage laadt je het paard af middels acupressuur.

Mijn paard, die erg stijf was van hoefkatrolonsteking, heeft er veel baat bij gehad. Martine heeft haar eerst drie keer gemasseerd en sindsdien doe ik het zelf. En ze is er echt veel soepeler van geworden en de knopen in de rug zijn verdwenen *LOL*

Ik ben zelf heel enthousiast over deze massage-techniek. En ik weet ook van een aantal andere paarden die er door verbeterd zijn.

Martine behandelt en geeft de cursussen bij huis. Vorig jaar gaf ze ook cursussen op lokatie als er voldoende belangstelling was. Of ze dat nu nog steeds doet, weet ik niet.

Als jullie meer wilen weten hierover, laat het dan even weten. Zoek ik wat meer informatie voor jullie op.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 15:52

Mirjam, dat lijkt mij erg interessant, als je info hebt, wil ik die wel graag hebben.
Manon 2, er zijn wel een aantal engelstalige boeken over massage, maar ik weet niet of die engelse termen te ingewikkeld zijn.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 18:57

Volgens mij is er in die serie van "Gids voor de Jonge Ruiter" ook een (klein) boekje over masseren en spieren enzo. Veel weet ik er niet van, maar het staat vast wel ergens in een bieb ofzo.Haha! -Haha!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 18:57

Volgens mij is er in die serie van "Gids voor de Jonge Ruiter" ook een (klein) boekje over masseren en spieren enzo. Veel weet ik er niet van, maar het staat vast wel ergens in een bieb ofzo.Haha!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 18:58

Oeps, sorry voor de dubbele plaatsing!