wanneer is het dekseizoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

wanneer is het dekseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 04:44

misschien een stomme vraag maar wanneer is het dek zeisoen? Verward
ik heb er geen verstand van maar ik wil mijn hengstje ter dekking stellen.
maar ik heb er verder geen verstand van dus weet ook helemaal
niet wanneer het dek zeisoen begint Frusty


Afbeelding

het is een hengstje zonder papieren en 3 jr oud
en ik vraag €20 per dekking is dat veel??? Lips are sealed

hoop snel reacties te krijgen

[Edit] titel [/edit]


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:31

Er zijn geen stomme vragen, alleen maar stomme antwoorden.

Het dekseizoen begint voor sommigen al op 1 Februari, maar wij dekken persoonlijk liever geen merries voor 1 Juni. 1 Mei is een mooie tijd voor een veulen om geboren te worden. De praktijk leert echter dat de helft van de veulens al voor 1 Mei geboren wordt.

20 Euro is heel weinig voor een dekking, maar toch weet ik niet hoeveel dekkingen je krijgt. De dekking op zichzelf zijn de kosten niet. Je moet denken dat je een nieuw leven op de wereld zet. De markt voor ongeregistreerde dieren is niet zo ontzettend groot.

Ik weet overigens niet hoe het met de huidige paardenwet staat. Vroeger mocht je absoluut geen ongekeurde hengsten ter dekking stellen. Dat was dus strafbaar. Ik kan me voorstellen dat er ook nu nog wel minimum eisen zijn, zoals een goedkeuring door een veearts.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 08:33

OHH nou dan ga ik daar eerst maar ff achteraan voor dat ik dalijk gezeur krijg *LOL* maar bedankt voor je reactie

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:16

Het hangt van de hengstenhouder en de merrie houder een beetje af. Sommige mensen willen hele vroege veulens, sommige liever wat later.
Ik zou zelf niet gaan dekken met een hengstje die niet goed gekeurd is. Er staan al zo veel shetland veulens zonder papier te koop. En voor een shetland veulen zonder papier mag je blij zijn als je er 50 euro voor krijgt, ze zijn dus niets waard.
Ik denk overigens ook niet dat je veel dekkingen zult krijgen. Dennis is goedgekeurd met 2x een 1e premie. Vorig jaar was hij zelfs dagkampioen in zijn type. Maar hij heeft voor dit jaar nog niet een merrie.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 10:06

maar ik kan hem toch niet laten keuren als hij geen papieren heeft?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 14:09

volgends mij kun je naar een stamboek opname gaan en kijken of hij kan worden opgenomen,maar dan moet je wel lid zijn van het nsps,of iniedergeval worden.stuur eens een mailtje naar het nsps of bel even dan weet je het gelijk.(zijn alleen s ochtends te bereiken)

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 15:54

oke ebony dat zal ik eens proberen *LOL* bedankt voor je tip


ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:02

het is een leukerd om te zien!
op de site van nsps kun je de datums van de stamboekopnames bij jou in de buurt bekijken.lid worden kost als je jonger bent dan 18 of als je kinderen hebt die jonger zijn dan 18 22.50 per jaar en anders 42.50 dacht ik.en krijg je elke maand een shetlandpony blad. kosten voor de stamboekopname is 19 euro.entree kosten voor lidmaatschap eenmalig 10 euro.dat ben je iig kwijt en denk ook nog 11 euro kosten papier.

maar dan heb je wel een goedgekeurd hengstje en kun je ook nog keuringen af kijken wat hij doet!is altijd leuk natuurlijk.

succes!

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:07

Als er geen papieren bij zijn, kun je hem ook niet op laten nemen in een stamboek. Hij heeft dan namelijk geen stamboek...

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 16:53

Bij geen enkel stamboek kan je meer een pony laten regeristreren zonder papieren

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 18:47

Dennis heeft toch ook geen papieren? Die is toch ook goedgekeurd? (Correct me if I'm wrong Haha! )

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 19:36

ik zou gewoon s ff bellen.
volgends mij moet hij goedgekeurd kunnen worden en worden ingeschreven.maar bel ff voor de zekerheid en kun je al je vragen stellen.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 20:19

nou ik probeer het het gewoon nee heb ik ja kan ik krijgen toch *LOL*

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 20:52

Hey,
Wij hebben ook een klein zwart hengstje. We wonen lekker op het platteland waar veel pony's lopen. met name shetjes, veel zonder papieren. We worden regelmatig gevraagd voor een dekking, gewoon voor de gein omdat de mensen plek zat hebben en een veulentje willen. Wij vragen dan ook 25Euro per dekking. Leuke bijverdiensten hoor! En de hengst vind het helemaal geweldig!
Gewoon doen!

She's my lady Lovers

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-03 21:21

ja ik weet denk ik ook nog wel een paar vriendinnen die een veulen willen fokken nou ik kijk wel wat ik doe

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:50

rinnie1982 schreef:
Dennis heeft toch ook geen papieren? Die is toch ook goedgekeurd? (Correct me if I'm wrong Haha! )


Klopt. In 2002 kon je nog een hengst naar de keuring brengen zonder papieren. En omdat hij als goedgekeurd was mag hij nu nog steeds heen.
Dennis heeft ook een NSPS register papier. Maar daar kan je echt helemaal niets mee. Als je je hengst bij het NMPRS laat registereren heb je d'r ook niets aan, je kan dan ook niet meer naar de keuring.
Er is dus geen enkele mogelijkheid meer om je hengst goedgekeurd te krijgen. Ik zou zelf zeker niet met een hengst zonder papieren dekken. Shetlandveulens zijn niets waard. Er staan d'r heel erg veel zonder papier te koop voor ontzettend weinig. Dus als je een veulen zonder papier wil zou ik er gewoon een kopen, je heb het risico niet dat er wat met je merrie fout gaat, je kan het geslacht kiezen en je kan de kleur kiezen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: diemth, XXleonieXX en 205 bezoekers