Ik heb raad nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Ik heb raad nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-03 18:19

Ik heb een pony die heel erg onrustig is met haar hoofd. Maar m'n instructrice zei dat ik een gelpadje moest kopen zodat het zadel meer stevig is en Luna mijn bewegingen minder voelt. Maar denken jullie dat het echt helpt? Want die gelpadjes zijn zo duur, als het helpt heb ik het er wel voor over hoor! Ik hoor graag jullie mening of ervarigen.

Life go's on


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 18:30

Onrustig met haar hoofd en dan een gelpad? Beetje rare combinatie vind ik. Het kan ook aan haar tanden/kiezen liggen, heb je er wel eens een gebitsverzorger bij gehad? Ook kan er iets scherps aan haar bit zitten, waardoor ze onrustig wordt met haar hoofd. Ook har hoofdstel kan ergens knellen. Ik zou eerst je hoofdstel en tanden eens nakijken.

Don't dream your life, live your dreams!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:38

desnoods kan je geen martingaal aanschaffen? werkt alleen als ze te hoog is met haar hoofd. of is er te veel opwinding voor haar? kan ook aan de tanden of het hoofdstel liggen zoals gabyfedde zegt. maa een gelpad zie ik ook niet als de oplossing.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 08:39

desnoods kan je geen martingaal aanschaffen? werkt alleen als ze te hoog is met haar hoofd. of is er te veel opwinding voor haar? kan ook aan de tanden of het hoofdstel liggen zoals gabyfedde zegt. maa een gelpad zie ik ook niet als de oplossing.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:02

kan best hoor, als jij te onrustig bent in je zit en ze voelt 'de schokken' iets minder door een gelpad, kan het dat ze meer gaat ontspannen;

ga maar eens doorzitten op je pony.
als je mee bent met de beweging zal hij rustig lopen.

ga je zitten 'bonken' in dat zadel,
zal z'n kop snel omhoog gaan!

kan je niet eerst een gel gebruiken van iemand om te testen?

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:07

kattebeest schreef:
kan best hoor, als jij te onrustig bent in je zit en ze voelt 'de schokken' iets minder door een gelpad, kan het dat ze meer gaat ontspannen;

ga maar eens doorzitten op je pony.
als je mee bent met de beweging zal hij rustig lopen.

ga je zitten 'bonken' in dat zadel,
zal z'n kop snel omhoog gaan!

kan je niet eerst een gel gebruiken van iemand om te testen?


Dan lijkt het me handiger om eerst eens zitlessen te nemen. Als het door gebonk in het zadel komt houdt zelfs een gelpad dat niet tegen.

Don't dream your life, live your dreams!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:21

Of misschien kun je eerst een gelpadje lenen van iemand die je kent? Dan kun je eerst kijken of het echt iets helpt en of het nut heeft om een gel pad te kopen!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:38

Als jij niet stil kunt zitten, zullen ook je handen niet rustig worden en wordt het paard dus onrustig in het hoofd.
Een gelpad? Tja....ik geloof niet in de combinatie goedpassend zadel en gelpad. Bovendien lost het het probleem niet op.

Een onrustige hand moet geen teugels vasthouden. Eraf dus met die dingen, bijzetje aan het paard, longe eraan en zitlessen, net zo lang tot je netjes zit. Wedden dat het probleem daarna een stuk minder groot is?

Zitles is trouwens hartstikke leuk als je 't van een goede instructeur krijgt, dus het hoeft echt geen strafkamp voor jezelf te worden.

Succes!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:14

Kijk eerst je paard na, is zijn gebit wel helemaal in orde. Zo ja dan komt het toch vaak door de ruiter. Ga lekker ontspannen op je paard zitten en wat een heleboel onrust veroorzaakt is een storende had. Zet je hand rustig stil en wees luchtig met je hand, hierdoor wordt je paard een stuk rustiger.
succes ermee

She's my lady Lovers

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:08

Was het niet zo dat gelpads soms averechts werken? Zie artikel bit daarover....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:12

rij je met een martingaaltje? zo nee, dan zou ik er toch eentje om doen als het aan je houding ligt. hierdoor voelt het paard namelijk minder van een onrustige hand/zit. en idd. zitlessen nemen. als je een onafhankelijke zit (=het paard niet belemmeren in zijn lopen) hebt zal het een stuk beter gaan.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:18

Ik blijf me erover verbazen dat als het paard iets fout doet het altijd eerst aan het paard ligt, daarna aan het harnachement en op de laatste plaats aan de ruiter. Fouten worden grotendeels gemaakt door degene die erop zit. Verstijft zitten, benen klemmen en een onrustige hand zijn de meest bekende punten. Ga dus eerst eens na of je zelf wel helemaal rustig en ontspannen zit en je niet onrustig met de teugels bent. En het is wat Sonja al zegt, een onrustige hand moet geen teugels vasthouden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:22

voor 99% ligt aan de ruiter

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:55

He okkie1 nou ben je mee weer voor. Nou ik sluit me dus bij Arno24 en bij okkie1 aan.
Kijk eens naar jouw houding. Daar reageert je paard misschien op. Dan zou een gelpa idd kunnen helpen om de schokken op te vangen. Maarer zijn 1000 en 1 mogelijkheden waarom ze met haar hoofd zou kunnen schudden. Dus het is niet per definitie afgelopen als je een gelpad gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 15:59

Okkie1 schreef:
rij je met een martingaaltje? zo nee, dan zou ik er toch eentje om doen als het aan je houding ligt. hierdoor voelt het paard namelijk minder van een onrustige hand/zit.


Sorry dat ik het zo bot zeg, maar dit is wel het allerdomste advies dat ik zie in dit topic..... Bloos
Een paard voelt minder van een onrustige hand als hij een martingaal om heeft? .........

Een martingaal hoort helemaal niet in te werken tot het paard z'n hoofd echt te ver omhoog brengt. Helaas weten niet veel ruiters hoe de juiste afstelling van een martingaal is, en zie ik veeeeel te veel knikken in de teugels wegens veel te kort afgestelde martingalen. Maar zelfs als je 'm te kort afgesteld hebt (en 'm dus misbruikt ipv gebruikt) dan is een martingaal bepaald geen schokdemper voor hupsende ruiterhanden....

Als je nou niet weet hoe e.e.a. werkt, ga dan aub niet interessant advies geven, straks probeert de een of de ander nog rare dingen uit.....

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 17:26

Sonja heeft gesproken Knipoog Maar ik moet zeggen, ze heeft wel gelijk.

Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-03 18:48

Zooo, wat een boel reacties, leuk! Maar ik gebruik geen martingaal, ben ik niet zo'n voorstander van, je kan er een paard best mee verknoeien, mijn benen zijn heel erg onrustig, ik werk er wel heel erg aan, maar een gelpadje houd de schokken toch een beetje tegen (dacht ik)
Luna is heel erg gevoelig, ik ben niet echt heel erg onwijs aan het bonken hoor, maar het zadel is ook al zo oud. En niet zeggen dat ik een nieuw zadel moet, want het is maar een C ponytje en ik ben 14 dus ik kan er nog maar een jaartje op ofzo. Ik kan als het goed is een gelpadje van m'n instructrice lenen voor een les, maar ik wou even jullie raad.

Life go's on

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:35

Sonja"]
[quote="Okkie1 schreef:
rij je met een martingaaltje? zo nee, dan zou ik er toch eentje om doen als het aan je houding ligt. hierdoor voelt het paard namelijk minder van een onrustige hand/zit.


Sorry dat ik het zo bot zeg, maar dit is wel het allerdomste advies dat ik zie in dit topic..... Bloos
Een paard voelt minder van een onrustige hand als hij een martingaal om heeft? .........

Een martingaal hoort helemaal niet in te werken tot het paard z'n hoofd echt te ver omhoog brengt. Helaas weten niet veel ruiters hoe de juiste afstelling van een martingaal is, en zie ik veeeeel te veel knikken in de teugels wegens veel te kort afgestelde martingalen. Maar zelfs als je 'm te kort afgesteld hebt (en 'm dus misbruikt ipv gebruikt) dan is een martingaal bepaald geen schokdemper voor hupsende ruiterhanden....

Als je nou niet weet hoe e.e.a. werkt, ga dan aub niet interessant advies geven, straks probeert de een of de ander nog rare dingen uit.....
[/quote]


sorry hoor maar ik wil niet zeggen dat ik alles goed heb maar ik weet heus wel hoe ik met een martingaal moet rijden. en hoe ik deze moet afstemmen geloof je me niet kom gerust eens een keer hier kijken!!! en in mijn advies zeg ik helemaal niet hoe kort of lang je hem moet dragen dus daar kun je helemaal niet over oordelen. en geloof me maar dat het wel degelijk dat je paard een onrustige hand minder voelt door een martingaal. en ik weet dat het niet het eerste doeleinde is van een martingaal. maar dat het paard zijn hoofd niet in de lucht kan slaan. en ik weet ook dat ze in het 'noorden' van nederland een martingaal anders bekijken dan hier in het zuiden. je moet het zo bekijken: trek een rechte lijn van je hand naar de mond van het paard. je hand is erg onrustig en die lijn gaat mee, het paard voelt dus elke beweging in de mond. een martingaal (MITS GOED GEBRUIKT) maakt een 'afrit' (weet ff niet hoe ik dit moet noemen anders) van de hand naar de mond toe. de lijn wordt dus in lichte mate gebroken en de lijn beweegd dus niet meer direct mee. het verzacht dus echt wel voor een deel de onrustige bewegingen in de mond van de onrustige hand. je kan er over vinden en denken wat je wilt maar om botweg te zeggen dat je je paard ermee verpest en dat ik niet weet wat ik vertel en ik alleen maar interessant probeer te doen vind ik nogal dwaas. je kent mijn manier van omgaan en rijden niet. maar je bent vrij om te komen kijken. en ik ga heus niet vertellen wat ik wel niet kan maar ik weet wel hoe ik een martingaal gebruik en ik ben HELEMAAL GEEN voorstander van hulpteugels maar een martingaal (MITS GOED GEBRUIKT) heeft echt geen nadelen op je rijden (misschien op je ego !! )

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:29

wel als eerste en tijdelijke oplossing kan je misschien dan een martingaal en gelpad gebruiken. ondertussen kan je aan je zit/houding oefenen.

de gel zorgt ervoor dat je paard niet zo erg voelt dat je onrustig zit. (je benen daargelaten)

de verbinding met de mond kan inderdaad een beetje 'verzacht' worden met de martingaal.

oefen ondertussen je zit. je benen moeten afzonderlijk van je lichaam kunnen bewegen, je handen ook.

als dat goed gaat, kan je de martingaal erafhalen en zonder gel gaan rijden.

let wel dat je zadel met gel nog goed past op je pony!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 08:01

Okkie1 schreef:
je moet het zo bekijken: trek een rechte lijn van je hand naar de mond van het paard. je hand is erg onrustig en die lijn gaat mee, het paard voelt dus elke beweging in de mond. een martingaal (MITS GOED GEBRUIKT) maakt een 'afrit' (weet ff niet hoe ik dit moet noemen anders) van de hand naar de mond toe. de lijn wordt dus in lichte mate gebroken en de lijn beweegd dus niet meer direct mee. het verzacht dus echt wel voor een deel de onrustige bewegingen in de mond van de onrustige hand.


Heel goed beschreven Okkie1, dat is inderdaad precies hoe een martingaal NIET hoort te werken. Een goed ingestelde martingaal veroorzaakt GEEN knik in de teugels, dan zit íe veel te strak.
Verschil in opvatting tussen het Noorden en Zuiden van het land? Daar heb ik nog maar 1 reactie op: hahahahahaha *LOL*

Is verder totaal offtopic, want het ging om een gelpad. Laat die martingaal verder dus maar rusten, je zet jezelf alleen maar voor schut en het gaat er hier helemaal niet over. Zal je reacties voortaan dus maar niet meer lezen want als ik elke keer lig te scheuren van het lachen is dat zo storend voor m'n collega's Extreme duivel

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:49

och sonja... ik verlaag me verder ook niet tot jou niveau. wijsheid komt (helaas voor jou) niet altijd met de jaren he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:13

Je verlagen tot een hoger niveau is denk ik idd een stapje te hoog gegrepen Haha!
Groetjes en veel succes verder!


gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:18

Het enige nut van een martingaal is dat het paard zijn/haar hoofd niet zo ver omhoog kan brengen dat de controle verloren gaat.

Rytje: Dat je met je benen erg onrustig bent kan ook komen doordat je te groot wordt voor je pony. Ik reed met mijn pony M2 en kon opeens niet meer goed zitten. Zodra ik op een paard overging was dit probleem wel over. Dus het kan heel goed aan je lengte liggen(ik weet niet hoe lang je bent natuurlijk!). Zoals ik al eerder zei kan een zitles helemaal geen kwaad. Gewoon zonder beugels en teugels aan een longeerlijn zitten (liefst zonder zadel, maar omdat je pony erg gevoelig is zou ik daar mee uitkijken).
Veel succes in ieder geval!

Don't dream your life, live your dreams!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:35

Best wel irritant dat ze de hele tijd met haar hoofd onrustig is...
Maar doet ze dat ook als je zonder zadel een beetje dressuur gaat rijden?

Je kan ook even naar haar gebit kijken...

Maar ik heb een gelpad gekocht (ik moet hem alleen nog binnenkrijgen Knipoog) maar die mag je dan ook wel even lenen hoor Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 21:24

Ik denk dat jouw instructrice niet zomaar zegt dat je een gelpad moet gebruiken. Zij ziet jouw pony regelmatig, dus als je vertrouwen in haar hebt zal ik toch maar gewoon doen wat zij je adviseert. Ik neem aan dat zij denkt dat het vanuit de rug van je pony komt. Gelpads zij er echt in alle prijsklasses. En vind je het nog te duur, kun jee ook best een bontje gbruiken. Het gaat toch om de drukverdelijng. Daar volstaat een bonje ook. Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers