Western totaal anders dan Engels??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 08:28

Ik was dus gisteren met Vikki op stap, was erg gezelli.
Eerst gingen we naar Fitz, waar het best goed meegaat. Ik heb getraind voor mijn Z1 debuut van volgende week. Dus keertwendingen, appuyeren, eenvoudige wissels enz.

Daarna gingen we naar Escala die dus western gereden wordt. Ik erop maar ik voelde me dus echt niet op mijn gemak op zo'n western paard. Ik leek echt een eerste klas beginner, vreselijk zeg.
Ik durfde ook amper kuit te geven en de teugels aan te nemen, want dat zie je toch bijna niet bij die Western ruiters??
Volgens Vikki mocht dat dus wel.
Maar wat me voor de rest op viel was dat in het Western rijden heel veel met stemhulpen gereden wordt, mag dit dan ook tijdens wedstrijden?

En voor de rest ook nog zo'n apart verschil:
Bij ons (sorry, ik generaliseer) moet bij een keertwending het spilbeen blijven stappen (ik kan me nog wel 4-en herinneren met opm "spilbeen blijft staan) terwijl in het Western bij een roll-back het spilbeen juist moet blijven staan.
Dat is toch enorm slecht voor de gewrichten of zie ik dat verkeerd???

Nee, ik ben er nog niet door gegrepen door dat Western rijden, laat mij maar lekker Engels rijden .....

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 08:31

ja western is ook totaal anders en volgens mij zouden ze dat niet doen als het zo enorm slecht is voor de gewrichten hoor maar ik heb er ook geen verstand van.. laat mij maar lekker springen lekker makkie want ik snap ook niks van appuyeren enzo... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 09:08

Tja, hoewel er heel veel herkenningspunten vanuit de dressuur in het western zitten, zijn er idd ook heel grote verschillen. Mijn pony heeft ook vrij veel moeite gehad om het verschil tussen de wending om de achterhand en de spinn te begrijpen.

Ik moet verder een beetje uitkijken met wat ik zeg, want ik ben er onlangs achtergekomen dat de basis die ik van mijn vorige instructrice meegekregen heb nogal gammel is.

Maar ik heb geleerd om m'n pony eerst "engels" aan de teugel te rijden, dus via voorwaarts-neerwaarts over de rug rond rijden, iets oprichting vragen, en van daaruit ga je rustig laten zakken en wordt je teugelcontact steeds lichter.
En qua been: tja, de paarden leren een stuk eigen verantwoordelijkheid. Ze krijgen van de ruiter een opdracht qua tempo, en dan moeten ze daar zelf in blijven lopen tot ze een andere opdracht krijgen. Soort Paardencruisecontrol dus, *LOL* !

Maar misschien leer ik het volgende maand bij m'n nieuwe instructeur wel weer heel anders....

Maar Fitz, vond je de jog dan niet uiterst comfortabel zitten????

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:51

Leuk gevonden Sonja, een paardendruisecontrol. Zou af en toe best handig zijn...

Maar ik heb ook wel eens een paar westernlessen genomen om eens te proberen hoe dat is. En ja heel herkenbaar, in het begin voel je je echt weer een volslagen beginner. Moeilijk hoor om voor je gevoel met een losse teugel te rijden en je been heel anders te gebruiken. Ik kreeg ook regelmatig een opmerking van de instructrice dat ik weer eens veel te "engels" bezig was. Ja het is toch echt een heel andere manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:55

Citaat:
Op 2001-08-03 09:08, schreef Sonja:
En qua been: tja, de paarden leren een stuk eigen verantwoordelijkheid. Ze krijgen van de ruiter een opdracht qua tempo, en dan moeten ze daar zelf in blijven lopen tot ze een andere opdracht krijgen. Soort Paardencruisecontrol dus, *LOL* !



Dit leer ik dus ook, maar dan van een dressuurruiter!! Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:56

ik rijd zo nu en dan western. Ik kan niet zeggen dat ik het kan maar ik snap sommige dingen toch wel.

Ik denk juist dat het bijna hetzelfde is maar er zijn kleine verschillen in je oefeningen (en hulpen) en hoe het paard moet lopen (en dan bedoel ik het totaalplaatje) Voor de rest is het bijna hetzelfde.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 21:58

Ik heb in Ierland een keertje western gereden, en ik vond het echt een hele ervaring. Die paarden worden zowat op stem gereden en ze zijn super gehoorzaam. Ik wilde eerst met mijn paardje ook western gaan rijden, maar daar heb ik toch maar van afgezien, ik zie wel in dat hij niet omgeschoold kan worden omdat hij gewoon veel te eigenwijs is en engels rijden vind ik eigenlijk ook wel leuker.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:02

Moest er trouwens aan denken dat ik die quarterveulens op mijn vorige stal ook wel eens "roll-backs" heb zien maken als ze los in de bak waren... Verward Hoewel ik er door Fitz wel over na ben gaan denken...ik ben zuinig op mijn meissie en ik wil haar natuurlijk niet "stuk" rijden...maar goed, ze is 11 en heeft in haar leventje (voor mij) heel wat roll-backs en sliding stops gemaakt...ik denk dat dit soort dingen waar je naar toe werkt en wat je met mate doet op zich niet zo'n kwaad kan...(hoewel ik het toch eens aan de DA ga vragen) en wat betreft geen been geven en een lange teugel...dat is natuurlijk wel het principe, maar soms is het beter om Escala even te rijden met wat teugeldruk en een beetje kuit er aan...dan heeft ze ook net even wat sneller respect voor die vreemde ruiter op haar rug... Haha! Het ligt er ook net aan hoe ze loopt en hoe ze reageert...als ze in zo'n aanstellerige bui is pak ik mijn teugels ook wat meer op omdat ik weet dat ze anders iedere gelegenheid aangrijpt om te "schrikken"...dus dan is dat beetje meer druk een hulpmethode om haar aandacht wat meer bij mij te krijgen...volg je me nog??? Anders zou je (als ik weer mag rijden...) eens bij een les moeten komen kijken Fitz Haha! Dan is het misschien wat duidelijker dan mijn prutsmuts nu...want ik rijd meestal wel met een lange teugel, maar niet altijd... Knipoog

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:03

Het was denk ik wel heel erg wennen als ik dat zo lees! *LOL* Maar zelf denk ik dat op een hoog niveau dressuur rijden en western qua belasting niet zo heel veel verschilt. Dressuur is best zwaar voor de paardenbenen en wordt op een andere manier belast dan bij western.
Het blijft altijd oppassen wat de benen betreft. Topsport is helemaal niet zo gezond, niet voor mensen en ook niet voor dieren.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 22:04

Trouwens...als ik Fitz op Fitz zie rijden vind ik dat wel een vreselijk mooi gezicht!!! Dan zou ik haast jaloers worden... Schijnheilig Mooie combinatie ook en Fitz rijdt erg netjes vind ik! Zag er ook echt niet uit als een beginner op Escala hoor, hooguit een beetje onwennig maar dat is logisch...dressuur versus western en Fitz versus Escala...zit idd wel een hoop verschil tussen... Haha!