Benen optrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Benen optrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:11

Het probleem: Ik, met mijn 1.76 rij op een haflinger van 1.37, nu merk ik de laatste tijd dat in de galop (met zadel) ik mijn benen optrek, ik verlies daardoor steeds de beugels. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn benen niet meer optrek. Ik heb op zich wel een goede vaste zit, maar ik vind het voor mijn haflinger zo zielig als alsmaar die beugels tegen haar buik botsen.
Ik rij de laatste tijd ook meer zonder zadel, en als ik haar moet aandrijven moet ik dus mijn benen optrekken, zou het daar dus aan liggen?
Tips?


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:16

Je meot niet met je hakken drijven, maar met je kuiten, je benen optrekken om aan te drijven is echt heel erg fout (volgens mij)...
Wat je kan doen als je met zadel ridt is heel bewust zorgen dat je je beugels aan je voeten blijft voelen, dus bewust wat druk uitoefenen op de beugels.
Doordat je dat doet zal je je benen dus niet meer optrekken. Als dat goed gaat en je doet het automatisch kan je weer rustig proberen om je benen ontspannen te laten hangen, maar als je dus optrekt zonder dat je het weet is het handiger om bewust je benen lang te maken...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:18

Zonder beugels rijden. Leg ze gekruist voor je over je zadel en begin eerst ontspannen in de stap. Maak je benen lang en trap je hakken uit, tenen naar binnen. Als het goed is, voel je je liezen. Nu kan het zijn dat je paardje niet goed reageert aan je been en je daarom je benen optrekt. Gebruik je spoortjes? Afhankelijk van hoe je rijdt en je paard reageert, zou je een compromis moeten vinden in het scherper maken op je been en de oefeningen die je been verlengen. Een (tijdelijk) spoortje kan de oplossing zijn. Om je paard scherper te maken op je been kan je overgangen oefenen. Heb al vaker hierover op verscheidene topics uitgelegd waar je op moet letten. (kijk hiervoor even in mijn profiel rechtsboven, kan je al mijn berichten even checken)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:40

inderdaad toch bewust je benen lang maken. en ze stiller proberen te houden. (aangezien de beugels tegen haar beuk kletteren zeg je) druk met je kuiten geven hakken naar de grond duwen (niet tot het extreme) en je tenen naar de neus van je paard laten wijzen. succes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:43

Zorg er idd voor dat je je bewust bent van je benen. Duw bewust je hakken naar onder en maak je benen lang. Dan komt er vanzelf meer druk op de beugels. Zorg er ook voor de je je knieen niet vastklemt aan het zadel als je galoppeerd. Dan komt namelijk ook de druk van de beugels af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:03

Voeten op de beugels zetten met wat meer druk doe ik al, maar dat vergeet ik nog wel eens.
Dr. Jacksel, ik drijf niet met mijn hakken, maar ik trek mijn benen op, kijk normaal zit ik met mijn benen recht naar beneden op haar, wil ik aan drijven, dan maak ik met mijn knie meer een scherpere hoek, waardoor ze meer naar achter gaan liggen, en dan span ik mijn kuit, en daar reageert ze op. Ik moet dus mijn benen optrekken om contact tussen haar buik en mijn benen te hebben, snap je?
Tyrza, sporen gebruik ik niet, en ga ik niet gebruiken, ik rij voor de lol en recreatief. Maar bedankt voor je tips, ik zal het eens uitproberen.
Okkie1, die beugels kletteren tegen haar buik, als ik ze kwijt ben, mijn benen hou ik verder wel stil, maar als mijn voet dus uit de beugel is, klapperen (door de snelheid) die beugels tegen haar buik.
Mikkie, ik zal eens op die knieën letten.

Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:07

Veel succes en laat je ons even weten of het beter gaat.
Ik heb dat ook gehad met mijn knieen. Ik had toen een zadel waarbij ik of mijn knieen kon aanleggen. of mijn benen. In de galop ging ik dan met mijn knieen klemmen en daardoor verloor ik altijd de beugels. Het probleem heeft een andere reden, maar ik denk wel we het op dezelfde manier kunnen oplossen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:16

okee, zorg dat je je hakken goed naar onder rijd dan verlies je je beugels minder snel en goed op je kont gaan zitten, niet''met je knieën zitten "

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:31

mmm bekend probleem hoor! Inderdaad in galop zitten m'n onderbenen zowat onder m'n oksels Haha!
ik moet constant tegen mezelf zeggen; BENEN LANG INGRID.
En dat helpt wel iets. Als je je er al van bewust bent is dat al stap 1.
Maar wat ik dan weer moeilijk vind; als ik dan bewust met die onderbenen bezig ben, of in ieder geval; bezig met m'n benen lang te houden, dan merk ik dat ik alle spieren span in m'n kont en m'n bovenbenen, om maar die onderbenen lang te houden... Knipoog
dus van het ene 'probleem'maak je het andere probleem. schiet lekker op.

Maar oke, werkt bij mij dus wel iets om er zelf heel alert op te zijn
succes!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:32

het is dus de kunst om je ledematen separaat van elkaar te kunnen spannen...
Jahaa, er komt nog heel wat bij kijken, met paardrijden hoor! Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Roxxie en 9 bezoekers