In een krul bij het wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 15:09

Hoi,

Ik heb een paard dat dit jaar 4 wordt. Ze loopt al in alle gangen goed aan de teugel en haar stelling is ook harstikke goed. In april gaan we beginnen met wedstrijden in de B maar ik en mijn instructrise verwachten dat we na een paar wedstrijdjes al in de L zijn. Dus zijn we begonnen met wat wijkoefeningen, in de stap gaat het meestal aan beide kanten goed, maar zodra we aan het draven zijn en ik wil naar de rechterkant wijken krult ze haar lichaam. Dus ze haar hoofd gaat de linkerkant op en wijkt in een soort krul zodat haar achterbenen erachteraan bungelen en haar voorbenen wijken. Ik zorg dat de rechterteugel tegen haar hals aanligt zodat ze haar hoofd niet wegdraaid maar dan gaat ze dus helemaal niet wijken. In stap doet ze het aan de rechterkant met veel moeite wel goed, maar ook nog niet echt heel soepel. Wat kan ik zelf hieraandoen?? Of moet ik gewoon wachten tot ik weer les heb over 2 weken??

Groetjes van Anna

Onderschrift met foto's vervangen


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 17:41

Het klinkt alsof hij over zijn schouder weg loopt omdat hij er nog moeite mee heeft. Dan moet je inderdaad beginnen dat hij recht gesteld blijft, door met je buitenteugel te begrenzen. Je mag net zijn oog kunnen zien. Dus bv afwenden bij A, een paar passen rechtuit rijden zodat hij recht tussen hand en been is. Dan vraag je een fractie stelling en met je binnenbeen (op de singel) drijf je hem opzij. Je buitenbeen ligt wakend achter de singel om te voorkomen dat zijn achterhand voor komt. Zodra je voelt dat hij toch te veel inbuigt en over zijn schouder gaat vallen, stel je hem recht en rijdt recht vooruit. Dan kun je het na een paar passen weer proberen. Eventueel kun je een tikje achter je binnenbeen geven met je zweep als hij niet opzij wil. Wees in 1e instantie tevreden met een paar passen en rij dan weer rechtdoor. Als hij er in stap ook nog moeite mee heeft zoals je schrijft, kun je dit beter eerst in stap oefenen. Mijn instructeur zegt altijd dat je het ook makkelijk moet proberen te rijden, dus niet te veel wringen als het niet gaat, recht stellen en na een paar passen weer proberen.
Mijn 4-jarige heeft het sinds een week door, hij liep in het begin ook steeds over zijn schouder naar het schot. Stop ook met wijken voordat je op de hoefslag bent, dan leer je jezelf meteen om hem te begrenzen. Succes ermee.

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 18:55

Ik denk dat je paard niet goed genoeg aan je buitenkant is.
Het is hartsikke goed dat je je buitenhand tegen de hals houd maar die hand moet ook iets doen.
Als jij met je buitenhand druk geeft vang je de buitenschouder op. Op dat moment kom jij met binnenkuit en druk je hem opzij.
Ik heb zelf ook een jong paard en bij jonge paarden is het vaak zo dat ze met veel teveel stelling en buiging worden gereden.
Wat je bij die van jou merkt is dat hij gewnt is om stelling te nemen.
Bij het wijken kan jij dat aan de buitenkant niet begrenzen en dus loopt hij over de buitenkant weg.
Succes ermee
Carla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-01 00:48

onthou goed dat je een paard ook wijs kunt maken voor de eenzijdige kuitdruk (officieel he) op een volte of langs het schot.
Wil je het perse vanaf de A-C lijn doen dan kun je hem inderdaad beter recht houden, maar op die manier is dat wel het moeilijkst. Probeer ook een van de hoefslag af te rijden en wees altijd blij met een paar pasje onder je in evenwicht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers