Paarden die een stal fijn vinden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 11:06

Ik voel me altijd erg schuldig als ik boeken lees over natuurlijk paarden houden: uitloopstal, altijd naar buiten kunnen, in kuddeverband leven etc.

Het is voor paarden gezien hun natuurlijke manier van leven wel het beste als ze zo kunnen leven.

Zou het kunnen dat, omdat wij onze paarden zo gedomesticeerd hebben, dat als ze eenmaal gewend zijn aan die stal dat ze niet de hele tijd buiten willen blijven?

Die van mij staat bijvoorbeeld na 4 uur in de wei met haar vriendje bij het hek om er uit te kunnen en gaat graag haar stal in. Ik denk last van de dazen en een opgebouwde gewoonte.

Zou je dat weer aan kunnen leren, 24 uur per dag buiten of worden deze paarden daar niet gelukkig van?

De mensen die hun paard zomers dag en nacht buiten hebben staan: hoe reageren die paarden de eerste paar nachten? Willen ze dan naar binnen?

Die van mij heeft volgens mij van jongs af aan op stal gestaan.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:16

Volgens mij ligt het ook heel erg aan je paard. Die hebben ook zo hun voorkeuren.
Pablo blijft als het regent gewoon achter in de wei staan. Zijn moeder stond dan al te schreeuwen bij het hek.
In de winter staat Pablo na een uurtje al te wachten tot hij weer naar binnen mag, dan heeft hij het niet koud maar dan is de wei saai (lees: weinig te vreten en niet zal zijn maatjes staan er dan op).
's Ochtends is hij heel blij dat hij de wei op mag en 's middags is hij blij dat hij weer naar stal kan. Maar er lopen ook paarden bij hem in de wei die er 's middags echt niet uit willen.
De wei is fijn maar een stal heeft ook zo zijn voordelen voor een paard. Pablo gaat dan altijd lekker doezelen, zijn stal is echt een rustplek voor hem.
En het ligt er ook aan wat je wilt met je paard. Als je echt wil trainen is het niet echt handig en verstandig om hem altijd buiten te laten terwijl als je geen tijd/zin hebt om elke dag echt wat te doen met je paard een uitloopstal met wei en in een kudde een fijne oplossing is.
Als die van jou na 4 uur bij het hek staat is het wel duidelijk dat ze gewoon naar binnen wil. Daar is niks zieligs aan want ze heeft toch de mogelijkheid gehad om lekker wat te scharrelen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:22

is het niet zo dat ze na die 4 uur in de wei te eten krijgen in hun box?!
dat ze daarom zo graag naar binnenwilt?!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:23

Mijn pony weet het af en toe ook niet. De ene keer wil ie buiten blijven en laat hij zich niet vangen en de andere keer staat hij te trappelen om naar binnen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:46

Die van ons staan sinds een maand dag en nacht buiten, daarvoor maximaal een paar uurtjes per dag. Ze hebben er geen minuut zin in gehad om weer naar stal te gaan, het was echt aan ze te zien dat ze het heerlijk vonden om gewoon in de wei te staan met hun soortgenoten! Terwijl die van mij altijd heeeeel graag naar binnen wilde om biks te gaan eten. Maar gras vindt ze toch lekkerder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:04

Mijn paard staat dagelijks op stal. Hij gaat soms de wei in maar vaker in paddock en dagelijks in de trainingsmolen. Hij kan prima in de wei maar ik moet hem altijd in de gaten houden. Hij heeft nog wel eens de neiging om over het hek te springen. Verder kan hij ook vreselijk tekeer gaan, zo maar uit het niets en dan hou ik echt mijn hart vast.

Hij is wel altijd heel erg blij wanneer ik hem weer ophaal want hij komt altijd vrolijk naar me toegelopen. Ik denk dat dat toch wel aangeeft dat hij de stal erg fijn vind.

De paarden op stal kunnen elkaar allemaal zien, ook kunnen de bovendeuren van de stallen open. Lois kan ook nog een heel eind naar buiten kijken. Hij vind het super interessant om alles op het terrein te volgen vooral als de smid er is. Hij is alijd vrolijk en goed gehumeurd. Ik weet dus wel zeker dat hij het fijn vind op stal. En natuurlijk vind hij het op de wei ook fijn. Maar ik heb toch absoluut niet het idee dat ik hem iets te kort doe.

Ik denk dat je een paard eerder iets te kort doet wanneer je hem niet voldoende beweging zou geven of wanneer je paard de kans krijgt zich te vervelen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 15:53

Robin heeft altijd binnen op stal gestaan, maar toen ik hem net had hebben we hem op de wei gezet. Toen werd 'ie allemaal ziek enzo, en hij wilde niet meer eten enzo. Ik wist het eerst nog niet maar de eigenaar van het weiland had tegen m'n vader gezegd dat we snel een stal moesten zoeken omdat hij anders niet langer dan een maand bleef leven, dus toen heeft mijn vader allemaal stallen gebelt enzo. En nu staat hij ook ongeveer 4/5 uur per dag op de wei en dan staat hij ook heel vaak al bij het hek omdat hij naar binnen wil...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 16:41

ik heb wel eens gehoord dat paarden het prettig vinden om het voor je te doen om in de stal te staan..

Persoonlijk zou ik het liefst hebben dat hij vaak op de wei stond.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 17:11

Mijn haflinger staat al 4 jaar in de zomer dag en nacht buiten.
Als ik gereden heb krijgt hij een hapje en als dat op is staat hij echt te popelen om weer naar buiten te mogen.
Als ik hem te lang laat staan gaat hij irritant lopen doen.
Tegen de winter aan is het dus ff voor hem wennen als hij s nachts weer op stal moet.
Hij staat s'nachts wel alleen maar dat deert hem niks, overdag komt zijn maatje erbij en kunnen ze ff lekker gek doen ofzo.
Vor mijzelf is het ook heerlijk, niet uitmesten(alleen landje) dus geen stof troep en last van hooi(ben er wat gevoelig voor) en vooral het scheelt een hoop gesjouw met de kruiwagen(rugpijn).
*LOL* Als het regent of wat dan ook hij blijft gewoon buiten, wordt ie hard van. het is een paard en geen barbie pop. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 18:57

Ik denk dat het een combinatie van gewoonte en voorkeur is.
Ody wil echt heel graag naar buiten en breekt de stal af als het allemaal niet snel genoeg gaat. Dat ze 's avonds naar stal gaat vindt ze ook prima (weet natuurlijk dat ze voer krijgt..). Maar er staan bij ons ook paarden die net zo lief binnen staan en al na een half uur voor het hek hangen.

Manon, je bent echt zeker weten geen dierenbeul hoor!!! Veel paarden mochten willen dat ze zo'n baasje als jij hadden. Zolang je paard maar gelukkig met de situatie is, is er geen vuiltje aan de lucht en hoef jij je echt niet schuldig te voelen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 19:02

mijn pony stond eerst snachts en savonds op stal voor de rest in de wei en nu altijd in de wei en daar kan hij prima mee leven, dus het ligt aan de pony. ik zadel en poets hem buiten de wei, ga ik rijden, naar het rijden krijgt ie een beetje voer en nog even z'n hoefjes doen en in de zomer afspuiten en dan weer de wei in, kan ie heerlijk mee leven ik zou gewoon leren wennen, dus steeds wat langer zodat ie er steeds meer aan went

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 08:08

Mijn paarden staan dag en nacht buiten in de wei of in de paddock. Soms eten ze op stal of als ik een paard ophaal van de wei om te rijden zet ik hem weleens op stal en bij extreem rotweer maar dat is dan wel weer. Het paard waar ik nu wedstrijden mee rijd heeft eigenlijk zo goed als nooit op stal gestaan! Ik kocht hem als 2 jarige uit het land en hier bij mij staat ie ook alleen maar buiten. Alleen tijdens wedstrijden moet ie op stal. De eerste keer dat we een meerdaagse wedstrijd hadden en hij dus op stal moest heeft ie een poging gedaan om de stal met de grond gelijk te krijgen. Is `m niet gelukt en toen heeft zich er maar bij neergelegd dat ie tijdens wedstrijden in een hokkie moet Haha! Nu gedraagt ie zich super op wedstrijden. Eigenlijk ben ik de hele dag met hem bezig, `s ochtends laten grazen aan de hand, losrijden voor de proeven, de proeven zelf, uitstappen etc. en meneer is zo totall loss daarna dat ie niet eens mee doorheeft dat ie daarna op stal staat. Hij gaat gewoon plat liggen en maffen, maakt niet uit hoe druk het is in de gangen! Dus ik denk dat ie zich nu wel comfortabel voelt in zijn legbatterij!


assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:21

Suzan, die pony van de kinderboerderij waar ik werk, heeft waarschijnlijk best hoog wedstrijden gereden. Omdat ze allerlei dressuuroefeningen kan (met de juiste hulpen, die ik niet ken). Ze is nu 19 jaar en wij hebben haar gekocht toen ze 18 jaar was. Voor die tijd heeft ze ook een hele tijd in het land gestaan. Op de kinderboerderij moest ze een veulen krijgen. Dus heeft sze toen een tijd binnen gestaan. Omdat we niet zo veel wei hebben. Gaat ze meestal 4-6 uur per dag naar buiten.Van 10 uur s' ochtends tot 4 uur. En tegen 2 uur stond ze dan wel te hinniken dat ze naar binnen wilde, terwijl ze pas om 4 uur gevoerd wordt. Als het echt erg was haalde we haar dan naar binnen, maar ze kreeg nog geen voer. Nu heeft ze in eind mei weer een veulen gekregen, toen heeft ze weer een tijdje binnen gestaan. Maar als je er nu op reed begon ze heel erg te hijgen. Als je haar een klein stukje longeerde hijgde ze al gigantisch. En ze hoestte enorm veel. Wel 20 keer achterelkaar en dan 'vanuit haar tenen'.
We hebben de dierenarts (vorige week pas, omdat de beheerder vond dat we ons aanstelden) laten komen en die zei dat ze best wel zwaar dampig is. Ze moet nu dus dag en nacht buiten, niet bij hooi en stro in de buurt komen (alleen bij hooi, als dat gewassen is). Nu staat ze dus dag en nacht buiten en de eerste paar dagen was het een gedoe, heel hard hinniken en langs het hek rennen, wat dus niet goed is voor haar dampigheid. Maar nu na een week gaat het hartstikke goed, ze wordt nu gewoon buiten gevoerd en nu staat ze soms nog bij het hek, maar dat is meer voor de aandacht
Beetje lang verhaal geworden, maar ik denk dus dat een paard gewoon even moet wennen om op de wei te staan. Als je hem gewoon een paar dagen erop laat staan en hem ook daar voert, worden ze meteen een stuk rustiger
Groetjes Astrid

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iccc, knockout1, maitestar23, Marije112, Vagabondo en 112 bezoekers