Wat vragen over gezondheid dravers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Wat vragen over gezondheid dravers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 20:56

Hallo ! *LOL*

Ik lees vaak dingen over dravers.
Merendeel is dit negatief.
Slijtage,kolder in de kop enzovoorts.

Zijn dit nou gewoon voorordelen of???!????

Hoop op veel reacties waar ik wat aan heb.

bedankt alvast!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:08

Ik vind het vooroordelen omdat ik er eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Mijn vader fokt al meer dan 25 jaar met dravers, en ik zit er ook al mn hele leven in. Er is hier trouwens ook al een topic over geweest: Dravers en vooroordelen, zoekfunctie doet wonderen Haha!

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:11

Ja,maar vond dat ik daar niet veel wijzer van werd........
Stonden gewoon de standaart dingen in zegmaar...

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:14

Wat wil je dan weten? Want je vraagstelling is niet echt duidelijk. Van wie hoor je dat (niet van mij in ieder geval Haha!) en zijn dat mensen die weleens 1 draver gezien hebben, of mensen die al jarenlang dravers hebben en ze ook in de koersen uitbrengen, want dat wil ook nog weleens verschil uitmaken. De meeste mensen hebben dat van "horen zeggen"...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:45


Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:50

euhmmm...
Sja , een beetje in het algemeen.
Laatst was er een man bij ons op stal die ook zijn mondje open deed over dravers,hij heeft er zelf ook verschillende gehad...

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 22:00

Sja,ik denk dus dat ze dravers alleen van de baan afhalen als ze geen geld meer opbrengen...klinkt crue maar denk dat vele eigenaren (bijna) alleen aan de poen denken.

En waarom ik dit topic ben begonnen,ik wil gewoon meer te weten komen over dravers,is het nog wel redelijk om een uitgekoersde draver te kopen of heb je er alleen gezeik mee en hoge DA rekeningen....ik weet het klinkt hard....(uitzonderingen daargelaten)

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 22:02

Want als het echt zulke leuke gezonde beestjes zijn,waarom bezit dan niet half paardenland een draver en zijn er zoveel (voor) oordelen...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:22

Tsja...om dezelfde reden dat niet half paardenland een haflinger, een fjord, een arabier, een shetlander noem maar op heeft. Iedereen kiest toch een paard dat bij hem past en waar 'ie op valt. En je kijkt natuurlijk naar wat je met zo'n dier wil bereiken en wat je ermee wilt doen (recreatief, dressuur, srpingen). En misschien ook omdat er een hoop onjuiste vooroordelen over bestaan.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 22:40

Ja ok das waar.
Maar meer bedoelt als voorbeeld snap je?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:59

Arabsrulezz schreef:
En waarom ik dit topic ben begonnen,ik wil gewoon meer te weten komen over dravers,is het nog wel redelijk om een uitgekoersde draver te kopen of heb je er alleen gezeik mee en hoge DA rekeningen....ik weet het klinkt hard....(uitzonderingen daargelaten)


Om antwoord te geven op je vraag (mijn mening)
Net zoals ieder paard moet je een draver ook bij aankoop laten keuren. Afhankelijk van het karakter van je paard en hoe je zelf ermee omgaat, kan je aan een draver echt een heerlijk paard hebben. Bij elk paard heb je kans op gezeik en hoge veeartsrekeningen. Mijn pony heeft een tijd terug een flinke blessure gehad en ik heb hoge veeartsrekeningen gehad, maar of dat nu komt omdat ze (vermoedelijk) een draver is? Bovendien heb ik ook een hele tijd blessurevrij met haar gereden.

Op mijn oude stal (een drafstal met ook dressuurpaarden) hadden we een hele oude draver staan (inmiddels alweer een eind boven de 20). En hij staat toch in de top 10 (?? dacht ik) van paarden die het meest uitgebracht was op koersen.

Het ligt maar net aan het individuele paard dat je koopt, bij ieder ras is er kans op sores en bij ieder ras heb je er exemplaren tussen zitten die de kolder in de kop hebben, maar over het algemeen vind ik dravers een fijner karakter hebben dan de meeste andere paarden. Het zijn meestal harde werkers, met doorzettings- en uithoudingsvermogen die een hele hoop voor je willen doen.

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 23:07

Bedankt voor de reacties.
Fijn om toch weer wat goeie dingen oer dravers te horen!;) Lachen

Zijn er hier ook mesen die wel iets negatiefs over dravers heeben?,..zou het ook leuk vinden om daar een (onderbouwde) mening van te horen!!!!

Wie durft?;)

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 23:08

Sorry , voor al die schrijffouten
mesen = mensen
heeben = hebben

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 03:04

Een negatieve reactie kun je van mij natuurlijk niet verwachten. Knipoog

Een draver die gekoerst heeft is zwaar belast en kunnen daar net als alle andere sportpaarden blessures aan overhouden.
Naar mijn weten zijn er echter te veel vooroordelen in de wereld die de draver zwart maken. Dit komt denk ik ook omdat het zeer temperamentvolle paardjes zijn die niet altijd geshikt zijn voor dressuur of springen.
Een draver kun je het beste net als elk ander paard laten keuren, dat kan een hoop narigheid voorkomen natuurlijk, maar ik denk niet dat bij de draver nou specifiek meer blessures voorkomen dan bij een KWPN'er; alleen worden ze meestal op een jongere leeftijd zwaar belast en heb je ook op een vroegere leeftijd te kampen met blessures.
Ik vind dravers superpaardjes en ik zou mijn draver dan ook nooit in willen ruilen.

Mirjam

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 08:37

Ik vind Dravers ook het einde, maar Revanza mijn vorige pony was wel helemaal versleten. Ze is nu met pensioen en ik begin opnieuw met een andere 3 jarige Draver.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:05

Ik vind het vooroordelen. Mensen scheren altijd alle dravers over 1 kam. 1x een rotte appel en heel het ras word aangetast.
Heel erg jammer vind ik dat.

Tuurlijk zit er wel eens een heethoofd tussen of eentje die last van ze benen heeft, maar loop eens bij entrainement langs en zie dan eens hoeveel paarden er wel braaf zijn en geen mankementen hebben.

Kijk dat wij nou meestal de "speciale" gevallen op stal hebben, dat is gewoon een keuze die je maakt.

Het is juist handig een draver is meestal onwijs goed trailermak, heeft al heel Nederland bewijze van spreken gezien, mensen die klappen en schreeuwen en weet ik het allemaal

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:11

Mijn ervaringen met dravers is eigenlijk ook alleen maar positief.
Ik heb er diverse gereden, getraind, uitgebracht en ook zelf gehad. Mijn laatste draver is gestorven aan een longbloeding, maar dat kan elk paard overkomen, jong, oud, dik, dun, getraind, ongetraind, draver, KWPN-er etc etc. Verder kan ik me niet heugen dat ik voor welke draver dan ook een DA heb moeten laten komen voor beenproblemen (wat vaak gezegd wordt dat dravers kapotte benen hebben).
Ik ken 1 draver die idd de kolder in zijn kop had, maar 1 van de tighonderd die ik ken, tja er zijn ook KWPN-ers of haffies of wat dan ook met de kolder in de kop. Ook dat is niet rastypisch.

Het zijn wel paardjes die je moet kunnen rijden omdat ze vaak behoorlijk voorwaarts zijn, maar zoals Jerai al zegt, het is een type paard waar je van moet houden......

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:27

Ik denk niet dat dat ligt aan het ras maar meer aan de manier waarop het paard gebruikt word.......wij hebben een draver op stal staan, die western gereden word en die heeft helemaal nergens last van....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:26

Echt toevallig we hebben sinds vandaag een nieuwe draver op stal staan ruintje. Zo mak als een lammetje, met wandelen, poetsen etc. Alleen er hebben 3 mensen op hem "gereden"...nou gereden gezeten, 1 minuut en toen wilde ze er al af. Hij gaat alleen maar keihard er vandoor als er iemand op gaat zitten. Er hebben zelfs een keer drie mensen aan gehangen en maar doorrennen. Echt jammer. Maarja dat hoeft niet te betekenen dat de rest ook gelijk slecht is.

Zoals Racer, die Ilse nu heeft dat is gewoon een schat van een paard. Alleen mensen moeten altijd weer vooroordelen verspreiden Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:39

Ik kende eerst ook veel dravers.
Veel werden idd uit de koers gehaald doordat ze niet meer goed koersten of door een blessure.

Maar als je je paard laat keuren, en hij komt er goed door, heb je naar mijn idee net zoveel kans op een blesure als andere sportpaarden.

En wat betreft kolder in de kop

Ze hebben een pittig karakter en dat is maar net of je dat juist fijn vind of niet.
Maar dat geld ook bij bv een kwpn-er
Koop je er 1 met veel pit, of liever een rustige

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:23

Ik kom toevallig net van de drafbaan in alkmaar terug.Ben daar wezen kijken,omdat het paard v/d boer mee moest lopen in de eerste koers.Dit paard zag er voor de race echt fit uit en na de race was hij helemaal grijs gewonden van het zand en hebben ze gelijk het tuig afgedaan. Hem lekker met water van al dat zand ontdaan. Lekkere zweetdeken op en hup even 10 min uitstappen op het terrein.Daarna lekker staan in het stro en heerlijk bij komen.
Nee dravers zijn erg leuke paarden, maar soms heb je er echt zenuwachtige tussen zitten en die vind ik echt helemaal niks.
En ja er lopen wel eens slechte paarden mee. Die paarden hebben ook geen goede training/ opvoeding gehad.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 06:32

Het meeste is al gezegd. Voor mij zijn dit de beste paarden. De meesten zijn schaapmak en heel lief. Zelfs de hengsten zijn als lammetjes (enkele uitzonderingen daar gelaten). Er zit inderdaad wel eens een heethoofd tussen, maar dat heb je inderdaad bij elk ras. Nou kan ook niet iedereen een draver rijden!! Wij kregen eens mensen op stal als verzorgster en die zouden we een keer laten proefrijden op de baan, gewoon rustig draven. Dan gaan ze aan de kletter met het makste paard. Snappen wij niks van, maar je moet ze wel als een draver rijden en niet als een rijpaard. Beenblessures valt mee

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:53

Maar bedenk wel dat de beste dravers gewoon op de baan lopen en niet als recreatiepaard verkocht worden Haha! . Ik heb zelf gemerkt (bij onze eigen paarden) dat ik ze minder hoef aan te drijven, ze zijn uit zichzelf al voorwaarts. Je moet meer inhouden Pling

Ik heb het ook al ergens anders eerder gezegd; ze verschillen gewoon heel erg, qua kwaliteit. Ilana draafde met veel plezier over asfalt, zonder ook maar een stap verkeerd te doen, terwijl Jitske amper kon lopen als het maar een beetje gevroren had.