Sporen cool?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Sporen cool?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 19:09

Heel veel van die pennymeisjes kopen sporen en dragen ze omdat ze het stoer vinden, terwijl ze meestal nieteens weten hoe ze ermee om moeten gaan of waar ze uberhaupt voor dienen.

Ik zie steeds vaker van dat soort mensen rondlopen, beetje jammer!

Wat vinden jullie hiervan?

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:15

Tja net als dat een slof in de mode is..

Ik vind het erg jammer, zeker omdat veel pony's hier nog de dupe van worden ook. Want kindlief wil ook met de sporen rijden natuurlijk, maar ook met de slof en dan doen we er ook nog een scherp bit in want ja.. hij is zo snel.. Maar pappie koopt het allemaal wel!
Dat mensen er voor de lol mee rond gaan lopen moeten ze helemaal zelf weten (dan ben je trouwens ook lekker bezig hoor *LOL*) maar dat die pony er weer de dupe van wordt is dus minder..
Net als in een krul trekken, een pony die met zijn hals in een boog loopt is mooi "want die van Anky doen dat ook!!"
Ja.. en die doet dat heel wat anders als door met haar handen heen en weer te trekken

En zo heb je nog honderden dingen..

Sabrientje
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:29

Ik zie idd heel veel (veel jongere) kinderen met sporen rijden! gewoon op manegepaarden.. terwijl dat echt niet nodig is.. Ik rij er zelf niet mee (al zou dat wel heel goed helpen bij het manegepaard waar ik op rij..) want ik weet van mezelf dat ik (vooral in galop) niet zo'n hele stille been heb! En ik wil dat lieve paard niet onnodig gaan zitten prikken.. dan maar wat extra drijven of een extra tikje met de zweep Lachen

Dus.. vind dat ook heel jammer dat mensen er zo over denken.. Boos!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:37

Ik heb niets tegen sporen, maar je ziet zovaak dat ze verkeerd gebruikt worden!
Ff hak optrekken is veel makkelijker als kuitspieren aanspannen, dus ik denk dat het snel een gewoonte gaat worden om ipv met de kuiten te drijven dat met de sporen te gaan doen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 19:56

Idd boogiegirl Haha!

Ik rijd nooit met sporen, eerst moest dat op een manege paard waar ik vaak op reed, die had overal scheit aan!
Laatst bijgewerkt door Melissa op 12-04-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:56

Op de manege waar ik heb gereden mocht je niet met sporen rijden zolang je er geen toestemming voor had. Ik geloof dat er in totaal ook echt maar een paar met sporen reden.

Ik heb trouwens nog nooit met sporen gereden en ben het ook niet van plan. Ik ben echt beroerd in m'n benen normaal stil houden. Maar ik werk er hard aan. Lachen

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:03

Sieltjuh schreef:
Op de manege waar ik heb gereden mocht je niet met sporen rijden zolang je er geen toestemming voor had. Ik geloof dat er in totaal ook echt maar een paar met sporen reden.


Dat vind ik een goede regel!
Ik ben trouwens absoluut niet tegen sporen, ik gebruik ze zelf ook!
Maar zoals Boogiegirl als zegt, zolang ze maar goed gebruikt worden is er niets op tegen..

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 20:07

Bij ons op de manege is dat ook zo, kom je binnen met sporen? sporen af.
(bij de manege paarden zo) Tenzij je dus toestemming hebt en het echt nodig is!
Laatst bijgewerkt door Melissa op 12-04-03 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:07

Ja zulke mensjes ken ik dus ook Bloos

Die rijden dan echt net en dan willen ze sporen omdat het cool staat...
lekker zielig voor die ponys want ze kunnen hun benen nog nieteens stilhouden.. Lips are sealed

Nico rijd ik haast nooit met sporen, komt misschien 1x in de 2 maanden voor.

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:35

M'n instructrice zei gister nog tegen me, dat als ik nu een spoortje aan zal doen dat darmoors buik helemaal open zal liggen Schijnheilig (mijn zit is echt vreselijk Lips are sealed )
Zolang ik mijn benen niet normaal stil kan houden is het geen sporen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:21

Ik zie het ook steeds vaker.
Van die kleine calimero's met van die mega dingen om/slof enz. Bloos
Ik zie liever dat ze zonder al die ''troep'' de pony netjes laten lopen. (dat geld trouwens ook voor mezelf).

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:34

Ik vind dat ook dom van die mensen, als je van jezelf weet dat je nog niet toe bent aan sporen moet je ze ook niet gebruiken. Het is waar dat sommige mensen sporen dragen omdat ze het stoer vinden, dat merk je iid steeds vaker. Ik stond eerste in een ruitershop, hoorde ik iemand zeggen "ik moet ook nog sporen hebben" vroeg die moeder dus waarom, op de manege mocht dat volgens haar niet. "dat heeft iedereen" zei dat meisje toen! nou, dat vind ik dus zo'n onzin!
ikzelf gebruik wel sporen, ik ben ze pas gaan gerbruiken toen ik mijn benen in alle gangen stil kon houden anders kan ik ze niet op de goed manier gebruiken.
En ik heb ze ook niet om er altijd mee aan te drijven, ik drijf met m'n kuiten maar omdat Appie vaak schijt heeft aan wat ik met m'n benen doe geef ik haar dan een duwtje met m'n sporen, maar ik gebruik ze alleen als ze niet meteen naar m'n been luistert!
Zewlf heb ik het liefst dat ik zonder sporen op APollon kan rijden maar het is gewoon nodig. helaas..
groetjes

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:47

Ik zie idd ook steeds meer mensen naar de sporen grijpen. Toen ik nog manegepaarden reed is het zelf nooit in mijn hoofd opgekomen en nu met dex rijd ik heel afentoe met sporen, maar ik ga er zeer zeker geen gewoonte van maken.
Ik denk dat veel mensen voor de makkelijkste weg willen kiezen, maar vaak is dat achteraf gezien juist niet zo. Want dan loopt het paard juist alleen nog maar op de sporen ipv op het been

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:19

Mikkie schreef:
Ik zie idd ook steeds meer mensen naar de sporen grijpen. Toen ik nog manegepaarden reed is het zelf nooit in mijn hoofd opgekomen en nu met dex rijd ik heel afentoe met sporen, maar ik ga er zeer zeker geen gewoonte van maken.
Ik denk dat veel mensen voor de makkelijkste weg willen kiezen, maar vaak is dat achteraf gezien juist niet zo. Want dan loopt het paard juist alleen nog maar op de sporen ipv op het been


Daar heb je gelijk in! dat begin ik bij Appie ook te merken daarom ben ik weer aan het minderen met het gebruiken van mijn sporen, eerst gebruikte ik ze altijd, in de bossen in de bak etc. behalve bij het springen omdat ik dan nog wel eens mijn hakken in haar zij duw.
maar ik gebruik ze nu alleen nog maar in de bak, en ik wil daar straks ook mee stoppen.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:23

Ik vind er helemaal niets stoers aan, je verpest je paardje ermee als je er niet mee kan omgaan, met een slof ook!! Ikzelf heb 1x met sporen gereden maar ik zocht toen een verzorgpaardje en het paardje waar ik toen ging kijken moest ook met sporen bereden worden, die was Zdressuur(niet dat ik Zdressuur kan, misschien kan ik nog maar net L) maar ik vond het best lekker rijden, ik hou dan mijn benen stiller omdat ik bang ben het te hard te doen. Op de manege mag het niet op manegepaarden en op mijn verzorgpaardje doe ik het niet omdat ik weet dat ze dan gaat crossen, ik zou ze nooit gebruiken als het niet nodig was!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 08:14

Ik heb nooit met sporen willen rijden. Wel kreeg ik een poosje terug van mijn instructrice te horen dat het wel tijd gaat worden. Aangezien je op een gegeven moment wel verzameling hebt, maar dan heb ik nog net iets meer been nodig om hem nog wat meer door te verzamelen, dat lukt niet goed. Maar voorlopig rijd ik nog zonder. Zodra ik met ga rijden alleen in de lessen.
Maar ik heb het nooit zo op sporen. Ondanks dat ik een hele nette zit hebt. Een pony moet eerst zonder sporen goed lopen, een spoortje kan handig zijn op het moment dat je echt meer door moet verzamelen, maar eerder niet, want dan kom je nooit verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:30

Citaat:
als je van jezelf weet dat je nog niet toe bent aan sporen moet je ze ook niet gebruiken.

Maar dat is het 'm nou net
Veel denken dat ze wel goed rijden, ze zijn geen beginner meer. Lips are sealed

Alleen als je ze ziet rijden of je volgt de verhalen hier op bokt een beetje, dan gaan je tenen erg krom staan Lips are sealed

Maar ze rijden al een paar jaar en mogen best sporen slof (weer 1 voor het slof topic Lachen ) en scherpe bitten gebruiken

Maar van leren dressuren en dat het wel eens aan de eigen rijkunsten kan liggen, nee dat is zwaar beledigend als je dat zegt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:43

In principe ben ik helemaal niet tegen het gebruik van sporen. Maar in onkundige handen zijn ze wel een ramp.
Ik gebruik ze zelf wel omdat ik door een ongelukje met Yorghos een aantal jaren geleden minder kracht heb in mijn rechterbeen. En zeker op buitenritten moet hij vlot op mijn benen reageren, bijv. wanneer er een tegenligger aankomt, ofzo. Ik rijd ook regelmatig zonder, omdat ik niet wil dat hij ALLEEN op mijn sporen reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:54

Bij Nova heb ik ze wel nodig.
Maar anders gebruik ik ze ook niet.
Maar sommige gebruiken ze gewoon verkeerd en dat is zonde!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:06

alleen gebruiken als het echt nodig is en je weet ermee om te gaan sporen zijn ter verduidelijking van de hulpen niet ter verpesting van de hulpen.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:24

Dat hebben meisjes op de manege bij mij ook.
Als je met sporen mag rijden betekent dat,dat je super goed kan rijden en het staat echt stoer.Eenmaal op het paard prikken ze het dier bijna lek.

Nee ik haar zulke mensen die rijden met sporen om stoer de doen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:53

Bij ons mag je met sporen rijden, als je 16 of ouder bent geloof ik. Ook krom, ben je 16 geworden mag je ineens met sporen rijden, terwijl je het al die jaren zonder heb gedaan.
Kasmeria rij ik af en toe met spoor. Ze heeft last van kuitdoofheid. Dwz dat als je teveel keer achter elkaar zonder spoor rijdt, ze op een gegeven moment niet meer reageert. Dus eens in de week of 2 weken rij ik eens een eker met sporen. En dat werkt perfect. Ook vorr de keren daarna reageert ze gewoon fijner, meestal hoef ik alleen mijn kuit maar aan te leggen. Waarom dan met sporen rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:58

Citaat:
kuitdoofheid


Die term ken ik nog niet Lachen
Wist ook niet dat daar oortjes zaten Knipoog

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:01

Tsja, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar het bestaat dus wel. En het is heel irritant. In het begin dacht ik dat het aan mij lag. Dat ik teveel dreef ofzo, maar dat heeft ze altijd gehad.
Maar doordat ik er zo op ging letten heb ik nu wel een heel stil been. Het is dus wel ergens goed voor Knipoog

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:46

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord, maar ik heb er ook nog nooit last van gehad, want ik rijd bijna nooit met sporen.