Triumph's vorderingen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Triumph's vorderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 12:11

Morgen is het precies 2 weken geleden dat ik hem naar zijn tijdelijk stal heb gebracht, hij heeft de eerste dag nogal van zich laten horen. Veel hinniken en stoerdoenerij aan de hand maar hij bleef wel heel braaf netjes schouder aan schouder naast mij lopen.
Zaterdag had hij lang niet meer zoveel praatjes, het valt schijnbaar nog niet mee om zo lang de bink uit te hangen. Thuis doet hij dat ook zelden aangezien hij onze eigen paarden allemaal ‘persoonlijk’ kent en er alleen in het weekend af en toe vreemde paarden over de straat voor ons huis langs komen.
Zondag eigenlijk idem alleen maandagochtend schijnt hij zich nog een beetje opgewonden te hebben toen er continue paarden langs zijn stal kwamen, zijn (buiten) stal ligt namelijk op de route naar de stapmolen toe dus ’s ochtends is het daar spits.
Toen ik smiddags kwam was hij helemaal op zijn gemakje, ik heb hem meegenomen naar de poetsplaats, daar stond al een merrie waar ik hem gewoon naast heb gezet. Hij gaf geen kick.
Na hem even uitgebreid gepoetst te hebben heb ik er mijn springzadel opgegooid, hoofdstelletje in gedaan en zijn we richting het kleine binnenbakje gestapt. Daar heb ik hem eerst even een kwartiertje gelongeerd en al snel kwam iemand om ons verder te helpen.
Terwijl Triumph op zijn gemakje werd gesteld ben ik er op geklommen, na een paar seconden wennen zijn we rustig aan de hand weggestapt, na een paar voltetjes was hij lekker op zijn gemakje en voor we het wisten zaten we aan de longe op de volte.
Weer een paar rondjes verder hebben we hem rustig laten aandraven, ook dit ging heel vanzelfsprekend en al snel konden we hem aan de longe de hele lange zijdes laten draven.
Op dinsdag hebben we het weer precies zo opgepakt, op woensdag hebben we hem halverwege losgemaakt en heb ik alleen rondgestuurd, met wat hulp van diegene in het midden konden we af en toe van hand veranderen.
Donderdags mocht hij ook eerst nog even aan de longe en hebben we op beide kanten aangegaloppeerd, daarna weer los. Ik kon op lichte kuitdruk aandraven, met het aangalloperen had ik nog wel wat hulp vanuit het midden nodig maar terug komen was geen probleem en ook vanuit draf kon ik nette overgangen naar stap maken.
Vrijdag, zaterdag en zondag kreeg hij vrij om de boel eens te overdenken, ik heb hem lekker elke dag een paar uur van stal gehad en losgegooid in de paddock.
Afgelopen maandag heb ik hem niet gelongeerd voor het rijden, voor de zekerheid hebben we de longe er nog even aangehad maar na 2 voltetjes in draf hebben we die er alweer afgehaald en heb ik een kwartiertje alleen rondgestuurd.
Dinsdag zijn we in de kleine binnenbak opgestegen en daar heb ik een paar minuutjes alleen rondgereden en daarna hebben we hem aan de longe meegenomen naar de grote binnenbak (20x60 met tribune), daar eerst nog even aan de longe de boel verkent maar ook nu weer na een paar minuutjes losgemaakt en zo hebben we nog zo’n 10 minuten rondgecruisd
Gister zijn we ook weer in de kleine binnenbak begonnen, ik heb alleen opgestegen en na 5 minuten zijn we weer naar buitengegaan, ditmaal echter richting de springtuin. Die is zo’n 100 bij 100 als het niet groter is.
Eenmaal ter plekke bleek er net iemand ander in rond te rijden maar het leek mij geen probleem dus we zijn gewoon aan de slag gegaan. Eerst weer een paar voltetjes gedraafd aan de longe en daarna los.
Zijn eerste ronde schrok hij van een hindernis met tonnen, maar ik kreeg hem er wel langs. Hij vertrouwde het echter voor geen meter en toen we er net voorbij waren sprong hij in een paniekerige galop aan.
Ik ben in verlichtte zit gaan zitten en na 1 lange zijde kwam hij netjes in de hoek terug.
De ruin welke ook rondreed passeerde hij netjes, alleen wanneer hij voor ons in dezelfde richting draafde maakt hij zich wat groot in het front maar hij bleef super netjes bij me.
Vandaag gaan we wat verder werken aan het aanspringen in galop en we gaan proberen hem wat netter aan het been te krijgen.
Hij draaft mooi aan maar na een paar passen heeft hij de neiging om achter je been te kruipen, dat neigt naar een zweefdrafje.
Ik neem dus een zweepje mee en hopelijk krijgen we hem vandaag al wat flitsender.
Verder ligt het in de planning om dit weekend met een stalgenootje een bosrit te maken, dat doen we volgende week ook nog een keer en dan wil ik hem ook nog 1 of 2 keer in de dressuurbuitenbak rijden.
Die is nogal kijkerig aangezien hij naast de stapmolen ligt en grenst aan een terrein waar nogal wat militaire activiteiten plaatsvinden (lees: passerende tanks Haha!).
Als hij dan nog zo braaf is neem ik hem volgende week vrijdag weer mee naar huis en is hij officieel zadelmak

Overigens kreeg ik afgelopen week meermalen de opmerking: “Ik hoorde dat hij nog hengst is?!”.
Hij loopt nu namelijk als een hondje achter me aan het terrein over en ik kan rustig met een stalgenootje een praatje maken zonder dat hij een stap verzet terwijl andere paarden strak langs hem heen af en aan lopen. Zo had ik afgelopen zaterdag niet in de gaten dat ondertussen iemand zijn paard even aan de mijne liet snuffen. Het lieve dier gaf geen kick.

Hij heeft daar ondertussen aardig wat harten gestolen en hij heeft het enorm naar zijn zin, overdag knabbelt hij lekker aan zijn verse stro of hangt lekker over zijn onderdeur naar buiten te koekeloeren.
Ikzelf vind het ook wel weer eens gezellig, eventjes weer lekker onder de paardenmensen om mee bij te kletsen. Maar toch kan ik niet wachten om hem weer lekker thuis te hebben Lovers

[edit]
Van de week ga ik hem ook weer eens meten, hij lijkt nu de 1.75 gehaald te hebben terwijl ik er van de week achter kwam dat hij pas eind volgende maand 3 wordt ipv vorige maand Scheve mond
[/edit]

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:27

wauw wat ga jij hard zeg! Ik moest het even ruztig aan doen nadat hij een paar daagjes kreupel was en nu moet ik wachten tot het gedoe rond de kippenpest over is.
Hopelijk heeft jos in mijn vakantie ook veel tijd Haha!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:08

klinkt goed Sjuim, het lijkt me leuk om ook hem eens in het echie te bewonderen, heb je hem al thuis de 19e??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:18

Klinkt heel goed, wanneer maak je weer eens wat foto's?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:26

Sjee... over dat alles heb ik dus zo'n 9 maanden gedaan, en die van mij kan nog steeds niet galloperen... Weet je zeker dat je dat die van mij niet ook ff kan leren? Tong uitsteken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:50

Gaaf dat hij het zo lekker oppakt! Dit was dus echt een goede oplossing, dat strafkamp... *LOL* Nog steeds zo'n goed gevoel over zijn drafje enzo?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:54

Klinkt erg goed Sjuim,
is wel grappig, ik kan dit mooi vergelijken met hoe het is gegaan met 't hengstje van Zep (die trouwens volgende week onder het mes gaat Bloos , de hengst, niet Zep Schijnheilig )

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:56

Sjuimpje schreef:
hij lijkt nu de 1.75 gehaald te hebben

Ik moest wel lachen toen ik dit las ivm je onderschrift .Knipoog

Tof dat het zo goed gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:37

Hee wat leuk dat het zo goed gaat met die grote stoere vent!!!

Maarre.....1.75 Verward Wanneer ben je jarig? Kunnen we het huishoudtrapje vast bestellen Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:42

Super joh!!
1.75?? zo, ik schatte hem echt niet zo groot..

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:59

Klinkt lekker hoor!

Heb je hem thuis de 19e denk je? Dan willen we wel een klein showtje natuurlijk Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:08

fotos fotos fotos!
Hij leert echt snel zeg! Je zult wel trots op hem (en jezelf) zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:30

Nou aanvragen die startkaart dus...... Haha!
Of heb je em inmiddels al verkocht?
Zo te horen is er genoeg animo voor

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:44

Wat goed om te horen dat hij een schat van een paard is, dat alles zo goed oppakt!!

veel plezier in het bos