latten dekken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

latten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 09:50

ik zit er over te denken om mijn merrie te laten dekken,
maar ik weet er weinig van af hoe t alle maal in zijn werking gaat.
t maken snap ik wel Haha! maar hoe met de hengstigheid,hoelang is een shetje meestal drachtig,en verloopt dit meestal goed?ze is bijna 7 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad.
wat is de beste tijd om te laten dekken als ze hengstig is?
gebeurd het dekken meestal 1 keer of meerdere keren?
wie weet er een goeie dekhengst.
ebony is zwart en ik vind persoonlijk een zwart bond veulen erg leuk, moet ik haar dan laten dekken door een zwart bonte hengst of niet hoe zit dat met kleurvererving?ze is ong. 90 cm hoog ,wat mag dan de max. hoogte van de hengst zijn?

wat een vragen he?ik hoop dat jullie er wat kunnen beantwoorden. Verward


Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 12:22

als je haar laat dekken ligt het eraan waar je haar wil laten veulen, op stal of in de wei. Doe je het eerste dan maakt het niet uit wanneer, Doe je het laatste dan raad ik je aan om in juli/augustus te dekken omdat de nachten een stuk warmer zijn voor het veulen. En de minste kans op neerslag. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou je Carlos van Heesselt aanraden. Geeft mooie veulens waaronder veel bonten! Hij staat volgens mij bij hengstenhouderij Kramps ter dekking.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 12:24

die had ik ook in gedachten!! Haha!
maar kan ik haar wel door hem laten dekken aangezien hij groter is dan haar? Verward

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:54

Tja, wat Annechien zegt.
Ik weet ook wel een dekhengst Knipoog . Dennis is wel niet bont maar bruin(en dat is zeldzaam bij shetjes) en vererft deze kleur ook op zwarte merries(ik weet nog niet of hij het altijd doet omdat er nog maar 1 nakomeling van hem is). http://members.lycos.nl/dennishengst

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:23

Dennis is ook wel een leuk hengstje voor nonny Lachen
Maar een beetje ver weg, mn ouders willen toch niet zover weg voor een dekking Boos!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:34

he hijs leuk joh! Haha!
maar wat vraag jij er voor?
en waar komt het veulen dan in te staan in t nmprs of nsps? Verward
en kan hij naar ons komen of moet ebby naar jullie?

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 15:38

Lex liebas is ook een leuke bonte hengst:
Afbeelding

en natuurlijk Carlos van Heesselt:
Afbeelding


Of navigator Liebas
Afbeelding

Als je een beetje rondkijkt, vind je genoeg leuke hengstjes! Ik weet niet of je lid bent van de Shetland Pony, maar daar staan ook wel eens wat leuke in! succes met het vinden van een leuke hengst.

Of je moet een oproep zetten bij fokkerij en afstamming....Ik denk dat je daar meer succes hebt!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:44

ik vind t allemaal zo duur je betaald 125 euro maar wat als t een hengstje is,die brengen al weinig op als je ze verkoopt,en dan komt de rest er nog bij kijken als t veulen er is.misschien dat ik het zelf hou maar het kan ook zijn dat ik het ga verkopen.je kunt voor een jaarling hengstje of jonger geen 175 euro vragen wil je de kosten eruit hebben.ik weet niet of dit een normale prijs is die 125 euro of zijn er ook goedkopere?

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 15:47

ik heb er wel op marktplaats gezien voor 25 en 50euro maar die vind ik niet zo super!die carlos is echt heel mooi en mooi papier maar ik weet niet of het veulen die kleur zal erven.maar eigenlijk zoek ik er een waar het karakter erg goed van is en die een mooi papier heeft en er mooi uit ziet als t maar geen vos is.maar zwart bont heeft de voorkeur.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:30

Wij hebben een merrie van 96 cm door hem laten dekken (middenmaat in shetlandwereld) en het veulen daarvan zal in de kleine maat blijven (ong 92 cm) En ja kleuren vererven..... wij hebben een vosbonte (vorig jaar, helaas dood) en een zwartbonte ( 2 jaar terug). Ik zal even een foto van haar opzoeken en hier plaatsen. en van de moeder.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:51

Hier volgen ze!

Afbeelding

Marina, de moeder



[img]http://www.fotohub.com/fotoupload/Annechien/15118_rosita(1).jpg[/img]

Een mini foto van zijn dochter, Rosita.

En karakter vererfd hij door. Rosita is een schat van een beest!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 23:47

wat een schatjes!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:32

Waarom wil je een veulentje fokken ?
Dat is denk ik de belangrijkste vraag. Fok je een veulentje voor jezelf en wil je het ook houden dan zou ik kiezen voor de kleur die jou aanstaat.
Fok je voor de verkoop dan moet je in gedachte houden dat er ieder jaar heel veel veulentjes gefokt worden voor de verkoop en zul je iets aparts moet fokken waar mensen op af komen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:43

die op marktplaats zijn hengsten zonder papieren. Wat ik inmiddels heb geleerd is dat je er beter een hengst met papier op kan zetten (als de merrie papier heeft tenminste) dan raak je het veulen wat makkelijker kwijt.
Er zijn ongelooflijk veel shetjes in NL, kijk maar eens op een paardenmarkt hoeveel papierloze hengstjes er staan (en waar belanden die uiteindelijk????)
Als je het veulen zelf wilt houden gaat dat natuurlijk niet op.
Honey is zelf zwart, gedekt door een zwartbonte hengst, zwart veulen. De kans is groter met een bonte hengst, maar garantie heb je nooit, fokken is gokken (weet ik maar al te goed nu Haha!)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:46

IK ga met Max mee. Het is de grootste droom van iedere paardenbezitter, maar als je het alleen maar doet om het veulen later te verkopen, zou ik het niet doen. Er zijn een heleboel Shetjes die aan de straatstenen niet te slijten zijn. Doe dat een paard niet aan...

En als je nu al bedenkigen hebt bij de kosten van een dekking, moet je er ook even mij nadenken dat een Shetveulen ook een heleboel kost...

Bezint eer je begint!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 20:58

het lijkt me leuk om straks als het veulen groot is om in 2 span te rijden,maar als het een hengstje is dan kan ik het niet houden.
dus als de financien het dan ook toelaten en het is een merrie dan wil ik het houden.zo niet dan verkoop ik het.
en ja ik weet wat een veulen kost heb namelijk een fjorden veulen gehad.
ik wil er idd wel een met goede papieren (van het nsps)

wat versta je onder een veulen waar veel vraag naar is?kwa kleur?
en ja fokken blijft gokken.

ik ga eerst naar de stamboek opname en ga eens met haar naar de keuring kijken wat ze doet.en dan beslis ik of ik haar laat dekken.
ik denk dat ik haar wel pas in eind juli laat dekken want dan is het wat warmer op het land als het veulen word geboren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:06

Ook een hengst kun je houden, als je hem laat castreren.

Een veulen waar veel vraag naar is, is een veulen die later groot genoeg is, dat je het op kunt rijden. Laat het veulen betuigen en berijden, en zorg ervoor dat er consekwent mee omgegaan wordt en dat het dier genoeg werk krijgt, zodat het niet zuur wordt.

Daar is vraag naar, naar goed opgevoede en kinderproof Shetjes. Met een apart kleurtje. Vosjes en Zwartjes zijn er dertien in een dozijn (sorry voor de eigenaren van vosjes en zwartjes) een bonte of een Appaloosa vindt altijd wel een koper...

En als je een spanmaatje wilt voor je merrie, dan zou ik een spanmaatje kopen. Anders is de kans namelijk groot dat het spanmaatje te klein blijft of te groot wordt...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:45

Op Marktplaats staat een super leuk bont hengstje voor 75 Euro, castreren kost hier ongeveer 120 Euro.
Dan heb je dus een hartstikke leuk spangenootje voor 200 Euro.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:47

Die was ik ook al tegengekomen:

Afbeelding

Het is wel een heel mooi getekend ding....

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 08:01

ik mag geen hengstjes houden daar,dus na een half jaar zou hij dan weg moeten.castreren mag pas met een jaar en daarvoor kan hij al vruchtbaar zijn en streken krijgen dat wil mijn stalbaas niet.
nee ik ga er niet een kopen ik wil echt een veulen van haar zelf.
dat shetje op de foto is wel leuk maar zitten nog meer kosten aan dan aleen die 120 bij jou hier 150 minimaal en de aanschaf kosten.en hij zou dan daar gecastreerd moeten worden.hoeven moeten ook nodig bekapt worden.het is een leuk beesie om te zien hoor maar ik wil iets van haar,en vind de combi van carlos en haar erg goed.en een hengst veulen met goed papier raar je ook wel kwijt aan een goed adres.
maar ik wacht eerst even de stamboekopname en de keuring af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:05

Ebony, als je een hengstje zou krijgen van je eigen merrie moet hij ook na een half jaar bij jouw stal weg.... Enfin, je moet het zelf weten...
Ik ben trouwens op Marktplaats even wezen kijken en schrok van het aantal Shetjes wat er te koop stond....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:13

Cassidy, appaloosa komt niet voor bij shetjes, dat zijn mini appaloosa's (NAS dus) Haha!
verder is er idd veel vraag naar bontjes, hoewel er in het NSPS mensen zitten die puur vos (vaak blond) en/of zwart fokken, maar gewoon op de particulieren markt zeg maar is er veel vraag naar aparte kleurtjes.
Over het hengstje op marktplaats, je zegt de kosten die hierbij komen...
Een veulen heeft ook kosten, zelfs als alles goed gaat. Inentingen, wormspuiten, eventueel veulenprik, stamboek kosten, dekgeld, etc etc.
Mei en juni zijn de mooiste maanden om te veulenen, omdat het gras dan op zijn best is. Wat dat betreft zit je met in juli dekken dus wel redelijk.
Ik weet nog een heeeeeel erg mooi bruinbont hengstje, staat in made, goedgekeurd en alles. Zal eens kijken of ik de folder nog kan vinden

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:05

mijn advies is ga eerst eens ervaring opdoen met het opvoeden van veulens. iedereen met een merrie fokt maar veulens, maar het is geen simpele zaak. een veulen is niet makkelijk en kan zelfs gevaarlijk zijn als je er niet mee over weg kunt.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 12:44

zoals ik al had geschreven ik heb ervaring met een veulen,
ik heb namelijk een eigen fjorden veulen gehad.(zijn ook niet de makkelijkste)
en ja als het een hengstje word dan verkoop ik hem,er is best vraag naar een hengstje met goede papieren.
en ik weet wat het kost.
maar ik zal bij de stamboekopname nog eens wat meer informeren,
die mensen hebben een shetland fokkerij.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:52

Wat is de afstamming van je shetje?
Als je een goed verkoopbaar veulen wilt hebben, lijkt het me verstandig om bij de keuze voor een hengst niet alleen naar een leuk kleurtje te kijken, maar naar een passende combi en dat zowel op papier als in de praktijk.
Geloof me, dan blijven er ineens nog maar heel weinig hengsten over die in aanmerking komen.