Wat moet ik met mijn verzorgster???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 21:59

Ik heb op het moment een voor mij groot dilemma. Ivm met mijn studie zal ik komend jaar minder tijd gaan krijgen voor mijn paard. Dus ik ben op zoek gegaan naar een verzorgster. Via via kwam ik aan een telefoonnummer van een meisje en ik heb haar gebeld. Voor dit meisje had ik al een keer een verzorgster, maar die beviel niet. Zij was namelijk niet enthousiast en bang. Ze is dan uit zichzelf ook niet meer gekomen.
Maar goed, het meisje waar het nu om gaat kwam langs en ik vond haar vrijwel meteen heel aardig. Gelijk knuffelen met mijn paard en heel erg enthousiast. Ik was gelijk weg van haar. Ik vond het namelijk heel belangrijk dat een persoon lief was voor mijn paard, en dat was ze.
Toch heb ik nu erge twijfels. Ik wist dat ze niet zoveel ervaring had (een jaar) maar dacht dat ik het haar wel kon leren. Dit is echter veel moeilijker gebleken dan gedacht. Na wel 10 keer te hebben geoefend weet ze nog steeds niet hoe ze bijv pijpkousen om moet doen. Poetsen kan ze ook niet super, eerst harde bortsel dan de ros, dat soort dingen. Rijden gaat ook niet, naar een rondje stap al in galop en bezweet stilstaan. Uiteraard heb ik dat ook tegen haar gezegd, maar ze vergeet dingen gewoon heel snel. Wat het ook zo moeilijk maakt is dat ze zo lief is en heel onzeker. Als ik haar corrigeer zegt ze gelijk sorry of het spijt me en vraagt elke keer bevestiging, van doe ik het goed? Toen ze mij 2 weken geleden vroeg of ze mijn paard mocht verzorgen heb ik eigenlijk al min of meer ingestemd. Maar doe ik hier goed aan. Het goede gevoel van in het begin wordt steeds minder. Kijk, en ik kan er gewoon niet blijven helpen. Ik ben er op een gegeven moment gewoon niet meer zo vaak en dan heeft ze een grote verantwoordelijkheid en dat kan ze qua kennis en ervaring nog lang niet aan. Wie weet raad? Ik kan haar niet zomaar wegsturen, dat vind ik echt heel moeilijk en wil haar absoluut niet kwetsen. Maar ik wil ook het beste voor mijn paard, iemand die zo lief is als zij maar wel met meer kennis en ervaring, zodat ze weet wat haar te doen staat, ook als er bijvoorbeeld iets met mijn paard aan de hand is. Moet ik haar een kans geven en haar proberen van alles nog te leren, of is het beter om op zoek te gaan naar een ander. Alle reacties zijn welkom want ik kan op het moment geen juiste en objectieve beslissing nemen. Bedankt!

Mirte

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 22:02

Mijn vriendin had ook zoiets. Ze had haar paard verleast, maar achteraf beviel die persoon niet. Zij heeft haar toen gewoon de huur opgezegt en een ander gezocht. Maarja, zij zat in een hele andere situatie als jij.

Ik zou het ook moeilijk vinden om zomaar een beslissing te nemen. Ik denk dat je haar een kans moet geven, maar bijv. met iemand erbij die wel meer ervaring heeft. Je kunt dat denk ik gewoon tegen haar zeggen dat ze je paard mag verzorgen samen met iemand anders. Ze zal daar dan zelf ook een heleboel van leren. Succes! Tong uitsteken

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 23:34

Dit is een lastige situatie, maar mijn menig is: geef haar een kans!

Als ik dit zo lees, is dit precies eenzelfde soort meisje als ik was, toen ik Kanjer ging verzorgen.

5 jaar geleden (ik was toen 12) heb ik Kanjer als mijn verzorgpaard gekregen. Ik was meteen helemaal weg van 'm en ook erg enthousiast. Ik kon nog helemaal niet goed paardrijden en wat betreft de verzorging wist ik ook niet veel. Ik verzorgde hem toen samen met een ander meisje. En dat hielp wel! Manon zei het al. We leerden veel van elkaar en konden elkaar helpen met Kanjer (zij heeft inmiddels een eigen paard)

Maar de eigenaresse heeft me toch een kans gegeven. In het begin ging het wel een beetje moeilijk, maar ik kreeg veel hulp van andere mensen bij ons op stal. Nu 5 jaar later verzorg ik Kanjer dus nog steeds. Ik ken hem door en door en met de verzorging gaat het perfect. Het had alleen wat tijd nodig om alles goed te doen wat betreft de verzorging en het rijden.

Geef haar een kans, want iedereen moet het leren! Vraag haar anders om te gaan lessen op jouw paard zodat ze hem beter leert rijden en hem beter leert verzorgen. Vraag aan mensen op stal of zij een oogje in het zeil willen houden en als het nodig is of ze haar willen helpen. Ik weet zeker dat ze je heel dankbaar voor zal zijn en dat ze een goede en trouwe verzorger zal zijn. Ik denk dat ze gewoon nu heel erg onzeker is en bang is dat ze het fout doet.

Ik weet bijna zeker dat het allemaal goed komt, als je haar maar een kans geeft. Ze wil het graag, maar moet het gewoon nog onder de knie krijgen. En ze is gek op je paardje en dat is toch eigenlijk het belangrijkste!?!

Succes!

_________________
I love Kanjer!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: *Roos* op 2001-08-01 23:38 ]</font>

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 23:42

Je moet haar iniedergeval een kans geven, misschien kun je haar je paardje laten verzorgen samen die wat meer rij-en poetservaring heeft. Of je kunt aan de mensen op stal vragen of zij haar willen helpen. Ik zou je paard door 2 mensen laten verzorgen!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 23:58

mirte;
ik denk dat de beste oplossing al gegeven is probeer er nog iemand bij te krijgen die het meidje kan helpen ,je hebt niet aan gegeven van welke leeftijd ze is? en ik kan me heel goed voorstellen als dit haar eerste verzorg en rijdpaardje is,dat ze erg zenuwachtig en nerveus zal zijn zeker met jouw erbij,dus m.i. geef haar een kans met een ruggesteuntje erbij.

gr.Rinus

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 08:32

Hoi Mirte, ik zou toch op zoek gaan naar iemand anders. Je zegt het tenslotte zelf al, ze moet het zometeen helemaal alleen doen en dan moet je echt met een gerust hart je paard aan haar over kunnen laten.

Zoals ik het nu lees, kun je dat met dit meisje, hoe lief ze ook is, zeker niet. Ik denk dat als er wat gebeurt, ze echt niet weet hoe ze moet reageren en dan vergeef je het jezelf nooit, ook niet als er wat met haar gebeurt ..... ze kan beter nog een heleboel ervaring op een manege opdoen en pas later weer eens gaan kijken voor een verzorgpaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:39

Ik denk dat je hier een prima verzorgstertje aan hebt, maar ze mist de ervaring. Ze is enthousiast en lief, en dat is een heel belangrijke basis. Heeft ze niet een vriendin met meer ervaring die het met haar samen wil doen?

Ik kan me ook voorstellen dat ze een beetje nerveus is als jij erbij bent, want ze wil het waarschijnlijk zooooo graag goed doen....

Iemand erbij lijkt me ideaal. Ik vind dat ze nog een kansje verdient!

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 11:49

Ik zou dus meteen een andere verzorgster gaan zoeken. Je kan het risico toch niet lopen dat er wat met je paard gebeurt omdat zij niet weet wat ze doet. Frusty Natuurlijk is het heel zielig voor dat meisje, en het is ook niet leuk om iemand te vertellen dat ze er mee moet stoppen. Zoek iemand anders en dan kan dit meisje misschien gewoon af en toe helpen.

groetjes
Barbara

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:27

Als je haar 10x dingen uitlegt en het niet werkt....
ik zou haar laten verzorgen misschien, rijden niet.
Misschien kun je haar leren longeren?


Maar goed, ik zou het niet doen, ik zou geen moment rust hebben. Misschien kan ze wel met je paard knuffelen, wandelen, poetsen, longeren???

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-08-19 19:40 ]</font>

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 12:29

ik zou een ander zoeken, er zijn beste wel verzorgers die en lief en handig met je paardje omgaan. wat je misschien wel zou kunnen doen is wel poetsen maar verder niet rijden, als ze dat luek zou vinden. met poetsen kan je niet echt veel fout doen (afgeien van de volgorde, maar hij zal er niet vuiler van worden..)

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 16:23

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk toch dat ik niet kies voor haar. Kijk, haar karakter is geweldig en dat maakt het ook zo moeilijk. Toch heb ik dingetjes tegen elkaar afgewogen.Afhankelijk van mijn rooster zijn er soms dagen achter elkaar dat ik er niet ben. En als hij dan in goede handen is, dan kan ik met een gerust hart wegblijven. Maar bij haar kan ik dat gewoon (nog) niet. Ze raakt heel snel in paniek en wil het liefst dat ik elke minuut bij haar ben. Maar op een gegeven moment kan dat gewoon niet meer. Ze heeft tot nu toe alleen mijn paard heel braaf meegemaakt, maar hij is in bepaalde situaties heel nerveus en ik denk dat ze daar nog lang niet klaar voor is. Ook haar kennis speelt mee. Ze heeft nog helemaal geen verstand van de gezondheid van paarden en als hij misschien kreupel is of pijn heeft, dan is er een kans dat ze dat niet opmerkt. Volgens mij is de verantwoordelijkheid te groot. Er is nog 1 ander meisje die ook een paard bij ons verzorgt, maar die vertrouw ik al helemaal niet. (is zo een type van effe poetsen, 2 uur rijden en dan het paard op de wei gooien) En tsja, een andere verzorgster erbij... Ik weet niet hoor, op een gegeven moment moet ik toch voor iemand kiezen. Ik wil namelijk niet dat er elke keer 2 mensen op m'n paard gaan hobbelen en daarbij wordt mijn paard onrustig als er teveel mensen om hem heen staan. Misschien een slap argument, maar het is echt een heel klein en heeeel dun meisje, ook al is ze 14. Ze heeft al veel moeite met een emmer water sjouwen, laat staan met een kruiwagen mest. De winters zijn vaak best zwaar. Nou ja, ik moet er toch nog even heel goed over nadenken. In ieder geval zal het echt heel moeilijk worden om het haar te vertellen en ik hoop dat ik haar niet teveel pijn zal doen, al is dat haast onmogelijk...Ik wil haar wel een kans geven, echt waar maar mijn paard gaat toch voor. En als die kans uitpakt in ellende dan vergeef ik het mijzelf nooit. Ik wil geen risico's lopen. Ik hoop dit soort nare situaties in ieder geval nooit meer mee te maken!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 16:49

Inderdaad laat het meisje blijven en neem er een verzorger bij. Die kan dat meisje ook nog eens leren en bovendien is het voordeelvan 2 dat als er 1 ziek is er ook nog een ander is. Succes ermee

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 19:43

ik vind toch echt dat je haar een kans moet geven hoor!

Ik was 12 toen ik Kanjer ging doen. Ik was echt super klein en errug dun en Kanjer is een gigantische tank, maar met hulp van andere stalgenoten (zij letten ook op of ik het allemaal wel goed deed) is alles goedgekomen. Er is niemand die alles in een keer goed doet. Ik denk dat je juist heel blij moet zijn met deze verzorgster. Ze is lief voor je paard en wil het graag goed doen maar moet het gewoon nog even onder de knie krijgen.

Geef haar toch een kans ik weet zeker dat het dan wel goed komt. Me mij is het ook goedgekomen en er zijn zat mensen bij mij op stal die zeggen dat ik een super verzorger ben. Ik moest het ook nog leren en dat ik gelukt omdat ik een kans heb gekregen.

Bedenk samen een goede oplossing om ervoor te zorgen dat je haar met een gerust hart bij haar achter kunt laten. Ik weet zeker dat ze haar best zal doen om het zo goed mogelijk te doen. Er zijn ook veel verzorgster die heel rot omgaan met hun verzorgpaard en die helemaal niet enthousiast zijn en er met de pet naar gooien. Wees blij dat je nu dit meisje hebt gevonden en geef haar een kans.

Nogmaals succes!

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 19:51

Tja moeilijke keuze. Maar je moet ook aan je paard denken. Ik zou denk ik een ander zoeken als ik jou was. En om haar dan ook niet echt te dumpen kan je zeggen dat ze altijd nog wel een keertje erop mag rijden voor een dagje als jij bijvoorbeeld niet kan ofzo en echt niets kan vinden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 23:25

Ik denk dat je haar wel een kans moet geven. Er zijn vast mensen op stal die een oogje in het zeil kunnen houden, en je zou tijdelijk 2 meisjes kunnen nemen (of een jongen) dat de een het de ander leert en dan met allebei een (aantal) vaste dag (en) afspreken dat ze niet meer gelijk komen, heb je ook geen 2 mensen gelijktijdig aan zijn kont en kan dat ene meisje het toch leren.
Succes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 08:45

Mirte: nu je hebt gekozen om met haar te stoppen, misschien kun je haar aan een verzorgpaardje helpen dat wat braver is, waar wat meer toezicht is (op een stal/manege) of zoiets?
Je zult vast meerdere paardeneigenaren kennen, en eventueel kun je haar het advies meegeven thuis elke keer belangrijke dingen die ze geleerd heeft op te schrijven in een kladblokje (hoe doe ik pijpkousen om, hoe doe ik dit of dat... welke borstel in welke volgorde tijdens het poetsen).
Dan heeft ze er in elk geval wel wat van geleerd, en wie weet kan ze toch wat ervaring opdoen door eerst een bravere pony af en toe in een les op de manege bij te rijden?
Roos: ik vind toch dat het in jouw situatie anders was dan in deze situatie. De stalgenoten van jou destijds hielden een oogje in het zeil voor het geval je even hulp nodig had of wat wilde vragen, dat is hier niet mogelijk.
Dit meisje is daarbij ook nog erg onzeker, wat het paard aanvoelt. Daarbij vind ik inderdaad een jaar ervaring niet veel, ze weet ook nog weinig over gezondheid van paarden en ziet niet direct als het paard onregelmatig loopt of zo.
Misschien dat ze op de manege eerst wat meer ervaring kan opdoen met verzorgen, uitmesten, voeren etc. en wat meer te weten komen over het opbouwen van een uurtje rijden: het losrijden, de oefeningen, etc.
Veel sterkte Mirte, met het vertellen aan haar.
Ik weet zeker dat ze het zal waarderen als je haar wilt helpen een wat braver paardje te vinden, eventueel op een stal waar mensen haar indien nodig kunnen adviseren.
Succes!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 16:50

Dank je! Ik wil haar inderdaad graag helpen aan een ander verzorgpaard, alleen die van mij is een stuk braver nog dan de paarden van vrienden. Verder heb ik haar al heel onschuldig voorgesteld aan een shet die ook bij ons staat, maar daar was ze als de dood voor Verward Oké, hij is een ettertje maar ik had niet verwacht dat ze zo panisch zou zijn. Maar goed, ik probeer het haar zo snel mogelijk te vertellen en tevens op zoek te gaan naar een ander. Ik hoop dat ik iig snel iemand vind!