ik heb hulp nodig van echt westernruites

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

ik heb hulp nodig van echt westernruites

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 21:17

hey ik ben eigenluk een echt dressuur ruiter maar mijn paard vind het echt geweldig om lekker door de bossen te rijden enzo .
nu wou ik daarvoor dus een westernzadel voor kopen en een western hoofdstel leek me wel bruut maar ik begrijp geen hol van al die termen en zeker niet van de maten ik heb een E-pony van 1.54 en niet te dun maar zeker niet te dik. wat raden de westernkenners mij aan ?



en nog een vraagje is een fries ook een beetje geschikt om een western mee te rijden voor de gein. zou je die ook dat soort dingen kunnen leren ?

thnx

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:42

ik vind van wel. je kan een fries western leren met geduld kom je een eind.
En voor goede spullen kun je kijken bij arthur's western store in vorstenbosch haal ik zelf ook vaak spullen en ik vind dat het goede spullen en ook degelijke spullen zijn en zeker voor een zadel moet je goed zoeken want het gaat wel op ja paard zijn rug en die is heel belangrijk het zijn soms aardig hoge prijzen dat is waar maar dan heb je ook wat. www.westernstore.nl (volgens mij)
Succes met rijden en veel plezier op je tochten.

Groetjes Trin

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:52

Westernrijden is wel een tak van de paardensport die je serieus moet nemen. Dressuur doe je ook niet voor erbij, voor de gein. Dat doe je of dat doe je niet.
Je kunt voor het buitenrijden wel een westernzadel kopen (zitten immers een stuk beter Tong uitsteken), en daarbij gewoon dressuur blijven rijden hoor. Een westernzadel is ook maar een optoming, dat verandert je rijstijl nog niet.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:58

XoNo schreef:
Westernrijden is wel een tak van de paardensport die je serieus moet nemen. Dressuur doe je ook niet voor erbij, voor de gein. Dat doe je of dat doe je niet.
Je kunt voor het buitenrijden wel een westernzadel kopen (zitten immers een stuk beter Tong uitsteken), en daarbij gewoon dressuur blijven rijden hoor. Een westernzadel is ook maar een optoming, dat verandert je rijstijl nog niet.


Helemaal mee eens

Ik neem aan dat er wordt bedoeld dat je recreatief wilt rijden en dan zit een westernzadel idd vééél beter Haha! en dat kan ook op een Fries

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:51

voordat ik de overstap maakte reed ik dressuurmatig met een westernzadel... en ook dat gaat prima... Haha!

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 00:02

gewoon een semi-quarter (zadel) ik raad je een allround aan als je dan toch alleen buiten gaat rijden en een gewoon algemene hoofdstel past altijd. mar ja die keuze moet je toch zelf maken welk type zadel ik persoonlijk vind cutting zadles heerlijk andere weer reining zadels en zo ken ik nog wel ff door gaan Haha!
maar suc6 en vragen mag en kan altijd he!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 12:32

Als je een zadel zoekt om lekker buiten te rijden zou je ook een endurancezadel kunnen halen. Die zitten ook lekker Lachen
Engelse zadels zitten trouwens ook perfect *LOL*

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:37

Romkabouter schreef:
Als je een zadel zoekt om lekker buiten te rijden zou je ook een endurancezadel kunnen halen. Die zitten ook lekker Lachen


Of een Ijslanderzadel..

Maar inderdaad: het is alleen je optoming. Als je paard een westernzadel draagt, betekent het niet dat je meteen western rijdt. Dat zal wel erg gemakkelijk zijn. Je kunt gewoon Engels rijden in een westernzadel hoor.. ik denk niet dat het paard zich anders gaat gedragen onder een westernzadel Haha!

Als je echt western wilt gaan rijden, raad ik je aan om een instructeur of instructrice te zoeken, want leren westernrijden kan je niet makkelijk uit jezelf en vooral niet als je een Engelse basis hebt. Je hebt dan snel de neiging alles door elkaar te halen. Wanneer je western wilt gaan rijden is het voor jezelf ook het beste om je daar helemaal op toe te leggen en eigenlijk geen Engels meer te rijden.. Dat klinkt heel kort door de bocht, maar ik weet dat dat het beste is (want western en Engels zijn op zich natuurlijk twee verschillende rijstijlen met ook andere hulpen) en zo nog meer met mij, hoor ik in mijn omgeving. Combineren is erg moeilijk, want dan haal je alles door elkaar met als gevolg dat je paard er niets meer van snapt, maar jij zelf ook niet....

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 16:44

Mayflower"]
[quote="XoNo schreef:
Westernrijden is wel een tak van de paardensport die je serieus moet nemen. Dressuur doe je ook niet voor erbij, voor de gein. Dat doe je of dat doe je niet.
Je kunt voor het buitenrijden wel een westernzadel kopen (zitten immers een stuk beter Tong uitsteken), en daarbij gewoon dressuur blijven rijden hoor. Een westernzadel is ook maar een optoming, dat verandert je rijstijl nog niet.


Helemaal mee eens

Ik neem aan dat er wordt bedoeld dat je recreatief wilt rijden en dan zit een westernzadel idd vééél beter Haha! en dat kan ook op een Fries
[/quote]

ik bedoel ook niet echt westernrijden hoor ! maar of een fries wel de bouw heeft enzo en of je ook kan leren dat ie naar rechts gaat enzo zonder dat je aan die kop zit te sleuren enzo want deze fries is een apart geval zeer eigewijs een echt drabber !
*LOL*

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:14

Zijgangen zitten ook in de dressuur, dus dat is niet persé een westernoefening. Lachen
Voor western is een Fries prima te gebruiken hoor, net als elk ander paard. Indien je je echt wilt verdiepen in het westernrijden, raad ik je aan instructie te zoeken die je daarbij helpt.
Overigens vraag ik me af in hoeverre de halshouding van een Fries op prijs gesteld wordt tijdens wedstrijden...iemand? Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:22

elk paard dat van de grond kan eten , kan je ook laag leren lopen.
het kost alleen wat meer tijd en moeite. Schijnheilig

ik heb ooit ergens in een regelboekje gelezen dat het paard in een ontspannen natuurlijke houding moet lopen.
sommig paarden zie je zo laag lopen dat het volgens mij een aardige inspanning voor ze moet zijn om daar hun hoofd te houden Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:01

Je slaat de spijker op de kop Jos Haha! , wanneer ga jij jurycursus doen én in de praktijk brengen Clown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:12

ik zou wel willen die jury cursus. maar het wordt in het engels gegeven.
op school heb ik nooit zo goed opgelet Frusty ... ijgenlijk ok niet egt afgemaakt Bloos , dus ik hope dat het in kir in het nederlands gaat komun Haha!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:20

XoNo schreef:
Zijgangen zitten ook in de dressuur, dus dat is niet persé een westernoefening. Lachen
Voor western is een Fries prima te gebruiken hoor, net als elk ander paard. Indien je je echt wilt verdiepen in het westernrijden, raad ik je aan instructie te zoeken die je daarbij helpt.
Overigens vraag ik me af in hoeverre de halshouding van een Fries op prijs gesteld wordt tijdens wedstrijden...iemand? Verward

Ik heb begrepen dat een ontspannen hoofdhouding wordt verwacht door de jury, maar wel karakteristiek voor dat ras. Dus een fries (van nature hoor) zou hoger mogen lopen dan een quarter? Lijkt me geen probleem dus.

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 19:44

Ik heb nog wel een zadel voor je Haha! Haha! Haha!
Zit erug lekker met buitenritten Knipoog

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:04

Een fries is toch ook gewoon een paard??? Verward
Ze rijden er toch ook dressuur mee, terwijl het eigenlijk een trekpaard is.
Of zie ik het nu weer eens té simpel? Haha!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:03

Leuk dat je western gaat rijden!! Je kan een fries bestwel western gaan (her)beleren, maar je moet er wel op rekenen dat hij met onderdelen uit de reining (zoals stops en spins) meer moeite zal hebben Tong uitsteken . Alleen ik geloof dat niet helemaal jouw bedoeling is als ik je berichtje lees. Als je alleen maar western wil gaan rijden om in het bos te gaan rijden hoef je hem ook niet helemaal "omturnen". Als je alleen zo wilt gaan rijden is zijn alle spullen (zadels ed) behoorlijk duur voor de tijd waarin je hem gebruikt Scheve mond . Dan kan je beter op www.zadelmarkt.nl een goedkoop zadel kopen (dat is wel degelijke kwalteit, maar gewoon niet zo duur..... Schijnheilig )

mischa

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:09

Reenarulez schreef:
Dan kan je beter op www.zadelmarkt.nl een goedkoop zadel kopen (dat is wel degelijke kwalteit, maar gewoon niet zo duur..... Schijnheilig )

Nou daar zijn de meningen sterk over verdeeld om niet te zeggen hellen sterk naar de andere kant Haha!
Of hebben ze hun inkoopbeleid sterk verbeterd Schijnheilig
De gemiddelde schoftvrijheid bij hun ligt rond de 15 cm, daar krijg je echt geen Fries onder, misschien nog net een Welsh-C.