De paardentandarts is geweest!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

De paardentandarts is geweest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 17:42

Nou vandaag is eindelijk de paardentandarts geweest voor mijn paardje Rachel, want ik vermoedde dat ze ergens pijn had in haar mond, dit was namelijk te merken bij het rijden. Verdrietig
Wat bleek nu? Linksbovenin had ze een gebroken wolfskies in haar kaak te steken Lips are sealed , die is er dus uitgehaald, en scherpe puntjes aan de buitenkant van haar kiezen en haken erop. Ook had ze een hangend rooster, dat wil zeggen haar bovenste gehemelte was gezakt, en haar tanden drukten in het vlees. Dit komt door een vitamine C gebrek, ze moet nu 3 weken lang elke dag extra vitamine C hebben. Hij zei dat dit komt omdat ze al hun vitamine C gebruiken voor de verharing en dat er daarom aanvulling voor nodig is. Haar slijmvlies was ook helemaal bleker dan normaal. Verder merkte hij op dat doordat ze een grote en grove kaak heeft, haar oorspeekselklieren aan beide kanten klem zitten. Vooral bij het afbuigen en inbuigen doet dit harstikke zeer. Scheve mond Hij zegt dat hier niks aan te doen is, zoals een operatie. Ik moet haar nu altijd 1 keer in de week 20 druppels rode jodium geven en elke keer voor het rijden insmeren met een bepaalde olie, hoe het heet moet ik even opzoeken. Na een tijd zal de klier zich terugtrekken en dan valt er mee te rijden gelukkig. Wel in de gaten houden dus! Ook was mijn simpele bustrens veels te dik voor in haar mond, en zou hij als een notekraker werken, hierdoor drukte het bit in haar mond en zat dit niet lekker, ook had ze dan de mogelijkheid de tong over het bit te gooien. Ze krijgt nu een dunnere dubbelgebroken watertrens. Zaterdag ga ik haar weer rijden en ik ben heel erg benieuwd. Eerste tijd maar even lekker recreatief rijden vanwege die klierafwijking, en ik ga me lekker verdiepen in het endurance rijden, het westernrijden zet ik even aan de kant. Scheve mond

Verder nog 2 Friezen op stal nagekeken, omdat ze slecht aten de laatste tijd. De 1 had een ontstoken kies achterin en stinken!! Misselijk De 2e had een melkkiessplinter in zijn kaak zitten, ook erg fijn. Boos!

Daarna heeft hij nog even gekeken naar het gebit van onze merrie die 2 jaar moet worden, zij had een giga wolfskies bovenin maar nog geen last van. Volgend jaar zal hij deze verwijderen voordat ze ingereden wordt. Ook had ze nog een klein wolfstandje. Ach gut

Nou ik denk dat de paardjes heel erg opgelucht zijn nu! *LOL*

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:50

jeetje, jij blij dat die man geweest is!
Raar eigenlijk dat de meesten het altijd hebben over de DA, moet je kijken wat de tandarts nu allemaal geneest!
Mijjn paardje is een half jaar geleden voor het eerst (bij mij) geweest. Was blijkbaar lang niet gebeurd want hij heeft een lange tijd staan " raspen".
Voor Rachel nu ook weer wat fijner rijden!

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 17:54

Ja die tandarts is goed hoor, heel duidelijk uitleggen en je mocht zelf ook voelen wat er aan de hand was. Hij had zelfs een paardenschedel als voorbeeld om dingen uit te leggen. Hij heeft mijn paardjes en de anderen echt heel erg geholpen! Wat zal Rachel opgelucht zijn zeg, moet je nagaan dat jij een gebroken kiesje hebt en die steekt maar in je tandvlees Boos! Of dat je uitsteeksels hebt aan je kiezen en dat je elke keer wondjes hebt. En het ergste is nog dat ze dit waarschijnlijk al langer heeft want bij de vorige eigenaar was ze ook al zo vervelend met het hoofd. Wat heeft dat arme dier pijngeleden zeg, en daar zou ik zelf ook niet vrolijker van worden!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:01

he heb je peter rutten soms gehad

ONDERSCHRIFTLOOS

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 22:05

Gerard Rutten, misschien een broer ofzo? Hij is vet goed Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:06

ja ik bedoel gerard

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Charat, HighFly_, XxMariellexX en 132 bezoekers