graag losser in de rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

graag losser in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:11

Mijn paard goldie heeft in draf heel veel moeite om haar rug los te laten, in stap en galop laat ze prima los, maar in draf houdt ze ontzettend vast en krijg ik haar maar niet vwnw. wendingen, overgangen helpen niets....

Ook aan de longeerlijn hangt ze hoog in de touwtjes in draf en zakt er lekker diep in in stap en galop.

Heeft er iemand tips hoe ik haar rug kan laten ontspannen in de draf?

PS het is geen medisch probleem, haar rug is prima in orde.

alvast bedankt, groetjes tessa

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:37

rustig doorvragen veel oefenen, overgangen rijden en zorgen dat ie actief blijft met de achterhand daar zit de moter van een paard. Ga de draf verruimen en weer verzammelen, blijf zelf ontspannen in je zit en hand ga niet doorzitten maar blijf lichtrijden en probeer ook met buitenritten veel te draven met het hoofd laag 9niet aan de teugel, maar ontspannen aan een los teugeltje) Veel oefenen, Vaak duurt het even voor je resultaat ziet ik heb het probleem ook gehad ne die pony liep na 4 maanden ook in draf super los in draf

Succes ermee

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:14

toch proberen voorwaarts neerwaarts te rijden. het paard met een 'harde' rug laten lopen kan op de langere duur (ernstige) problemen veroorzaken. weet je zelf hoe je voorwaarts neerwaarts moet rijden? heel veel mensen maken namenlijk de fout door te denken als je paard maar diep genoeg loopt is hij voorwaarts neerwaarts. het is bij vwnw de bedoeling dat je paard zich lang maakt. de neus laag en de hals lang en vooruit. de achterhand goed eronder en de teugels op contact maar zodra het paard vraagt meteen geven. en zodra het paard omhoog komt meteen weer naar onder rijden. het is niet makkelijk om te leren en bij de een duurt het langer dan bij de ander maar vwnw is (naar mijn mening) noodzakelijk om je paard goed over de rug te rijden.
als je paard smakelijk in de mond is kun je hem proberen altijd wat dieper te laten komen. je houdt dan wel goed je been eraan en zorgen dat hij niet gaat hangen op je hand. dan werkt hij teveel op de voorhand. als hij dieper komt niet vasthouden. maak je paard lekker ontspannen voor de hand en altijd meegaan met de beweging. elke milimeter die hij vraagt géven. het voorwaarts neerwaarts rijden is echt alleen een kwestie van geven en nemen en daarbij de achterhand goed eronder laten zetten. het paard moet ik jóú tempo blijven lopen en onder het tempo is makkelijker om het naar onder te rijden maar moeilijker om zijn achterhand eronder te laten zetten. gewoon longeren op een rustig tempo en de volte verkleinen-vergroten en bij het longeren de nodige terugwaartse overgangen maken. je moet uiteindelijk longeren zoals je rijdt. een dagje longeren een dagje rijden en altijd consequent blijven in je hulpen. het is hier heel moeilijk uit te leggen maar probeer met bijvoorbeeld hulp van je instructeur/instructrice toch het voorwaarts neerwaarts erin te krijgen. anders zal het ten koste gaan van de rug van je paard als hij vast blijft zitten. begin ermee als je opstapt, neem de tijd om je paard los te stappen. steeds dieper met de neus vóór de loodlijn gericht. stap wat schouderbinnenwaarts en wijk 5 meter dan rechtuit en op beide kanten. als je paard soepel word in de mond, nog meer vragen naar onder te komen. probeer dan aan te draven. maar wel op jou tempo (zowel stap draf als galop) rij in stap ook overgangen, arbeidsstap middenstap en als hij wat los komt dan pas omhoog rijden. wel langzaam opbouwen alles want je paard moet geen spierpijn krijgen..

(volgens mij heb ik alles heel chaotisch verteld maar wat ik probeer te zeggen. zorg dat je dat vwnw erin krijgt!!!)

succes, groetjes

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:19

Longeren met pessoa zal je zeker helpen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:31

ja precies. Gooi die touwtjes eraf, probeer met een pessoa of een gogue te gaan longeren. Met touwtjes kan hij snel de neiging krijgen om zich te willen oprichten. Als je bijv een gogue eraan hangt gaat hij met zijn neus naar beneden, ontspannen over de rug lopen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:33

of chambon...

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 17:13

Met pessoa ja.
of misschien draven over balken of cavalletto?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:42

draven over balken enzo is een goede oplossing lijkt mij. dan komt ie met zijn hoofd naar beneden om zijn benen op te tillen.
als je in de verlichte zit gaat dan gaat het zelfs nog een stuk beter,
en als het allemaal niet werkt kun je altijd nog gewoon een lomp stootteugeltje er aan zetten, werkt ook

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:23

misschien span je zelf (onbewust) je rug?

Ik merk het bij mij lesklantjes ontzettend vaak dat ze een stijfheid op het paard steken,terwijl ze zelf eigenlijk heel erg gespannen zitten.

Maarja, ik kan je niet zien rijden,dus eigelijk ook moeilijk helpen.
Wat de mensen hierboven al hebben gezegt,veel voorwaarts neerwaarts proberen te rijden.

En wat die pessoa teugels enzo betreft, ik ben er eerlijk gezegt niet voor,omdat je je paard 'dwingt'zijn hoofd omlaag te brengen.
Ikzelf longeer met een stiek, die ik aan de zijkant van de longeersingel vastmaakt (dus niet aan de onderkant).
Die stiek hangt een beetje in een boogje en vraagt telkens door de beweginngen van het paard in de mond.
Het neusje kan nog vooruit en naar boven maar ook heel diep omlaag.
Mijn paard reageert er iniederegeval heel erg goed op,en gaat zelf netjes met het neusje omlaag en wordt nergens toe gedwongen.

Ik denk, dat als je een pessoateugel strak trekt, je je paard 'dwingt'zijn hals te buigen en het zal dan ook niet ontspannen en zijn rug vastzetten.Dit is met mijn paard gebeurt, maar dan met een slofteugel.
Ze is nog geen 4 jaar oud, maar haar vorige baas had haar met een slof ingereden en is er daarna ook mee blijven rijden.
ik ben echt waar tegen alle middelen om een paard dwingend 'krom te trekken'.

Maargoed, omdat ze dus altijd werd gedwongen omlaag te lopen had ze een hele onderhals ontwikkeld en en ver onderontwikkelde achterhand.

Ik heb haar nu 3 maanden en ze heeft al wat bespiering op haar kont,en ze krijgt ook al een mooie hals.
Ze vond het in het begin moeilijk om haar hals en hoofd een houding te geven,omdat ze die nu zelf moest zoeken dus zwaaide nogal eens heen en weer.
Maar nu gaat het echt steeds beter!

groetjes van kelly!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 10:47

Bedankt voor alle tips zover, ik ga er weer mee aan de gang!

het is nu vooral vervelend voor het paard, aan de longeerlijn raakt ze er soms helemaal een beetje gestresst van, tot we over gaan in galop en dan ontstpant ze weer....

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:58

Prober eens in een heel laag tempo te draven. Maak je niet druk over activiteit maar wek alleen aan lossigheid. Je zegt dat het geen medisch probleem is maar dat kun je nooit zo stellen het zou best kunnen dat je paard moeite heeft om de ondervoet goed af te wikkelen je ziet vaak dat deze paarde zich juist in draf vastzetten. Door in een lager tempo te draven maak je het gemakkelijker voor je paard.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:04

KellyenXena schreef:
En wat die pessoa teugels enzo betreft, ik ben er eerlijk gezegt niet voor,omdat je je paard 'dwingt'zijn hoofd omlaag te brengen.
Ikzelf longeer met een stiek, die ik aan de zijkant van de longeersingel vastmaakt (dus niet aan de onderkant).
Die stiek hangt een beetje in een boogje en vraagt telkens door de beweginngen van het paard in de mond.
Het neusje kan nog vooruit en naar boven maar ook heel diep omlaag.
Mijn paard reageert er iniederegeval heel erg goed op,en gaat zelf netjes met het neusje omlaag en wordt nergens toe gedwongen.

Ik denk, dat als je een pessoateugel strak trekt, je je paard 'dwingt'zijn hals te buigen en het zal dan ook niet ontspannen en zijn rug vastzetten.Dit is met mijn paard gebeurt, maar dan met een slofteugel.

ik ben echt waar tegen alle middelen om een paard dwingend 'krom te trekken'.

Maargoed, omdat ze dus altijd werd gedwongen omlaag te lopen had ze een hele onderhals ontwikkeld en en ver onderontwikkelde achterhand.

Ik heb haar nu 3 maanden en ze heeft al wat bespiering op haar kont,en ze krijgt ook al een mooie hals.
Ze vond het in het begin moeilijk om haar hals en hoofd een houding te geven,omdat ze die nu zelf moest zoeken dus zwaaide nogal eens heen en weer.
Maar nu gaat het echt steeds beter!

groetjes van kelly!


Nou Kelly, gooi je 'stiek' maar lekker hard weg, want daarmee doet de achterhand helemaal niets en raakt je paard alleen maar erg taai in de mond. Koop dan een goede pessoateugel, en ga daarmee longeren. En die hoeft helemaal niet strak te zitten...en toch zal je zien, dat werkt een stuk beter in op de achterhand dan je 'stiek'. Alsof een 'stiek' niet zou dwingen, in tegenstelling, je jaagt ze er vaak alleen maar mee op de voorhand.
Een pessoateugel is overigens HELEMAAL NIET te vergelijken met een slofteugel.

Probeer de pessoa eerst maar eens, praten we daarna verder....

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 17:15

oke, die pessoa heb ik nog liggen, daar zal ik eens mee aan de gang gaan, en katja, is dat afrollen van de voet zichtbaar in de gang van het paard? waar moet ik op letten om te ontdekken of goldie daar last van heeft? ik ga idd haar tempo flink verlagen, want ze loopt enorm te rennen als ze de kans krijgt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:49

Hey dees,

ik weet niet wat jou ervaring met jonge paarden is??
De mijne is na zo een 8 jaar inrijden enzo toch best uitgebreid.

Als een stiek los hangt dwingt het totaal niet, en betreft de achterhand,die krijg je er ook echt niet ondergetrokken door een pessoateugel hoor.Zoals je waarschijlijk weet draagt de voorhand van nature al meer gewicht en met de nek in de krul nog meer.
Loopt je paard daar niet ontspannen bij,denk dan maar niet dat het paard uitzichzelf het gewicht over gaat brengen.
Dit is alleen te bereiken met ontspanning en wat bijdrijven.


Ik vind het jammer dat mensen al snel terugpakken op de zogenaamde 'hulpteugels'al kunnen sommige onder ons er gelukkig goed mee overweg.

Ik weet niet of ik het hier al weleens heb gezegt, maar mijn jonge paard is ook ingereden met een slof door het vorige baasje.
Die is er ook maar meteen mee blijven rijden ook.
Nou, vreselijk vind ik dat.
Mijn paard was dus ook vastgezet en met die slof in de krul getrokken en had door het terugtrekken een hele onderhals ontwikkeld.
De voohand was erg gespierd terwijl er op de kont totaal geen bespiering zat.
Ik heb haar geen enkele keer met wat voor hulpmiddel ook gereden.Dus ze moest zelf gaan zoeken hoe ze haar hoofd moest gaan houden.
Dit heeft heel wat grappige situaties op geleverd! bv een aantal keer zwaaien,heel haar hoofd horizontaal houden en noem maar op.
Nu zijn we ongeveer 3 maanden verder en loopt mijn paard al heerlijk omlaag met het kontje eronder.
De onderhals is weg aan het trekken net als de overmatige en verkeerde spieren op de voorhand.De achterhand wordt al veel steviger.
Dit om maar even aante geven wat je allemaal wel niet kunt bereiken met zo een leuke slofteugel of wat dan ook

groetjes!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:23

Het afwikkelen van de ondervoet kun je wel bekijken mar het is moeilijk te zien als je daar niet in getraind bent en ik zou het niet zo uit kunnen leggen via internet. Maar probeer het lagere tempo eens an laat dan nog eens weten hoe het gaat.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:37

Hoi, het kan helpen om in draf met lange teugel te rijden en puur er op richten dat je pony ontspannen loopt....en geen moeilijke oefeningen ofzo gaan doen maar lekker relax zodat hij ook de tijd heeft om te merken dat het fijn is om te ontspannen in de draf....dit duurt natuurlijk wel even...maar bij mijn pony helpt/hielp het al wel, hij loopt nu al meer ontspannen (nog neit zo als het moet maar het komt!)

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 20:30

Okkie1 schreef:
of chambon...


ja bij ons op de manege is ook een pony die haar rug vastdrukte en die rijden we nu ook met chambon en dat gaat echt heel goed! moet je echt proberen! zo gaat je paard zijn rug veel meer ontspannnen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:18

KellyenXena schreef:
Hey dees,

ik weet niet wat jou ervaring met jonge paarden is??
De mijne is na zo een 8 jaar inrijden enzo toch best uitgebreid.

Als een stiek los hangt dwingt het totaal niet, en betreft de achterhand,die krijg je er ook echt niet ondergetrokken door een pessoateugel hoor.Zoals je waarschijlijk weet draagt de voorhand van nature al meer gewicht en met de nek in de krul nog meer.
Loopt je paard daar niet ontspannen bij,denk dan maar niet dat het paard uitzichzelf het gewicht over gaat brengen.
Dit is alleen te bereiken met ontspanning en wat bijdrijven.


Ik vind het jammer dat mensen al snel terugpakken op de zogenaamde 'hulpteugels'al kunnen sommige onder ons er gelukkig goed mee overweg.

Ik weet niet of ik het hier al weleens heb gezegt, maar mijn jonge paard is ook ingereden met een slof door het vorige baasje.
Die is er ook maar meteen mee blijven rijden ook.
Nou, vreselijk vind ik dat.
Mijn paard was dus ook vastgezet en met die slof in de krul getrokken en had door het terugtrekken een hele onderhals ontwikkeld.
De voohand was erg gespierd terwijl er op de kont totaal geen bespiering zat.
Ik heb haar geen enkele keer met wat voor hulpmiddel ook gereden.Dus ze moest zelf gaan zoeken hoe ze haar hoofd moest gaan houden.
Dit heeft heel wat grappige situaties op geleverd! bv een aantal keer zwaaien,heel haar hoofd horizontaal houden en noem maar op.
Nu zijn we ongeveer 3 maanden verder en loopt mijn paard al heerlijk omlaag met het kontje eronder.
De onderhals is weg aan het trekken net als de overmatige en verkeerde spieren op de voorhand.De achterhand wordt al veel steviger.
Dit om maar even aante geven wat je allemaal wel niet kunt bereiken met zo een leuke slofteugel of wat dan ook

groetjes!


Verward sorry hoor maar ik begrijp even iets niet.
Ik begrijp hieruit dat je tegen hulpteugels bent, maar die stiek is toch ook een hulpteugel?
En waarom vergelijk je een slof met een pessoa, dat is toch heel wat anders?? Dat is appels met peren vergelijken naar mijn idee.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:33

Citaat:
ik weet niet wat jou ervaring met jonge paarden is??
De mijne is na zo een 8 jaar inrijden enzo toch best uitgebreid.

Als een stiek los hangt dwingt het totaal niet, en betreft de achterhand,die krijg je er ook echt niet ondergetrokken door een pessoateugel hoor.Zoals je waarschijlijk weet draagt de voorhand van nature al meer gewicht en met de nek in de krul nog meer.
Loopt je paard daar niet ontspannen bij,denk dan maar niet dat het paard uitzichzelf het gewicht over gaat brengen.
Dit is alleen te bereiken met ontspanning en wat bijdrijven.


Een pessoa heeft een band achter de kont langs waardoor de achterhand gestimuleerd wordt onder te treden.
Een slofteugel zorgt voor ronding in de hals en nek.
Deze twee vind ik absoluut niet met elkaar te vergelijken.

Bovendien heeft dit niet expliciet te maken met het inrijden van paarden, dus begrijp ik niet waarom je dit erbij haalt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:52

Oh okey, pardon, een paar misverstanden.

Ik heb even het berichtje helemaal terug gelezen en gaat helemaal niet om een jong paard,sorry ik weet ook niet hoe ik erbij kom.

Wat die pessoa teugel betreft, zit ik nu zo in de war?
Een pessoa heeft toch niets met een dubbele longe te maken?
Kan zijn dat ik het mis heb hoor (waarschijnlijk wel) maar ik dacht eigenlijk dat dat bijzets waren aan het bit en de longeersingel.
Zoals ik al zei,ik ben niet echt weg van hulpteugels.

Ffe uitleggen waarom ik dan tijdens het longeren wel een stiek gebruik,omdat dit dus niet 'dwingt'.
Neem bijv. een slof teugel die kan je (tijdens het rijden) zoals jullie weten zo hard aantrekken als je wilt.
Je paard kan dan dus niet vrij zijn hoofd bewegen.Dit vind ik dus een zeer dwingend ''hulpmiddel'' en ik zal het zelf ook niet gebruiken.
Met die stiek op zijn lost, en aan de zijkant van de singel, hangt ie dus in een boogje en mijn paard gaat zelf de druk op zoeken waardoor ze lekker aan de teugel gaat lopen.Wel te verstaan aan de longe,tijdens het rijden gebruik ik dat spul allemaal niet.

Het zal niet bij iedereen werken,maar bij de mijne wel.

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen het is nogal dubbel,
ik ben niet percé tegen hulpmiddelen,maar ik vind het zo jammer dat veel mensen (en voelen jullie je nu niet gelijk aangesproken Knipoog )
er zo snel naar grijpen.Het word vaak lang niet meer als een HULPMIDDEL gebruikt,maar iets dat bij het rijden gaat horen.

Zo ken ik een paar mensen die ooit eens begonnen met een slofteugeltje (en waarom???) en nu zonder zo een ding kunnen ze niet meer fatsoenlijk rijden.
Vandaar,het word zo vaak misbruikt die dingen en dat vind ik nu jammer.

Ik hoop dat ik het een beetje opgeheldert heb,en leg me even uit wat een pessoa dan wel is?
Want nu weet ik het niet meer hoor!

groetjes van kelly!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:09

Nu je begrijpt dat de pessoa geen bijzetteugel is, maar zo'n ding dat achter de billen van het paard langs gaat, los van de longeerlijn....probeer het dan eens. (de pessoa staat wel afgebeeld in de Divozakatalogus bij de hulpteugels, of kijk anders op hun site).
Dikke kans dat je alsnog afscheid zult nemen van je elastiek... Knipoog

Overigens, bij goed gebruik is er niet zo heel veel tegen op het af en toe gebruiken van hulpteugels. En bij het longeren zijn ze eigenlijk onmisbaar. Ook zonder hulpteugels kan een ruiter zijn paard de vernieling in rijden...voor alles geldt, doe het vanuit je hart en doe het vanuit je verstand. Paardrijden is een intelligent balans-spelletje....

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 16:18

KellyenXena schreef:
misschien span je zelf (onbewust) je rug?

Ik merk het bij mij lesklantjes ontzettend vaak dat ze een stijfheid op het paard steken,terwijl ze zelf eigenlijk heel erg gespannen zitten.

Maarja, ik kan je niet zien rijden,dus eigelijk ook moeilijk helpen.
Wat de mensen hierboven al hebben gezegt,veel voorwaarts neerwaarts proberen te rijden.

En wat die pessoa teugels enzo betreft, ik ben er eerlijk gezegt niet voor,omdat je je paard 'dwingt'zijn hoofd omlaag te brengen.
Ikzelf longeer met een stiek, die ik aan de zijkant van de longeersingel vastmaakt (dus niet aan de onderkant).
Die stiek hangt een beetje in een boogje en vraagt telkens door de beweginngen van het paard in de mond.
Het neusje kan nog vooruit en naar boven maar ook heel diep omlaag.
Mijn paard reageert er iniederegeval heel erg goed op,en gaat zelf netjes met het neusje omlaag en wordt nergens toe gedwongen.

Ik denk, dat als je een pessoateugel strak trekt, je je paard 'dwingt'zijn hals te buigen en het zal dan ook niet ontspannen en zijn rug vastzetten.Dit is met mijn paard gebeurt, maar dan met een slofteugel.
Ze is nog geen 4 jaar oud, maar haar vorige baas had haar met een slof ingereden en is er daarna ook mee blijven rijden.
ik ben echt waar tegen alle middelen om een paard dwingend 'krom te trekken'.

Maargoed, omdat ze dus altijd werd gedwongen omlaag te lopen had ze een hele onderhals ontwikkeld en en ver onderontwikkelde achterhand.

Ik heb haar nu 3 maanden en ze heeft al wat bespiering op haar kont,en ze krijgt ook al een mooie hals.
Ze vond het in het begin moeilijk om haar hals en hoofd een houding te geven,omdat ze die nu zelf moest zoeken dus zwaaide nogal eens heen en weer.
Maar nu gaat het echt steeds beter!

groetjes van kelly!


Ik wil even reageren op het bovenstaande. Wanneer men het passoatuig goed instelt is het juist zeer paardvriendelijk, meestal ook nog vriendelijker dan een ruiter/amazone. Wanneer je hem goed instelt zorgt die set ervoor dan een paard aan elkaar komt, wanneer het paard dit doet, afbuigt en de achterhand onderplaatst, laat die set hem met rust en hangen de touwtjes door. Wanneer je hem te strak instelt zal dit uiteraard niet gebeuren en zal die zet averechts werken. Een elastiek werkt het paard omlaag aan de voorkant, maar zal de achterhand niet bijplaatsen, wat dat passoatuig wel weer doet.

Ook wat betreft het rijden met een slof. Ik heb zelf een paard die heel veel zelfhouding heeft en moeite had met diep en laag. Op het moment dat jij gaat vechten met een paard van 1.72 om het paard dieper te krijgen, kan je beter zeggen "o.k. ik rijd hem met slof". Dit betekent MET slof en niet OP de slof. Je rijdt hem dan met een lage brede, niet terugwerkende hand en veel been omlaag, op het moment dat hij, wanneer het moeilijk voor hem wordt, omhoog wil komen houdt die slof hem tegen. Ik gebruik die slof nog voor de zware oefeningen, dat is handig voor als het paard zich van voor er weer uit wil tillen. Het is fijner als het paard zichzelf even tegenkomt dan de hand van de ruiter die met man en macht probeert het hoofd naar beneden te houden. Ik ondervind geen hinder van die slof. Ik rijd hem op concours uiteraard zonder en hij presteert super. Daarbij wil ik wel zeggen dat je wel met een slof moet kunnen rijden, mijn trainster heeft mij dat geleerd. Er zijn ook veel mensen die de slof verkeerd gebruiken en het paard op de slof laten lopen, hier ben ik het niet mee eens. Maar beide hulpmiddelen zijn goed, mits men het goed gebruikt.

Ook geef jij in een bericht aan dat men de slofteugel zo hard als ze willen aan kunnen trekken. Ik wil niet veel zeggen, maar mensen die dat doen weten niet hoe ze zo'n hulpteugel moeten gebruiken. Het is uberhaupt niet de bedoeling om een terugwerkende hand te hebben! Een ophouding is prima wanneer het paard niet te sluiten is tussen zit en been.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 17:22

ik gebruik nu een thiedeman met rijden, op aanraden van mijn instructrice, en omdat ik bang ben dat ik zal gaan hangen in haar mond als ik met een slof rijdt. Graag jullie mening of een thiedeman een juiste aanpak is?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:38

Garfield"]
[quote="KellyenXena schreef:
misschien span je zelf (onbewust) je rug?

Ik merk het bij mij lesklantjes ontzettend vaak dat ze een stijfheid op het paard steken,terwijl ze zelf eigenlijk heel erg gespannen zitten.

Maarja, ik kan je niet zien rijden,dus eigelijk ook moeilijk helpen.
Wat de mensen hierboven al hebben gezegt,veel voorwaarts neerwaarts proberen te rijden.

En wat die pessoa teugels enzo betreft, ik ben er eerlijk gezegt niet voor,omdat je je paard 'dwingt'zijn hoofd omlaag te brengen.
Ikzelf longeer met een stiek, die ik aan de zijkant van de longeersingel vastmaakt (dus niet aan de onderkant).
Die stiek hangt een beetje in een boogje en vraagt telkens door de beweginngen van het paard in de mond.
Het neusje kan nog vooruit en naar boven maar ook heel diep omlaag.
Mijn paard reageert er iniederegeval heel erg goed op,en gaat zelf netjes met het neusje omlaag en wordt nergens toe gedwongen.

Ik denk, dat als je een pessoateugel strak trekt, je je paard 'dwingt'zijn hals te buigen en het zal dan ook niet ontspannen en zijn rug vastzetten.Dit is met mijn paard gebeurt, maar dan met een slofteugel.
Ze is nog geen 4 jaar oud, maar haar vorige baas had haar met een slof ingereden en is er daarna ook mee blijven rijden.
ik ben echt waar tegen alle middelen om een paard dwingend 'krom te trekken'.

Maargoed, omdat ze dus altijd werd gedwongen omlaag te lopen had ze een hele onderhals ontwikkeld en en ver onderontwikkelde achterhand.

Ik heb haar nu 3 maanden en ze heeft al wat bespiering op haar kont,en ze krijgt ook al een mooie hals.
Ze vond het in het begin moeilijk om haar hals en hoofd een houding te geven,omdat ze die nu zelf moest zoeken dus zwaaide nogal eens heen en weer.
Maar nu gaat het echt steeds beter!

groetjes van kelly!


Ik wil even reageren op het bovenstaande. Wanneer men het passoatuig goed instelt is het juist zeer paardvriendelijk, meestal ook nog vriendelijker dan een ruiter/amazone. Wanneer je hem goed instelt zorgt die set ervoor dan een paard aan elkaar komt, wanneer het paard dit doet, afbuigt en de achterhand onderplaatst, laat die set hem met rust en hangen de touwtjes door. Wanneer je hem te strak instelt zal dit uiteraard niet gebeuren en zal die zet averechts werken. Een elastiek werkt het paard omlaag aan de voorkant, maar zal de achterhand niet bijplaatsen, wat dat passoatuig wel weer doet.

Ook wat betreft het rijden met een slof. Ik heb zelf een paard die heel veel zelfhouding heeft en moeite had met diep en laag. Op het moment dat jij gaat vechten met een paard van 1.72 om het paard dieper te krijgen, kan je beter zeggen "o.k. ik rijd hem met slof". Dit betekent MET slof en niet OP de slof. Je rijdt hem dan met een lage brede, niet terugwerkende hand en veel been omlaag, op het moment dat hij, wanneer het moeilijk voor hem wordt, omhoog wil komen houdt die slof hem tegen. Ik gebruik die slof nog voor de zware oefeningen, dat is handig voor als het paard zich van voor er weer uit wil tillen. Het is fijner als het paard zichzelf even tegenkomt dan de hand van de ruiter die met man en macht probeert het hoofd naar beneden te houden. Ik ondervind geen hinder van die slof. Ik rijd hem op concours uiteraard zonder en hij presteert super. Daarbij wil ik wel zeggen dat je wel met een slof moet kunnen rijden, mijn trainster heeft mij dat geleerd. Er zijn ook veel mensen die de slof verkeerd gebruiken en het paard op de slof laten lopen, hier ben ik het niet mee eens. Maar beide hulpmiddelen zijn goed, mits men het goed gebruikt.

Ook geef jij in een bericht aan dat men de slofteugel zo hard als ze willen aan kunnen trekken. Ik wil niet veel zeggen, maar mensen die dat doen weten niet hoe ze zo'n hulpteugel moeten gebruiken. Het is uberhaupt niet de bedoeling om een terugwerkende hand te hebben! Een ophouding is prima wanneer het paard niet te sluiten is tussen zit en been.
[/quote]

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 18:47

Oh, sorry om het bovenstaande berichtje, ik heb nog niet helemaal door hoe deze site werkt geloof ik Tong uitsteken

Maar, ik word hier geloof ik een beetje verkeerd begrepen,nogmaals mijn exuses over mijn ontwetend heid over de pessoa,dat dus een dubbele longe blijkt te zijn. Toch??

Uhm,ben even je naam kwijt en durf niet terug te kijken anders wis ik de boel denk ik weer,maar dat meisje dat afentoe met de slof rijdt.
Heel goed hoe je dat doet, dat is nu het verschil tussen een hulpteugel als hulpteugel gebruiken of als dwangmiddel.
Dit is nu een mooie middenweg toch?
Maar waar ik nu mee zit,en waar ik niemand mee wil beledigen ofzo,
Waarom eigelijk? Iedereen heeft zijn eigen manier en je zegt dat het op wedstrijden heel goed gaat zonder,maar ik heb zoiets van,waarom niet gelijk zonder?
Maargoed, ik wil hier echt niemand beledigen en iedereen heeft een eigen manier die bij je past en werkt.
Mijn manier is dus zonder hulpteugels,waar ik bij moet zeggen dat dit niet voor iedereen de beste manier is, maar voor mij altijd zeer goed werkt.

En nog iets over de kont onderbrengen tijden het longeren.
Met een stiek gaat dat ook prima hoor.
Daar zorgt die stiek natuurlijk niet voor,daardoor valt het alleen maar uit elkaar.Maar als je aan het rijden bent loopt je paard aan de teugel (meestal dan he) en dan trek je zijn kont er ook niet onder door een touwtje.Dan drijf je ook bij en plaats je ook gewicht over.
Dit gaat (bij mij dan) ook prima vanaf de grond hoor.

Maar, zoals ik al zei,iedereen heeft zijn eigen manier die bij diegene past en werkt.

groejtes van kelly