Geen ruimingen als we gelovig zouden zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Geen ruimingen als we gelovig zouden zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 10:26

Zouden er dan nog gezonde dieren nodeloos en massaal geruimd worden indien ze een ziekte hadden waar ze of tegen geent zouden kunnen worden of beter zouden kunnen worden gemaakt zoals bij de varkenspest of MKZ? of miljoenen kippen ruimen hoewel ze helemaal niet ziek zijn? Want als je gelovig bent, dan kun je dat toch nooit verantwoorden voor God?
Zelf ben ik niet gelovig maar dan NOG zou ik het voor mezelf niet kunnen verantwoorden. Ik ben dan ook tegen die ruimingen.

[edit:BartVB]Titel[/edit]

De hond is de betere mens


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:29

ik ben voor! Sterker, laten we dan terug gaan naar de legbatterij, dan had je wellicht niet dat probleem gehad.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:35

Als ik het goed heb (correct me if I am wrong) staat in de bijbel dat de mens boven de dieren staat. Als we dat mogen geloven dan betekent het dus dat de mens mag doen met de dieren wat hij/zij wil en geen verantwoording hoeft af te leggen aan iemand daarboven. Denk dus dat als we echt allemaal gelovige mensen waren er nog meer dieren de pineut. Overigens ben ik het er niet mee eens dat de mens boven de dieren staat, echter hebben we wel een bepaalde verantwoordelijkheid om dieren zo goed mogelijk te behandelen.

Tja... over het ruimen van gezonde dieren... ik denk dat hiermee maar weer eens aangetoond wordt dat de mens zich superieur ziet aan dieren omdat het ruimen in eigenbelang (bescherming van de economie) geschiedt.... wat is belangrijker: verantwoordelijkheid zijn voor het welzijn van dieren of de eigen portemonnee? Ik ben er nog niet uit...

Overigens... deze ziekte wordt juist veroorzaakt door een hele hoge concentratie dieren en insleep van het virus... hoe dichter de dieren op elkaar zitten (zoals in Barneveld) hoe groter de kans op versleping...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:41

Gelovig... welk geloof zou dat dan zijn Desiree?
Als Nederland alleen voor eigen consumptie zou produceren dan hadden we en veel meer land (dus niet zo vol bebouwd) en veel minder risico op dit soort zaken en tegelijkertijd is dit ruimen ook uit oogpunt tegenover anderen, want mensen willen geen MKZ vlees of BE of varkenspest varkens e.d. en hetzijn dezelfde mensen die te weinig om hun dieren geven en ze vermalen dierenbeenderen te eten geeft.
Waardoor er bepaalde ziektes ontstaan zijn, gecreeerd.

Net zoals men mensen met de pest apart zou stoppen in dorpjes om te sterven, pest overgebracht door ratten, maar wederom gecreeerd door mensen....de ratten zouden de ziekte niet overdragen als ze niet door het vuil van de mensen besmet raakten.

En zo blijft het een cirkel tot mensen zelf besluiten om te kiezen voor een andere manier.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:04

tijd om vegetarier te worden

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 11:09

Prima"]
ik ben voor! Sterker, laten we dan terug gaan naar de legbatterij, dan had je wellicht niet dat probleem gehad.
[/quote]
Je vergeet MKZ en varkenspest, en de bio industrie als ideale haard voor zulke ziektes: vele vele dieren op een klein benauwd oppervlak.

[quote="Maarten schreef:
Als ik het goed heb (correct me if I am wrong) staat in de bijbel dat de mens boven de dieren staat. Als we dat mogen geloven dan betekent het dus dat de mens mag doen met de dieren wat hij/zij wil ..

Jawel, ook dieren zijn volgens de bijbel gods schepping, we mogen er gebruik van maken maar dienen het met respect te behandelen. Ik denk dus we dan wel degelijk verantwoording naar boven af te leggen hebben. En dan nog iets: hier is welvaart en rijkdom en worden gezonde dieren afgemaakt en in arme landen zijn er geen dieren om te slachten en lijden mensen honger. WAt een achteloosheid. Ook daarover zouden we dan verantwoording naar boven af te leggen hebben.

De hond is de betere mens

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:09

Ach... zolang er nog mensen doodgaan, omdat ze door hun geloof geen medische hulp mogen hebben, vind ik het niet nodig om dat soort dingen te moeten verantwoorden tegenover God.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:21

Ben nog altijd tegen het ruimen, maar ben wel van mening dat als het niet gedaan wordt nu, dat straks heel Nederland en misschien wel verder onderzit met die troep...


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:25

Precies, kijk naar de MKZ-crisis in Engeland. Die deden ook helemaal niets, maar ze hadden het wel in de hand. Maar een paar honderd uitbraken per dag. Toen bij ons de crisis allang voorbij was, zaten zij nog steeds te tobben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 12:30

Tessebes schreef:
Precies, kijk naar de MKZ-crisis in Engeland. Die deden ook helemaal niets, maar ze hadden het wel in de hand. Maar een paar honderd uitbraken per dag. Toen bij ons de crisis allang voorbij was, zaten zij nog steeds te tobben.

Ehm............. ze hadden kunnen vaccineren he. I.p.v. ruimen.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:30

Als we allemaal gelovig zouden zijn en zonder zonden zouden leven dan waren al die uitbraken er nooit geweest.........en hoefde er ook niet geruimt te worden

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:35

Ik ben ook zwaar tegen het ruimen.... Er zijn zoveel meer manieren om iets op te lossen dan zomaar alles afslachten. Boos!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:38

Ik snap niet waarom je het geloof erbij haalt, maar goed. Ik ben ook tegen het feit dat gezonde beesten geruimd worden, dat voelt voor mij vekeerd aan. Het is gewoon zinloos om een gezond beest af te maken. Net alsof ... kijk er komt een vliegtuig aan hier op Schiphol, 1 man blijkt SARS te hebben, gaan we dan de rest ook maar afmaken, zodat de ziekte zich niet verspreid? Nee, dat kan weer niet want mensen zijn veel belangrijker dan dieren.
Ik heb er wel begrip voor dat die beesten afgemaakt worden, want je moet toch wat proberen om de ziekte in te perken, anders gaan we Italië achterna, en zitten we ook 4 jaar met die ziekte. Ik ga dus mee met Sypheron.

Desiree"]
[quote="Tessebes schreef:
Precies, kijk naar de MKZ-crisis in Engeland. Die deden ook helemaal niets, maar ze hadden het wel in de hand. Maar een paar honderd uitbraken per dag. Toen bij ons de crisis allang voorbij was, zaten zij nog steeds te tobben.

Ehm............. ze hadden kunnen vaccineren he. I.p.v. ruimen.
[/quote]

Nee, dat konden ze niet, want dan mogen ze en paar jaar niet meer handelen/exporteren, en hier is er ook niet geënt destijds vanwege dezelfde reden. Vroeger (spreek jaren 20-30-40) was er ook regelmatig MKZ, maar omdat er toen weinig versleep met dieren was, bleef het beperkt tot een paar beesten in de stal, diverse dieren overleefden het ook. Ook werd er toen ook wel eens geënt, maar ik meen dat in de jaren 60 of 70 dat verboden werd, indien je naar het buitenland wilde exporteren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:38

Desiree schreef:
Ehm............. ze hadden kunnen vaccineren he. I.p.v. ruimen.


Vaccineren mag ook niet volgens het geloof, deze ziekte is Gods wil.

Was Eva nou maar gewoon van die appel afgebleven, dan was er niets aan de hand geweest.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:38

ik wil je stelling wel begrijpen en mee discussieren, maar ik snap je redenatie niet helemaal desiree.

volgens de bijbel zijn we heer en meester over de dieren.

Amor Vincit Omnia

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 12:43

SuperPepeijn"]
volgens de bijbel zijn we heer en meester over de dieren.
[/quote]

[quote="Desiree"]
[quote="Maarten"]]Als ik het goed heb (correct me if I am wrong) staat in de bijbel dat de mens boven de dieren staat. Als we dat mogen geloven dan betekent het dus dat de mens mag doen met de dieren wat hij/zij wil ..
[/quote]
Jawel, ook dieren zijn volgens de bijbel gods schepping, we mogen er gebruik van maken maar dienen het met respect te behandelen. Ik denk dus we dan wel degelijk verantwoording naar boven af te leggen hebben. En dan nog iets: hier is welvaart en rijkdom en worden gezonde dieren afgemaakt en in arme landen zijn er geen dieren om te slachten en lijden mensen honger. WAt een achteloosheid. Ook daarover zouden we dan verantwoording naar boven af te leggen hebben.
[/quote]

O, en we vergeten nog een ding: de bijbel is alleen geschreven vanuit het oogpunt van de mens. Niet door god.

[quote="Maya schreef:
Nee, dat konden ze niet, want dan mogen ze en paar jaar niet meer handelen/exporteren, en hier is er ook niet geënt destijds vanwege dezelfde reden. Vroeger (spreek jaren 20-30-40) was er ook regelmatig MKZ, maar omdat er toen weinig versleep met dieren was, bleef het beperkt tot een paar beesten in de stal, diverse dieren overleefden het ook. Ook werd er toen ook wel eens geënt, maar ik meen dat in de jaren 60 of 70 dat verboden werd, indien je naar het buitenland wilde exporteren.


Ecnomische redenen zijn niet goed genoeg om zo met dieren om te gaan.

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:47

ik begrijp de link nog niet. maar misschien als iedereen gelovig zou zijn, zouden we ruimen "offeren" moeten gaan noemen. dan is het economisch belang ineens een religieus belang geworden.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 09-04-03 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:47

Desiree schreef:
Ecnomische redenen zijn niet goed genoeg om zo met dieren om te gaan.

Alle kippen in Nederland laten sterven aan vogelpest wel goed genoeg? Want dat is het resultaat als die ziekte niet nu meteen gestopt wordt. Het inentingen stadium is al ver achter ons, dat heeft nu alleen nog maar zin voor de kippen buiten de bufferzone...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:51

Desiree, de landbouw en veeteelt is een rottige sector om in de leven, er zijn zoveel regels en regelingen en nog veel meer waar je ook van denkt, okay tja ... Dus als jij dat zo vind, okay, maar het is wel zo. De boer ent zelf ook liever, beter een paar gezonde beesten, maar ja, als je dan niet meer kan handelen, wat moet je dan? Wel met welzijn voor de beesten gaan zorgen, maar zelf op een houtje bijten, en de landbouwsector heeft vaak een inkomen van ruim onder modaal ...

BTW, inenten kan niet bij vogelpest.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:25

Aangezien er in NL (en omringende landen) al een aantal jaren een behoorlijke scheiding is tussen kerk en staat zal de bijbel niet het regeerakkoord zijn.
Al helemaal niet nu we van Europa een bestuurseenheid gemaakt hebben. Daarin zijn veel verschillende landen en geloven in vertegenwoordigt zodat er altijd compromissen gesloten moeten worden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:31

Jantien schreef:
Aangezien er in NL (en omringende landen) al een aantal jaren een behoorlijke scheiding is tussen kerk en staat zal de bijbel niet het regeerakkoord zijn.


Mooi gezegd jantien! En naar mijn mening is dat maar goed ook.

Ook ik ben VOOR de ruimingen, hoe traumatisch het ook is voor de boeren.
De kippen zouden toch wel worden geslacht op een gegeven moment in hun leven (tja, legkippen een jaartje later). Dat dat nou wat eerder is als 'gepland', dat maakt toch niet uit? Als ze daarmee een virus kunnen uitbannen wat anders alle kippen van heel europa platlegd, dan ben ik voor!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:52

Citaat:
Als ze daarmee een virus kunnen uitbannen wat anders alle kippen van heel europa platlegd


Andere landen krijgen het niet zo snel hoor.

Volgens mij, en vele anderen is de varkenspest, mkz en nu de vogelpest er helemaal ingebracht door de regering.

En daarmee bedoel ik, dat de regering jaren terug wilde dat de vee stapen in zou krimpen.
Dit is niet gelukt.
Door een ziekte in het land te brengen, op plaatsen waar veel beesten bij elkaar zitten, zorg je vanzelf wel voor inkrimping.
Want veel boeren kunnen het financieel en emotioneel niet aan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:55

Ik ben niet zonder meer voor ruimen, ik ben wel voor het goed aanpakken en behandelen van zieke dieren en dierziekten.
Soms zijn ruimingen dan een van de weinige middelen om veel erger te voorkomen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:59

runningkawa schreef:
Andere landen krijgen het niet zo snel hoor.

Volgens mij, en vele anderen is de varkenspest, mkz en nu de vogelpest er helemaal ingebracht door de regering.

En daarmee bedoel ik, dat de regering jaren terug wilde dat de vee stapen in zou krimpen.
Dit is niet gelukt.
Door een ziekte in het land te brengen, op plaatsen waar veel beesten bij elkaar zitten, zorg je vanzelf wel voor inkrimping.
Want veel boeren kunnen het financieel en emotioneel niet aan.


Ten eerst is het met de vogelpest zo dat een huismus het kan overbrengen... dus als je aan de grens woont en een mus vliegt van Nederland Duitsland in, dan is het al over de grens. Bovendien kunnen allerlei vogels die aan het trekken zijn het meenemen.

Met je andere standpunt ben ik het ook niet eens. ALS het waar zou zijn wat je zegt, dan zou de overheid na de MKZ en gekke koeienziekte etc al gezien hebben dat het niet werkt, waarom zouden ze dan ook nog een vogelpest introduceren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:01

Werkt het niet?
Jij weet echt niet hoeveel agrariers er noodgedwongen gestopt zijn

Veel, heel erg veel...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Condor, Dimphyl, Foreverkliek, GrapeshotBot, Lalladidoo, Lestrange01, lina1998, Meliaforever, nafkedemi, ReneeMonty, xoranlover en 167 bezoekers