voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 22:56

Ja dus, voer.
Wat voeren jullie waarom voeren jullie dat en wat geven jullie erbij?
Ik ben best wel nieuwsgierig waarom iemand supplementen geeft en wat dan dan voor supplementen zijn.

Geef je iets extra's of juist helemaal niets?
Waarom vindt je jouw voer goed en het andere minder.

Dus kortom, ik heb nog niet zolang een paard, en ben een beetje aan het uitpluizen wat iedereen geeft en waarom ze het geven.

Greetsz Sily

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:09

hé wel interessant onderwerp!
Mijn e-pony staat op de wei, daarnaast krijgt hij 3 kilo pavo stibro per dag, en als hij snachts in z'n stal + uitloop vast staat (niet aan een touw, maar de uitloop dicht Haha! ) zoals vanacht, dan krijgt hij ook nog een dikke plak hooi (of 2 dunne net hoe de baal is Haha! )
Oké nu waarom. hij krijgt pavo stibro omdat dat sportbrokken zijn, en hij wordt bijna elke dag gereden.
hooi krijgt hij alleen snachts als z'n omheining dicht is, omdat anders z'n weigenootje hem wegjaagd, met als gevolg dat zij lekkeri n z'n stalletje hooi staat te peuzelen en hij de wei op wordt gejaagd Verdrietig
Vaak als ik ga rijden haal ik hem naar huis en dan staat hij meestal ff in de achtertuin en dan krijgt hij ook altijd een plak hooi.
Waarom ik hooi geef hoef ik dnek ik niet uit te leggen, goed voor de spijsvertering Vork

oja nog extra dingen, vergeet ik bijna!
knoflookpoeder Haha!, dat is tegen vliegen en muggen, en ook nog eens goed voor z'n ???? het is ergens goed voor maar ik weet even niet wat
en ook nog weleens zeewier, we hadden ooit een pot gekocht en hij is nu bijna leeg, dat zijn mineralen en is gewoon gezond, maar zonder is hij even gezond en fit hoor Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 23:17

Ik vergeet gewoon mezelf joh Bloos
Bij ons op stal eten bijna alle paarden kuil *schrijf je dat zo?*
Ze gaan nu weer het land op dus ook gras.

Verder krijgt mijn paard gewoon teurlings meusli met een handje gewone simpele brokken.
Ze is nog niet ingereden en longeert 1 a 2 keer in de week en dan gaan we nog afentoe een lekker stuk wandelen.
Haar meusli en brokjes worden aangevuld met peen en daar doorheen gaat dus de knoflook snippers *tegen de vliegen, muggen en ander ongedierte en voor het bloed*
En inderdaad ook zeewier en dit vooral voor haar vacht die er dan ook denderend uitziet al zeg ik het zelf;-)
Door het droogvoer krijgt ze als er geen peen bij zit appel of lijnolie.
Appel was als het goed is ook voor het bloed en de vervelende muggen, het reinigt het bloed want muggies zijn neit zo gek op "schoon" bloed.

En dan krijgt ze nog 1 keer in de week een fruithap aangemaakt met wat slobber en zemelen.

Is niet een verwend paardje he Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:40

Eerst Havens meusli zonder haver,reformkruidenmix en slobbermash en maisolie.(hooi en stro)
Nu Equi sanum western.hier zit alles in.(HOOI EN STRO NATUURLIJK OOK)
ik let op laag eiwitgehalte,hoog zetmeel en koolhydraten en veel vet.Daarnaast een hoge dosis Vitamine e en selenium.
Dit is niet alleen voor Quarters goed,zie het artikel in een van de laatste hoefslagen,waar over meer vet(en vitamine E en selenium) in het paardenvoer wordt gesproken!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:46

Salty krijgt 2 kg brok van een onbekend merk (vergelijkbaar met Subli), dit is gewone onderhoudsbrok.
4 plakken hooi (= ongeveer 8 kg) en tegenwoordig ook weer een handje lucerne als ik gereden heb.
Verder geen rare fratsen of middeltjes. Misschien dat knoflookpoeder nog wel eens in aanmerking komt....
Ik rijdt Salty 5 -6 dagen per week en dat is 1 - 2,5 uur per dag vrij intensief.
O ja. ze krijgt wel eens een appeltje, maar meer als een beloning en om vocht binnen te krijgen tijdens het rijden (endurance).

Tot slot wil ik nog even zeggen: Ruwvoer is de basis voor alles, vergeet dat niet!!! (dus kuil of hooi). Zorg daarom dat je een goede kwaliteit voert.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 07:48

We hebben drie paarden op stal staan en die krijgen (door omstandigheden) alle drie verschillende voer. Als eerste een 7 jarige drachtige merrie, zij krijgt havens merriebrok 3 kilo en een halve kilo muesli zonder haver. Dan een zesjarige (erg wakkere ruin) hij krijgt 4 kilo draversbrok van Havens. En als laatste een bijna 4 jarige ruin hij krijgt conceptbrok (speciaal soort zonder toevoegmiddelen) van Hartog, ruim 3 kilo. De paarden krijgen door het voer een schepje lucerne dit omdat ze het voer dan rustiger eten en het daardoor beter verteren. (dit is met name voor de ruinen en de merrie krijgt het omdat ze het lekker vindt). Verder krijgen de paarden 4x per dag hooi. De ruinen iets meer dan de merrie want als die genoeg heeft stopt ze met eten en laat dan de rest van het hooi liggen, zij krijgt meestal 2x per dag hooi. Als beloning na het werk een wortel of appel en soms wel eens een suikerklontje of paardensnoepje......

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 09:04

Mijn paard krijgt op dit moment 2 kilo havens sportbrok (blauwe zak) en een kwart muslie van Pavo. Omdat mijn paard eeen half jaar stil heeft gestaan ben ik bezig met opvoeren en gaat straks over na 3 to 4 kilo brok per dag. Eind april gaat mijn paard het land op.
Verder stop ik met de muslie omdat ik vind dat het geen toegevoegde waarde heeft. Verder krijgt mijn paard kuil.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:33

Mijn paarden krijgen het volgende:
Murphy (NRPS-er intensieve arbeid, 6x per week)
's ochtends:
1 schep prestatiebrok van subli
3/4 schep granenmix van havens (subli granenmix is afgekeurd door mijn paardjes.....)
's avonds:
1 schep prestatiebrok
3/4 schep granenmix
1 schep zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout

Nena: (Welsh K, ze heeft goed 2 weken een ernstig ongeluk gehad, en staat momenteel dus op rust..)
's ochtends:
3/4 schep structuur muesli van subli
1 handje sportbrok van subli
's avond"s:
3/4 structuurmuesli
1 handje sportbrok
1 zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout
10 trekjes lijnzaadolie

Nouska (KWPN'er dachtig, 27 mei uitgerekend)
's ochtends:
1 schep merriebrok van subli
's avonds:
1 schep merriebrok
1 schep zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout
10 trekjes lijnzaadolie
een goede scheut zonnebloemolie.. (die vooral voor de hoefgroei).

Verder krijgen mijn paardjes tussen de middag allemaal een halve schep strucuurmuesli en ze krijgen als ze op stal staan de hele dag 'sochtends, 's middags, vroeg in de avond en laat in de avond hooi en als ze buiten staan krijgen ze 's ochtends en 's avonds hooi (en soms ook nog vroeg in de avond).

Ze staan altijd op goed gevulde weidens, nu staan ze nog zoveel mogelijk van 10 uur 's ochtends t/m 6 uur 's avonds in de wei, maar zo gauw het gras echt weer hard begint te groeien, mogen ze niet zo lang..

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:42

SharirBobby schreef:
hé wel interessant onderwerp!
Oké nu waarom. hij krijgt pavo stibro omdat dat sportbrokken zijn, en hij wordt bijna elke dag gereden.



Zeker een interessant onderwerp!
Die van mij krijgt ook pavo Stibro, maar das geen sportbrok hoor
Stibro is basis brok, ik geef dat omdat ik een haflinger heb.
Ze krijgt per dag 1 1/2 kilo Stibro ( ze loopt 6 x pe week een uurtje ongeveer soms wat langer) en een halve kilo musli (pavo Herbasan)
Ik geef die herbasan als aanvulling er zitten veel kruiden ed in, en ze vinden het super lekker!
Voorderest krijgt ze hooi zon 3 a 4 plakken per dag. Zodra het weer het toe laat gaat ze op het land en krijgt ze minder hooi en der biks gaat ook omlaag...
Voorderest geef ik ze in de wintermaanden winterpeen. En op het moment gooi ik er een beetje appelazijn met knoflook ( van de paardendrogist) doorheen, voor een goede ruiperiode en tegen insecten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:44

Heb je de zoekfunctie toevallig al geprobeerd?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:04

ik voer 's ochtends 2 kilo pavo condition en pavo xplosive, daar krijgt ze een scheutje appelazijn met honing bij, en ook een groot hooinet met kuil.
's middags krijgt ze een kilo pavo kruidenmelange en een klein hooinetje met kuil Vork
Om 4 uur nog eens een hooinetje met kuil
's avonds krijgt ze weer het zelfde als 's ochtends.
Ik rij elke dag ongeveer 1 tot 1,5 uur intensief, en nee ze wordt absoluut niet dik!! Raar beest.
Als ze na langzaam gewend te zijn, weer dag en nacht op de wei staat krijgt ze 3 kilo condition en 2 kilo xplosive op een dag.
Ik had eerst besterley, maar dat lust ze niet zo graag en ik merkte dat het haar gewoon niet voldoende energie gaf

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:21

SharirBobby schreef:
hé wel interessant onderwerp!
Mijn e-pony staat op de wei, daarnaast krijgt hij 3 kilo pavo stibro per dag, en als hij snachts in z'n stal + uitloop vast staat (niet aan een touw, maar de uitloop dicht Haha! ) zoals vanacht, dan krijgt hij ook nog een dikke plak hooi (of 2 dunne net hoe de baal is Haha! )
Oké nu waarom. hij krijgt pavo stibro omdat dat sportbrokken zijn, en hij wordt bijna elke dag gereden.
hooi krijgt hij alleen snachts als z'n omheining dicht is, omdat anders z'n weigenootje hem wegjaagd, met als gevolg dat zij lekkeri n z'n stalletje hooi staat te peuzelen en hij de wei op wordt gejaagd Verdrietig
Vaak als ik ga rijden haal ik hem naar huis en dan staat hij meestal ff in de achtertuin en dan krijgt hij ook altijd een plak hooi.
Waarom ik hooi geef hoef ik dnek ik niet uit te leggen, goed voor de spijsvertering Vork


oja nog extra dingen, vergeet ik bijna!
knoflookpoeder Haha!, dat is tegen vliegen en muggen, en ook nog eens goed voor z'n ???? het is ergens goed voor maar ik weet even niet wat
en ook nog weleens zeewier, we hadden ooit een pot gekocht en hij is nu bijna leeg, dat zijn mineralen en is gewoon gezond, maar zonder is hij even gezond en fit hoor Haha!


Ik wil niet vervelend doen maar Pavo Stibro is geen sport brok maar een onderhouds brok.
In princiepe wordt dit gevoerd aan paarden die niet veel gereden worden.

Sh*t had ik over leetje dr reactie heen gelezen Lips are sealed

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:29

Gras , hooi en muesli. (en wortels en appels ook , als dessertje voor de lekker)

Geen poedertjes en potjes. In brok zit alles al wat een paard nodig heeft en de kans op overvoeren is veel te groot als je gaat knoeien met al die rommel.
Die poedertjes zijn overigens nooit lekker , ik zou het ook niet graag ieder dag over m'n brood krijgen Misselijk Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:31

Kiara krijgt lucerne, granenmix, hooi en af en toe wat wortels. Ze doet het er uitstekend op. Geen supplementen ofzo nodig.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:54

sjaak krijgt 2 kg marstall type o-concours per dag. Met sjaak ben ik altijd heel voorzichtig met zijn voer, omdat hij praktisch overal last van krijgt. Wat ontaard in koliekachtige verschijnselen. Ik loop ook altijd te leuren met mijn eigen voer. Hij lust overigens bijna alle soorten voer, maar moet dat met pijn in de pens bekopen.
Verder krijgt hij er niks bij. Er zit meer dan voldoende vitamine/ mineralen in het voer voor de arbeid die hij verricht.

andere voedersoorten vind ik niet per definitie slecht, maar hier reageert sjaak het beste op. En voor mij dus de belangrijste reden om dit voer te voeren.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:07

chantal_cs schreef:
Mijn paarden krijgen het volgende:
Murphy (NRPS-er intensieve arbeid, 6x per week)
's ochtends:
1 schep prestatiebrok van subli
3/4 schep granenmix van havens (subli granenmix is afgekeurd door mijn paardjes.....)
's avonds:
1 schep prestatiebrok
3/4 schep granenmix
1 schep zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout

Nena: (Welsh K, ze heeft goed 2 weken een ernstig ongeluk gehad, en staat momenteel dus op rust..)
's ochtends:
3/4 schep structuur muesli van subli
1 handje sportbrok van subli
's avond"s:
3/4 structuurmuesli
1 handje sportbrok
1 zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout
10 trekjes lijnzaadolie

Nouska (KWPN'er dachtig, 27 mei uitgerekend)
's ochtends:
1 schep merriebrok van subli
's avonds:
1 schep merriebrok
1 schep zemelen
2 theelepels bruine suiker
1 theelepel zout
10 trekjes lijnzaadolie
een goede scheut zonnebloemolie.. (die vooral voor de hoefgroei).

Verder krijgen mijn paardjes tussen de middag allemaal een halve schep strucuurmuesli en ze krijgen als ze op stal staan de hele dag 'sochtends, 's middags, vroeg in de avond en laat in de avond hooi en als ze buiten staan krijgen ze 's ochtends en 's avonds hooi (en soms ook nog vroeg in de avond).

Ze staan altijd op goed gevulde weidens, nu staan ze nog zoveel mogelijk van 10 uur 's ochtends t/m 6 uur 's avonds in de wei, maar zo gauw het gras echt weer hard begint te groeien, mogen ze niet zo lang..


Waarom de bruine suiker en het zout?
Ik ben niet nieuwsgierig hoor, ik wil gewoon alles weten Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:08

Margreet schreef:
Heb je de zoekfunctie toevallig al geprobeerd?


Snap je even niet helemaal, waarvoor moet ik de zoekfunctie gebruiken?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:22

Sily"]
[quote="Margreet schreef:
Heb je de zoekfunctie toevallig al geprobeerd?


Snap je even niet helemaal, waarvoor moet ik de zoekfunctie gebruiken?
[/quote]

Omdat hier echt al een heeeeeele hoop topics over geweest zijn. Klik boven aan in je scherm ZOEKEN aan, ga dan bij onderwerp staan en toets voer(en) in. Dan op OK onderaan en moet je zien hoeveel links je dan voorgeschoteld krijgt! Succes!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:27

imker"]
[quote="Sily"][quote="Margreet schreef:
Heb je de zoekfunctie toevallig al geprobeerd?


Snap je even niet helemaal, waarvoor moet ik de zoekfunctie gebruiken?
[/quote]

Omdat hier echt al een heeeeeele hoop topics over geweest zijn. Klik boven aan in je scherm ZOEKEN aan, ga dan bij onderwerp staan en toets voer(en) in. Dan op OK onderaan en moet je zien hoeveel links je dan voorgeschoteld krijgt! Succes!
[/quote]

Aha dat zal ik ook eens gaan doen.
Maar ik mag zo''n oud topic niet meer omhoog halen dacht ik *of werd niet op prijs gesteld*
En omdat meningen veranderen en er steeds meer nieuwe mensen bij komen ben ik dus opnieuw gestart Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:33

Wie weet is het laatste topic over voeren nog niet eens zo oud en als je met goede gespreks/discussiestof aankomt, zal men niet eens erover klagen dat je een wat ouder topic weer omhooghaalt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:38

hoi

ik voer mijn paard:
'smorgens,
1 schep havers draversbrok
1/2 schep havens kruiden reform muslie
hooi
1 lepel knoflooksnippers
en een scheut zonnebloem olie
's avonds het zelfde alleen dan geen hooi

na het rijden nog een halve schep kruiden reform muslie

en 's avonds laat hooi.

als hij ooit wat harder moet werken of zijn conditie op moet bouwen krijgt hij eguin goldmix door zijn voer.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:38

HHmmm ok ben nu even aan het lezen bij die zoekfunctie maar staan meer specifieke vragen over voer en voer problemen bij dus ik zoek nog even door, want ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig waarom mensen een bepaald soort voeren geven en wat ze geven.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:40

marloezzke schreef:
hoi

ik voer mijn paard:
'smorgens,
1 schep havers draversbrok
1/2 schep havens kruiden reform muslie
hooi
1 lepel knoflooksnippers
en een scheut zonnebloem olie
's avonds het zelfde alleen dan geen hooi

na het rijden nog een halve schep kruiden reform muslie

en 's avonds laat hooi.

als hij ooit wat harder moet werken of zijn conditie op moet bouwen krijgt hij eguin goldmix door zijn voer.


Hoi, ik ben niet erg hoor maar waarom equin goldmix?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:45

Felix:

1,5 kg basissportbrok van havens
0,5 kg sportmeusli van havens

Bij rust 1kg biks

Danno: 1kg basis sportbrok van havens.

verder geen supplementen omdat bij normale arbeid ze genoeg hebben aan goed biks en hooi en nu ook weer gras.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:34

de bruine suiker en zout worden erg veel bij cross-paarden gebruikt.. Zout is voornamelijk voor het zweten en de bruine suiker voor de vacht.. Zelf cross ik veel met Murphy en op advies van mijn instructrice ben ik ook suiker en zout gaan geven aan Nena en Nouska