goede afstamming??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

goede afstamming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 22:55

hey, ik laat mijn merrie dekken door farrington,

mijn merrie is een hele ranke kwpn, en farrinton een mooie stevigerd, dus dan hoop op een wat steviger veulen, en hoop een hengstje!!
mijn merrie is een eusebio, dat is zeoliet-ramiro-raimond-abgar-nimmerdor-farn-pastrocio etc in de vaderlijnen.
en de moeder is barbara en dat is, torrero-onyx-ukase-ivanhoe-octaaf-cartoonist-solaris etc in de moederlijnen.
nu lijkt me voor het fokken de vaderlijn meer intressant dan de moederlijn, of heb ik dat verkeerd??

bij farrington zit, wellington-nimmerdor-farn-faxI-lucky boy-compromise-romeo in de vaderlijnen en bij de moederlijnen: doruto-komet-goldregen-pindar-selim-wachtmeester ect.

is dat geen inteelt bij mijn merrie?? en is dat een beetje een goede stam, de stam van mijn merrie, als zowel die van farrinton gaan terug op van wittenstein.......
mijn merrie komt uit een ...doorn stam, udoorn, odoorn, esdoorn etc.
mijn merrie dacht ik dat ook sinaeda nog heel ver weg achter zat......!
als iemand foto's heeft van die genoemde paarden mag je ze er ook wel neerzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:58

Katja van Bokt kan je met Eusebio verder helpen, zij is eigenaar en ruiter geweest van deze hengst.

Verder valt het wel mee met de inteelt, dan kan makkelijk.

En ik vind de moederlijn net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de vaderlijn, maar er zijn vast mensen die dat niet met me eens zijn.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:25

Ik ben het inderdaad met je eens Pipo, dat de moederlijn vaak belangrijker is dan de vaderlijn, het lijkt alsof deze lijn zich toch vaak sterker gaat voortzetten in het veulen dan de vaderlijn.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:11

Ik ben het ook met je eens Pipo.
Kwam 80% van het karakter niet van de moeder????

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:58

Sorry hoor maar dat lijkt me toch echt weer een van de vele fabeltjes.
Volgens mij werkt erfelijkheid bij paarden niet anders dan bij andere wezens en is het gewoon 50:50

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 11:36

50:50?? zou het niet kunnen dat er net meer van karakter van de vader, en uiterlijk van de moeder ofzo??

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:42

Flempy schreef:
Sorry hoor maar dat lijkt me toch echt weer een van de vele fabeltjes.
Volgens mij werkt erfelijkheid bij paarden niet anders dan bij andere wezens en is het gewoon 50:50


Zo denk ik er ook over, wel hebben beide ouders weer andere dominante verervingen. En de eigenaar van het veulen kent meestal de moeder beter dan de vader, en zal zodoende ook eerder dingen van de merrie dan van de hengst herkennen in het veulen. Maar ik denk niet dat de moeder duidelijk meer invloed heeft (qua erfelijkheid) dan de vader. Er is maar 1 wezenlijk verschil tussen de vader en moeder, en dat is dat de moeder het veulen opvoedt!