Scheef zitten bij wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 12:42

Als ik ga wijken ga ik scheef zitten. Heeft iemand tips om dit te voorkomen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 12:52

Probeer eerst op een volte te wijken. Je gaat eerst op een grote volte. Goed controleren of je stelling en buiging van je paard goed is en jezelf controleren of je niet scheef zit. Dat is op een vokte vrij makkelijk te voelen. Dan ga je de volte kleiner maken (ong. 12/13 meter). Op deze volte blijf je ook weer even rijden, zodat je goe dkan voelen of je recht blijft zittern. Ga dan je paard met je binnebeen rustig naar buiten duwen. Hou goed je buitenteugel erbij, tegen het weglopen; je kan nu pasje voor pasje controleren of je recht blijft zitten, want je zit niet gebonden aan 1 lange zijde (dat heb je wel bij gewoon wijken). Je kan er dus bij wijze van spreken een uur over doen, maar dan kan je jezelf steeds controleren.
Wat ook vaak helpt, is steeds je billen naar rechts toe schuiven als je gaat wijken voor je rechterbeen, en andersom. Succes Pling

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 15:25

Recht voor je uit kijken, naar de plek waar je wilt uitkomen op de hoefslag. En er goed op letten dat je op je beide zitbeenknobbels en je beide voeten evenveel druk zet.
Je kan misschien een stukje wijken als je voelt dat je scheef zit, stop je met wijken en ga je even rechtuit zodat je je terug recht kan zetten en dan kan je verder wijken. Dit is ook voor je paard geen slechte oefening omdat hij dan leert wachten op je hulpen. Succes ermee!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 19:44

Hoi,

Ik heb hetzelfde en ik heb het ook met schouderbinnenwaarts.

-xxxx- Daphne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 19:56

Je gaat meestal scheef zitten omdat je teveel gaat lopen "douwen" bij het geven van je hulpen. Dat geldt ook voor andere zijgangen. Je moet niet je paard opzij willen drukken, je moet een beenhulp kunnen geven en daarop moet hij zijwaarts gaan. Klinkt heel simpel en in principe is het dat ook maar je moet het wel even oefenen. Geef dus een duidelijke maar korte beenhulp, zodra je paard zijwaarts gaat haal je de druk eraf. Dan moet ie dus gewoon door blijven gaan.

Maak jezelf wat langer aan de kant waar je naatoe gaat (de buitenkant). Je neemt dan automatisch iets meer druk op je zitbeenknobbel aan die kant waardoor je paard eenvoudiger zijwaarts gaat, en jij netjes recht kunt blijven zitten.

Volgens mij hoort dit thuis op rijtechnisch Verward

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 09:01

Ja klopt heb ik op het verkeerde forum gezet en het is zo dat ik te veel 'duw'. Bedankt voor de tips allemaal.