een beetje een westernleek vraag hoor maar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

een beetje een westernleek vraag hoor maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 17:02

hoe zit het nou met de gangen van quarters. Ik vind sommig er bij lopen als of ze hoefbevangen zijn. Is dit nou normaal of is dit gewoon fout gereden?
sorry voor de vraag, maar daar zat ik al een tijdje mee in mijn hoofd.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 17:09

Over de langzame gangen bij wedstrijd-westernpaarden zijn al hele boekenwerken vol geschreven.Lachen You love it or you hate it.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 17:20

oke, maar ik bedoel dus een paard dat aan de hand loopt en loopt als of ie bevangen is. is dat ook normaal of ben ik bij de verkeerde stal geweest?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:03

ik denk dat als ie zo loopt aan de hand, dat die gewoon kreupel loopt, dat is ook niet de bedoeling in de western nee dat ze zo lopen aan de hand Knipoog dus gewoon verkeerde paard getroffen op het verkeerde moment ofzow? Haha! Tong uitsteken

feel the power of Nimbo! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:50

phoenix4ever: kun je iets duidelijker zijn 'hoe een paard loopt alsof hij bevangen is'. Bedoel je met zijn hoofd laag en heel langzaam met kleine stapjes Verward Of duidelijk met het hoofd schudden en één been wegzakkend c.q. er niet op willen staan. Verward

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:31

een paard dat hoefbevangen is dat loopt niet!!!
die staat.
met zijn voorbenen naar voren gestrekt en leunend op zijn achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 07:50

Lijkt me idd vreemd als een paard loopt alsof íe bevangen is, omdat een paard dan z'n hele gewicht naar achteren hangt, zeg maar alsof z'n pootjes vastgeschroefd staan in de grond en hij heeeel harde tegenwind heeft die z'n lichaam naar achteren blaast.

Dit is voor geen enkel paard normaal als 'ie zo loopt, ongeacht de discipline; dat lijkt me ook voor een westernleek wel duidelijk.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:04

Ik kan me voorstellen dat mensen die voor het eerst een quarter zien lopen dit een heel groot verschil vinden met bv een kwpn-er. De galop is gewoon belangrijk en stap en draf wordt weleens vergeten. Ik ken weinig quarters met een echt ruime stap en draf (hoewel wij er wel een op stal hebben staan) Maar ook al zijn de stap en draf erg kort, kreupelen mag natuurlijk geen enkel paard.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 11:42

nou ik heb dus ooit een paard gehad die bevangen was en nog wel kon lopen, maar dan van de schokkerige kleine pasjes maakte.
ik zag er zo heelveel lopen bij de hoe heet die stal o'ja madepolder.
ik vroeg het me gewoon af, want ik vind western leuk, maar als mijn paard zo gaat lopen vind ik het toch minder snapie

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 11:58

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, ik zie inderdaad ook wel eens paarden zo 'houterig' lopen. Dit heeft volgens mij niets te maken met westernrijden op zich. Waar het wel aan ligt? Verward

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 11:59

o okey dat wilde ik ff weten. thanx.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:19

phoenix4ever schreef:
nou ik heb dus ooit een paard gehad die bevangen was en nog wel kon lopen, maar dan van de schokkerige kleine pasjes maakte.
ik zag er zo heelveel lopen bij de hoe heet die stal o'ja madepolder.
ik vroeg het me gewoon af, want ik vind western leuk, maar als mijn paard zo gaat lopen vind ik het toch minder snapie


Haha! maar daar wordt ook wel verteld dat je paard 'verkeerd' gaat lopen van een uitgestrekte draf Verward .. dus ja.. dan kweek je wel een beetje korte passen.... Lips are sealed

Normaalgesproken horen westernpaarden ook ruim te kunnen lopen, net als alle paarden eigenlijk...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 13:26

o dat steld me toch wel gerust. ik zag ook net die zwarte bij het konten topic, die liep best ruim vond ik. okey exel loop ruimer maar da's dan ook een dressuur gefokt paard.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:54

phoenix4ever schreef:
want ik vind western leuk, maar als mijn paard zo gaat lopen vind ik het toch minder snapie


Ik had verwacht dat jij toch wel wat nuchterder zou zijn dan dit Scheve mond Klinkt nu net alsof wij met zijn allen onze paarden naar de kl*te rijden, omdat we western rijden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 13:58

nee joh zo bedoel ik dat toch niet. was alleen zo geschrokken. ik had ook niet het idee dat het normaal was, maar wilde het ff weten hoe het zat. bleek dat ik op de verkeerde stal was geweest.
tja als je ze stuk voor stuk toch zo ziet lopen daar schrik je toch best ff of niet dan.
wilde gewoon ff weten of dit bij veel stallen zo was of dat het om de minderheid ging.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Doris200
Berichten: 74
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Bussum/ H'sumse Meent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:58

Hoe je paard loopt hang eigenlijk vannjezelf af en natuurlijk zijn lichamelijke conditie. Het hangt er eigenlijk gewoon van af wat je zelf mooier vind. Smaken verschillen. Ikzelf vind het mooist als een paard langzaam kan lopen en toch ruime gangen heeft. Als je dat niet kunt combineren moet je een andere oplossing zoeken. Ikzelf kies dan voor iets meer snelheid.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:05

Ok, dan begreep ik jou ook verkeerd *LOL* Sorry! Lachen

Doris200, ik ga met jou mee. Ik houd ook meer van snelheid, alhoewel een lekke jogje zeker niet verkeerd is. Daarom heb ik een allroundpaard. Kan vanalles Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 14:30

wat doe je dan zoal met hem?
en hoe zie je of het een alrouder is . heb er nog zo weinig verstand van.
wil het met sym gaan doen. die ken je vast wel.
ik denk dat raining haar wel ligt en barrle racen lijkt me ook gaaf.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:36

Hoe kun je nou in vredesnaam bij een veulen al denken dat reining haar wel zal liggen Verward

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 14:40

ik zie toch wat ze doet in de wei. vaak kun je daar al aan zien wat ze leuk gaan vinden. de een rent hele afstanden (doet ze ook) de ander springt veel (bokken stijgeren) en weer een ander maak veel roll backs en dergelijken. MOet je maar eens opletten. Dressuur paarden draven veel. Nou dat doet ze dus eigelijk nooit.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:42


Weer wat geleerd Haha!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:49

ik heb een veulentje gehad dat vaak bokte in de wei.
jammer voor hem , dat rodeo rijden in nederland verboden is Haha!
want dan had ik een kampioen op stal gehad. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:00

Bij die van mij was als veulen al te zien dat ze de rest van d'r leven het liefst zou vreten. Gelukkig doet ze 't onder het zadel ook best aardig Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 15:01

Je kunt elk paard - ongeacht het ras- ruimer in de gangen trainen, tenzij er een lichamelijke belemmering is. Toen ik mijn 3 jarige quarter liet keuren (door Rob van Wessum) was één van de eerste opmerkingen: het paard is wat kort in de draf. Eigenlijk logisch, in Amerika wordt in de training van een Reiningpaard de draf als onbelangrijk gezien.
In Reiningproeven is de galop (snel en langzaam) de enige gang die aan bod komt!
En in de Pleasure wordt "afdruk" wat in dressuur graag gezien wordt en snelheid, niet gewaardeerd (zit ook minder lekker).

Ikzelf vind de uitgestrekte draf wel belangrijk, omdat je op die manier de spieren eens lekker kan strekken en ook in de draf wat kan schakelen.
Kortom, mijn Quarter kan door training wel degelijk een mooie uitgestrekte draf laten zien! *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 15:02

hahahaha
tja die van mij eet ook wel erg veel.
misschien is endurance ook wel iets voor haar. op de renbaan is ze vast niet welkom.
die gaat hard joh rent zo exel voorbij. ze is altijd de eerste.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers