galop en travers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

galop en travers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:55

Nou, ik heb twee vragen, weet niet of het handig is in 1 topic maar we gaan het proberen! Knipoog

1. Galop. Ik heb haike nu redelijk aan het lopen en we scoren ook redelijk, in de M1. Alleen staat er vaak op mijn coupon dat er aan de galop gewerkt moet worden. Ik voel zelf ook wel dat de galop niet goed gaat maar hoe moet ik die verbeteren? Het probleem is vaak dat ze niet ontspannen genoeg is, daardoor op de voorhand gaat lopen en de contra en middengalop er niet geweldig uitkomen. Meestal een 6je, terwijl ze heel goed kan verruimen maar niet terugkomt, dan kropt ze heel haar hals op, ook met heel veel been en snelle ophoudinkjes. De contragalop op een slangevolte 3 bogen is niet zo'n probleem, maar een gebroken lijn dus wel, ze valt er niet uit maar vergeet van achteruit te blijven springen, ook met heel veel been. Volgens mij heeft haike ondertussen genoeg spieren om door te blijven springen in de galop, in de stap en draf is het achterhand gebruik namelijk erg goed. In de stap moet ik voor een arbeidstap al goed opvangen omdat ze anders te ruim stapt, paarden kunnen haike ook meetsl niet bijhouden in de stap. Wat kan ik doen om de galop te verbeteren???


-------------------------------------------------------------------------------------


2. Travers. Omdat ik eind zomer over wil naar de M2 zijn we nu al een hele tijd aan het oefenen voor de travers, liever op tijd beginnen zodat haike en ik het direct snappen dan er nu niks aan doen en net voor mijn eertse m2 snel, dus waarschijnlijk slecht, aanleren. De benen zijn nu al zover dat die netjes op vier sporen blijven, is al vaker tegen mij gezegd, door verschillende mensen. Alleen is het probleem nu dat de stelling nog een heel karwei is. Stelling is in andere oefeningen geen groot probleem meer, was het met het aanleren van wijken en sb wel, dus toch een zwakke plek? Mijn commandant zegt dat het voor travers handig is om te leren appuyeren (wat ik en haike dus niet kunnen), dat is goed voor de stelling. Ik geloof dat wel maar mijn moeder dus totaal niet, wie heeft er gelijk??? En wie heeft er tips om meer stelling te kunnen vragen, zonder dat zijn benen zo veranderen dat het niet goed meer is?



Hoop dat julllie me kunnen helpen met deze twee vragen. Of in ieder geval met een vraag.
Thanx!!!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:32

hey,
laten we beginnen met het eerste, de galop..

Citaat:
ze valt er niet uit maar vergeet van achteruit te blijven springen, ook met heel veel been


Probeer dit ook met je zit op te lossen.. Dus zoals je zegt, wel genoeg been erbij houden bij het terugrijden. en misschien van voren niet teveel tegenhouden, oefen eerst beetje terug, en zo steeds meer, steeds sneller terug. Hier bedoel ik mee, probeer eerst in 4 galopsprongen terug te rijden naar de (verzamelde) galop vanuit de midden galop. Daarna in 3 en dan zoals je het hebben wilt. Met je zit bedoel ik naar de middengalop ook in grote sprongen mee willen, zelf grote sprongen 'maken'. En met terugrijden jezelf lang maken, zwaar maken, daar reageert je paard vast ook wel goed op, dan komt hij al terug en dan met het been de achterhand erbij houden.. Met je zit kun je ook al heel wat veranderen aan de galopsprong zelf, probeer maar eens!

En nu punt 2) de travers..
Het is zo dat het ene paard nou eenmaal makkelijker buigt dan het andere paard, een ander paard strekt missschien weer makkelijker dan hij buigt. Natuurlijk zijn die verschillen er.. En het kan best zo zijn dat het niet zo;n sterk punt is bij jouw paard. Dat betekend echter niet dat het helemaal niet gaat, alleen wat moeizamer en met meer oefening!
Probeer bij de traver je paard eerst lekker soepel door de rug en hals te rijden voordat je begint.. Dus makkelijk kunnen laten buigen.. Door bijvoorbeeld eerst een aantal keren de schouderbinnenwaarts te doen en wat extra buig oefeningen op de volte.. Natuurlijk moet t paard ook goed voor t been zijn. Dan wat wijken, zodat hij even doorheeft met welk been je drijft en wat je wilt. En dan rustig de traver inzetten. Niet meteen te veel willen, eerst een klein stukje en belonen als dat al goed is.
Je kan proberen de travers vanuit een volte 10 meter te rijden, hierin moet je paard al wat rond zijn en heeft de buiging al grotendeels. Dus bijvoorbeeld bij K een volte 10 meter, dan travers naar B toe, met de buiging vanuit de volte! En dan belonen als hij de eerste paar passen al goed doet.. Zo een paar keer oefenen en kijken of t dan lukt om een traver in te zetten zonder een volte ervoor..
Dus met de volte krijg je de stelling al voor een groot deel voor elkaar..

Ik hoop dat het antwoord niet te lang geworden is, maar wel duidelijk!!

Groetjes
Laura

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:15

Je paard moet eerst sterker worden. Dat kun je goed doen door veel overgangen te maken en tempo wisselingen te rijden.
Je paard moet eerst netjes en rustig terugkomen in galop op je zit. Hoe je dat doet kun je het best met je commandant bespreken.
Als dat goed gaat kun je tempowisselingen in contra gaan rijden ook op de volte. Wanneer je die beheerst heeft je paard voldoende balans. Probeer zelf de stelling van je paard te controleren ook in de contra. Rij eens met te veel of te weinig stelling en vraag eens contrastelling.
Wanneer je dit goed beheerst zonder verlies van tempo dan is je paard ook toe aan de travers en hoef je geen travers te rijden om de oefening an sich. De travers wordt dan een ofening waarmee je je paard verder kunt scholen.

robbie1
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:40

je zei dat je je paard wou leren appuyeren, nou dat is wel een goeie voor het z1 gericht , maar leer hem de hulpen wel goed aan want als je in je m2 proef rijd kan hij gaan denken ow we moeten appuyeren(het is wel een heel andere hulp) maar als je daar op die lange zijde rijd en je doet je buiten been naar achter zou hij kunne gaan appuyren let op je begrenzing...

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:58

Als je denkt dat je eraan toebent zou je eens kunnen proberen om op de kleine volte in galop zijn kont iets naar binnen te brengen met je buitenbeen. Hierdoor kun je en zijn galop verbeteren,doordat hij moet terugkomen door zijn achterhand er goed onder te zetten,en de lengtebuiging verbeteren.

Je kunt ook proberen om de lange zijde in contragalop uit te strekken,hierdoor zal je paard vaak vanzelf meer op het achterbeen terugkomen omdat het voor hem toch makkelijker is om verzameld en in balans de hoek door te lopen.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 17:06

Gertruud1984 schreef:
Je kunt ook proberen om de lange zijde in contragalop uit te strekken,hierdoor zal je paard vaak vanzelf meer op het achterbeen terugkomen omdat het voor hem toch makkelijker is om verzameld en in balans de hoek door te lopen.


je bedoelt van hand veranderen en dan een lange zijde galloperen? dat doe ik nooit omdat ik het belangrijker vind dat er genoeg stelling opzit en die krijg je toch niet op de lange zijde? Of wel?? Ik rijd vooral slangenvoltes 3 bogen in de (contra)galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 18:49

Ook op de lange zijde vraag ik stelling en contra stelling. En soms in de voltes vraag in met opzet geen stelling. Het gaat er om dat je zelf kunt bepalen wanneer en hoe veel stelling je vraagt. Dressuurrijden heeft alles te maken met controle!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:30

Ook op een lange zijde kun je stelling vragen,maar je moet haar ook in de contragalop recht kunnen blijven houden op de lange zijde.

Ik bedoel dat je op de hoefslag in de contragalop zit,dan verruim je de galop over de lange zijde (of alleen het laatste gedeelte van de lange zijde),aan het einde van de lange zijde vang je haar op met je zit en brengt haar in de contrastelling en houdt je binnenbeen goed lang. De bocht waar ze op af gaat dwingt haar dan als het ware vanzelf om terug te komen en daardoor hoef je vaak al geen ophouding meer te maken maar hoef je alleen maar te gaan zitten.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 20:15

ok, bedankt!! De travers ging vandaag trouwens al best redelijk goed met stelling!!