aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 18:32

hey!

de basis van springen is dressuur en dat weet iedereen. nu wil ik mijn paard goed aan de teugel te laten lopen omdat ze op parcours ook wat beter zou lopen. nu mag ik daar aan sluren en moet 'zagen' tot ze naar beneden komt. heeft iemand tips om ze bij een lichte aanraking naar beneden te krijgen. alleen met slofteugel loopt ze redelijk.

oja, die impuls. die heeft ze. maar om één of andere reden blijft ze giraf spelen. ze heeft goede beenactie enzo. maar die spieren in haar nek moeten getraind worden, ook moet ze spieren krijgen over haar rug voor het springen dan. tips??

danke!
groetjes

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!



caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 18:57

aan de teugel, daar gebruik je je handen niet voor zoals jij omschrijft hoor, en bij een lichte aanraking? je paard moet jouw hand volgen, dus jij moet ze wanneer je wil laag, diep, rond of hoog ingesteld kunnen rijden.
Lachen er zijn heel wat topics hierover, kijk daar eens. Lachen
en over slofs..........zijn ook veel topics.

en impuls is niet hetzelfde als snel lopen. als ik je topic zo lees, krijg ik direct een beeld voor m'n ogen van een paard in een parcour... sorry, als ik het helemaal verkeerd opvat!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:22

Nou, als je paard verkeerd getraind is, dan zal ze helaas de eerste tijd niet licht in deh and naar beneden komen. Longeren met touwtjes wil helpen om de juiste spieren te trainen.
Verder moet het paard eerst aan eht been zijn, anders kan het nooit deh and leren volgend. Jij moet je handen leren onspannen op het moment dat het paard goed loopt.
Mij is het als volgt uitgelegd: het paard moet het prettig vinden om aan de teugel te gaan. Dit betekent niet dat je mag gaan zagen en trekken, maar het geeft wel aan dat ontspannen belangrijk is.
Train dus eerst eht aan het been zijn, sluit dan je handen eens, maar vergeet absoluut niet om weer los te laten. Been en ontspannen en loslaten zijn het belangrijkste.\
Laat een ander het je anders eens voordoen. Aan de teugel rijden vraag ook een bepaald gevoel van de ruiter, die moet leren voelen wanneer het paard ontspant.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:42

Allereerst, laat die slof er maar af.
Daar doe je meer kwaad mee dan goed, tenzij je echt heel goed weet waar je mee bezig bent, en als je het onder begeleiding doet.

Ten tweede, ga op les. Onder begeleiding gaat het veel beter, dan ben je tenminste zeker dat je niets verkeerd doet.

Voor de rest ga ik met Germie mee.

Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:50

ga op les. het is niet iets wat je hier zomaar ff uitlegt. maar rijd hem veel voorwaarts neerwaarts om de rugspieren soepel en sterker te krijgen. veel wendingen en slangenvoltes. zeker niet vastgaan houden of zagen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 08:19

goed idee! zal les gaan volgen. hopelijk gaat het dan een stuk beter!
danke!!

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:44

laat ons weten hoe je vordert dan! en hopelijk vind je een goede lesgever(ster)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 08:46

ok!! ik dacht bij de eigenaar van de stal. een internationale springruiter. die zal ook wel iets van dressuur weten zeker.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 08:48

zou toch moeten.
maar: het is niet omdat ie een internationale ruiter is , dat ie het ook nog goed kan uitleggen hoe het moet. maar, steek je licht maar eens op bij hem!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 08:59

heb al springlessen bij hem gevolgd. enorm rap vies ventje. begint ie je heel uit te kacken als je iets niet goed doet!! niet normaal! maar rustig blijven en proberen te doen wat hij vraagt Knipoog

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:24

Als het je dan toch niet bevalt zou ik maar een andere zoeken. Ik zou het dan rustig willen leren en niet opgejaagd worden door zo'n ventje. Veel succes ermee.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 12:13

ja, die heeft waarschijnlijk toch geen tijd met al zijn jumpings.

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 16:15

Naar beneden gaan doen je niet met zagen, maar ik heb het zo geleerd:
Ik doe mijn handen iets wijder dan normaal en ik speel met het bit, dat wil niet zeggen links-rechts-links-rechts maar bijvoorbeeld 3x rechts, 1x links, 2x rechts, 3x links etc. Daarbij geef ik goed been en vraag ik stelling aan, zo komt mijn paard altijd keurig naar beneden.

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:26

Voor het trainen van de spiern is misschien longeerwerk met touwtjes of een elstiek goed. Hierdoor train je je paard zichzelf goed te dragen en wordt hij daarnaast niet gestoord door een ruiter die het Misschien fout doet. Veel succes.

Waar de ruiter zijn kunnen ophoudt begint zijn lompheid

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:05

vossebier schreef:
Naar beneden gaan doen je niet met zagen, maar ik heb het zo geleerd:
Ik doe mijn handen iets wijder dan normaal en ik speel met het bit, dat wil niet zeggen links-rechts-links-rechts maar bijvoorbeeld 3x rechts, 1x links, 2x rechts, 3x links etc. Daarbij geef ik goed been en vraag ik stelling aan, zo komt mijn paard altijd keurig naar beneden.


ik heb geleerd dat je je paard altijd op twee handen evenveel gewicht moet laten dragen, en met beide handen moet werken. dus niet even rechts dan weer eens links.

om je paard een goede lengtebuiging te vragen voor het been kun je het volgende afvragen:hoeveel vingers heb je minimaal nodig om een zweep te buigen??

Fout!! (<--waarschijnlijk!) je hebt er maar drie nodig. je legt je pink aan een kant je wijsvinger aan de andere en met je duim duw je de zweep om je vingers. stel je de situatie nu anders voor. de zweep is het paard en je pink de buitenteugel, de wijsvinger je buitenbeen en je duim is het binnenbeen.

wat ik hiermee wil zeggen is dat je met je binnenbeen naar je buitenteugel toe moet rijden en je de achterhand met je buitenbeen begrenst

groetjes succes

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-03 09:22

vandaag heb ik wat les gehad. het was niet echt 'zagen' dat ik moest doen. maar meer met de teugels spelen. dus links ff wat losser dat ze het bit zoekt, zelfde met rechts enz. het is niet echt zagen weet ik maar.. weet niet. ook hebben we dan ff een sprong gepakt. het was niet te doen. ze stormt (ondertussen mooi aan de teugel) op de hindernis af. dus we rijden aan dan is ze nog mooi aan de teugel en eens we zo een 4 galopsprongen van de hindernis zijn brengt ze haar hoofd omhoog en is ze weg en ik kan ze echt niet houden. ze is zo hard in haar mond. verschrikkelijk. weet iemand daar tips voor. ok, veel overgangen maken ligt voor de hand. daar luistert zo goed naar. gaat ook zeer goed stap -draf-halt- draf- stap- galop enz. geen probleem maar eens ze een hindernis ziet vergeet ze het allemaal en doet alsof ik niet eens op haar zit en bijna altijd komt ze verkeerd uit. ik word echt bang om te springen. zeker als het dan hoger wordt.

groetjes

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:43

een hele goeie tip: (want jij bent, denk ik , niet de enigste met zo'n probleem, dus opgelet, hier komt ie:)

als ze echt keurig aan de teugel is, is ze niet hard in de mond. aan de teugel dan accepteert ze je hulpen, dus dwz dat ze doet wat jij vraagt, wanneer jij het vraagt, zonder protesteren.

de tip: en leg eens een aantal balkjes voor de sprong. ga in een rustige galop erover. dan heb je even plaats en dan komt de sprong: op de plaats voor de sprong, waar je een balkje weglaat kan je, als je voelt dat ze te hevig is, ze stilzetten, draaien en terug opnieuw, tot ze op je gaat letten.

'moet ik nou weer stoppen of mag ik springen?' => ze let op jou!

is ze rustig: spring. wordt ze na de sprong weer dol in de kop, terug naar halt, dan weer rustig aangalopperen en oefening herhalen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:53

het probleem is kattebeest, dat zij vroeger zeer vaak weigerde. dus denk ik dat het niet goed voor haar zou zijn om haar hoe dan ook stil te trekken voor een hindernis, anders zijn we weer bij af, denk ik...

ik leerde me fanne, buitenteugel vasthouden, en spelen met de binnenteugel. de buitenteugel eerst redelijk stevig aanhouden, en telkens je voelt dat ze op de binnenteugel reageert, de buitenteugel iets lossen maar contact blijven houden. als ze haar hoofd omhoog gooit, terug stevig doorvragen. als het niet lukt om te tonen dat naar beneden prettig is, moet je tonen dat naar boven onprettig is. later zal ze vanzelf accepteren dat ze naar beneden moet lopen en als ze omhoog gaat zal ze het steeds ongemakkelijker vinden. hou ons op de hoogte Lachen

Enya - Daya :-)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 18:10

ponyzotje schreef:
het probleem is kattebeest, dat zij vroeger zeer vaak weigerde. dus denk ik dat het niet goed voor haar zou zijn om haar hoe dan ook stil te trekken voor een hindernis, anders zijn we weer bij af, denk ik...


Als zij de pony zélf stilzet, vind ik dat persoonlijk niet een aanleiding tot weigeren. Ze vraagt het tenslotte zelf.
Er zijn theorien dat je zo het paard léért weigeren,
maar dit vind ik niet juist.
Ik heb het zelf al genoeg gedaan , en geen enkel paard heb ik leren weigeren.

Voor de rest ga ik met de tip van kattebeest mee, die helpt echt!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 08:31

zeer goede tips bedankt!! momenteel kan ik niet meer springen want ze is gewond. ik kan het vragen want ik weet niet wat het is en hoe het komt.

ik meen het, het is van de ene dag op de andere gekomen.
het is gelegen aan het rechtervoorbeen aan de singel.
het is net of er 2 stukken vel zijn vatgepakt en van elkaar zijn gerukt. maar dan is het net of het er al maanden is want het bloed niet. die 2 stukken vel zitten dik. en iets verder is er ook nog een verdikking die ook pijn doe als ik erover wrijf. ze heeft enorm veel pijn en kan me moeite lopen. ik doe er uierzalf aan (aangeraden) en men zegt dat het tegen zondag weg moet zijn maar ik zit er wel mee in. Huilen

misshien weet iemand van jullie...

groetjes...

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 08:55

ik weet het niet, wat raar. heb je misschien de singel teveel naar voor gedaan ivm die wrat? stel je vraag anders even op medisch. ik hoop mee dat je tegen zondag normaal kan rijden!!

Enya - Daya :-)

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 09:15

nee, het is aan de andere kant. de wrat is links, dit is rechts

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:59

mss heeft je paard zichzelf aangetikt met springen, rollen,....?
ik weet niet of uierzalf (een vette , beetje ontsmettende zalf) hier tegen helpt.

bij de oefening die ik beschreef is er geen gevaar voor weigeren. zoals faustie zegt: het is gevraagd om te stoppen.


springen is echter meer dan juist naar de hindernis in galop sturen en ze gaat er dan wel over.
ze moeten rustig , in de hand blijven lopen.
maar er zijn inderdaad véél paarden die té enthousiast worden met springen en dan niet netjes meer gaan lopen. (hoofd omhoog, niet naar de sprong kijken, racen ipv netjes galopperen,....) en dat kan je proberen oplossen met de oefening die ik beschreef

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-03 07:53

ja, van zodra ik kan doe ik je methode. ik geloof er wel in. men zegt dat het met uierzalf helpt, alhoewel ik het zelf niet geloof. ik heb foto gisteren getrokken maar ik durf ze niet plaatsen. het ziet er zo nog erger uit. wat zouden jullie niet denken Huilen Huilen

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 09:35

alles kan gebeuren, het is zeker niet jouw schuld!! laat hem zeggen wat hij wilt het is niet jouw schuld. plaats het even bij medisch daar zijn ze gewend aan zo'n dingen Lachen

Enya - Daya :-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Nirvana95 en 11 bezoekers