Hengstig en gelukt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-01 09:33

Mijn merrie is zoals jullie misschien al weten vrijdag en zondag geinsimineerd. Ze is donderdag voor het eerst hengstig geworden. Vandaag (dinsdag) is ze nog steeds hengstig en wordt ze weer geinsimineerd. Ik vroeg me af of het nou zo was dat als de merrie bv meteen de eerste dag van de hengstigheid geinsimineerd was en daarna niet meer hengstig wordt, ze drachtig is?? OF blijft de hengstigheid gewoon doorgaan tot het afgelopen is en wordt ze over 3 weken niet meer hengstig als het gelukt is????


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 11:34

Ik geloof dat laatste. Bij sommige merries is het heel onduidelijk of ze wel of niet drachtig zijn. Bij onze shetlander dachten we dat ze met veulen zat, ze werd dikker, was niet meer hengstig, maar we hebben nooit een veulen gehad.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 11:46

Over het algemeen zal een merrie op de eerste dag van de hengstigheid niet drachtig worden omdat het ei dan nog niet optimaal is. Ei is meestal op dag 4/5 optimaal, dan heb je dus de beste kans dat de merrie drachtig wordt hoewel het ook kan dat het ei op de 5e dag springt...Het sperma blijft tot ongeveer 48 uur na het dekken actief. Bij mijn merrie zag ik de eerste tekenen van hengstigheid op vrijdag 22 juni, maandag 25 juni is ze door de DA gescanned (zat een heel mooi bijna rijp ei van 4 cm doorsnede Haha! ) en diezelfde avond is ze gedekt...de dag daarna sloeg ze al af, geen tekenen van (echte) hengstigheid meer (alleen nog een keertje een "knipoog" zien geven na het plassen) en ze was dan ook idd drachtig! (Ik heb mazzel gehad, eerste keer dekken en in een keer raak) Heel veel succes in ieder geval en laat ons maar weten als je merrie drachtig is! Maar het kan dus dat de merrie meteen afslaat als ze meteen drachtig is, maar ze kan ook nog hengstig blijven en als het ei dan springt binnen 48 uur na het dekken kan het zijn dat het ei dus nog door dat sperma bevrucht is...volg je me een beetje... Schijnheilig

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 18:58

Ze was dinsdag harstikke hengstig (donderdag eerste tekenen) en is met een dubbele dosis geinsimineerd. Donderdag sloeg ze de hengst zowat dood, dus we denken (hopen) dat het deze keer gelukt is. De hengstigheid zal ook wel afgelopen zijn trouwens En anders over 3 weken voor de laatste keer weer..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 19:26

Ik ben voor je aan het duimen!!! Maar je hebt op zich best kans...dinsdag ge-insemineerd=sperma actief t/m donderdag en donderdag blijkbaar ei gesprongen...*duim duim duim* Allemaal even mee duimen voor Manda!!! Haha!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-01 19:41

Dank je!! Maar heb hierna nog een kans...En anders koop ik volgend jaar een veulen van een andere merrie.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 20:38

Is je merrie drachtig

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:18

Troef schreef:
Is je merrie drachtig


Haha ... Troef ... studeer je oudheidkunde of zo Haha! Haha!
Maar inderdaad, zou nu toch duidelijk moeten zijn.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-02 07:36

lageveld"]
[quote="Troef schreef:
Is je merrie drachtig


Haha ... Troef ... studeer je oudheidkunde of zo Haha! Haha!
Maar inderdaad, zou nu toch duidelijk moeten zijn.
[/quote]

Misschien als je over een jaar nog eens reageerd op dit berichtje Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 20:44

Citaat:
Geplaatst: 31-07-01 10:33 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Mijn merrie is zoals jullie misschien al weten vrijdag en zondag geinsimineerd. Ze is donderdag voor het eerst hengstig geworden. Vandaag (dinsdag) is ze nog steeds hengstig en wordt ze weer geinsimineerd. Ik vroeg me af of het nou zo was dat als de merrie bv meteen de eerste dag van de hengstigheid geinsimineerd was en daarna niet meer hengstig wordt, ze drachtig is?? OF blijft de hengstigheid gewoon doorgaan tot het afgelopen is en wordt ze over 3 weken niet meer hengstig als het gelukt is????


Je weet zeker zelf niet wat je schrijft 9 maanden geleden

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 54 bezoekers