Hoe zit dat met jullie dress.zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Hoe zit dat met jullie dress.zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 20:27

Hoe zit het dekje onder jullie dressuurzadels? De lusjes vooraan het dekje, waar je normaal de singelstoot doorhaalt, die passen nu niet meer Verward
De voorste stoot begint bij mijn nieuwe zadel pas halverwege. Het lusje aan de achterste doen lukt niet, want:
A. het lusje is te kort
B. het eerste stuk is van twee soort gekruiste nylonbanden, waar het leer in doorloopt. Daar kan ik hem ook niet aan doen.

Het dekje waar ik nu mee rijd is nog een VZ dekje aangezien mijn chocobruine met camel-bies ( Pling ) nog in bestelling is.....
Dat dekje schuift echt hopeloos, na een half uur gewoon rijden (of een na een flinke bok/sprint) zit ie hardstikke naar achteren Boos!

Is dat bij jullie zadels ook zo gek? Of is een dressuurdekje zoveel anders? Hebben die dekjes langere lussen? Verward


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:29

Ik heb een Kieffer dressuurzadel, maar daar kan het lusje gewoon aan de 1e singelstoot, blijft prima zitten. Het zal wel per merk zadel verschillen denk ik?

Extremely rare and Beyond Compare

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:30

Een dressuurdekje maak je makkelijker vast eronder. Maar mijn VZ dekjes maak ik niet met de lussen vast en blijven dan toch prima liggen.
Ik heb 3 stoten, 2 lange en 1 korte. Ik maak de de lusjes aan 1 lange en aan een korte vast. Bij mij beginnen ze allemaal op 1 hoogte.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:40

mijne kan ook prima onder een vhz shabrak hoor(kieffer)
En he ligt denk ik aan je zadel,verschilt per zadel!
Ik deed altijd een touwtje aan de lusje, je haalt toch alleen je 1ste singelstoot door het lusje, teminste doe ik altijd wel.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-03 20:41

Dat is waarschijnlijk het probleem bij mijn zadel, de eerste begint pas halverwege.... Die lus is dus niet alleen tekort, maar zit ook te hoog.
Kan hem natuurlijk eraf halen en lager zetten, maar dan loopt ie weer over de wrong.....

Hopen dat mijn superdepuper nieuwe dekje wel gaat passen en niet schuift Boos!

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:43

Ik ken dat probleem. Ik heb een euroriding dressuurzadel en de lusjes van het dekje moeten daar ook om de tweede singelstoot. Ik heb bij al mijn dekjes de lusjes voorzichtig aan een kant losgeknipt. Even meten hoelang het moet worden en het uiteinde weer dubbelvouwen en met een paar steken weer aan elkaar naaien. Zo krijg je een kleiner lusje aan aan langer stuk.......

Klinkt een beetje vaag als ik het zo nalees.....maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen. Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 20:58

Ik had dat probleem ook met mijn Passier: heb alle lusjes eraf gesloopt. Of dekjes met klittebandlusjes, die zie je steeds meer, dat vind ik ideaal.
Overigens rijd ik nu met een ander zadel, waarbij de dekjes (mét lusjes) ook hopeloos naar achteren schuiven, zoek ook nog voor een oplossing daarvoor Lachen

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:10

ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:11

bij bijna al mijn dekjes heb ik de lusjes eraf geknipt. Behalve bij een paar die langere klitteband lusjes hebben, want die passen wel. Dat zijn die dikke dekjes van br geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:13

Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:18

Jippie"]
[quote="Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.
[/quote]
Behalve als je je zadel weer op zijn steuntje wil hangen Knipoog

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:26

Jippie"]
[quote="Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.
[/quote]

Okej wat vind je hievan: bij mijn ainsley vanguard schuiven mijn katoenen dekjes niet maar mijn ene fluwele wel? Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:31

Ik rij met een dekje met aan de onderkant schapenvacht. Dat ligt als een huis. Verder zitten er van die klittenbandlussen aan, dus je kunt ze zo "plakken" als je zelf wilt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 21:59

Ik gebruik ze nooit, laat ze altijd loshangen of stop ze los onder het zweetblad.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 22:50

Ik heb een Kieffer dressuurzadel en daar zitten 3 korte stoten onder, een VZH dekje past bij mij gewoon rond de eerste stoot.

Veni, vidi, vici

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 23:13

Ken het probleem Lachen

Ik stop bij normale dekjes die lusjes gewoon naar achteren onder het zadel. het dekje blijft wel op z'n plaats doordat ik de singel door de lus aan de onderkant van het shabrakje haal.
Dat driehoekige gedeelte heb ik ook, met van die nylonbanden. Ik heb ook een dekje met klittenbandsluiting bovenaan. Die kan ik wel vastmaken daar.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 00:00

Ik heb dat probleem ook. Ik heb nu die dikke dekjes van BR aangeschaft met klittebandsluiting. Ideaal. Betekent dus wel dat er straks op de Snuffelmarkt bij Tanja heel wat andere dekjes van mij te koop komen.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 07:17

Jippie"]
[quote="Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.
[/quote]

Mijn zadel ligt perfect maar toch schuiven al mijn dekjes een paar cm naar achteren. Ook al doe ik de lusjes nog zo strak.
Ik heb alleen maar sjabrakken van Stubben/Eskadron en BR dus daar zal het niet aan liggen.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 07:43

Als je het shabrak los onder je zadel legt en je kijkt of de losse lusjes het qua maat wel redt als je het over de voorste singelstoot legt, kan je de lusjes ook open tornen met een tornmesje en er zelf klitteband op naaien. Het systeem van de BR-shabrakken dus, maar dan zelf gemaakt. Ik heb dat ook met twee shabrakken gedaan en bij mij werkt dat best.
Ik vind dat heel handig, als je shabrak nat is van het rijden, haal je het zo los en leg je het apart te drogen. Dat is voor het volgende gebruik fijner, maar ook beter voor je zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:17

DinkeyGirl"]
[quote="Jippie"][quote="Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.
[/quote]

Okej wat vind je hievan: bij mijn ainsley vanguard schuiven mijn katoenen dekjes niet maar mijn ene fluwele wel? Haha!
[/quote]

Bij mij idem dito
En dan maak ik het verhaal nog completer.
Ik heb 3 fluwelen.
Waarvan er 2 blijven liggen en de ander naar achter schuift.

En bij dat ene dekje wat schuift heb ik het lusje ingekort, zodat hij past voor de 1e singelstoot.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:21

Zelfde als RK en Dinkeygirl.
Mijn dekjes (de 4kanten) blijven allemaal liggen.
de zadelvormige zakt wel een stuk naar achter. verschil in dikte is er niet tussen deze dekjes en mijn kieffer (die niet goed paste) daar bleven alle dekjes liggen.

Jantina de tip van Saar is heel handig ik heb zo ook 2 dekjes maar daar zat als zo'n extra lang lusje aan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:32

Jippie"]
[quote="Steef schreef:
ik gebruik die dingen nooit, laat ze altijd loshangen

Precies, want als je zadel netjes past blijft het dekje keurig op zijn plaats liggen.
[/quote]

Ik gebruik zadels met verende bomen en elastische singels...
Het enige shabrak dat zonder lusjes op zijn plek blijft is die van Divoza, die hele dikke zware kwaliteit. Lichtere shabraks, zoals die van Imperial Riding en Eskadron, hobbelen allemaal per bewegeing onder het zadel uit.

De lusjes met klitteband zijn fantastisch, maar een heel stevig shabrak helpt ook.
De tip van Saar moet ik eens in uitvoer brengen! Goede tip!

Bij mijn zadels (Euroriding en Fryso) begint de voorste singelstoot idd halverwege vanuit de wrong. bij de meeste shabraks zit de lus idd ook te hoog.. Een lange lus kan je nog onder het zweetplad klemmen, als je dan in het zadel gaat zitten, zit die wel vast.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 08:33

ik heb ook weleens gezien dat ze het lusje om de beugelriem hadden zitten... Maar of dat nou werkt??

Ik heb zo'n V singel systeem en de meeste van mijn dekjes hebben klitteband lusjes, past dus gewoon (aan de 2e)

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:04

Ik heb ook nergens last van. De lussen haal ik niet eens door de stoten maar bungelen gewoon los. Ik haal wel de singel door de lus onderaan het schabrak, dan blijft het toch gewoon zitten??

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:06

Ik heb het zelfde probleem, ik heb alle lusjes van m'n dekjes afgehaald, ik vind het zo'n stom gezicht als ze los hangen Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 30 bezoekers