wat zouden jullie doen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 16:25

Ik kreeg een telefoontje van een vrouw die een 7 jarige ijslander heeft gekocht die ik ken van vroeger. Het gaat helemaal niet met hem, onwillig, vertoont staakgedrag, sloom. Ik heb hem toen hij 5 was twee keer gereden(ik reed een ander paard van de vrouw van wie hij was, de vader van dit paard en heb ook zijn volle broer nog een tijdje gereden), daarna is hij verkocht. Daarvoor heeft hij een jaar in een manege gelopen (wat ik toen al niet zo best vond klinken) zo ongeveer vanaf dat hij zadelmak was. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn ijslanders laat rijp (zowel geestelijk en lichamelijk) en worden ze niet jonger ingereden dan met 4 liever nog ouder. Mijn indruk van dit paard twee jaar geleden was allesbehalve positief. Hij was zeg maar negatief en "down". Schreeuwde "nee" bij alles wat je hem vroeg. Nu is dit dus nog erger geworden. Hoe los je dit op? Ik denk zelf dat er verschillende dingen aan de hand kunnen zijn:
1. Hij is te jong ingereden (vooral geestelijk niet rijp)
2. Hij is niet goed ingereden (namelijk op een manege)
3. Hij heeft een rotkarakter (moeilijk te geloven gezien zijn vader en volle broer, die op dezelfde manege heeft gestaan maar 2 jaar ouder was en dus daarvoor al andere ervaringen had)
4. Hij is te zwaar belast (meteen vanaf dat hij zadelmak gemaakt is in de manegelessen en daarna als privvepaard ook nooit rust gehad)
Of natuurlijk een combinatie van deze dingen.

Mijn idee was om het paard eerst even vakantie te geven bijvoorbeeld inscharen op een gebied van natuurmonumenten. Daarna weer oppakken alsof het een jong paard is, opnieuw beginnen met inrijden dus en veeeel longe en grondwerk en afwisseling, ook gekke dingen trailparcoursje etc.

Wat denken jullie?


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:32

Ik ken IJslanders niet van rijden.

Maar het lijkt me geen slecht idee om een rust pauze in te lassen. Lekker een paar maanden het land op. Daarna als een jong paard weer inrijden met misschien wat extra vitaminen als hulp.Mocht dit niet helpen dan zit het toch in zijn karakter en daar kan je dan niets mee.

Wist ze di al bij de koop ? Kan ze dit nog terug draaien??

Gr Pris


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 16:37

Of ze het al wist bij de koop weet ik eigenlijk niet. Ze heeft hem nu een paar maanden. Hij is verkocht als een "rustige ijslander waar je iedereen op kan zetten" dat klopt ook wel het nichtje kan er eindeloos slome rondjes mee door de bak stappen maar zodra ze iets meer vraagt begint hij te protesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:42

Hoi Eline, ik ben het helemaal met jouw idee eens: lekker een jaartje met rust laten, fijn weer "paard laten zijn" en daarna er helemaal opnieuw mee beginnen. Grote kans dat ze over een jaartje een totaal ander paard hebben!
Groetjes, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:43

laat het paardje eerst lichamelijk nakijken. Misschien is hij te zwaar belast en heeft hij nu blessures. In het ergste geval heeft hij een blessure die niet meer geneest maar dan weet je wel waar je aan toe bent
als alles OK is zou ik dat paardje lekker inscharen en later weer opnieuw oppakken.
Hoe is het paard in de omgang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:45

Ijslander is ook een paard en dus vraagt hij dringend om vakantie en samenwerking. geef hem rust en regelmaat en afwisseling.
Hij heeft waarschijnlijk een tijdlang heel onschuldig zijn best gedaan tot dat de moed hem ontnomen werd door onbegrip (van de mens). Een jong paard hoor je kort te rijden en zo op te zoeken waar hij zich prettig bij voelt.
Zet m op het land en bouw een vertrouwensband met hem en ga later SAMEN aan de slag, dat wil hij vast wel.
Geduld is het toverwoord bij het africhten van paarden, vergeet dat niet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 08:48

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om hem eerst na te laten kijken of hij lichamelijk goed in orde is en dan zowiezo hem een half jaar of langer buiten te laten lopen, even weer paard zijn.

Mijn eigen paard heeft ongeveer hetzelfde verleden (ook ingereden in de manegelessen, ging ook staken, wilde niks meer), voordat ik hem kocht heeft hij een jaar rust gehad en nu ben ik sinds 1 juli 2000 met hem aan de gang. Heel rustig opgebouwd, met veel aandacht voor afwisseling en leuke dingen (aan de hand laten grazen, wandelen, beetje spelen). Nu gaat het erg goed, hij wil graag werken voor mij en staakt alleen nog maar als er veel paarden in de bak zijn. Dat associeert hij waarschijnlijk met de manege of zo.

Al met al denk ik dat het wel weer goed kan komen met die ijslander, mits er echt aandacht geschonken wordt aan een rust- en opbouwperiode.

Wens haar maar succes!

Groetjes Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kasmir, Vagabondo en 36 bezoekers