Hoe lang ruin bij drachtige merrie laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Hoe lang ruin bij drachtige merrie laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 12:31

Ik heb 2 shetlanders in een wei staan. De merrie is 6 april uitgerekend en de andere shet is een ruin van bijna 2 jaar. Ze kunnen het goed vinden met elkaar Lovers . Alleen wil ik weten hoe lang ik ze nog bij elkaar kan houden of ze beter uit elkaar kan halen of misschien bij elkaar kan laten. Ik heb namelijk best nare verhaal gehoord dat een hengst het veulen heeft afgemaakt enzo. Nou is de mijne maar een ruin maar zoiets zou ik dus absoluut niet willen meemaken. Wie kan mij vertellen wat ik het beste kan doen. Als ik ze uitelkaar zou halen komt er alleen een klein stroomdraadje tussen. Bedenk me net dat ik de wei in 2en heb met een stroomdraadje misschien kan ik dat ook beter weghalen voor het geval het veulen er tegen aankomt ofzo. Zo als je leest weet ik niet meer wat ik heb beste kan doen iedereen heeft weer andere verhalen graag zou ik jullie mening willen horen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:02

volgens mij kunnen ze bij elkaar blijven, weet niet zeker, maar je kunt het proberen, als het niet gaat kan je het ruitnje nog steeds weghalen.
Als het voor de merrie de 1e keer is, zal ik hem erbij laten, zo heeft ze haar eigen vertrouwde plekkie en vriendje.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:35

Ik laat een merrie met veulen altijd eerst een weekje samen lopen en daarna gaan ze gewoon in de groep. Dus merries met en zonder veulen ik heb er nog een ruin bij lopen.
Als de merrie met het veulen apart loopt, kan ze de anderen wel zien.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 18:28

Als de merrie gaat kegelen zou ik er een stroomdraadje tussen spannen, een paar dagen nadat de merrie geveulend heeft kunnen ze wel weer bij elkaar. Wel even aankijken natuurlijk!