eerlijke paardenmensen??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

eerlijke paardenmensen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 10:56

Zijn die er nog?

van de week hebben we een nieuwe stalbewoner gekregen. leuk paardje maar vele van ons twijfelde aan de leeftijd.
Ik heb het netjes gevraagd aan de eigenaar en die vertelde me dat het diertje 3 jaar is. Ze reden er immers al op.

Ik heb ze eerlijk verteld dat vele van ons twijfelde aan de leeftijd van het dier en dat we denken dat ie hooguit 2 jaar zal zijn.
Gelukkig was de eigenaar tot rede vatbaar en hebben we even staan praten.
helaas zoals al vaak heb meegemaakt hadden ze nog weinig ervaring met paarden(kopen) en kwamen we eigenlijk tot de conclusie dat ze bedrogen zijn.
De eigenaar kon het gewoon niet bevatten dat dit soort dingen gebeuren hij heeft imers het dier op een hele mooie luxe stal gekocht.
Ik heb dus vertelt dat de paardenwereld echt heel raar in elkaar steekt en dat het alleen maar om geld draait.
Toen ik vroeg naar de papieren werd er gezegd dat die er (nog) niet waren , maar er waren wel inentings boekjes(makkelijk te vervalsen dus) en die zouden nog opgestuurd worden. Nou je je raad het natuurlijk al.
Ik heb het advies gegeven om er even iemand naar te laten kijken en ik geloof dat dat wel gaat gebeuren.
De persoon in kwestie had geen zin om het dier te verkloten en zei dat ie wel bereid was om het dier een jaar te laten staan.

We hebben gister met een aantal in de mond gekeken van het paard en het vergeleken met de 3 en 2 jarigen die bij ons al op stal staan.
Het paard in kwestie is naar mening van 3 personen 2 jaar oud.

Het is erg raar dat ze zo blind die mensen vertrouwden , zeker omdat ze al eerder een paard hebben gehad.
En aan de andere kant is het diep triest dat mensen een 2 jarige verkopen en hem beleerd en al meegeven.

Nu maar hopen dat de eigenaar het echt serieus meent om te wachten met rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:11

*Triest*
Maar er gebeuren wel ergere dingen, helaas...

Ik moet wel denken aan een paardenmarkt van een aantal jaar geleden hier in de buurt. Daar werden allerlei pony's verkocht die net een winter in een kaal weitje hadden gestaan en al eeuwen geen hond hadden gezien. Tenminste zo zagen ze eruit. Het slag wat je niet verkocht krijgt met een advertentie in de krant. (volgens mij doen die handelaren het er om: geen kosten en wel medelijden)
Wordt daar een vrij grote, grijs/zwarte, E-ponyjaarling verkocht. Die nieuwe eigenaren lopen in euforie weg, al plannen maken waar het diertje moet komen staan. "Nu moet je echt dat stukje gras eens opruimen, manlief, dan wordt dat een weitje." Komen die mensen nog geen 5 minuten later met pony en al terug: "meneer, wat eet tie eigenlijk?"
NEEEEEEEE, denk je dan....

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:37

Soms kun je toch huilen. Er zijn mensen die zijn gewoon goedgelovig en er zijn mensen die daar misbruik van maken. Heel veel misbruik zelfs. Ik zou het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een tweejarige als driejarig ofzo te verkopen. Voor de mensen niet en voor het paard al helemaal niet. Ik snap dat niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:39

paardenhandel is net zo vies als autohandel. Je kunt ook niet een ongekeurde 2e hands auto kopen en er zijn autobedrijven die hele luxe wagens verkopen maar zeer onbetrouwbaar zijn.

De hond is de betere mens

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:43

er wordt verkocht wat je graag wilt kopen.

Fiesta, freiberger, what else?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:02

Citaat:
paardenhandel is net zo vies als autohandel. Je kunt ook niet een ongekeurde 2e hands auto kopen en er zijn autobedrijven die hele luxe wagens verkopen maar zeer onbetrouwbaar zijn.


Vraag gewoon goed na of mensen een bepaalde handelaar kennen, handelaren hebben zo een goede naam te pakken en de goeden blijven toch alleen over.
En anders koop je paard bij een lid van de VSN, heb je altijd wat meer zekerheid en eventueel hulp van de VSN als er iets fout zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:43

Wat ik altijd een beetje raar vind is dat mensen die er niet zoveel verstand van hebben niemand meenemen die dat wel heeft of het paardje niet laten keuren.
Ze luisteren alleen maar naar het verhaal van de verkoper en doen geen enkele moeite om te onderzoeken of dat wel waar is.
Bij sommige mensen denk je gewoon dat ze belazerd willen worden.

Is het bij western rijden geen gebruik dat de paarden wat jonger worden ingereden? (meen wel eens zo iets gehoord te hebben Verward )

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:51

Belker schreef:
er wordt verkocht wat je graag wilt kopen.


KLOPT 200%!!!!!!!!! Ik wou een KLEIN tinkertje, ... ze hebben mij een tinkertje verkocht, was eerst bang en sloeg naar je en zo (terwijl het zo'n mak dier was volgens hen die al "vaak in de hand was geweest"), maar na wat "werk" is het een schat van een dier geworden ... alleen blijkt nu dat m'n "kleine" tinkertje zeker 10-15 cm groter zal worden dan gezegd werd, mogelijks zelfs nog iets groter. Ook klopte de leeftijd niet, maar dan in de omgekeerde zin van mij. Hij werd verkocht als 6 maand oud veulen, hij is/was vrijwel zeker ouder. Er is inderdaad in de sector sprake van het naar de mond praten!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:55

bah, het is toch vreselijk, die paardenmarkten??? ik kom er bewust niet kijken. Weet zeker dat ik hartverscheurende taferelen te zien. En dan net zozeer dat ze ter plekke mishandeld worden, maar het staat daar maar als oud vuil...
Schandalig. Wordt er al misselijk van als ik er nu weer aan denk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:01

Om eerlijk te zijn snap ik niet dat mensen niet iemand meenemen met meer ervaring.
En als je ze laat keuren weet je ook zeker de leeftijd.

Dus om maar weer eens bot te zijn
Eigen schuld Lachen

wel erg zielig voor het paard, die is door zo'n handelaar de dupe. Verdrietig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:06

tja, ze zagen het zeker als een hond, die je ook zomaar van iemand over koopt...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:07

Ook mijn eerste reactie is: ga geen paard kopen als je er (te) weinig verstand van hebt. Neem dan liever iemand mee die je kan adviseren.
Maar idd, er wordt erg veel naar de mond gepraat. Zoek je een grote pony, dan wordt ie altijd groot. Komt er een dag later iemand die een kleine pony zoekt, dan hebben ze de perfecte kleine pony staan...

* To Belg, or not to Belg *

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 19:00

De paardenwereld is idd een raar wereldje...

Ik heb zelf m'n paard gekocht van een goede vriendin van m'n moeder, en zelfs zij hebben ons nog bedrogen... Na een tijdje begon hij te kreupelen : uitslag hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen...
Moet er niet bij vertellen dat die vriendin van m'n moeder direct geen vriendin meer was zeker?

Het beste wat je kan doen is iemand meenemen die er ervaring in heeft en weet waar op te letten. En zeker het paard laten keuren...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:00

Ach zo zijn wij er ook belazerd met onze eerste pony. Beestje zou 9 zijn.... Bleek achteraf 19 te zijn en beginnende arthrose te hebben Haha! Eigenlijk had er ons een lichtje moeten gaan branden waarom zo'n mooie merrie MET brandmerk geen papieren had Knipoog Overigens heb ik me achteraf geen betere eerste pony kunnen wensen. Ze was dan wel bijna bejaard en we hadden er natuurlijk ook teveel voor betaald maar ik heb ontzettend veel van haar geleerd en ze is heel betrouwbaar. Ze wordt dit jaar 31 en ik heb haar nog steeds Lovers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:05

Natalie schreef:
bedrogen... Na een tijdje begon hij te kreupelen : uitslag hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen...
. En zeker het paard laten keuren...


Sorie, maar misschien is hij daar nog nooit kreupel geweest en wisten hun het niet. Om gelijk te zeggen dat je dan bedrogen ben vind ik wel een beetje kort door de bocht.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:37

gijsenkim"]
[quote="Natalie schreef:
bedrogen... Na een tijdje begon hij te kreupelen : uitslag hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen...
. En zeker het paard laten keuren...


Sorie, maar misschien is hij daar nog nooit kreupel geweest en wisten hun het niet. Om gelijk te zeggen dat je dan bedrogen ben vind ik wel een beetje kort door de bocht.
[/quote]
je hebt gelijk!!!!
Maar het is wel zo dat je beter geen paard aan een vriend kunt verkopen.
Er valt dan altijd iets verschrikkelijk tegen............

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:39

gijsenkim"]
[quote="Natalie schreef:
bedrogen... Na een tijdje begon hij te kreupelen : uitslag hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen...
. En zeker het paard laten keuren...


Sorie, maar misschien is hij daar nog nooit kreupel geweest en wisten hun het niet. Om gelijk te zeggen dat je dan bedrogen ben vind ik wel een beetje kort door de bocht.
[/quote]

Inderdaad, ik verkoop mijn paard ook met het idee dat hij goed is. Als hij dan achteraf hoefkatrolontsteking blijkt te hebben kan ik daar niets aan doen, al zou ik het zeker rot vinden voor die mensen...!
(een vriendin van mij heeft dit ook gehad toen ze haar pony verkocht en die vond het zelf ook vreselijk!)

Maar ik weet zeker dat er ook eerlijke mensen zijn in de paardenwereld! Er zijn er een aantal waarvoor ik mijn handen in het vuur durf te steken (en dat doe ik niet snel Knipoog )
Maar ik ken ook zat mensen die de boel belazeren en waar de klanten toch steeds terugkomen...Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:40

Citaat:
je hebt gelijk!!!!
Maar het is wel zo dat je beter geen paard aan een vriend kunt verkopen.
Er valt dan altijd iets verschrikkelijk tegen............

En dat geld met veel dingen
Bv de auto die nog nooit wat heeft gehad, maar als je hem verkoopt aan een vriend en de versnellingsbak gaat kapot.
Als je pech hebt weg vriendschap, want je wist het vast al Lips are sealed

Idem met een paard, je weet nooit wanneer iets pas naar buiten komt.
Daarom is het ook zo verstandig om een paard te laten keuren.
Niet dat dat alles uitsluit, maar je weet iig wat meer.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:45

Ik denk dat je als verkoper maar één keer op je gezicht gaat door TE eerlijk te zijn tegenover een eventuele koper.

Wat jij immers als groot struikelblok ziet voor de aanschaf van een paard, of het houden van een paard (zie de eeuwige discussies op bokt over het wel of niet kopen van een luchtzuiger) kan voor een ander best acceptabel zijn?

Nu is luchtzuigen een gebrek dat je hoort te melden bij de verkoop van een paard. Maar hoeveel paarden hebben een onhebbelijkheid die de een irritant vindt, en de ander het noemen niet waard?

Dat betekend niet dat ik het goedkeur als iemand een tweejarige voor drie jaar verslijt en hem als zodanig verkoopt. Maar zijn we daar niet allemaal debet aan? De meesten willen een paard op een leeftijd waar je meteen mee kunt beginnen. Helaas zijn de onderhoudskosten van een paard waar je (nog) niet op kunt rijden, en een paard waar al wel wat mee gedaan kan worden nagenoeg gelijk...

Dus wie is hier degene die de schuld treft? Zoals al eerder gezegd: de handelaar verkoopt wat de koper wil kopen. En niemand komt kijken naar een eenjarige of een tweejarige....

Je suis Charlie.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:51

runningkawa schreef:
Om eerlijk te zijn snap ik niet dat mensen niet iemand meenemen met meer ervaring.
En als je ze laat keuren weet je ook zeker de leeftijd.

Dus om maar weer eens bot te zijn
Eigen schuld Lachen

wel erg zielig voor het paard, die is door zo'n handelaar de dupe. Verdrietig


amen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:59

Zo zie je maar weer, in iedere prijsklasse laten keuren! Ik zeg eigenlijk altijd tegen de mensen die en paard bij ons kopen, mijn advies is om hem rontgenologisch en klinisch te keuren, we hebben ze zelf gefokt maar ik heb nog steeds geen oog die door de botjes heen kan kijken.

Als ze dan nog je advies in de wind slaan, tja dan weet ik het ook niet meer hoor!!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 23:10

Als mensen me vragen of het paard gezond is is mijn antwoord ook altijd iets in de trant van: Voor zover ik weet is alles in orde, maar ik heb geen röntgenogen...' Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 09:19

Ja deze mensen zijn echt heel erg bedrogen. Ze zijn erg aardig en willen gelukkig dingen van je aan nemen. Ik hoop echt dat ze er een dierenarts bij halen voor leeftijdscontrole en mogelijk de aanwezigheid van een chip, dan kom je al veel meer te weten over dit paard. Gister middag op stal hoorde ik dat donderdag middag alle meiden van 11 jaar die de shetlanders verzorgen op dit paard hebben gereden. Een ervan voelde aan dat het paard zeer onstabiel was. Ze heeft dit ook gezegt en haar werd mede gedeelt dat dit paard twee weken onder het zadel was . Slim om er dan jan en alleman op te laten rijden en mogelijk en v/d week door de dierenarts opgewezen te worden dat het een twee jarige is Lips are sealed

Wodan en ik onderweg in de M2

joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:07

en daarom kopen wij altijd paarden/pony's met papieren en laten we ze klin &ront keuren bij de veearts.... daar voorkom je al veel narigheid mee.en paarden/pony's die in de sport zouden hebben gelopen trek ik altijd bij de knhs na...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:18

runningkawa schreef:
Citaat:
je hebt gelijk!!!!
Maar het is wel zo dat je beter geen paard aan een vriend kunt verkopen.
Er valt dan altijd iets verschrikkelijk tegen............

En dat geld met veel dingen
Bv de auto die nog nooit wat heeft gehad, maar als je hem verkoopt aan een vriend en de versnellingsbak gaat kapot.
Als je pech hebt weg vriendschap, want je wist het vast al Lips are sealed



De uitdrukking is niet voor niets: Met familie en vrienden kun je wandelen maar ga er niet mee handelen!

Overigens vind ik het erg dom om een paard niet te laten keuren, een klinische keuring zou ik met ieder paard doen, in welke prijsklasse dan ook.

Ik heb Fitz trouwens bij een lid van de VSN vandaan, geeft toch iets meer zekerheid.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ImkeTarek, Laj1, Luna_Rose, manonutjuh, miicchhellee, sterregoud en 134 bezoekers