Snik!!! Sando Artrose !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Snik!!! Sando Artrose !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 16:32

Sando gisteren weggebracht naar de kliniek in Someren.
Liep al 4 maanden kreupel, dan weer wel, dan weer niet, dan heftig, dan weer minder....Ben er al een tijdje dus mee aan het sukkelen.

2 maanden geleden, uitgebreid kreupelheids onderzoek gehad. niets te zien. Vorige week foto`s gemaakt, niets te zien.

Sando gisteren weer weggebracht, foto`s en testen enz.... Artrose !
In allebei zijn voorbenen en dan in de kogels. Daarbij komt ook dat hij een soort van verkalking heeft. Al met al zag het er niet zo spetterend uit en zagen de dierenartsen flinke veranderingen in zijn been.

Help ! Ik weet zo weinig over artrose.
Ik ga Sando morgen ophalen en vraag de dierenarts de hemd van het lijf.
Ik weet ook niet wat ik nu moet doen. Ik wil hem uiteraard graag laten helpen, ookal doe ik eigenlijks niets meer met Sando.
ik moest rekenen op de 2 keer dat hij is geweest en de foto`s en de testen en stalgeld en dan de eventuele operatie, op een 2000 euro...

Wie kan iets vertellen uit ervaring of wijsheid.

Bedankt !
Laatst bijgewerkt door Sando op 03-04-03 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:33

Ik weet er ook niet veel van, maar ik wil je iig sterkte wensen!

ps. ik vind alleen dat eerste woord in je titel niet erg jofel, ik snap dat je baalt (zachtjes gezegd) maar kan je het misschien wijzigen?
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 03-04-03 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:34

jeetje wat vervelend! sterkte ermee hoor!!

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:36

da's niet zo'n fijn nieuws, arme vrolijke sando...
ik weet wel dat het kan helpen om het paard van de ijzers te halen en speciaal te bekappen. Ik heb daar dit weekend een seminar over gevolgd. Als je hier meer over wilt weten, pb je me maar. De uitleg is te lang om hier neer te typen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 16:39

Sjimmy schreef:
Ik weet er ook niet veel van, maar ik wil je iig sterkte wensen!

ps. ik vind alleen dat eerste woord in je titel niet erg jofel, ik snap dat je baalt (zachtjes gezegd) maar kan je het misschien wijzigen?


In de opwelling !! Haha! Huilen

Mijn excuses, is aangepast.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 16:43

dank je Lovers

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:45

veel sterkte voor jou en Sando,
idd, door op een speciale manier te bekappen en te beslaan, kan je het paard met artrose helpen.

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:59

Wat vervelend zeg.. Met mijn vorige paardje ook lang getobt, met beetje kreupel en dan weer niet. Ook foto's gemaakt in de kliniek. Daar bleek uit dat ze arthrose had aan beide kogels en daarbij aan een kant hoefkatrolontsteking. Met aangepast beslag (zooltjes en een soort dwarsbalkje) en tijd rust (maar wel beweging) ging het beter en hebben we de dressuur (reed M met haar) weer opgepakt en ze liep super. Dat was helaas van korte duur, ze werd weer kreupel en de kliniek konden ze verder ook niks voor haar doen. Ook recreatief rijden ging niet meer. Dus maar helemaal gestopt met rijden en gewoon lekker de wei in. Zolang ze een beetje op die manier in beweging bleef ging het best goed, maar toen ze gedurende de winter snachts weer op stal kwam ging het stukken minder. Sochtends had ze duidelijk moeite met overeind komen en kwam kreupel de stal uit. Na tijdje in de wei (dus bewegen) trok dit weer redelijk bij. Maar uiteindelijk ging het eigenlijk niet meer, elke dag pijn is ook niks dus hebben we helaas een heel moeilijk besluit moeten nemen.. Maar zoals ik al zei, mijn paardje had er ook hoefkatrolonsteking aan een kant bij.. dus waar ze nu eigenlijk het meeste last van kreeg, weet ik niet.
Weet wel dat mijn nicht ook een paard met arthrose had en die heeft het heel lang super gedaan op aangepast beslag, dus ik zou zeggen.. laat je eens goed adviseren door een goede hoefsmid. (Die van ons werkte toen samen met de kliniek waar we geweest waren.)
Ik geloof trouwens dat er tegenwoordig ook wel middeltjes voor zijn, of ze echt helpen weet ik niet..
In elk geval veel succes en sterkte met haar!

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:59

of hem.. bedenk me net dat Sando vast een jongetjespaard is?

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:00

heel veel sterkte
ik ken ook een paardje met artrose en daar wordt gewoon op gereden maar wel met speciaal beslag maar weer er niet veel van af hoor!
sterkte en succes

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:45

Ik gebruik sinds een paar maanden Primeval speciaal voor arthrose, zie regelmatig advertenties in de Hoefslag.
Heb lang getwijfeld omdat het vreselijk duur spul is, maar het werkt echt goed.
Mijn paard is 17 jaar, is een wereld van verschil met de primeval, hij is wel wat stijfjes als hij van stal komt, maar kreupel nee echt niet.
Zit ik van de week bij de fysio, ligt er een blad speciaal over arthrose bij mensen, wat heeft een hele goede werking, nou alles wat dus in de primeval zit.
In Amerika zijn naar die stoffen heel veel wetenschappelijke onderzoeken geweest, met verbluffende uitkomsten.
Nu geloof ik echt in de primeval, ookal bewees mijn paard dat het werkt, heb ik nu een wetenschappelijk onderbouwd stuk gelezen erover.
Succes Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:06

primeval bevalt bij Trammelant echt uitstekend, hij kan nu zelfs weer zonder!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:39

Sando, ten eerste behoorlijk balen voor je, echt rot als je zo'n bericht krijg.

Wat ik me alleen afvraag is waar die operatie voor is? Arthrose is niet operatief te verwijderen, het is juist slijtage aan het gewricht dus ik kan het niet zo goed plaatsen?

Zelf zijn mijn ervaringen met arthrose minder goed. Mijn vorige paard heb ik er om weg moeten brengen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 23:36

Fitzroy schreef:
\
Wat ik me alleen afvraag is waar die operatie voor is? Arthrose is niet operatief te verwijderen, het is juist slijtage aan het gewricht dus ik kan het niet zo goed plaatsen?


Je kan ook artrose hebben die ervoor zorgt dat er kleine "haakjes" aan de kogel komen, deze zijn eventueel operatief te verwijderen. Nappie heeft dit ook, alleen hij heeft er nog geen last van (gelukkig maar want hij is ook nog wel erg jong Huilen ) dus een eventuele operatie is op dit moment bij ons nog niet aan de orde

Mocht je nog vragen hebben wat ik allemaal doe om Nappie op de been te houden dan mag je me gerust pb-en.

Verder wens ik je veel succes Knipoog

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 08:46

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Als ik me niet vergis heeft hij ook ?Verkalking ? bij die kogels.
Die kalk willen ze dan weghalen, want dat kan de pijn een klein gedeelte verzachten. Wat die Artrose betreft, nee daar is niets aan te doen, operatief. Dat wordt dan waarschijnlijk speciaal beslag en Primeval.
Ik begreep uit de woorden van de DA dat Sando het al vrij ernstig heeft.
Ik ga hem zo ophalen.....ga alles nog even goed vragen.

Alvast bedankt !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:13

He tamara, je moet die primeval ook echt eens proberen hoor. Ik hoor daar goede dingen over. Wel balen van Sandocan, het is zo'n superfijn rijpaard. Gelukkig doe je hem toch niet weg.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:06

Tjonge Tamara, wat vervelend zeg! Ik hoop dat de arts toch nog wat voor je kan doen. Eventueel kun je ook nog kijken naar een produkt als Flex+ van Absorbine. Dat middel is vrij nieuw en heeft een echte clinische test ondergaan en blijkt als werkend middel uit de bus te komen.
Laat je nog weten hoe het verder gaat lopen met Sando?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:21

ik weet alleen dat zeewier, knoflook en appelazijn super helpen bij exel. heeft de hele winter geen kreupele pas meer gezet.
daarvoor heeft ze twee jaar kreupel gelopen.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:39

he!

Wat rot voor je! Black heeft ook artorse, in zijn beide achterbenen.
Op mijn website staat een heel stuk over ertrose met plaatjes. Misschien kan je daar ff kijken als je er nog meer over wilt weten.
Primeval werkt idd erg goed!

Succes!
Groetjes Iris

Linnegie

Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:17

Artrose kan een ruim begrip zijn.
Er zijn paarden die heel goed kunnen leven met Artrose en die hebben dan slechtere en betere dagen.
Ik ken iemand van wie haar paard het ook heeft. Bij haar paard heeft het juist heel erg geholpen om geen hoefijzers te dragen en veel langs de
weg over het harde te lopen.

Heel veel succes in ieder geval.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 01:26

Nou, ik heb Sando vandaag opgehaald bij de kliniek.
Ze willen opereren omdat ze dan een betere kijk hebben op wat er nu eigenlijk allemaal precies fout zit. Ze zeiden er wel bij dat ze niet optimistisch zijn over de operatie. Wat ik wel heel erg vreemd vond van de dierenarts......ze hadden nog nooit gehoord van Primeval ?? Verward

heb een afspraak gemaakt voor dinsdag om het te laten helpen, maar ik ben er eigenlijk niet zo uit. Ik denk dat Sando kreupel blijft als ik er niets aan doe. Aan de andere kant denken hun aan 2000 euro en een nog slechtere constatering van zijn kogels.....wat is wijsheid ?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 08:33

Lastige situatie zeg!!

Maar wat ik vreemd vind is dat hun nog nooit gehoord hebben van Primeval! Als ik het zo lees van de andere bokkers moet het toch een goed middel zijn!

Zou je niet evt een second opinion kunnen laten doen door een andere arts? Miss kan dat je iets helpen?!

Iig succes!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 10:22

Het is een goede kliniek en op vrijdag komt daar altijd de professor van de faculteit in Utrecht. Die heeft ook naar de foto`s gekeken, en hetzelfde geconstateerd.

loekje

Berichten: 1031
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Sun Dirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 16:01

Bij mijn pony hielp primeval dus niet, maar dat kan omdat hij al de 30 voorbij is en zijn stofwisseling misschien wat minder is dan bij een jonger paard. Hij staat nu op zeewier, knoflook, appelazijn en regelmatige beweging, en dat gaat eigenlijk heel goed. Ik heb wel Devils Relief in de kast staan, voor het geval hij soms wat pijn krijgt (kan op koude, natte dagen, maar heb er nog bijna niks van gebruikt)

Trouwens, mijn dierenarts had ook nog nooit gehoord van primeval, maar zei dat ik het altijd kon proberen.
Ik geloof dat ik een van de weinigen ben die nu wat sceptisch is over primeval, maar ik hoor van velen dat het een erg goed middel is.
Je kunt het in ieder geval proberen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 17:19

hoe hete die ijzers ook alweer natural balans ofzo. die schijnen wonderen te verichten. moet je een aan je hoefsmid vragen.
verder is het lastig om die keus te maken. tja exel heeft iets gekregen wat hier eigelijk verbonden is. weet de naam niet meer, maar ja die was drachtig, dus daarom kreeg ze dat, want dat andere was slecht voor de vrucht.
misschien kun je al die andere ding eerst proberen en daarna mocht het niet helpen kun je altijd nog kiezen vgoor die operatie. weet niet hoor is maar een idee