Nut van Hengstenshows

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Nut van Hengstenshows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 09:25

Veel mensen hier zijn al naar diverse hengstenshows geweest of gaan er nog naar toe. Sommige hebben zelfs twee keer dezelfde show gezien. Niks mis mee geniet maar lekker en het kost niks Haha!
Maar wat is het nut, hoeveel fokkers gaan er nog naar die shows?
Wat steken die ervan op om te zien hoe de beste kinderen van een hengst eruit zien terwijl de hengst zelf door een super ruiter gereden wordt.
Wat ik wil zeggen is: is het samen met die enorme dure advertenties niet een vreselijk prijsopdrijvende investering die de gewone fokkers dan weer via de dekprijzen moeten terug betalen.
En is het niet zo dat ze het allemaal doen omdat de ander het ook doet, soort hanegedrag eigenlijk???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:49

Tuurlijk lopen er alleen de beste kinderen en wordt het paard door een super ruiter gereden. Maar dat is overal zo. Je kunt op zo'n show het paard toch in Real Life zien. Dit kan uiteraard ook op wedstrijden, maar daar lopen ze niet allemaal bij elkaar. Ik heb nu een jonge hengst in gedachten als dekhengst voor mijn merrie, maar heb hem nog niet écht gezien. Dat kan dus op zo'n show.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:53

Shows zijn leuk, idd, gratis uitstapje, met een kopje koffie toe.

Maar mijn tijd is ook waardevol, ik loop niet alle shows af. Alleen die waar hengsten komen die me interesseren, de show van VDL sla ik dit jaar ook zeker over, want dat is me te veel springgericht. Dat vind ik met 2, 3 hengsten nog wel leuk, maar niet 3 uren lang.
En een hengst die ik nog nooit in het echt heb gezien, zal ik niet gebruiken.
Wat dat aangaat is wonen in het Noorden een nadeel, de meeste hengsten komen toch alleen maar in het zuiden, dus ik zie ze niet heel vaak in het echt. Dus de shows zijn voor mij dan wel belangrijk. Hulde aan Venderbosch trouwens, die paarden mag je na de show ook aaien...dat geeft je net even wat meer gevoel over een dier.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:12

Als ik interesse in een hengst heb (bijvoorbeeld als de fokker van mijn paard weer eens op zoek naar een nieuwe hengst is) dan kijk ik liever naar de jaargang van die hengst zijn nakomelingen in Ermelo.
Dan kun je ook een beetje kijken wat het bloed doet met wat erachter aan merrie zit...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:27

Ik ga alleen naar een show toe als daar een hengst loopt die me echt interesseert! Ik wil een hengst namelijk wel in het echt gezien hebben

Verder ben ik het met Orri eens De nakomelingenkeuring geeft veel meer informatie over een hengst dan een show...
(maar bij een driejarige hengst wil dat nog niet zo lukken...Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:28

Dit heet commercie.
Overigens, éen keer een "topruiter" op een hengst zetten geeft nooit een "top" beeld. voorbeeld: Koss.
Het beeld dat voorgeschoteld wordt tijdens een hengstenshow is voor mij hoogstens een bevestiging van het beeld dat ik al van betr. hengsten had.
Ik vraag mij wel eens af wie die show moet gaan betalen. (not)

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:28

Ik ga toch altijd met veel plezier er naar toe, ik denk dat voor velen dit een uitstapje is, waar je met je medemens weer eens kan praten, je ziet ook dat veel fokkers daar aanwezig zijn, en of ze daar hun hengst kiezen? Dat denk ik niet, maar de sociale contacten worden weer verstevigd.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:33

Als sociaal en gezellig uitstapje is het zeker geschikt Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 10:37

Albert schreef:
Ik vraag mij wel eens af wie die show moet gaan betalen. (not)


Precies zouden de fokkers die hun keuzes toch op heel andere gronden maken niet blijer zijn met goedkopere dekkingen.

En sociale ontmoetingen Verward , ik zag hier veel verhalen van mensen die op dezelfde shows geweest waren en elkaar door de enorme drukte ondanks gsm niet konden bereiken. Dus dat is geen reden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:41

sarabande"]
[quote="Albert schreef:


En sociale ontmoetingen Verward , ik zag hier veel verhalen van mensen die op dezelfde shows geweest waren en elkaar door de enorme drukte ondanks gsm niet konden bereiken. Dus dat is geen reden.


Geloof niet dat de meeste fokkers mobieltjes hebben, die gaan gewoon met sigaar en hoed naar de hengstenshow. Met sociale contacten bedoel ik niet de geinteresseerde jeugdige bokkers ( waaronder ikzelf) Maar meer de fokkers uit de buurt van de hengstenhouder.

Het hoort erg gewoon bij! Tja beetje onderhandelen met de hengstenhouder kan ook geen kwaad.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 10:47

Pipo"]
[quote="sarabande"][quote="Albert schreef:


En sociale ontmoetingen Verward , ik zag hier veel verhalen van mensen die op dezelfde shows geweest waren en elkaar door de enorme drukte ondanks gsm niet konden bereiken. Dus dat is geen reden.


Geloof niet dat de meeste fokkers mobieltjes hebben, die gaan gewoon met sigaar en hoed naar de hengstenshow. Met sociale contacten bedoel ik niet de geinteresseerde jeugdige bokkers ( waaronder ikzelf) Maar meer de fokkers uit de buurt van de hengstenhouder.

Het hoort erg gewoon bij! Tja beetje onderhandelen met de hengstenhouder kan ook geen kwaad.
[/quote]

Wederom: lezen pipo. Als die snelle jeugdige gsm bezitters (ik heb ook een GSM en fok ook al 30 jaar heb soms zelfs wel een pet op alleen nog niet aan de sigaar) elkaar al niet meer kunnen bereiken, hoe kunnen die fokkers die niet samen gekomen zijn dat dan wel. Dat was vroeger wel zo toen niet iedere bezitter van een rijpaard op een hengstenshow afkwam. De topic vraag was, ik zal het even samenvatten: zijn deze shows in het belang van de fokkers, van de hengstenhouders en van de prijsontwikkeling.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:50

Dees schreef:
Hulde aan Venderbosch trouwens, die paarden mag je na de show ook aaien...dat geeft je net even wat meer gevoel over een dier.


Zo was ik de laatste zomer bij De IJzeren Man, toen lieten ze een klein manneke even op een hengst zitten. Vond ik wel erg lief hoor...

Waarom ik er naar toe ga;

-om de hengsten te zien, op de hoogte blijven, hoe is die hengst enz.
-je bent er even uit
-biertje toe
-sociale contacten evt.
Voor mij mogen de hengstenshow's blijven te bestaan, ik vind het toch een soort van charme hebben en het lijkt mij vrij logisch dat een hengstenhouder niet de slechtste veulens te laten zien. Het staat trouwens toch vrij om zelf die slechtere veulens te gaan bezichtigen (als de eigenaar instemt natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 04-04-03 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:51

Volgens mij kennen die elkaar allemaal, en lopen ze gewoon rond. Dus lezen kan ik prima.

En in het belang van de fokkers denk ik ook dat het is, die vinden het gewoon leuk. De mensen die een merrie hebben en daar een veulentje bij fokken vinden dat spectakel echt leuk. Het is niet voor niets zo knetterdruk bij al die shows!!!!!!!!!!

En daarbij je weet toch hoe mensen eruit zien, en dat vergeet je met bokkers die elkaar niet kunnen vinden, de helft heeft nog nooit gemeet, en weten dus niet hoe ze eruit zien. En fokkers weten elkaar echt wel te vinden.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:18

Ik ga alleen naar die shows waar hengsten lopen die ook misschien wil gaan gebruiken. Je ziet ze dan toch een keer in het echt, en ookal is alles wel opgepoetst en zijn ze op hun best.. je krijgt toch een indruk.
verder vind ik het niet erg dat alleen de beste nakomelingen er lopen, je krijgt toch een klein beetje de indruk wat zo'n hengst vererft en de moeders van de veulens lopen er ook wel bij, dan zie je ook wat zo'n merrie eventueel doet!
Op foto's staan de hengsten altijd van hun beste kant, op zo'n show kan je hem helemaal zien en zien bewegen, plus dat je ze vaak ook nog op stal kunt zien en dan zien hoe ze zich daar gedragen!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:52

Ik vind dat het weinig toevoegt, een springpaard zien springen op 1 hindernis van 1.50 zegt mij weinig, ik zie ze liever op concours, en anders ga ik nakomelingen kijken bij de 4,5 en 6-jarigen competities, dat zegt me nog het meest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 11:59

Het is gewoon een avondje knappe peerden kijken en eens zien waar het nou allemaal over gaat. Je hoort en leest van alles over bepaalde paarden en dan ga je naar de hengstenkeuring, naar een hengstenshow, naar de pavocup, wedstrijden enzovoort om zo toch een beeld te krijgen. Zelf fok ik niet, het zal bij mij wel bovenmatige interesse zijn?? Gelukkig ken ik wel vrij veel mensen die wel op zoek zijn naar een hengst en daar praat je ook wel over dan. Hengstenshows zijn een uitgelezen gelegenheid om er een paar tegelijk te zien.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:02

Tja, tis leuk om een hengst die jou intereseerd live te zien. Dan heb je er toch een beter beeld van. Ik heb zelf geen merrie dus ik ga er niet speciaal heen om bepaalde hengsten te bekijken. Al vind ik het wel leuk om te zien wat er een beetje rond loopt.
Ik ben met Dennis nu ook 1x naar een hengstenshow geweest. Meer omdat ik het gewoon leuk vind om dit soort dingen te doen. En natuurlijk ook voor wat naams bekendheid. Iedereen herinnerd hem iig wel omdat ik hem aan het eind ook wat vrijheids dresuur liet doen aan het eind.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:22

Ik baal nog steeds als een stekker dat de show rond Rubiquil altijd zo ver weg is voor mij...en dan ok nog savonds op een doordeweekse dag. Volgend jaar maak ik er een dag vrij van!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:34

Precies sociale contacten! Ik ben het eens met pipo. Die mannetjes met sigaren kunnen mij als groen blaadje nog heel wat leren!


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:39

Dees schreef:
Ik baal nog steeds als een stekker dat de show rond Rubiquil altijd zo ver weg is voor mij...en dan ok nog savonds op een doordeweekse dag. Volgend jaar maak ik er een dag vrij van!


gewoon leunis bellen, en vragen of je een keer mag komen kijken naar hem als ze aan het trainen zijn, zijn echt hele aardige mensen Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:48

Bij de meeste kleine/middelgrote hengstenhouders ben je id ook gewoon op afspraak welkom.
Zo ben ik voor anderhalve maand terug bij Jo Rutten wezen kijken en heb daar naast Obelisk zelf, zijn moeder ook zo'n stuk of 50 nakomelingen gezien in de leeftijd van 1 week tot 3 jaar oud. Daar wordt je pas echt wijzer van!

Overigens had Obelisk zelf me gestolen kunnen worden, het is voor de leut wel leuk om hem zelf te zijn maar voor mij absoluut geen noodzaak. Ik heb hem uitverkoren om zijn bloedvoering en zijn succescolle nakomelingen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:54

Ik ga alleen naar de hengstenshows om met kennissen weer bij te praten Haha! En natuurlijk voor de show, maar ik zal daar nooit mijn hengstenkeuze maken Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:55

Wouter24"]
[quote="Dees schreef:
Ik baal nog steeds als een stekker dat de show rond Rubiquil altijd zo ver weg is voor mij...en dan ok nog savonds op een doordeweekse dag. Volgend jaar maak ik er een dag vrij van!


gewoon leunis bellen, en vragen of je een keer mag komen kijken naar hem als ze aan het trainen zijn, zijn echt hele aardige mensen Lachen
[/quote]

En dat kan ik ook bevestigen. Lachen
Ik weet zeker dat dat mag.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 19:32

Dat iedereen voor de leut gaat had ik al begrepen, maar mijn vraag was, wie betaald het tenslotte. De shows worden steeds groter, de advertenties steeds talrijker en groter, dure folders etc. Kan i.v.m. de dekprijzen in verhouding tot de veulenopbrengsten niet beter een andere service aan de uiteindelijke fokker verleend worden. Dus in de eerste plaats goedkopere dekkingen. Als je een guste merrie hebt ben je in ieder gevan al zo'n 250 a 350 Euro kwijt. Dat kostte nog niet zo lang geleden een dekking van een behoorlijke hengst. Iemand vergeleek dit met voetbal, daar blijken de meeste clubs ook falliet te zijn door te dure inkopen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:07

Ik vind de hengstenshows nog steeds een goede zaak. Je kunt verschillende hengsten en afstammelingen in een relatief korte periode bekijken. Dat het dekgeld steeds hoger wordt is logisch, dat komt echt niet door die hengstenshow die ze eens per jaar houden. Alles wordt tenslotte duurder. Je moet niet gaan vergelijken met dekgelden van 10 jaar geleden, want zo werkt dat nu eenmaal niet (al helemaal niet als we dan de euro er nog eens tussendoor krijgen Lachen ). Bovendien wordt er ook steeds meer van een hengst en dus hengstenhouder verwacht. De hengst moet bijvoorbeeld het liefst op hoog niveau lopen en daaraan zitten de kosten van een goede ruiter verbonden. En zeg nu zelf, wij willen toch ook allemaal graag die hengst een beetje op niveau zien lopen.

En over dure advertenties e.d.: zo werkt dat nu eenmaal met het verkopen van een product. De hengstenhouder wil graag dat de merriehouders aan zijn hengst denken. Dan zal hij toch moeten zorgen dat het paard regelmatig voorbij komt, op welke manier dan ook. Vroeger toen er nog weinig van KI gebruik werd gemaakt, werd er vooral met hengsten in de nabije omgeving gedekt. En wisten de meesten wel welke hengsten er dan waren. Nu zal de hengst in het dat hele grote aanbod van hengsten, zelfs uit het buitenland, toch een beetje op moeten vallen en daarbij hoort ook adverteren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers

cron