Paardenhandelaar coupeert staart ondanks waarschuwing vooraf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-01 01:48

Dit nieuwsbericht kwam ik op internet tegen. Het gaat over een paardenhandelaar in Loppersum. Ik kan het gewoon niet uitstaan dat mensen zo met hun paarden omgaan en vind het reinste dierenmishandeling. Lees en huiver...


<b>Paardenhandelaar coupeert staart ondanks waarschuwing vooraf.</b>


Loppersum - Een inspecteur van de dierenbescherming heeft een paardenhouder in Loppersum beboet omdat hij bij een merrieveulen van een Belgisch trekpaard op uiterst pijnlijke wijze het overgrote deel van de staart had verwijderd. De eigenaar knipte bij het enkele weken oude dier met een grote tang de staart af. Om het bloeden te stoppen, schroeide hij de wond met een brander dicht.

Dat het couperen van de staart is verboden, was de eigenaar bekend. Een inspecteur van de dierenbescherming had hem zelfs vooraf gewaarschuwd. De man gaf echter aan de ingreep al 35 jaar bij alle merrieveulens uit te voeren, en dat hij niet van plan was hiermee vanwege 'de wet' mee op te houden. Met name bij het Belgische trekpaard is het gebruikelijk de staart te verwijderen, omdat de eigenaren dat mooier vinden. Vanaf 1 September aanstaande is het ook verboden om met gecoupeerde paarden, geboren na deze datum, op keuringen te verschijnen en hiermee handel te drijven.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 10:58

GATtie

wat een eerste klat E I K E l Boos! Hoe kun je zo iest doen, ik snap dat echt niet, GRRRRRR wat heb ik toch een bloedhekel aan deze mensen/

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 12:25

Jasses, ik zou het niet eens kunnen, zomaar met een tang die staart eraf knippen. Ik vind het heel goed dat je vanaf 1-9 niet meer met een gecoupeerd paard op de keuring mag komen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:08

Gatver en trouwens ik vind een trekpaard MET staart nog mooier ook.
Je kunt hem tenslotte ook opbinden en ik heb daar ware kunstwerken in gezien.
Bij schapen doen ze het ook zo of ze binden een elastiekje om de staart zodat hij langzaam afsterft Misselijk . Ook bij varkens knippen ze de staarten af wegens het bijten.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 16:50

slik...gebeurt dat nog steeds? Boos! Boos! Boos!
zullen wij die paardenhandelaar is effe van z'n "jeweetwel" verlossen (lees: afknippen en daarna dichtschroeien) Extreme duivel

Ik meende dat hierboven niet maar eigelijk zou hij wel moeten voelen als wat hij met dat veulen had gedaan...grrrrrrrrr Boos! Boos! Boos! belachelijk dat dit nog steeds gebeurt, Misselijk Huilen Verdrietig Boos! :

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 17:56

Jeetje zullen wij ff zijn vingers eraf knippen met een grote tang. Boos! . En dat mag zich nog paardenhouder noemen. En hij vind zich zeker ook nog liefhebber. Bah afschuwelijk zeg. Een paardje is veel mooier met staart. Ook een Belgisch trekpaard ze hebben hem niet voor niets.

Merilyn

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 19:20

Ik vind het ook goed dat het verboden is. Vanaf geloof ik 1 september is het ook verboden om paarden te branden.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-01 23:45

toen ik op vakantie was zag ik twee belgische trekpaarden in de wei staan met een gecoupeerde staart, ik had net die dag aan m'n ouders uitgelegd dat paard met hun staart vliegen weg slaan.....dus toen vonden ze het heel raar dat ze geen staart hadden enzo...maar iig, er lagen 2 veulentjes bij...maar omdat ze zo plat lagen had ik eerst niet eens gezien dat hun staartjes ook gecoupeerd waren!!!!!!!!!!!!