MKZ

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 13:43

Zojuist heb ik de volkskrant zitten lezen, het dossier MKZ. Als je de verhalen leest en de foto's ziet krijg je er gewoon kippevel van. Er zijn enkele honderden dieren die de ziekte hebben gehad, maar tegelijkertijd worden ze per 10-duizend preventief geruimd. Je moet er toch niet aan denken.
Stel je staat bij een boer die ook koeien etc. heeft en de besmetting treft dat bedrijf, moet je paard dan ook opgeruimd worden??? Gaan ze dan ook alle mogelijke dragers zoals vogels en vliegjes opruimen, (en mensen???). Zal toch niet hoop ik.
(BTW bij ons staan alleen paarden)


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 14:04

c
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 15:56

Janna, helaas niet de vogels maar vrachtauto's. okee daar gaan we dan. Uit de volkskrant.nl bericht van woensdag 14.30 uur.

In Nederland zijn voorlopig 53 bedrijven getraceerd die na 24 januari vee hebben ingevoerd uit Mayenne, het Franse departement waar dinsdag mond- en klauwzeer is ontdekt.

Dat bevestigt een woordvoerder van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) woensdag. De invoer ging gepaard met ongeveer 52 veetransporten vanuit de Mayenne, voornamelijk met schapen en runderen.
De dienst onderzoekt nog of bedrijven de betrokken dieren hebben doorverkocht. Het definitieve aantal bedrijven loopt daarom waarschijnlijk nog op, aldus de woordvoerder. Woensdagavond of donderdag kan dat aantal bekend zijn.

De betrokken veehouders worden momenteel bezocht door medewerkers van de RVV. De deskundigen bekijken de dieren; van het geïmporteerde vee wordt een bloedmonster genomen.

Het draaiboek schrijft voor dat de boerderijen preventief geruimd kunnen worden. Dit is recent ook gebeurd bij bedrijven met vee uit het Verenigd Koninkrijk, waar eerder al mond- en klauwzeer uitbrak.

Mogelijk probleem is dan de capaciteit bij het enige grote destructiebedrijf in Nederland. De onderneming Rendac in Son heeft het al druk met de vernietiging van dierorganen die riskant zijn wegens de gekkekoeienziekte BSE.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lovely op 2001-03-14 16:01 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 15:59

Voor wie nog zin heeft:::

Achtergebleven schapen gaan dood van ellende Vervoersverbod in lammertijd 'leidt tot drama'

14 maart 2001

- Van onze verslaggever Peter de Graaf

Het contrast is stuitend. Binnen in de verwarmde stal springen lammetjes kwispelend rond hun moeders. Buiten staan de rammen te kleumen en te niezen in het doornatte weiland dat binnen een week een grote modderpoel is geworden. Twee mannetjesschapen hebben het vannacht niet gered. Bij een van de kadavers is een kraai al begonnen met het uitpikken van de ogen.

Binnen glinsteren de ogen van schapenhouder P. van Driel uit Aalst bij het zien van zoveel jonge dieren. Bijna 130 van de 400 ooien hebben samen al ruim 200 lammeren geworpen. De overige schapen lopen 'op hun laatste dagen'. Buiten springen hem de tranen in de ogen. 'Dit is een drama', verzucht hij. 'Als dit zo doorgaat, gaan ze één voor één kapot.'
Vorige week dinsdag moesten de rammen in de stal plaats maken voor de ooien, die op springen stonden. Eigenlijk hadden ze allang moeten zijn geslacht en verorberd tijdens het offerfeest, de belangrijkste religieuze feestdag van moslims. Maar vanwege het vervoersverbod voor schapen mochten de dieren niet naar het slachthuis in Raamsdonkveer worden gebracht. Daardoor staan nu 390 rammen, hun wol besmeurd met modder en doornat van de regen, langzaam weg te kwijnen op een stuk drassig land naast de stal. 'Ze kunnen nergens droog liggen. Ze gaan echt dood van ellende', aldus Van Driel.

Zes beesten zijn reeds overleden. Een zwarte ram niest enkele keren luid, als om zijn ellendige toestand kracht bij te zetten. Hij is al ingeënt tegen longontsteking. Een groep rammen verdringt zich op een zandhoop, waar ze droog kunnen staan. Automobilisten op de Maasdijk vergapen zich aan deze 'dierenmishandeling'.

Maar Van Driel kan er niets aan doen: de beesten mogen nu eenmaal niet over de openbare weg worden verplaatst. Een medewerker van de Algemene Inspectiedienst had beaamd: 'Dit is verwaarlozing van dieren. Normaal zou je een vette bekeuring krijgen.' Maar sinds mond- en klauwzeer in Engeland is uitgebroken, gelden kennelijk andere regels.

Van Driel: 'Minister Brinkhorst heeft deze week gezegd dat de schaamte in de veehouderij moet terugkomen. Boeren zouden zich moeten schamen voor de leefomstandigheden van hun dieren. Hij moet hier maar eens komen kijken. Wij worden verantwoordelijk gehouden voor deze ellende. Maar wie moet zich schamen?'

Hij heeft best begrip voor alle maatregelen om elk risico voor verspreiding van mond- en klauwzeer in te dammen. Maar hier lijden honderden beesten onder een rigoureus vervoersverbod dat al enkele weken van kracht is. 'Eén vrachtwagen, 25 minuten rijden naar Raamsdonkveer en ze zijn binnen een dag geslacht', zegt slachter H. Schelle. Kan daar nou geen ontheffing voor komen?

Veel schapenhouders in Nederland hebben soortgelijke problemen. Vanwege de grote inkoop voor het islamitische offerfeest zitten ze nog met veel slachtdieren die niet mogen worden vervoerd. De problemen worden vergroot door de lammertijd vanaf begin maart. De stallen puilen uit, waardoor schapen moeten worden buitengezet in bijzonder slechte omstandigheden.

Ook staan beesten op veel akkers - zoals groenbemestingsvelden - die nodig moeten worden ingezaaid. Volgens C. Rops, waarnemend secretaris van de vakgroep schapen en geiten van landbouworganisatie LTO, is de situatie nijpend. 'Er is sprake van een ophoping van dieren. Vooral uit het oogpunt van dierenwelzijn moet er nodig iets gebeuren.'

De boerenbond stuurde maandag samen met de bond van veehandelaren een brief aan minister Brinkhorst met het verzoek zo snel mogelijk een eind te maken aan het vervoersverbod voor schapen, indien ook de bloedtests van de laatste geruimde bedrijven negatief blijken te zijn. De ontdekking van mond- en klauwzeer in Frankrijk heeft die brief ingehaald, constateert Rops dinsdagmiddag. Brinkhorst heeft nu een bijna totaal vervoersverbod voor dieren afgekondigd.

Ook schapenhouder Van Driel in de Bommelerwaard heeft er weinig vertrouwen in dat zijn smeekbede spoedig zal worden verhoord. Meewarig blikt hij naar de 390 druipende rammen op het land: 'Ik vrees dat er volgende week zeventig dood zijn. Zoiets tolereert toch niemand. Maar we staan echt machteloos.'


Verbeter de wereld en begin bij jezelf: eet minder vlees en koop minder leer.
Tranen in mijn ogen krijg ik ervan.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:03

wat een verschrikkelijk verhaal zeg... en dat terwijl er niet eens mkz in nederland is. bah

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 16:36

Maaike er zijn al dieren hier van besmette bedrijven in Frankrijk. Het is dus afwachten tot het zwaard van Damocles valt.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 21:16

eigenlijk wil ik t dus gewoon niet weten he... moet er niet aan denken dat t bij mn verz pony's ook komt, is zo sneu voor daar, t is hun hele bedrijf met 70 melkkoeien en nog een heleboel jong grut. brrr wil dr niet aan denken

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 09:20

Weet je wat ik ook zo grof vind??

Door de overheid is een entverbod ten mkz ingesteld t.b.v. de export naar Azie. Dus als boer mag je je vee niet enten, maar als je bedrijf geruimd moet worden vanwege een mogelijke mkz besmetting, krijg je als boer zijnde GEEN VERGOEDING VOOR GELEDEN SCHADE!!!

Hoe kunnen ze dat in godsnaam nou maken???

Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden, bovendien werkt het fraude in de hand, lijkt mij. Als ik als boer zijnde een ziek dier (BSE of mkz of varkenspest) zou hebben, zou ik zorgen dat het dier zo snel mogelijk dood zou gaan en er geen ruchtbaarheid aan geven (of veearts bijhalen), want dan gaat je bedrijf over de kop. Met als resultaat dat de ziektes zich ongemerkt uit kunnen breiden.

De boeren moeten gewoon deze ellende vergoed krijgen, anders wordt het nog veel erger denk ik. Maar misschien denkt de overheid op deze manier van een flinke vleesberg af te komen of zo?

Ruimt toch lekker op zo, weer een zootje beesten minder, we hadden er toch al veel te veel....

Ik ben al sinds mijn achtste jaar vegetarier en daar kan ik nu alleen maar blij om zijn. Wat een ellende!!

Mieke

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 09:36

dat is dus ook waarschijnlijk wat ze in Engeland hebben gedaan. Er was een ziek beest en daar hebben ze geen ruchtbaarheid aan gegeven en daardoor heeft het zich erg snel kunnen verspreiden...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 11:19

BTW over het ruimen, dit schijnt alleen te gebeuren bij schapen. Bij schapen is het namelijk niet te testen of ze besmet zijn of niet, hierdoor is het zo dat schapen altijd 'geruimd' worden als er een vermoeden van MKZ bestaat.

Andere dieren kunnen gewoon getest worden (maar ik ben bang dat de hele veestapel eraan moet geloven als er MKZ bij 1 dier wordt ontdekt).

Allemaal geen leuke dingen Boos! Maar hopen dat er geen MKZ aangetroffen wordt bij die bedrijven die geimporteerd hebben bij .fr want dan heb je de poppen helemaal aan het dansen in .nl Boos!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:02

Bij sommige dieren moeten ze 5 dagen wachten op de uitslag. Waarom kunnen ze die paar dagen niet wachten en de dieren in quarantaine zetten? Waarom moet alles preventief geruimd worden?? Ik snap er niets van.

Dat woord alleen al: ruimen. Alsof het over dingen gaat en niet over dieren die ook gevoel hebben.

Ik kan hier wel echt om janken, waarom is er zoveel dierenleed in de wereld? Dieren kunnen helemaal niet voor zichzelf opkomen. Geweld en agressie bij mensen, oke vervelend, maar dat doen we allemaal zelf. Dieren doen ons helemaal niets verkeerds en toch worden zij overal de dupe van. Het klinkt misschien gek maar voor mijn gevoel is dit (MKZ) een soort straf omdat wij dieren zo slecht behandelen.

Ik eet al niet eens meer vlees thuis. Ik kan het gewoon niet meer. Soms eet ik nog vlees maar dat is bij anderen. In mijn huis komt geen vlees meer. Alle beetjes helpen, nietwaar?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 14:54

FAO wil strenge maatregelen tegen verdere verspreiding mond- en klauwzeer

Volkskrant 15 maart 2001

Het nieuws van vandaag voor wie nog twijfelde:


Wereldwijde onrust over verspreiding MKZ
Van onze verslaggevers
AMSTERDAM

Internationaal is grote onrust ontstaan over de verspreiding van mond- en klauwzeer. De FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, pleit voor strenge maatregelen om de mondiale verspreiding van de ziekte te voorkomen. Steeds meer landen sluiten hun grenzen voor Europees vlees. De Britse regering wil nog veel meer schapen doden die mogelijk met mond- en klauwzeer zijn besmet.

De FAO vraagt om extra controles van voedselimporten, etenswaren die toeristen meenemen en afval van vliegtuigen en schepen. 'Als we zien hoe het virus zich verspreidt, is duidelijk dat elk land wordt bedreigd', aldus Y. Chenau van de FAO.

Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Korea en Indonesië hebben een verbod afgekondigd op de invoer van vee en vlees uit de EU. Noorwegen en Japan hebben hun grenzen gesloten voor Frans vee en vlees. De VS en Canada besloten eerder al tot een verbod op vee, vlees en zuivel uit Europa.

In Nederland heeft het ministerie van Landbouw vijftig bedrijven getraceerd die na 24 januari vee hebben ingevoerd uit Mayenne, het Franse departement waar MKZ is ontdekt. Het betreft 1500 koeien, varkens, schapen en geiten. Alle bedrijven zijn geblokkeerd. Woensdag is begonnen met het ruimen van drie of vier bedrijven met schapen en geiten. Van de runderen en varkens worden bloedmonsters genomen.

Het vervoersverbod voor runderen, varkens, schapen en andere evenhoevigen is verlengd. Als het ruimen van de schapen en geiten achter de rug is, wil minister Brinkhorst van Landbouw misschien in het weekeinde de transporten van boerderijen naar slachthuizen weer toestaan. Nederlandse schapenbedrijven die door het vervoersverbod en de lammertijd overvol raken, mogen vanaf vandaag onder strikte voorwaarden wél een deel van hun kudde verplaatsen.

Brinkhorst zal volgende week tijdens de EU-landbouwraad pleiten voor het stoppen van de 'massieve transporten van vee' door Europa. De minister overlegt morgen met elektriciteitsbedrijven of zij afval van vernietigde dieren willen verbranden. De capaciteit van het enige Nederlandse destructiebedrijf is onvoldoende.

In Groot-Brittannië zijn gisteren 26 nieuwe besmettingsgevallen van MKZ bekendgemaakt. Het aantal besmette dieren bedraagt nu 231. Tot nu toe zijn 130 duizend dieren gedood. Minister N. Brown van Landbouw maakt vandaag bekend dat ook alle schapen die voor het uitbreken van de epidemie contact kunnen hebben gehad met nu besmette schapen, zullen worden vernietigd.

Dit betekent dat de komende dagen enkele tienduizenden schapen - er wordt zelfs gesproken over een aantal van honderdduizend tot tweehonderdduizend - extra worden afgeslacht. Brown zei gisteren voor het eerst dat hij vaccinatie niet meer uitsluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 15:17

Nog een kort berichtje::

Marian Korte: 'We hadden echt het gevoel dat het vertrouwen in vlees er weer was.' En nu dit. De Groot: 'En wat hoor ik vanochtend? Het concours hippique gaat wel door. Een paar paarden zouden zo een hele sector de nek kunnen omdraaien. Dat is hypocriet.'

Dat we ff weten hoe anderen er over denken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 12:25

Ik vind het niet kunnen dat de EU heeft besloten tot non-vaccinatie 10 jaar geleden. En nu mogen we inNL niet enten om het te voorkomen van diezelfde EU... Bah!
Jantina, hoe gaat dat nu met Trees?
Ik vind het echt om kotsmisselijk van te worden, wat een gedoe, met een paar prikjes zouden we er al zijn, maar nee, we wachten net zo lang tot iedereen de nek om gedraaid wordt. Voor die boeren is het generaties werk... Dat kun je toch niet maken?

Laui

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-01 21:35

Gelukkig wordt er nu een vaccin ontwikkelt wat het verschil tussen geent en ziek geweest duidelijk maakt. Als dat op de markt is kan er weer geent worden zonder dat de buitenlandse markt er een stokje voor steekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, Facebook, Kim_S, SemrushBot, Trendiction en 22 bezoekers